Nekromanti [GothCon 2018] Spel-/konventsrapporter

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
GothCon 2018 lider mot sitt slut. Vad har du spelat? Vad har du köpt? Vem har du träffat? Hur mycket godis åt du egentligen?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Det blev en väldigt lyckad omgång Cyber M/77 med Wilper själv som höll i taktpinnen under pass 2 på fredagen. Lyckades hålla mig borta från snaskandet fram tills dess men i halvtid gick det inte längre! Då fick jag rusa iväg efter läsk o choklad...
I år har jag lagt mindre tid på att spela och i stället lägga tid på att gå runt o kika på saker.
Vilket fått mig att bli lite intresserad av figurspelen.
Nästa år lutar det åt att jag ska pröva åtminstone Guld & Bly. Men kanske även något av de maffiga byggena som hade stälts upp i rummen kring Indierummet & old school hörnan.
Men misströsta inte, rollspel fortsätter vara nr. 1
Som bevis på det fick jag med mig ”Blades in the dark” (har nån spelat detta eller har alla bara läst det?), äventyrspaket 1-5 till Ensama Vargen (väntar ivrigt på expertreglerna) och så gick jag och en av mina spelgrupper som spelar pirater in och köpte den för GothCon specialtryckta rosa regelboken till stöd för bröstcancerfonden. Vi slantade in lite extra..
En av årets stora behållningar var att äntligen få träffa några forumiter i verkliga livet.
Hoppas jag får se er och fler av igen nästa år!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Mitt besök på lördagen gav ett pass Western och ett som SL i Symbaroum. Intensivt men kul. Indierummet fick stryka på foten, men, men... Särskilt kul att heja på och spela med olika forumiter. Tack luddwig, Paal, Henke, Förstefadern, Nässe, Liten, Vildkatt och andra vars nick jag inte minns nu för ett bra konvent. Tills nästa år!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Spelat lite OSR, lite Indie, mest brädspel.

Lite besviken över att Indierummet blev så styvmoderligt behandlat av Gothcon.
"Var ska vi sätta Indierummet? Varför inte placera dem så lång bort från Rollspelsbyggnaden som möjligt, ner för en backe, över gatan och sedan se till att dörrarna låses vid 22-23, precis i lagom tid för att stänga ute andra rollspelare som har ätit middag efter att ha avslutat sitt 16-21 eftermiddagspass?"
 

Liten

Veteran
Joined
6 Jul 2017
Messages
26
Stort tack till alla fina glada spelare i Indierummet för att ni så öppet och positivt snabbt sög in en ensam spelare till en ny mysig grupp!

Jag är supertacksam gentemot Korpa som såg till att små djurandar fick vandra i berg och reparera trasiga släktband i Golden Sky Stories. Ett perfekt spel till syskonbarnen.

Fredagens höjdpunkt var dock helt klart att få hänga på härliga Paal, Henkedge, Hakoon och vår femte medlem för en natt i Berlin. Ni gjorde helt klart droger, vansinne och ond bråd död på konvent till en minnesvärd upplevelse.

Gustaf S var hjälten som hörde om spelkrockar och därefter erbjöd sig sitt egna Montsegur 1244 för ett dödligt spelpass. Men eftersom det aldrig är nog med tro och tvivel slängde han även in en dekadent strid mot pesten som lördagkvällens sista spel. Mycket uppskattat!

Det mest uppstyrda indiepasset stod GnomviD, Norrlänningarna och Stockholmaren för, med introduktionen till Den yttersta domen. Tvekan, tvivel, politik, gemenskap och gud i en intrigerande och mycket intressant konflikt. Fint spel och mysigt avslut med en sharing circle.

Kul att även mer eller mindre uppstyrt stöta in i Krank, Nässe, Bifur och Vildkatt. Hoppas ert konvent var lika lustfyllt och fyllt av spelglädje som mitt.

Tack till alla som var med och spelade även er jag minns men inte namnet på, alla arrangörer och entusiaster. Jag hoppas att jag får möjlighet att spela med er igen! ??
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Spelade ingenting i år, men gick självklart ett varv och kollade läget. Köpte Kutulu och De försvunna soldaterna, har dock inte bläddrat någonting i sistnämnda eftersom det ska lämnas över åt en kompis som ska spelleda det åt oss. Berömde Mattias från Järnringen för den ENORMT snygga, häftiga, supercoola och allmänt överlägsna estetiken i Symbaroum-böckerna, det är ett spel jag verkligen ska ta tag i att spelleda så småningom. Illustratören själv var emellertid utrikes.

