Nekromanti Got avsnitt 4 säsong 8 - The Last of the Starks

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Spoilers

Skriver nonsens så att ingen ska se spoilers

börjar posten så här eftersom spoilers!





Fan vad bra! 2 down 1 to go!

Vart tog föresten Dr. Frankenstien snubben vägen efter att Tyrion snackat med honom? Tyrion går förbi honom, skit händer och när Tyrion vänder sig om är Dr. Frankenstein borta.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Spoiler spoiler spoiler




Ja, det var ett bra avsnitt! Mer känslosamt än de tidigare men jag är besviken på att Jaime aldrig tycks bestämma vilken person han vill vara. Jag hoppas verkligen inte att han reser tillbaka till Cercei för att förena sig med hennes styrkor då det skulle ta udden av hans ”arc”. Istället hoppas jag på att han ger sig av mot söder för att bli en “Queen slayer” då det skulle vara mer värdigt hans resa. Sen kan man undra hur fan drakarna har varit så enormt överlägsna tidigare i Planetos historia när de uppenbarligen är relativt enkla att döda. Missuppfatta mig inte, jag tycker att det är bra för hela berättelsen att drakarna inte är en ”win button” men att de träffas så enkelt och går ner så snabbt var och är en besvikelse.

Synd för alla inblandade i WW2 att de inte hade Planetos motsvarighet till antiluftkanoner då det hade gjort flygplan helt överflödiga. Sen så undrar jag vad Missandei menar med att säga Drakarys som sista ord!? Menar hon att Daenerys skall flyga in med EN drake och elda upp hela Kings Landings antiluft, London hade som sagt varit avundsjukt på Kings Landings luftförsvar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Tänk att man kan sänka en hel flotta med arbalest, eller vad nu den där större varianten kan heta. Och att man kan segla en flotta i ett bakhåll när det finns drakar som håller utkik? Hade min SL kommit dragande med det så hade jag krävt att få se skeppens ABS, arbalestens skada samt drakarnas värde i Uppmärksamhet. Så hade vi svart på vitt kunnat enas om att "nej, det var såklart inte rimligt. Retconna?"

Intressant också att de lyckades organisera en begravning som krävde mer förberedelser och koordination än själva slaget.

Och varför är det så viktigt att Missandrei är tillfångatagen? Hon behandlas som en tillfångatagen drottning. Cercei skulle aldrig fatta att hon betydde något för någon. En tjästeflicka liksom. Bara för att hon har fått en del screen time.

Och Tyrion har tappat all förmåga att vara smart och slug. Nu tuggar han på om moral och lojalitet. Vafan... Han super iaf igen. Alltid nått.

Orkar snart inte mer. Bara två avsnitt kvar! Skönt!!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Intressant kontrast: Daenerys påstår att hennes öde är att vräka tyranner oavsett kostnaden som försvar för varför hon skulle elda upp King's Landing. När Varys senare pratar om sin plikt mot rikets ofrälse så framhåller han att kommer att arbeta för den "no matter the personal cost". Varys är beredd att själv äta bajsmackan för sina övertygelser, Daenerys ser det som något andra får göra.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n319595 said:
Tänk att man kan sänka en hel flotta med arbalest, eller vad nu den där större varianten kan heta. Och att man kan segla en flotta i ett bakhåll när det finns drakar som håller utkik? Hade min SL kommit dragande med det så hade jag krävt att få se skeppens ABS, arbalestens skada samt drakarnas värde i Uppmärksamhet. Så hade vi svart på vitt kunnat enas om att "nej, det var såklart inte rimligt. Retconna?"

Intressant också att de lyckades organisera en begravning som krävde mer förberedelser och koordination än själva slaget.

Och varför är det så viktigt att Missandrei är tillfångatagen? Hon behandlas som en tillfångatagen drottning. Cercei skulle aldrig fatta att han betydde något för någon. En tjästeflicka liksom. Bara för att hon har fått en del screen time.

Och Tyrion har tappat all förmåga att vara smart och slug. Nu tuggar han på om moral och lojalitet. Vafan... Han super iaf igen. Alltid nått.

