Nekromanti Gotham City, Drag 2 - tar slut Måndag, 21:00

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Viktigt inlägg! Sammanfattning Måndag Lunch Röst

Well, tack Bjäörn för en sammanfattning. Har inte hunnit läsa allas inlägg om alla för & nackdelar.
Är fortfarande lite ambivalent var jag ska rösta på, men jag tror bestämm att det kommer at bli Johoohno. Varför ? Jo, han kom in som en virvelvin anklagade en del & försvann fort som ögat. känns lite suspekt att göra så, om jag får säga det.
Eller är jag helt fel på det ?
Röst: Johoohno
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Röst

Röst:Ingen

Eftersom jag inte är övertygad om vare sig Anders Åstrand eller Nightowls skuld eller motsatsen därom. Och jag är dessutom alldeles för stolt för att låta mig springa någon annans ärenden avstår jag röstning denna timme. Men ni får gärna lägga valsedlarna i min hatt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Röst

Jag är inte heller övertygad över nightowls skuld, det kan man nämligen nästan aldrig vara i det här spelet. Men det fina är att 1) Jag tycker Nightowl är mycket mer sannolikt hjälte än någon annan, trotts allt har vi en siare som pekat ut honom som det, och 2) Även om han nu skulle råka vara skurk så ger det oss ändå en hel del information om hellzon istället så det är liksom win-win.

Att inte rösta alls är dock bara dåligt om man är skurk, för då låter man hjältarna bestämma vem som ska dö, nu spelar det ju förstås överhuvudtaget ingen roll eftersom uggland kommer dö ändå, men tänk på det till senare. Fast du är ju förstås hjälte så just du får gärna fortsätta med att inte rösta :gremwink:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Suck och stön

Herr Nils jobbar hårt på att upprätthålla sin auktoritet (och han är bra på det), alla argument bemöts med "Du har fel.", och folk verkar köpa det.
Nehejdu! Här köps ingenting och jag har resonerat i exakt dessa banor när det gäller Herr Nils. Han använder en kombination av nåt slags maktspråk där han skriver dominant och pekar med hela handen och en annan trumpen typ av inlägg"Ok då, ni gör väl som ni vill, lyssna inte på mej bara, och det är er förlust".

Det kanske är Herr Nils personlighet att bossa och kalla medforumiters val för naiva, men det kan också vara ett sätt att reta upp folk och få dem att avslöja sig?! Man kan ju hoppas på det senare...

När jag nyligen läste Arvidos inlägg om att han fruktade att bli mördad av dig så känns det rätt uppenbart att det var därför hjältarna plockade honom - för att få en misstänkt, i det här fallet du.

Så just nu, innan jag har läst dagens inlägg men efter att jag läst ditt avslöjande av din karaktär, tar jag bort min röst från dig:

Röst: ingen
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Söker inlägg

Vem skrev gårdagens inlägg med citat från Arvidos där han skrev att han fruktade vedergällning från Andes Åstrand?

Jag lyckas inte hitta det fastän jag klickar febrilt...
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Röst

Tack!

Jag röstar på Nightowl trots visst tvivel. OM det visar sig att han är skurk kommer nästa drag att bli mycket intressant. Jag misstänker både Björn den gode och Herr Nils (förutom alla andra förstås).

Det enda som kan få mig att byta är damernas avslöjanden, när/om de nu kommer? Damerna får börja göra lite nytta!

Röst: Nightowl
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Re: Suck och stön

Åstrand said:
Jag håller med krank om att det finns anledningar att förhålla sig misstänksam mot Herr Nils och Björn den Store.
Men om vi räknar lite. Björn, Behrmann och Lindenius har verifierat varandra som varande kvinnor och antagligen skurkar. Det är ett väldigt högt spel att som hjälte dölja sig bland två skurkar när man vet att det finns en tredje kvinnoskurk. Det har nu gått fem dagar, den fjärde kvinnan borde ha fattat läget och trätt fram om hon är skurk. En rent hejdlös teori är förstås att hjältarna vet att det inte finns några kvinnor i spel och därför har hittat på detta för att dölja sig. Ytterst tveksamt.

Givet att Björn är pålitlig har du med din specialförmåga verifierat både dig själv och Herr Nils som skurkar.