Lite sorgligt att se hur fåtaligt deltagandet blivit i det som en gång var det numera nerlagda/totalförändrade Warhammer Fantasy (det som jag själv ägnat alla mina aktiva GothCon åt), men ändå stämningsfullt att se de som fortfarande håller igång!

Och den klassiska GothCon-solen var framme!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Satt i en stuga på österlen och följde tv sändningarna på SVT.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Dräggade på Landvetter med Sysp och spelade kortspel.

Var på SFbok och köpte en novellsamling till research till nya KSR-projektet. Spelade Tsuro och 7 Wonders I fiket.

Var på Krakow med NNO och åt långkokt kött i surkål. Det var gott.

Var på pub och pratade mig hes.

Sov.
Fredag tidigt dumpade en bunte spel hos Megaton.

Pass 1 - NNO-laget spelade Fornsaga. Det slutade lyckligt.

Sushilajv.

Pass 2 - Spelledde Cyber M/77.

Pass 3 - Köpte köttbullar på konventet och gick och sov.

Pass 4 - Spelledde Until Dawn.

Besvikelsens korvstroganoff på GGBar.

Spelade 7 Wonders.

Demade Technical Support Simulator 2016 två omgångar.

Pass 5 spelade Montsegur 1244.

Pass 6 - Träffade GJ&MP på hotellet. Pratade CM77. Åt burgare med Sysp.
Sov.

Pass 7 - var på väg för att lösa in min jobbarlapp. Insåg att man skulle spelleda 4 pass numera för att få tillbaka inträdet. Gick och spelledde Itras By - Ett Hjärta Av Stål.

Löste in min jobbarlapp. Fick en jobbartröja. Fick inte (årets) mugg. Fick retroaktivt sovsal. Fick inte vanlig tröja. Jag förstod inte riktigt varför, bortom att jag hade klickat fel i anmälningen på något vis.

Dumpade en CM77 hos Fenix för recension.

Stort tack till GothCon, Caligo, Oldtimer, alla som gjorde mitt bagage lättare genom att köpa mina spel och Hydra, Shaguliterna, köket som kunde fixa glutenfri mat, gäster och funktionärer i Indierummet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Triggervarning: Technical Support Simulator 2016 kan utlösa negativa reaktioner hos personer som har jobbat me tech support.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Jag stod bakom mitt utställarbord i totalt 30 timmar (aj, rygg) och pratade med alla som kom och hälsade på. Några köpte dessutom grejer, vilket är extra kul. Många gratulerade mig till Rollspelsdraken - tack för det, allihop.

?Jag önskar att jag kunde hitta tid till att genomföra något arrangemang också, men att stå på Rollspelsmakartorget är en heltidssyssla.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Vårt spelgäng "Spelledarens Pod" körde igång tidigt fredag morgon med ett parti Whitehall Mystery ute i en av korridorerna. Vi följde därefter upp med ett första spelpass av Mutant Elysium: "Ditt nödanrop kopplas strax" med spelledaren Ulach (tror jag det stavas?). Scenariot utspelade sig kring en krashlandad skyttel och dess överlevande passagerare. Ett ganska mediokert scenario men SL gjorde ändå passet till en bra upplevelse.

Efter lunch samt en vända i butikerna med inköp av Coriolis Ikonkortlek och dito skeppsformulär så var det dags för eftermiddagspasset och det ännu opublicerade spelet Skrömt och scenariot "Vid sjöns strand" där vi hade det stora nöjet att bli SL:ade av spelets konstruktör Kristoffer Warnberg. Äventyret var en kuslig historia om en familj som flyttar ut till ett ödsligt villaområde vid en sjö där saker minst sagt urartade. Förträffligt scenario och en förträfflig spelledare. Avslutade dagen framför SVT-play avsnittet från Gothcon.