Orkar snart inte mer. Bara två avsnitt kvar! Skönt!!
Spoiler Spoiler Spoiler
Ja, jag tycker verkligen att sjöslaget borde gjorts bättre. Det är uppenbart så att Cercei och hennes lakejer har uppfunnit Planetos motsvarighet till ett massförstörelsevapen som fungerar mot mark, luft och hav. De behöver inte uppfinna något krut på Planetos då spjutkastarna är helt överlägsna allt som primitivt krut kan skapa, dels när det gäller förstörelsekraft men också pricksäkerhet. Skjuta flygande saker utan sikte med jävla spjut som bör påverkas av vind och liknande.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n319603 said:
Vänta... Heter världen Planetos???
Som God45 sa är det ett namn skapat av fans då GRR Martin inte givit världen ett namn. Dock passar namnet då det finns ett Westeros, Essos, Sothoryos och en kontinent som heter Ulthos. Så Planetos för hela världen tycks rätt passande istället för att nämna alla kontinenter då man syftar på hela världen och inte någon enskild världsdel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Jupp........

Thank frekking god for Bron!

Inget skitsnack. Förstår hur världen egentligen funkar. Vet vad han vill ha och säger det rakt ut. Och Tyrion behövde en smäll på nosen. Verkar som att den hjälpt honom skaka huvudet rätt igen och börja tänka lite.

Det i sig hade varit tillräckligt, men det mesta av resten av avsnittet var också bra. Men tänk vad coolt det varit om avsnitt två varit bättre också, så de fungerat som spegelavsnitt mot varandra. Oh well...

Hound och Arya, back to gether again! Om deras fortsatta äventyr är hälften så bra som tidigare så kommer resten av serien bli bra, tror jag =)

"I think I'll have two chickens..."
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Spoil Spoil Egg Bacon Spoil Sausage and Spoil

Bra saker:
Det här var det första avsnittet i säsongen som inte kändes som om det gick på autopilot. Alla de tidigare har bara innehållit exakt det de måste innehålla: alla samlas i Winterfell, alla förbereder sig för att slåss mot White Walkers, alla slåss mot White Walkers och det slutar antingen med att alla dör eller att de dödar kungen -- och han dödades. Hurra! I det här avsnittet fanns det i alla fall potential för oväntade vändningar.

Dåliga saker:
Och precis som i förra säsongen känner jag att det med bara lite, lite modifikationer hade gått att nå det önskade resultatet på ett bra sätt istället för ett dåligt. Nu blir den ena draken nedskjuten från ingenstans, vilket känns helt vansinnigt eftersom det helt enkelt inte är möjligt att gömma en stor samling skepp så bra att de inte syns från luften långt innan de kommer inom skotthåll.

Spontant förslag på rimligare händelseutveckling: Daenerys ser skeppen i god tid, och tycker att de ser ut som en munsbit för drakarna. De dyker för att bränna dem till vrakspillror, så att deras soldater på båtarna inte ens ska behöva plocka fram spjuten. Då, när de kommer för nära, avfyras pilarna och skjuter ner den ena draken. Deanerys flyr med den andra och hennes flotta sänks. Bonus: Skuldkänslor för att det var hennes egen hybris som ledde till drakens död.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Sämst

Fullt av logiska luckor och crinch

Hoppas Danny bränner allt och alla
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
spoiler










och spoiler



Det går för fort nu!
Att dra ner på antalen avsnitt är det sämsta med hela säsongen.
Dom håller på att slarva bort allt dom byggt upp. Manusskrivarna får använda trädgårdssaxen för att klippa sig igenom allt istället för att låta det få växa sig fram i all sin prakt.
Jag känner mig smått lurad på all tid jag investerat i den här serien.
Största serien någonsin... någon Band of Brothers är då inte i varje fall.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Minimoni;n319579 said:
Spoiler spoiler spoiler




Ja, det var ett bra avsnitt! Mer känslosamt än de tidigare men jag är besviken på att Jaime aldrig tycks bestämma vilken person han vill vara. Jag hoppas verkligen inte att han reser tillbaka till Cercei för att förena sig med hennes styrkor då det skulle ta udden av hans ”arc”. Istället hoppas jag på att han ger sig av mot söder för att bli en “Queen slayer” då det skulle vara mer värdigt hans resa.
Brienne verkade tro det, men det faktum att Jamie inte motsade henne innebär ju inte att han verkligen tänker negera sin arc.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Spolier spoiler spolier

Någon som fattat vad is-zombierna ville? Och varför Bran var viktig? Känns som att jag antingen glömt väldigt centrala grejer eller så saknas det stora pusselbitar, som då förhoppningsvis kommer längre fram. Tycker faktiskt den här säsonegn är oväntat bra, men det känns lite ointressant att de strider om vilken tyrann som ska sitt på tronen nu när den blå-ögda isgubben dött.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Spoiler...

igen...

nu alltså...

