Nekromanti Got avsnitt 4 säsong 8 - The Last of the Starks

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Arfert;n319680 said:
• Kanske dör Arya. Eller inte. Hon försvinner i alla fall.
Jag hade avslutat med att Arya drar av sig masken och blir Jaqen Hagar igen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag hade nog avslutat serien på ett annat sätt. Jaime dräper Cercei och lägger till Queenslayer till sitt namn. Jon dör och Daenerys dör när hon föder hennes och Jons incest-avkomma som får Tyrion som sin Hand of the King/Queen.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Tänk om...

Euron förutom Missandei tog tillvara på den döda draken och gav kroppen till Maester Qyburn som kör sin Frankenstein/The mountain på den!!!

Cersi får en Frankensteindrake, piskar skiten ur alla och sitter kvar!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lightshy;n319684 said:
Tänk om...

Euron förutom Missandei tog tillvara på den döda draken och gav kroppen till Maester Qyburn som kör sin Frankenstein/The mountain på den!!!

Cersi får en Frankensteindrake, piskar skiten ur alla och sitter kvar!
Nu tycks det mer än tydligt att så inte är fallet då sagda drake konfirmeras av Euron, att den försvann under vågorna utan att komma tillbaka.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Minimoni;n319685 said:
Nu tycks det mer än tydligt att så inte är fallet då sagda drake konfirmeras av Euron, att den försvann under vågorna utan att komma tillbaka.
Ahh... jag missade det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Bara Dany blir Mad Queen så är jag nöjd. Ja, och att Frankenstens riddare och Captain Euro dör.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Vilket tråkigt väder vi har idag, skrev han för att inte spoila något.

Vad är oddsen för att draken överlevde och plötsligt dyker upp när det ser som mörkast ut och bränner en armé? Det känns helt orimligt, och skulle därför passa bra in när man ser på de överraskande vändningar vi fått i de två sista säsongerna.

Jag får känslan av att serieskaparna förstår att oväntade händelser är bra, och vad publiken förväntar* sig. Tyvärr har de inte förstått vad det var som var bra med de oväntade händelserna från bokserien. De oväntade händelserna i böckerna är oväntade för att de bryter mot traditionella berättarstrukturer, inte för att de är orimliga i berättelsen. När Ned Stark blir halshuggen som förrädare på order av den elaka kungen är det högst rimligt och realistiskt när man ser till hur världen i böckerna fungerar, och hur kungen tänker, men det är överraskande eftersom det inte borde hända med någon som vi tror är berättelsens Hjälte. När en drake blir nedskjuten av en flotta i bakhåll är det överraskande eftersom en sådan händelse inte borde kunna inträffa, då det borde vara omöjligt att ligga i bakhåll med en flotta mot något som flyger. Det är stor skillnad.

*Ja, jag är medveten om att det är en motsägelse.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Arfert;n319680 said:
Så här skulle jag ha avslutat serien:

• Jamie blir dödad av Cersei, som i sin tur blir dödad av ??? Arya? Finns många kandidater.
Jag är mer och mer övertygad att Euron kommer ha ihjäl Jamie och Arya hittar kroppen, snor hans ansikte och dödar Cersei.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag vet inte hur långt man ska skriva
två rader kanske?

Jag köper inte att draken är död. Det är för enkelt. Å andra sidan var det för lätt att döda alla zombies så vem vet. Det här är en så jävla konstig serie nuförtiden.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jocke;n319721 said:
Jag vet inte hur långt man ska skriva
två rader kanske?

Jag köper inte att draken är död. Det är för enkelt. Å andra sidan var det för lätt att döda alla zombies så vem vet. Det här är en så jävla konstig serie nuförtiden.
Spoiler spoiler spoiler spoiler spoiler

Jag hoppas lite att du har rätt då drakarna har förvandlats från att vara coola och skrämmande till att vara kattungar.

Nu tycks det tråkigt nog som om producenterna har konfirmerat att draken faktiskt ät stendöd och inte kommer att återkomma. Euron är så töntig att jag hoppas han dör på ett töntigt sätt, förstoppning vore ett passande sätt att dö på.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Minimoni;n319730 said:
drakarna har förvandlats från att vara coola och skrämmande till att vara kattungar.
Bam... bam... baaaaaaaaaam...