Lördag morgon gjorde vi ett återbesök i butikerna där Kutulu-scenariot "De försvunna soldaterna" dykt upp sedan gårdagen. Eftersom Fria Ligan ännu inte var på plats så fick köpet vänta men sprang istället på Bifur vid Järnringens bord. Dagens första scenario blev "Leongrad" till Oktoberlandet där vår SL Eva levererade en prequel till spelets introäventyr "Tsarens röst". Bra scenario och mycket bra SL och jag hann till och med införskaffa "De försvunna soldaterna" i pausen samt byta några ord med Robert Jonsson. Kul!

Vi mötte upp Nässe för en sen och snurrig lunch som slutade på 7:ans gatukök innan vi fortsatte till eftermiddagspasset av Symbaroum "I köttet buret" där vi också var lyckligt lottade och fick Bifur som SL. Scenariot var ett mordmysterium i landsänden Ravenia där intrigerna kretsade kring kyrkliga slitningar. Scenariot var riktigt bra men det höjdes ytterligare av både Bifur och Nässe och jag svär fortfarande lite över att vi inte spelade in spelpasset och dialogen mellan Nässes häxa och den apatiska systern till en mördad barbar.

Sista Gothcon-passet för i år blev söndag förmiddag och KULT - Natt i Berlin med Per som SL. Ett mörkt scenario om ett ungdomsgäng som råkar ut för all världens jävligheter när illusionen rasar samman. Mycket nöjd med spelledarinsatsen och även scenariot (av Gunilla Jonsson och Michael Petersén) var riktigt bra.

Allt som allt, mitt mest lyckade Gothcon, även om jag nästan är lika deppig över att jag inte hann förbi Indierummet, som att det är ett år kvar till nästa Gothcon.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag skriver en bättte rapport senare, men här följer en lista på mitt gothLoot:

x The Academy!
x En konverteringsguide för robotar till Eon. Watch this space!
x två alvöron jag gjort själv. Tveksam kvalité.
x Blasphemys odiskade konventsmugg. Säljes till höjstbjudande. Obs: garanterar ej potent spott.
 

Attachments

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,115
Location
Göteborg
Köpte alldeles för mycket nya spelböcker. Men blev också av med några gamla som jag inte ville ha längre.

Lyckades se till så att alla de anmälda lagen fick spela Hjältarnas tid - fick feedback från mina SL om alla utom en spelomgång, och ingen av de spelarna tycks ha avskytt sin upplevelse. Det betraktar jag som en vinst!

Fick spela Kult med Michael som SL. Det var bra - jag känner mig flera timmar efteråt fortfarande engagerad i hur min RP skall lösa fortsättningen på sitt liv...

Men en sak Michael sade fick mig att fundera litet. Jag spelade personen i gruppen med den största mörka hemligheten, och han sade att i ingen annan spelgrupp blev den avslöjad så snabbt. Vad jag undrar om det är "hur tänkte egentligen de spelarna?" Så fort jag läste beskrivningen insåg jag att det är ju denna hemligheten som ÄR själva scenariot. Varje minut jag sitter och tjuvhåller på den är en minut då jag inte släpper in de andra i spelet. Hur kul är det? Så jag såg till att spilla bönorna så fort jag rimligen kunde motivera det. Konflikterna som kommer av en avslöjad hemlighet är i mitt tycke alltid roligare än den sega och endimensionella konflikten "jag tror du har en hemlighet". Men det kanske bara är jag?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Vår lillla spelgrupp Kerbango, bestående av mig, Henkedge och Hakoon var på vårt tredje GothCon i år och vi hade lika trevligt som vanligt.

Torsdag: Körde upp från Lund på eftermiddagen. Hann med hotellincheckning, Indisk mat, GothConregistrering och postapokalypsquiz innan vi däckade.

Fredag: Första spelpasset var Mutant År Noll: Elysium med luddwig och hans kompis Björn. Vi hade författaren av äventyret som SL och fick till underhållande gladaction i zonen.

Andra passet var Kult, Natt i Berlin, tillsammans med Liten och en tjej som hoppade in på plats. Detta blev helgens höjdpunkt tack vare en superduktig SL (som jag glömt namnet på) samt grymma spelarinsatser från alla med hela skalan av känsloyttringar.

Vi avlutade kvällen i Indierummet med en omgång Nostalgi som Vicotnic var snäll nog att guida oss igenom.

Lördag: Sprang först på Ape Wrath och sedan Wilper och hann köpa ett ex av CM77 av honom innan det var dags för förmiddsgspassets Westernspelande.

