Nekromanti Geografica Mundana

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Värt att veta

"Jag tror inte en jävel bryr sig ifall du har hållt i CJS ex av Eon soft Deluxe, det har jag med!"

Såja, såja, ni är båda lika stora inläggsjägare. :gremwink:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Värt att veta

"Såja, såja, ni är båda lika stora inläggsjägare."

Hur är det med dej själv egentligen? Och mej? Vi måste vara onda allihopa.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Och den utrustningen går aldrig sönder, du måste aldrig till en smed och få ditt vapen slipat, banka ut håligheter i rustningen? Jag kan förstå att du inte bryr dig om du aldrig använder utrustningslistorna, men jag i alla fall (och fler med mig, tror jag, se bara på diskussionerna om förläningar...) har kampanjer där RP lever i samhället och inte vid sidan om det. Då blir priser intressant och relevant, inte bara för inköp utan för alla som vill försöka få en balans i vad för slags ekonomi som SLP har. Det jag saknar mest just nu är regler/riktlinjer för handel, vad som är rimliga prisskillnader mellan stad och landsbygd, vilka tullar och avgifter är rimliga, hur mycket kan en köpman tjäna på en last som förs genom halva Mundana osv.

Vad är det där för dumheter? Anklaga folk för att inte spela i samhället utan vid sidan av. Tvärtom är det du som övervärderar köpkraften hos vanliga människor på medeltiden. Sanningen är att man inte kan slösa pengar omkring genom att vara vårdslös med sin utrustning. Svärd behöver inte vara sylvassa för att vara användbara, tvärtom som använde sig vikingarna av vassa egg vid hantverk medan de valde att ha trubbiga svärd i strid eftersom det var enklare att ha hand om och för att ett hugg med ett svärd är förrödande även om vapnet inte är vasst. Att springa till en smed stup i kvarten är onödigt.

Köper man kniv så räknar man med att den ska hålla under ens livstid. Det är långtidsinvestering.

Än en gång förutsätter du RP som strövar runt och inte försöker ha en karriär, bostad osv. Säg att du har en alkemist, t ex. Han har konstant behov av att skaffa ingredienser och alla alkemister har uppenbarligen jäkligt goda kontakter. Se på prislistan för preparat i M&M - ett hyggelmonsterägg för 150 silver! Uppenbarligen har någon snäll äventyrare (kanske din, utan behov av pengar) gett sig ut i vildmarken, med stor fara för liv och lem brottat ned ett hyggelmonster (och nog fått stora skador på utrustning av syran...) och krälat tillbaka till civilisationen för att sälja äggen så att en alkemist kan köpa det hos sin leverantör (mer påslag...) för 150 silver!!! Drakblodet för 200 silver/kvartspund får man verkligen hoppas kommer från en dumdrake... Men även som krigare går det att fynda - svärdet må gå loss på en tusenlapp, men när den stora tränade stridshingsten kostar mellan 1200-1500 så blir det inte så dyrt ändå...

Än en gång förutsätter du att det i Mundana råder en slit-och-släng-marknadsekonomi där kvaliten på saker och ting är låg. Tänk om! Vanligt folk har inte råd att strö pengar omkring sig, utan de räcker nätt och jämnt till mat och sprit. Skulle grytan gå sönder, så lagar man den hellre ännu en gång än att spara i månader för en ny.

När det gäller alkemister så tar du upp ett extremfall. De ingredienser som du nämner har Neogames tagit med för att det är lite kul. Sådana ingredienser bör ju spelledaren slänga in i recepten på riktiga mäktiga alkemistiska processor.

Och svärd och i synnerhet häster och boskap är väldigt värdefullt, och i vår värld var hästar mycket värdefull ända fram till 1900-talet. Se bara på deras värde i Västern. Sen kan man diskutera att svärd och hästar är alltför dyra, vilket säkert är sant. Men de är åtminstone i rätt riktning.