Sammantaget skulle, om Björn var en skurk, fem av hjältarna dölja sig i ett korthus som faller ihop om någon siare analyserar någon av kvinnorna. Nog för att Nils och Björn är veteraner, men jag tror inte att hjältarna satsar allt på ett kort på det viset.

Vad fick dig att ändra dig?
Första rundan flummade jag mest runt och försökte spela rollen som "bybo" för att inte bli nitad av hjältarna. Sen blev Nightowl väldigt misstänkt, och jag valde att kika på honom.

Mitt andraval i PMet till Rising var för övrigt Arvidos, av samma skäl som Andersson uppger, så jag finner det inte helt otroligt att Andersson skulle siat på honom också. Men men, Andersson är skäligen misstänkt för hjältedåd.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Re: Viktigt inlägg! Sammanfattning Måndag Lunch

Herr Nils said:
Hur stor är risken att Hellzon är en naiv siare. Det känns dom en typisk Rising grej. Låt honom testa ett säkert kort, antingen dig eller mig.
För övrigt skickade jag in min spådom till Rising igår, långt innan du skrev det där. Hoppas att den jag undersökte visar sig vara oskyldig så jag kan utesluta möjligheten att jag är paranoid (ser alla som "varulvar"), sen visar Nightowl vilket jag är normal eller galen (ser alla som det motsatta). Jag är nämligen också övertygad om att det finns minst en knäppsiare i omlopp, men Nightowl framstår som en hjälte för mig ändå.

(Det vore ju riktigt tematiskt om det _bara_ fanns knäppa siare. Vi är ju inte av sunda vätskor här inne, direkt.)

Men har jag fel så lär jag väl dingla på onsdag, och då får vi inte veta vad jag var förrän partiet är slut. :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rösträkning:

Nightowl (10) thark, krank, hellzon, Björn den gode, Vicotnik, Herr Nils, Marco Berhmann, Lindenius, Anders Åstrand, magoo
Anders Åstrand (2) flurtis, Basenanji
hellzon (1) Nightowl
Johoohno (1) Johan K

(här skall bland annat poängteras att Johoohno inte röstar på någon, vilket jag tidigare sagt att han gjort trots att han inte gjort det. Skall se om jag kan ändra de tidigare röstsammanställningarna nu...)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Röst

Jag tror inte att Nattugglan är hjälte, men hans död ger oss så mycket information, just sådan som vi behöver för att inte misstänka all.

Så jag är med om att skicka Nightowl i galgen med en suck.
Kan du förklara exakt hur vi på skurk-sidan tjänar på att spöa en av våra egna till lingonsylt?

Det här låter mer och mer som att vi skurkar styrs runt som marionetter och orsakar vår egen undergång.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Visst

... är jag medveten om att hellzon kan ha rätt och Nightowl är en hjälte. Det är t o m ganska troligt. Och han stryker med oavsett vilket. Dessutom lär antingen jag eller hellzon stryka med (såvida inte hellzon är en hjälte d v s). Men jag menar fortfarande att man hade kunnat sköta undersökningarna på effektivare sätt vilken min röst markerar. Dessutom är en sann skurk en individualist som inte gör som alla andra.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Sammanställning av "sphere of trust"

Ety jag har tråkigt...

Pålitliga levande skurkar:
Björn den gode - verifierad av Marco, Herr Nils och Lindenius
Marco Behrmann - verifierad av Björn och Lindenius
Lindenius - verifierad av Björn och Marco
Herr Nils - verifierad av Björn
Anders Åstrand - verifierad av Björn och Marco
Orfeus - verifierad av Lindenius

Döda skurkar:
Arvidos
Coffe_Kanon

Frågetecken:
Basenanji
flurtis
hellzon - påstådd siare :gremwink:
Johan K
Johoohno
krank
magoo
thark
Vicotnik

Starkt misstänkta hjältar:
Nightowl - We'll find out soon :gremelak:
Andersson - påstådd siare :gremelak:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Jag börjar också misstänka... (RÖST)

...BDG (Bodies Discerning Good eller Björn Den Gode).

Han är smart

Han säger sig vara brud

Rising kanske ville ge honom en hjälteroll för att hjälpa hjältarna, som trots allt befinner sig i en numerärt sett hopplös situation.

Eller så kanske Marco är skum?

Eller Lindenius?