Återigen spelade vi med luddwig och hans Björn men denna gången anslöt även Bifur som var riktigt trevlig att spela med han med. Både äventyr och SL var bra och efter en något trevande undersökning brakade skiten loss i San Fraciscos smutsigaste kvarter.

Resten av dagen spenderade vi bland spelmakarna, butikerna och figurspelen innan vi hamnade i spelbaren och körde ett par omgångar Kingdomino som jag sedan köpte hem för att spela med barnen (vilket var mycket lyckat då det redan spelats tre gånger idag under söndagen). Även Kutulu och det nya äventyret blev inhandlade. Sen var vi redo för hemfärd och körde trötta men mycket nöjda hem till Lund. Givetvis hoppas vi på att kunna återkomma nästa år.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Jocke;n279902 said:
Satt i en stuga på österlen och följde tv sändningarna på SVT.
Förutom att det inte var i en stuga på Österlen utan hemma i Roslagen, var det samma för mig.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Bolongo;n279952 said:
Fick spela Kult med Michael som SL. Det var bra - jag känner mig flera timmar efteråt fortfarande engagerad i hur min RP skall lösa fortsättningen på sitt liv...

Men en sak Michael sade fick mig att fundera litet. Jag spelade personen i gruppen med den största mörka hemligheten, och han sade att i ingen annan spelgrupp blev den avslöjad så snabbt. Vad jag undrar om det är "hur tänkte egentligen de spelarna?" Så fort jag läste beskrivningen insåg jag att det är ju denna hemligheten som ÄR själva scenariot. Varje minut jag sitter och tjuvhåller på den är en minut då jag inte släpper in de andra i spelet. Hur kul är det? Så jag såg till att spilla bönorna så fort jag rimligen kunde motivera det. Konflikterna som kommer av en avslöjad hemlighet är i mitt tycke alltid roligare än den sega och endimensionella konflikten "jag tror du har en hemlighet". Men det kanske bara är jag?
Spelade också kult och frågade SL om vi kunde köra en öppen meta nivå där spelarna fick veta RPs mörka hemligheter etc, men så ville inte han lägga upp det då jag släppte den tanken. Tror scenariot hade tjänat på det.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Pass1: spelledde Fornsaga för NNO-gänget. Himla fin berättelse blev det.

Pass2: spelade in ett poddavsnitt med Nässe till Rollspelsfika.

Pass 3 (halva): spelade Imagine med Rickard, samt snackade spel med Fummelpodden.

Pass 4: speltestade Anno Daemonum med Genesis och ett par till. Riktigt kul och bra feedback efteråt.

Pass5: krängde böcker i södra aulan.

Pass6: gick hem och försökte sova.

Pass 7: spelledde Fornsaga med två sammanslagna lag. De hade en boss fight med en drake. Jäkligt oväntat men en riktigt bra berättelse faktiskt!

Loot: wilpers while the world ends och 50 sleeves.

I det stora hela önskar jag att jag hade haft mer tid i indierummet, men också mer tid i montern. Jag hade 4 spelledare som hjälpte mig med de 7 spelgrupperna. Väldigt nöjd med responsen från de spelpassen. Det är nu bevisat att man kan köra story now som arr. (Eller tja det visste ni kanske redan). Nästa år ska jag klona mig.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Bolongo;n279952 said:
Men en sak Michael sade fick mig att fundera litet. Jag spelade personen i gruppen med den största mörka hemligheten, och han sade att i ingen annan spelgrupp blev den avslöjad så snabbt. Vad jag undrar om det är "hur tänkte egentligen de spelarna?" Så fort jag läste beskrivningen insåg jag att det är ju denna hemligheten som ÄR själva scenariot. Varje minut jag sitter och tjuvhåller på den är en minut då jag inte släpper in de andra i spelet. Hur kul är det? Så jag såg till att spilla bönorna så fort jag rimligen kunde motivera det. Konflikterna som kommer av en avslöjad hemlighet är i mitt tycke alltid roligare än den sega och endimensionella konflikten "jag tror du har en hemlighet". Men det kanske bara är jag?
Instämmer totalt. Jag tror personligen att den karaktären hade gjort sig långt bättre som en SLP. Man blev lite passagerare till den rollen och känslan efteråt var lite ”Varför sa du inget tidigare?”

Still, ett riktigt bra scenario och vi hade väldigt roligt med det.
 
Top