Jag tror äntligen jag kommit på vad Martin menade med:
Förvänta er inget lyckligt slut.

Denna serien är på väg att krascha rakt ut i ingenting och folk kommer bli sjukt besvikna!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Här har vi lite spoilerutrymme

För det behöver man visst numera.

Vad gäller is-zombierna så fick vi väl reda på vad deras deal var i en av Brans syner för ett tag sedan. När de Första Männen kom till Westeros och började sparka Skogsbarnens stjärtar så skapade de Nattkungen för att döda av alla människor. Saker gick dock inte riktigt som de hade tänkt sig så de slöt sedan fred med människorna och fördrev Nattkungen norrut och hjälpte till att bygga Muren för att hålla honom borta.

Nattkungen är (var) alltså i princip en robot med lite felaktig programmering som gjorde den farlig även för sin skapare.

Vad gäller skorpionerna (arbalesterna) så är de Qyburns egen vidareutveckling av befintlig arbalest-teknologi. Vi har sett dem tidigare - Qyburn demonstrerade att en var kapabel att penetrera en drakskalle, och senare användes en vid Slaget vid Goldroad - där visade det sig att den hindrades någorlunda av drakens fjäll, vilket väl är orsaken till att vi numera ser dem användas i större antal.

Men ja, det var rätt dumt att Danaerys inte såg en hel flotta på öppet hav.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Nässe;n319640 said:
Spolier spoiler spolier

Någon som fattat vad is-zombierna ville? Och varför Bran var viktig? Känns som att jag antingen glömt väldigt centrala grejer eller så saknas det stora pusselbitar, som då förhoppningsvis kommer längre fram. Tycker faktiskt den här säsonegn är oväntat bra, men det känns lite ointressant att de strider om vilken tyrann som ska sitt på tronen nu när den blå-ögda isgubben dött.
Spoiler antar jag


Nej det saknas pusselbitar. Eller, de har klippt om bitarna så att det ska passa vad som verkar vara det planerade slutet på serien och då tycks det som att isfolket behövde försvinna på ett bekvämt sätt. Det är rätt mycket som fått en hel del serietid tidigare säsonger och som framstått som betydande för upplösningen som än så länge visat sig ha liten eller ingen påverkan, som exempelvis betydelsen av Brans förvandling till trädorakel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vart tog föresten Dr. Frankenstien snubben vägen efter att Tyrion snackat med honom? Tyrion går förbi honom, skit händer och när Tyrion vänder sig om är Dr. Frankenstein borta.
Han har Maktens ring, såklart. Osynlig. ;)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Så här skulle jag ha avslutat serien:

• Jamie blir dödad av Cersei, som i sin tur blir dödad av ??? Arya? Finns många kandidater.

• Danerys dör efter "segern", mördad av Varys. Som i sin tur dödas av Tyrion eller Jon.

• Jon vägrar att bli kung efter Danerys död, utan ger sig sorgsen av norr om muren, för att aldrig komma tillbaka.

• Tyrion blir kung över Södern, medan Sansa blir drottning över ett självständigt Norden. Kanske blir Brienne hennes Hand.

• Kanske dör Arya. Eller inte. Hon försvinner i alla fall.

THE END.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Arfert;n319680 said:
Så här skulle jag ha avslutat serien:

• Jamie blir dödad av Cersei, som i sin tur blir dödad av ??? Arya? Finns många kandidater.

• Danerys dör efter "segern", mördad av Varys. Som i sin tur dödas av Tyrion eller Jon.

• Jon vägrar att bli kung efter Danerys död, utan ger sig sorgsen av norr om muren, för att aldrig komma tillbaka.

• Tyrion blir kung över Södern, medan Sansa blir drottning över ett självständigt Norden. Kanske blir Brienne hennes Hand.

• Kanske dör Arya. Eller inte. Hon försvinner i alla fall.

THE END.
Ja, ja, jaaaa!
 
Top