---

Samtidigt är de där så bra att jag har svårt att tro att de skulle kunna vara hjältarna. De har lagt fram lite för många bra teorier.

Och det är väl där skon klämmer- tänk om någon av de där egentligen är Batman/Robin/etc. Eller är Marco och Lindenius/BDG frimurare? Har jag missat något?

Numera tror jag på Anders Åstrand. Däremot, med stor sorg inombords, väljer jag slutligen att lägga min röst på Nightowl.

Fan.

RÖST: Nightowl

/Basenanji
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Röst

Så hjältemodigt av dig.
Oj, sa jag, hjältemodigt, som i hjälte
Som sagt var - vem vaktar den som styr dagordningen i spelet just nu?

Grejen är att om du är skurk så spelar du tillsammans med oss. Men är du hjälte så är det ju klart att du inte vill springa någon annans ärende.
Bortsett från att en sann skurk inte springer någons ärende (till skillnad från hjältar med kollektivistiska böjelser) så är det i det här läget i spelet hjältarna, och inte skurkarna, som tjänar på att springa med flocken och inte sticka ut.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Röst

Nej jag tänker inte förklara det för dig. Men alla som kan läsa och lägga ihop saker och ting förstår.
Vad jag framför allt inte förstår är hur någon som inte kan förklara hur han tänker eller vad han menar kan aspirera på ledarskap.

Men i vilket fall som helst så lär ju den kommande kvällen ge en del svar.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Sammanställning av "sphere of trust"

va såm kan va bra å lägga till i lisstan e att Ventriloquist (=Orfeus) värkar finnas i kvinnlig upplaga oxå. De skulle va nummer fyra i så fall. Minns inte vem av damerna såm hade hånom på sin å-kålla-lista.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Lyncha Nightowl?

Tja, de värkar inte bättre än att du kommer åka dit snart. Har du någon infårmation såm kan jälpa åss kåmmande timmar, du e ju utpekad såm Gotham-expert?

Ja tycker ditt försvar ha varit lite lamt, men de kan ju föstås betyda att du inte är hjälte - då skulle du fömodlien strida mer för överlevnaden.

Många värkar va osäkra på om du e hjälte eller skurk, sina röster till tråts. Ja föredrar å lägga min röst när ja e säkrare än va ja nu tjänner mig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Lugn! Ta det lugnt!

Jag tror att man i sådana här spel egentligen inte behöver avslöja sig.

-Man kan kolla hur folk röstar

-Man kan slänga ur sig anklagelser, för att sedan diskutera hur de föll ut.

-Och man kan dubbelkolla hur folk röstar samt diskuterar!

Frimurare lär ju tex kunna prata ihop sig på ett annat sätt än andra skurkar. Alltså kan man se på vissa diskussioner hur någon av de medverkande är frimurare.

Sedan har du väldigt rätt i att skurkarna aldrig kan vinna genom att vara tysta!!!
Därför blir tyvärr de som är minst aktiva också mest misstänkta. Andersson är en bra spelare i det här spelet, men på tok för tyst. Magoo är också rätt diskret. Thark och Orfeus också.

Samtidigt kan jag tycka att jag, när jag lekte pajas förra omgången (ungefär som Johoohno betedde sig i den här omgången), inte gjorde något bra intryck när jag skrev massa inlägg och redogjorde för tusen teorier per sekund.
Alltså så kan man ge ett mer redigt intryck genom att inte vara alltför aktiv.

Och det, käre Nils, är en paradox så god som någon.

/Basenanji, som snart ska publicera en lista av lite bättre kvalitet än den förra, för att visa på några otrevliga samband.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Re: Lyncha Nightowl?

Johoono said:
Ja föredrar å lägga min röst när ja e säkrare än va ja nu tjänner mig.
Det här är ju bara dumt. Det går knappast att rädda Nightowl nu. Å andra sidan är det så dumt att du knappast pingar på min hjälteradar heller. Hjältarna har med största sannolikhet hoppat på lynchtåget. Utom Andersson då.

(Jag misstänker dock flurtis, men inte för hans liggande röst på Åstrand. Den beror nog mer på att flurtis inte varit inloggad. Hjälteradarn i det fallet är min tarm.)

/Hällzon - lite orolig för att dö i natt och villig att få fram sina teorier.
 
Top