Jag tror detta är avsiktligt, och faktum är att jag tror det är helt i linje med vad Martin hade skrivit. Drakarna var ett enormt maktkort i början, för de var en okänd kraft. Ingen visste hur stora de skulle bli, eller exakt vad de skulle kunna göra.

Men det här är spelet om tronen vi pratar om, så det största vapnen av alla är information, och diskretion. Två saker Danni om och om igen ignorerar.

Så darkarna är nu förbrukade. Alla vet exakt vad de gör, och Cercei har tack vare information och diskretion skapat ett motvapen och nästan förintat hotet. De där skorpionerna eller vad de hette var en okänd kraft. Men nu vet vi vad de kan göra, och hur stora de här. Om Danni fortsätter ignorera den information, och inte börjar vara diskret (Dvs slutar flygga omkring som en öppen måltavla) så kommer sista draken också dö snart.

Om de vill vinna är detta läget att använda informationen och lite diskret applicera någon form av eget motmedel.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster: Jo, jag är säker på att du har helt rätt. Mitt problem är att det inte skedde på ett snyggt, trovärdigt eller logiskt sätt. Jag sa redan tidigare att drakarna lär dö men jag trodde att det skulle ske på ett coolare sätt.

Så jag håller med dig om att och varför men inte hur det skedde.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Mitt enda problem...

var hur förutsägbart det var. När hon flög runt där kände jag genast att "ah, det är nu de ligger i bakhåll med en bunt sånna där pilkanoner." Sekunderna senare: splaff!

Okej, två problem: förutsägbart och det som tidigare nämnts om att det var lite för många skepp för att de trovärdigt skulle ha kunnat gömma sig bakom en ö. Hade funkat bättre om de hade intagit den där borgen istället och sköt därifrån.

Men jag är ockås helt okej med att det vi ser på skärmen mycket väl kan vara den "upplevda verkligheten" snarare än "verkligheten". Dvs att för Danis styrkor känndes det som att det plötsligt var båtar överallt, när det i praktiken kanske var betydligt färre, men med stor chockfaktor.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Och så var det den med Bellman och torsken eller vad det nu var...
......

Rymdhamster;n319736 said:
Men jag är ockås helt okej med att det vi ser på skärmen mycket väl kan vara den "upplevda verkligheten" snarare än "verkligheten". Dvs att för Danis styrkor känndes det som att det plötsligt var båtar överallt, när det i praktiken kanske var betydligt färre, men med stor chockfaktor.
Ja, jag tycker att man utan problem kan förklara en del anomalier på det viset. Om det hade skett någon enstaka gång. Men nu har ju just flottor seglat kors och tvärs över haven helt dolda för alla utom de ombord. Det är väl inte ens det första bakhållet som en flotta utför? Och det gäller ju arméer i stort. Det är helt enkelt smärtsamt uppenbart att D&D inte begriper vad man har borgar till, vad arméer kräver och att en medeltida flotta är något extraordinärt.

I en värld full av spioner, intriger och svek blir det här extra trist. För D&D använder stora militära enheter på samma sätt som en backstab. "Haha! Du märkte inte det men jag hade ställt 10 000 soldater bakom skogen, som anfaller dig nu! PRANKAD!!"

Tvärtom blir det ju en jäkligt skön kontrast, om det hanteras rätt, mellan backstab och fältslag. Kolla bara på The Borgias! Eller Rome! Tänk om någon som var inblandad där fått samma budget och krav att föra in drakar och iszombies! Herregud, man hade ju aldrig velat sluta titta!!

Men detta... Jag vill citera Rising. "Du har ju bajsat på schackbrädet". De har hittat på egna regler som inte funkar. De är tråkiga, dåliga och meningslösa.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Måns;n319742 said:
Ja, jag tycker att man utan problem kan förklara en del anomalier på det viset. Om det hade skett någon enstaka gång. Men nu har ju just flottor seglat kors och tvärs över haven helt dolda för alla utom de ombord.
Det kan bara finnas en förklaring!

Westeros befinner sig egentligen i "The Warp"! Flottorna kan bakhålla varandra genom att de helt enkelt ploppar in och ur verkligheten!
 
Top