Gloomhaven, Frosthaven, Descent

mrund

Kummelgast
Joined
12 Jul 2013
Messages
641
Location
Fisksätra
Vi pratar ibland om rollspel utan stridssystem. De mycket framgångsrika brädspelen Gloomhaven, Frosthaven och Descent är exempel på motsatsen. De emulerar Old-School-D&D med mycket finare komponenter än Gary Gygax någonsin hade -- men det enda du kan göra som spelare är att gå omkring i underjorden och slå på saker.

Ett sätt att förklara vad som är unikt för rollspel: det är allt det där som inte går att göra i Gloomhaven, Frosthaven och Descent.
 
" All roleplaying games are miniatures games with more talking" :devilish:

When I did Five Parsecs, I was surprised (because I am stupid) how many RPG folks bought the books and then ran into challenges with things that minis gamers take for granted, like how to organise a battlefield.
 
Jag hade faktiskt sagt att dom spelen är rollspel. :D
Javisst, det finns många som anser att Baldur's Gate är ett rollspel. Men inte jag.

Detta är nog lite av en orsak till att i vart fall jag anser att "stort tält"-definitionen av rollspel inte riktigt är funktionell.

Jag anser att varken Gloomheaven eller Baldur's Gate är rollspel. Gloomheaven är ett brädspel, inom en viss genre, och Baldur's Gate är ett datorspel, också inom en viss genre.

Jag tycker inte att det gör något att spel är av olika typer, varken orden "rollspel", "brädspel" eller "datorspel" är värdeord, utan enbart beskrivande termer.
 
To the original post, something I have thought about a lot is the idea of the "combat RPG".
Basically inspired by things like Inquisitor or the old Laserburn where you have a GM who creates the scenario, you have some investigation and interaction but the core of each session is a tabletop battle (with little men, naturally)

In a way, its something the 3.5/4/5e D&D folks have already done. Ive seen (and played in) a fair few games where the session lead up to, and focused on, a big set piece battle.
 
Detta är nog lite av en orsak till att i vart fall jag anser att "stort tält"-definitionen av rollspel inte riktigt är funktionell.

Jag anser att varken Gloomheaven eller Baldur's Gate är rollspel. Gloomheaven är ett brädspel, inom en viss genre, och Baldur's Gate är ett datorspel, också inom en viss genre.

Jag tycker inte att det gör något att spel är av olika typer, varken orden "rollspel", "brädspel" eller "datorspel" är värdeord, utan enbart beskrivande termer.
Thats interesting right? Because the language drifted. "RPG" meant something very specific, but since computer games are far more popular, in general conversation today if you tell someone you are playing an rpg, they will usually think you mean Skyrim or World of Warcraft.

During the board game explosion some years back, you got the same thing (at least where I lived) where "tabletop game" was taken to mean Catan and Ticket to Ride.
 
Thats interesting right? Because the language drifted. "RPG" meant something very specific, but since computer games are far more popular, in general conversation today if you tell someone you are playing an rpg, they will usually think you mean Skyrim or World of Warcraft.

Yes, but even that's not really the case anymore though. You hardly ever talk about RPG-videogames as just RPGs, they are always JRPGs, MMORPGs, ARPGs, CRPGs, TRPGs etc.

I know some people lament the fact that what used to be refered to as "RPGs" have now been relegated to using the prefix "TT" to not be confused with videogames, but almost every kind of videogame RPG also have need for a prefix to not be confused with each other.
Baldurs Gate, for instance, is a CRPG.
 
To the original post, something I have thought about a lot is the idea of the "combat RPG".
Basically inspired by things like Inquisitor or the old Laserburn where you have a GM who creates the scenario, you have some investigation and interaction but the core of each session is a tabletop battle (with little men, naturally)

In a way, its something the 3.5/4/5e D&D folks have already done. Ive seen (and played in) a fair few games where the session lead up to, and focused on, a big set piece battle.
That's how we play F28 Narrative. "Miniature wargaming with RPG elements".

Inte ens när man sträcker på saker och ting tycker jag att Gloomhaven et. al. är särskilt nära rollspel. De är brädspel, med liknande tankegods som vissa rollspel.
 
That's how we play F28 Narrative. "Miniature wargaming with RPG elements".

Inte ens när man sträcker på saker och ting tycker jag att Gloomhaven et. al. är särskilt nära rollspel. De är brädspel, med liknande tankegods som vissa rollspel.
yeah, the "28" scene is big into that vibe. Which is sort of coming back around since the earliest RPGs also didn't really have mechanics for very much outside of combat and you just talked at the table.
 
Last edited:
Yes, but even that's not really the case anymore though. You hardly ever talk about RPG-videogames as just RPGs, they are always JRPGs, MMORPGs, ARPGs, CRPGs, TRPGs etc.

I know some people lament the fact that what used to be refered to as "RPGs" have now been relegated to using the prefix "TT" to not be confused with videogames, but almost every kind of videogame RPG also have need for a prefix to not be confused with each other.
Baldurs Gate, for instance, is a CRPG.
Bra point
 
Detta är nog lite av en orsak till att i vart fall jag anser att "stort tält"-definitionen av rollspel inte riktigt är funktionell.
Jag vet inte vad du tjänar på att begränsa det.

Gloomhaven gör vad den gör väldigt bra (med en pågående story). Vill jag ha andra saker av rollspel spelar jag andra rollspel.

Det är något med folk att definiera rollspel enbart utifrån hur dom själva spelar. "Friform är inte rollspel för det har inte tärningar."

DET är något som är inte riktigt funktionellt i vår breda hobby.
 
Jag vet inte vad du tjänar på att begränsa det.

Tydlighet, gemensamhet i förståelse för vad något är och inte är.

Gloomhaven gör vad den gör väldigt bra (med en pågående story)

Det har ingen varken diskuterad eller ifrågasatt.

Det är något med folk att definiera rollspel enbart utifrån hur dom själva spelar.

Jag spelar brädspel, och datorspel, och figurspel, och frågesportsspel, och Yatzy, och rollspel.

"Friform är inte rollspel för det har inte tärningar."

Ok

DET är något som är inte riktigt funktionellt i vår breda hobby.

Som intresserad av och delaktig i både den bredare spelhobbyn och rollspelshobbyn på olika sätt, så finner jag det väldigt funktionellt att kunna prata om saker utan att hamna i konstant begreppsförvirring där varje ord man säger först måste redas ut. Det gör allt enklare och ingenting svårare att ha klara och tydliga begrepp för saker.
 
Definitioner är till för kommunikation. Om jag blev inbjuden på rollspelskväll och någon hade ställt fram ett Gloomhaven så hade jag blivit besviken, eftersom jag förväntat mig en radikalt annorlunda upplevelse.
Och jag tror det Rickard vill komma åt är om du blivit lika besviken om det var friform, utan tärningar, med hårt fokus på relations draman I ett nutida Sverige. Det är ju liksom också rollspel, men tror väldigt många blivit besvikna om de kom till det då det inte är rollspel i deras ögon.
 
Back
Top