Nekromanti Geografica Mundana

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Jag undra om ni på Neogames tänker fixa till de små "buggarna" som finns i Mundana boken när ni släpper Geografica? T.ex. befolkningen för Drunok (som någon nämnde i en tidigare tråd) och även tirakernas låga befolkningsmängder. Det skulle uppskattas om det fanns sådana planer även om man förstår att det kan bli ett visst problem att publicera olika uppgifter i olika böcker, även om det gjorts förut.
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jo, man kan ju hoppas de fixat till buggarna... man få ju begära lite grann iaf.! För jag menar, alla som inte har Mundana boken vill ju skaffa Geografica Mundana, eller hur? Må väl kamrater!
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Givetvis...

Där det rör sig om tryckfel så kommer det givetvis vara åtgärdat. Däremot vet jag inte hur det är med tirakernas befolkningsmängder, skiljer sig dessa mellan Mundana- och Tiraker-modulerna? I så fall är det nog informationen från den senare som kommer att hamna i Geografica Mundana.

/Emil
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Man önskar ju att de faktiskt tänkte på demografin den här gången...
Om inte befolkningarna får lite vettigare värden så kan man ju önska att de MOTIVERADE varför gammla bördiga jorbruksland har en lägre befolkningstäthet än gobiöknen...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Tja... det har den väl varit från början s.a.s.

Om man skall göra en modul som är en nyutgåva av en gammal så kan man ju göra allt ifrån att ge ut en helt omskriven modul till att ge ut den tidigare modulen med några få snuttar extramaterial. Eon Deluxe, Eon 2, Eon 2 Kållektors Ädition är exempel på det senare, Krigaren (+sina syskonmoduler som tillsammans skall ersätta krigarens väg) är väl ett exempel på det tidigare.

M.a.o: Om NG ville skulle de kunna ge ut "Mundana" med 16 nya sidor, ett nytt omslag, kalla den Geografica Mundana och hoppas att folk köper den i.a.f. Om de dessutom numrerade den och kallade den "samlingsbar" kanske det skulle funka t.o.m :gremwink:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Fast tillslut skulle nog förtrendet holkas ur, folk skulle bli sura och spela DoD eller nåt annat tokigt.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Att det inte finns många tiraker kan förklaras med att tiraker äter DUBBELT så mycket mat, vilket kräver en del arbete. Svält blir då ganska vanligt=låg befolkning.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Fast tillslut skulle nog förtrendet holkas ur, folk skulle bli sura och spela DoD eller nåt annat tokigt.

Till slut så... men det kan ju ta ett tag... Hur många olika versioner av Eons grundregler har Du köpt? :gremwink:
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Krigaren (+sina syskonmoduler som tillsammans skall ersätta krigarens väg) är väl ett exempel på det tidigare.

Du menar väl Riddaren?

Mvh Victor Palm

I'll be back

PS. Jag är numera krigare :gremlaugh:DS.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Alla utom EON soft Deluxe och EON I Box

Men boxen ska köpas snart, så att jag gör min samling mer komplett. EON soft Deluxe blir svårare att få tag på. Om man snor den, hur mycket skulle man kunna få sålt den för? :gremwink:

Dessutom är mina EON I, EON II och EON I Deluxe signerade. (av CJS, Marco och Krille).
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Tyvärr så tror inte jag det, jag hoppas det dock.
Varför man är negativ (jag föredrar termen realist) ?
Det är helt enkelt för att de inte fixat till andra stora buggar i nya "utgåvor". För att ta ett exempel (det som jag retar mig mest på):
Prislistorna, trots... Eon 1, Eon 1 deluxe, Eon 2, Eon 2 Deluxe och Spelarens handbok så har de inte fixat till dessa så att de är något sånär "realistiska".
Synd på ett spel som anses "realistiskt" av många och av sig (Neogames) själva.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
"Att det inte finns många tiraker kan förklaras med att tiraker äter DUBBELT så mycket mat, vilket kräver en del arbete. Svält blir då ganska vanligt=låg befolkning."

Visst, problemet ligger dock i att förklara hur tirakerna har klarat av krigen så jäkla bra. Det finns totalt en miljon Frakk som har varit de huvudsakliga deltagarna. Dessa lever sedan rejält utspridda. Frågar du mig borde dvärgarna ha krossat tirakerna i andra och tredje tirakkriget.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Det är väl helt enkelt så att Neogames anser att de är realistiska... Är det något mer som de inte fixat till då? Allt som rapporterats som fel i Neogames "Errata" har alltid rättats till när det kommit en ny version.

/Emil
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Vi kommer ta med en kort text i Geografica Mundana varför en del områden har "låg" befolkningstäthet. Jag vill bara passa på att påpeka att:

1) Man inte kan jämföra Mundana med Jordens nuvarande befolkningstäthet. Om man exempelvis räknar på Sveriges befolkningstäthet under 1000-talet som kommer man få fram en mycket låg befolkningstäthet (en mycket stor areal med en liten befolkning).

2) Många länder är egentligen inte till fullo befolkade. Det innebär att den politiska gränsen som anges på kartan inte har speciellt mycket med var det verkligen bor människor. Ett typiskt exempel på detta är Soldarn där kanske 85% av arealen som Soldarn gör anspråk på faktiskt är vildmark (alternativt alvskog, dvärgberg, tirakland osv...). Makthavarna i Soldarn har hävdar ändå att dessa områden är en del av Soldarn.

Nåväl. Vi har dock gjort en hel del ändring i Geografica Mundana. Vad det gäller befolkning så gäller detta dock främst det cirefaliska samväldet.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Ingen ändring på Drunok alltså?
För med tanke på att landet har EXTREM låg befolkining, särskillt i jämförelse med grann provinserna i Jargien, sen har de nästan ingen vildmark, så skulle jag vara glad och vet varför det inte bor mera folk där+
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: EON soft Deluxe?? (ANT)

Det var så att det uppstod ett missförstånd med tryckeriet när Eon 1 Deluxe skulle tryckas, så boken fick ett vanligt pappersomslag. Detta upptäcktes först när Neogames fick en provförsändelse på åtta (eller hur många det nu var) Eon Deluxe. Dessa finns kvar, medan resten av upplagan ändrades så att de fick hårda framsidor.

/Emil
 
Top