Är det inte mer en modern uppfattning att du inte ska ta utrustning från en fallen motståndare? Även om du visar respekt och begraver personen så skulle jag snarare säga att du ska ha synnerliga skäl för att lämna utrustning värd en årsinkomst för en soldat eller mer! Jag tror faktiskt inte att den medeltida människan skulle reagera, förutsatt att det inte rörde sig om ett överfall från segraren som då eskalerar till ett rånmord...

Tvärtom skulle jag säga. När arkeologerna hittar slagfält och gravar är det ofta rester av olika metallföremål som de finner. Så jag skulle som sagt vilja påstå att det är precis tvärtemot vad du säger. Det är en modern uppfattning att medeltidsmänniskorna var kallsinniga nog att ta sin motståndares blodiga svärd och torkade av det mot dennes lika nedblodade kläder.

Möjligtvis tog man fiendens vapen under fälttåg för att fylla på sina reserver, men få enskilda individer är avtrubbade nog för att sno sin motståndares vapen efter att han bringat honom om livet. Tvärtom skulle han lägga benen på ryggen och sticka sin väg.

/Emil
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Ett spel kan vara realistiskt. Jag har dock inte sett något ännu men några försök med mer eller mindre lyckade/misslyckade resultat. Eon utger sig för att vara en av dessa och har i mina ögon misslyckats, bland annat pga prislistorna, befolkningsmängd och en hel drös med regler (t.ex. alkis från födseln om man har hög TÅL).
Sen beror det naturligtvis på vad man anser vara realistiskt eller inte. Man skulle kunna säga att hela fantasy/SF grenen inte kan vara realistiskt eftersom de innehåller element som inte finns i verkligheten. Då kommer inte fantasy/SF spel heller att vara realistiskt hur mycket de än försöker.

"It´s all in the eye of the beholder"
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Vi köper och säljer inte en hel drös med varor varje gång vi spelar men om man gör det ett par gånger så blir det alldeles uppenbart att det är helt snett.
Jag har ett par spelare som vill ge sig i kast med handel men detta har jag satt stopp för tills priserna är justerade (om de nu blir det, av mig eller någon annan, Neogames är uppenbarligen inte så intresserade tyvärr).

Fler exempel angående regelbuggar ville du ha, eftersom detta definitivt inte är mitt område (och du inte använder sök-funktionen) så ger jag det jag kan:
* Barna-alkis. Om du har en viss TÅL från start blir du automatiskt alkis, även om du inte ens luktat på det.
* Kasta reglerna (vet ej exakt men de dyker upp då och då, använd sök om du vill ha mer exakt info).
* Stridkonster. Frågor om dessa brukar dyka upp med täta mellanrum, vad som gäller, hur de kan utnyttjas för powergaming osv. Mer kanske en fråga om oklara regler men även dessa är buggar.

Angående Errat.
Lite småbuggar är precis vad de ändrat (som du säger) tyvärr används inte Errat till större direkta felaktigheter av någon tillverkare (kanske någon men ingen jag känner till), vilket jag efterlyser (men förmodligen till ingen nytta).
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Ett spel kan vara realistiskt. Jag har dock inte sett något ännu men några försök med mer eller mindre lyckade/misslyckade resultat. Eon utger sig för att vara en av dessa och har i mina ögon misslyckats [...] "

Eon är inte fullkomligt realistiskt, nej. Särskilt om man inte använder sitt förnuft och/eller verkligen försöker att göra det overkligt (t.ex. så är reglen om Glada hatten frivillig och något som inte alls appliceras på alla rollpersoner). Så här på rak arm kan jag inte komma på ett enda tillfälle där något "orealisitskt" (något som inte ens borde hända i fantasy) inträffat då vi spelat. Men det beror kanske på att vi just inte försöker att göra det orealistikst.

Alla spel har buggar, och felaktigher. Nämn gärna för mej vilka spela som är mest realistiska, de som du anser har lyckats bäst.
 
Top