Nekromanti Gotham City, Drag 2 - tar slut Måndag, 21:00

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Lyncha Nightowl (Röst)

Får väll utgå från att du är siare och att du talar saning, i så fall har du verkligen gjort ett lyckat drag. Annars så lär det vara du som åker på stryck nästa gång, men en sak i taget.

Röst: Nightowl igen...

Ps. Jag kommer inte kunna vara närvarande i domedagens timme, då jag ska spela rollspel i kväll.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: Viktigt inlägg! Sammanfattning Måndag Lunch

Sen vill jag att framför allt krank svarar på varför han fortfarande misstänker Herr Nils.
Mycket handlar det om att jag har en naturlig misstänksamhet mot alla som vill utmåla sig själva som auktoriteter. Det finns många indikationer att Herr Nils är vanlig smutshårig skurk, men å andra sidan kan jag inte skaka av mig en känsla av att han är lite för framåt.

Gott nog?

F.ö är Herr Nils inte den ende jag misstänker. Det som hänt nyligen, med Riddler och dennes kraft etc, har gjort att förtroendet för vissa ökat - men annars bibehåller jag en ganska stor grad av misstänksamhet mot snart sagt alla inblandade. Varje meddelande som "friat" har hittills lika gärna kunnat handla om att vederbörande spelar smart. Jag finner ingen anledning att känna tillit i det här spelet.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: (röst)

Jag ber om ursäkt för att jag varit inaktiv över helgen—mycket annat att tänka på—och floden av inlägg har varit lite överväldigande att skaffa sig överblick över såhär lite sent.

Emedan det tydligen fanns de som ville veta detta kan jag, även om jag också ställer mig tveksam till detta alltför spridda identitsavslöjande, medge att jag är Egghead.

Vidare—eftersom jag redan hade mina misstankar riktade mot nattugglan så väljer jag nog att tro på Hellzons siarskap och behålla rösten riktad dit. Det vore en ganska riskabel roll att falskt utge sig för, han vet ju att om det inte stämmer så blir han nästa att åka dit.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: Lyncha Nightowl

Men som vi båda säger, det friger dig inte heller, för den rösten på Nightowl innebär ingenting
Min första röst på Nightowl ändrade jag dessutom, intressant nog - hur stämmer det ihop med "ville lyncha nighowl-teorin"? Om jag velat se Nightowl dingla i slutet på förra rundan, så hade jag kunnat låta min röst stå kvar, och då haft en 50%-ig chans att få honom hängd.

Jag röstade på Nightowl i början av den här rundan för att jag blev tillsagd, även om logiken bakom just då inte tedde sig särdeles genomtänkt. I ljuset av ny information vill jag dock säga, att jag hänger på lynchandet av karln den här gången - vi vet inte om siandet är falskt eller ej, men vi vet hur vi kan ta reda på saken.

Om det hjälper, så befinner du dig även på min hjältelista, fast ganska lång ner. Min hjältelista består i dagsläget av 16 namn =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: Quis custodiet ipsos custodes?

Särkillt om det allt tydligare framstår som om du vill rädda Andersson.
Eh, what? Inte det minsta. Han är fortfarande misstänkt i mina ögon.

Jag har genom min öppenhet, gång på gång visat varför jag gör saker, jag redovisar teori och motiv. När du börjar jidra om auktoritet och alfahannar så förutsätter du att alla andra spelare är lallande idioter som inte kan avgöra saker och ting, problemet är snarare motsatsen, kaos och anarki.
Jag förutsätter inte att alla andra är "lallande idioter". Däremot vet jag hur människogrupper fungerar enligt både min erfarenhet och den teori jag läst på området. Jag har begränsad tilltro till individens förmåga att fatta genomtänkta beslut, och tror att väldigt mycket av vårt beteende styrs av omedvetna processer. Det är en åsikt jag har även utanför spelet. Därför försöker jag gärna "lyfta" de saker jag ser, lägga korten på bordet.

Det är naturligtvis möjligt att du inte alls är hjälte, jag har inte heller sagt att du är en. Men just att framstå som påläst, genomtänkt och auktoritet väcker du mina misstankar. Inte illa ment, jag reagerar likadant mot chefer, lärare och andra som försöker ha auktoritet.

Nu för att du inte skall trassla in dig allt för mycket så svara istället på om du tycker att Anderssons utspel om sin oskuld? Är han trovärdig? Om du finner det suspekt hur rankar du det i förhållande till hur suspekt du tycker att jag framstår och varför?
I mina ögon är ni både ungefär lika suspekta, fast av olika orsaker. Ingen av er antar dock någon förstaplats i mina misstankar.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Suck och stön

Jag håller med krank om att det finns anledningar att förhålla sig misstänksam mot Herr Nils och Björn den Store.

Titta på spelet, de har spelat helt perfekt om de är hjältar. De kan välja precis vem som ska bli lynchad, och de har knappt en misstanke riktad emot sig. Kom ihåg att de båda spelat sådana här spel åtskilliga gånger förrut, så att tro att de skulle spela uppenbart hjältigt om de vore hjätar är bara naivt.

Dessutom borde de kunna tänka ett steg längre än "Du har spelat uppenbart hjältigt, du är hjälte.". Vilket är basen för att lyncha mig, och också verkar vara huvudargumentet mot Andersson.

Det här spelet är förlorat om vi bara blind följer auktoriteten och antar att hjältarna är superärkeklantar (vore jag hjälte hade mitt spel varit superärkeklantigt t.ex.)

Herr Nils jobbar hårt på att upprätthålla sin auktoritet (och han är bra på det), alla argument bemöts med "Du har fel.", och folk verkar köpa det.

Björn har inte ens kommenterat Herr Nils massavslöjningskampanj, trots att han själv sagt att massavslöjanden tidigt i spelet är dåligt för skurkarna.

In fact, som jag pekat på tidigare, de har knappt kommenterat varandra alls sen de märkte att folk misstänkte att om den ena är hjälte är den andre det också.

Men som jag sagt tidigare, det här är bara baserat på en magkänsla. Det vore trevligt att få några hårda data som bekräftade/dementerade.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Suck och stön

Instämmer med föregående suckare och stönare.

Herr Nils och Björn den gode kan inte alls hållas över alla misstankar. De som främst hävdar att de kan strykas från de misstänkras lista är ju de själva.

Massavslöjandet har i princip enbart tjänat hjältarnas syften - nu vet de vilka deras främsta mål är - vi skurkar vet däremot inte, egentligen, mer om vilka som är troliga hjältar.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Rösta INTE på Anders Åstrand

Anders Åstrand har nyligen kommit ut med en roll och en specialförmåga på ett mycket trovärdigt sätt. Om tillräckligt många behåller sina röster på honom för att han ska bli lynchad så kommer jag gråta. Jag vet inte hur jag ska säga det tydligare, men rösta INTE på Anders Åstrand!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Viktigt inlägg! Sammanfattning Måndag Lunch

Alltså, det här spelet handlar inte om att man ska lita blint på någon. Det är sådant som varje dag och varje timme måste omvärderas. Däremot är det så att eftersom spelet handlar om att ta reda på vem man kan lita på så är inte taktiken att aldrig lita på någon heller speciellt smart, då kan vi nämligen lika gärna slå en tärning (viktad ca 2/3 åt hjältarnas håll) och se vem som vinner eftersom alla då röstar slumpmässigt.

Nu har jag gett dig väldigt konkreta skäl till att Jag, Lindenius, Marco, Herr Nils och Anders Å är mindre misstänkta än övriga. Du säger att det här lika gärna kan vara smart spel, ja, det är korrekt men förutsätter i ena fallet att jag, lindenius och marco alla är hjältar som hittat på den här förmågan om kön och i det andra att jag herr nils och anders å hittat på hans förmåga, du borde inse att detta är mer långsökt än motsatsen (att vi inte hittat på det och därför är mindre misstänkta).

Om du därför vill hålla kvar Herr Nils som huvudmisstänkt så vill jag hemskt gärna att du pekar ut vilka argument du tycker övertrumfar mitt (som jag ser det, mycket starka argument). Jag är alltid redo att omvärdera situationen, om jag har skäl därtill.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Viktigt inlägg! Sammanfattning Måndag Lunch

Naiv siare kan han inte vara eftersom han redan fått en träff, paranoid siare skulle han kunna vara men grejen är den att om vi ser att Nightowl är skurk så finns det bara två möjligheter, hellzon är hjälte eller hellzon är paranoid siare, du kan säkert se varför det då inte fungerar att be honom kolla ett säkert kort.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Rösta INTE på Anders Åstrand

(jag är tillbaka på jobbet efter en lång semester - så jag är lite sporadisk)

Röst: Nightowl
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: Viktigt inlägg! Sammanfattning Måndag Lunch

Om du därför vill hålla kvar Herr Nils som huvudmisstänkt
Det vill jag inte. Jag skrev såhär tidigare, till Herr Nils:

Ingen av er antar dock någon förstaplats i mina misstankar.
Och det gäller, och har gällt, hela tiden. Nils hamnar ofta i blickfånget, det är sant - men det är inte samma sak.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Suck och stön

Jag svarar dig istället för andersson eftersom jag tror att du och jag spelar i samma lag, blir så mycket enklare att förstå varandra då :gremsmile:

Om vi vore hjältar så skulle vi ha spelat perfekt säger du, det stämmer inte. Som hjälte vill man nämligen inte riskera att siaren pekar på dig under natten och därför är den perfekta hjälten någon som ligger lagom lågt. Detta spelsätt skiljer sig från den perfekta skurken som gör allt han kan för att öppet analysera och hjälpa skurkarna, och inte har något emot att dra till sig uppmärksamhet eftersom siaren kommer att se att man är skurk.

Följande är viktigt spelteoretiskt och något som är grundläggande för dynamiken i det här spelet: I längden tjänar man på att ha en spelstil som gynnar skurkarna eftersom man kommer spela skurk ca 3/4 av gångerna.

Det är därför jag spelar som jag gör, vilket också tyvärr leder till att jag är värdelös dom gånger jag blir hjälte eftersom jag alltid blir kollad första natten och sen blir lynchad dag två, men det är ok, det är ändå mycket roligare att vara skurk och lista ut saker än hjälte och försöka missleda och man är ju dessutom skurk oftare.

Dessutom borde de kunna tänka ett steg längre än "Du har spelat uppenbart hjältigt, du är hjälte.". Vilket är basen för att lyncha mig, och också verkar vara huvudargumentet mot Andersson.
Delvis rätt, självklart kan (och bör) tänka ett steg längre, men när många är nybörjare så är det ändå rimligt att anta att dom som verkar hjältiga är hjältiga, det har liksom inget med intelligens att göra utan enbart erfarenhet.
Dig kommer ingen lyncha, det kommer vara lika dåligt som lynchningen av den outade frimuraren i förra partiet och jag kommer må dåligt länge om jag låter det ske. När det gäller andersson däremot så handlar det mer om att han när han blev pressad gjorde ett dåligt intryck med en bluff som känns krystad samtidigt som det strax kom ut en annan siare som känns mer trovärdig. Nu ska iofs inte han heller dö just idag, det ska Nightowl göra, antingen som hjälte eller som ett ärofyllt offer, det är nämligen hans död som vi tjänar bäst på just nu.

Herr Nils jobbar hårt på att upprätthålla sin auktoritet (och han är bra på det), alla argument bemöts med "Du har fel.", och folk verkar köpa det.
Ja, det finns förstås alltid en risk att någon karismatisk ledare spelar för fel lag och får oss åt fel håll, se bara på hur herr nils snabbt kunde skrapa ihop tre (tror jag det var) röster mot mig utan några som helst substantiella argument. Men som sagt tidigare, att blint inte lita på någon är ett ännu säkrare sätt att förlora det här spelet.

Björn har inte ens kommenterat Herr Nils massavslöjningskampanj, trots att han själv sagt att massavslöjanden tidigt i spelet är dåligt för skurkarna.

In fact, som jag pekat på tidigare, de har knappt kommenterat varandra alls sen de märkte att folk misstänkte att om den ena är hjälte är den andre det också.
Jag tror aldrig jag har sagt att massavslöjande av namn i en utpressad ordning är dåligt, problemet var väl bara att det inte var så himla bra heller eftersom det finns så många att välja på. Men att tex krank råkar vara en väldigt obskyr karaktär som råkar finnas med i ett jubileumsnummer som han själv har läst...tex

Hårda data. Antingen är jag marco och lindenius i konspiration eller så är det någon idiotskurk som ljög om sitt kön. Du har själv gett mig en present där det står att herr nils är vanlig skurk. Det börjar liksom bli väldigt många inblandade och långsökta spår om det ska finnas möjlighet för mig att vara hjälte och nästan lika många för herr nils (dvs att du är en naiv riddler som alltid säger till den andra att den är skurk, men en så skruvad roll tror jag inte ens rising skulle köra med). Det är data, så hårda som dom blir i det här spelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: Suck och stön

Men att tex krank råkar vara en väldigt obskyr karaktär som råkar finnas med i ett jubileumsnummer som han själv har läst...tex
Snabbt påpekande bara: Har inte läst numret själv, men man gör väl lite research när man blir tilldelad en så urbota okänd roll. Själv tror jag att det är Rising idé om ett skämt att ge mig en skitobskyr och rätt kass skurk =)
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Girlpower! (Röst)

Jag har inte satt mig in i denna såpa riktigt (all work and no play etc). Men jag går på att vi flickor håller ihop. Bära eller brista.

Röst: Nightowl
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Lyncha Nightowl

Jag vill gärna att du svara på frågan ovan i vilket fall, men jag kommer nog inte att kunna kika på tråden på några timmar.

Röst: Nightowl
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Uppdaterad lista (RÖST)

Orfeus är Ventrilouquist.
Jag tänkte jag skulle passa på att konfirmera detta medan jag ännu är i livet. Om menigheten önskar veta HUR jag vet det, säg till. Men jag låter det vara osagt tills vidare eftersom jag uppfattat den allmäna diskussionsklimatet som att det är dumt att avslöja våra förmågor i onödan.

Kanske vänta till efter timmen är slagen i alla fall?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rösträkning:

Här kommer den senaste röstsammanställningen:

Nightowl (9) thark, krank, hellzon, Björn den gode, Vicotnik, Herr Nils, Marco Berhmann, Lindenius, Anders Åstrand
Anders Åstrand (3) magoo, flurtis, Basenanji
hellzon (1) Nightowl
Herr Nils (1) Johoohno
 
Top