Nekromanti Geografica Mundana

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Eon-info i Codex

"Räcker det inte med att fråga författaren av texten?"

Det är lite snårigare än så, dessvärre. Om författaren har ingått ett exklusivitetsavtal om publiceringsrätten till texterna så kan författaren faktiskt inte gå med på det, då det vore ett avtalsbrott mot publiceringsrättsinnehavaren. Om författaren har skrivit texten i fråga på beställning som en del av en anställning så har han heller inte publiceringsrätten - den ligger då hos arbetsgivaren.

Nu står ju jag som upphovsman till just dessa artiklar, men någon form av muntligt exklusivitetsavtal ingicks i samband med publikationen i Codex, eftersom jag gick med på att inte publicera dem på foxtail.nu i samband med att Codex skulle publicera dem. Dessutom skrev jag texterna i fråga som en del av ett beställt jobb (Alver och Consaber), för vilken jag har erhållit ersättning, så frågan är om jag ens har en publiceringsrätt som är exklusiv. Det är mycket möjligt att dessa ligger hos Neogames.

Men det är vad lagen och gällande avtal säger och det är den sits som jag sitter i. Jag tror inte att jag kan ge dig tillåtelse att sprida dem, eftersom det är ett beställt arbete och jag har gått med på att inte själv sprida dem. Publiceringsrätten borde ligga hos antingen Neogames (som gav ut Codex vid tillfället och beställde jobbet) eller hos Portal Publishing eller vem det nu är som har tagit över Codex verksamhet.

"Jag antar att jag inte är den ende som har dessa artiklar och undrar om jag får eller inte får dela med mig av dessa."

Om den som har upphovsrätten säger ja så får du. Om inte så får du inte. Så enkelt är det.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
LÄS DETTA NÅGON VARS NAMN SLUTAR PÅ NEO

okej, kan inte någon "Neo" bara säga att BaronMarak får ge det till mig? Snäääälla CJS/Marco/Dan :gremgrin:

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: LÄS DETTA NÅGON VARS NAMN SLUTAR PÅ NEO

Du kan ju skicka honom ett privat meddelande och fråga snällt om han kan skicka det till dig, trots upphovsrätt och dylikt, er emellan.

Jag vill ju inte uppmuntra dig till att göra något olagligt, men jag förklarar bara möjligheten... :gremwink:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Realistiskt rollspel: Real Life (TM) [OT]

Jag skulle bara vilja tippsa dej och alla andra om ett rollspel jag just tillverkar (tog cirka 12 sekunder). Det heter Real Life (TM) och är det mest realistiska rollspel som just nu existerar. Det går ut på att du ska ta rollen som dej själv i verkligheten och försöka sträva dej fram genom vardagens tristess. Hur som helst så är spelvärlden totalt realistisk eftersom det är den världen vi lever i just nu. Reglerna, eller naturlagarna som de kallas, sköter spelledaren enväldigt eftersom det endast är han som har tillgång till dem. Man kommer för övrigt inte att komma ihåg något om eller kunna se spelledaren och övriga spelare när spelet väl har börjat. En annan finess är att man kommer få uppleva allt helt från rollpersonens synvinkel, med alla de fem sinnena dessutom.

Vill någon vara med och spela så är det bara att skicka en ansökan hit, direkt i tråden.


Allvarligt nu. Det jag egentligen menar är att förmodligen inga rollspelsvärld (absolut inte fantasy- (fantasy = fantasi, ni vet (ursäkta mej för mina "nästade" parenteser)) eller framtidsspelvärldar) är helt realistiska eftersom de inte kommer att vara precis som den verklighet vi lever i. Rätta mej om jag har fel.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Eon-info i Codex

Såg nu att det är en riktigt skäggig fråga med upphovsrätten här.
Jag har ju inget riktigt behov av att få sprida dessa texter då jag själv har dem. Men det är ju en stor efterfrågan fast lägre tillgång (till pengar just i detta fall).
Men det kommer förhoppningsvis ett bra svar snart.

För övrigt måste jag berömma Krille för hans goda minne. Själv så var det knappt att jag kom ihåg att jag hade texterna...

Rent så här på tal om drakar och dylikt... Hur går det med den modulen?
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Realistiskt rollspel: Real Life (TM) [OT]

Coolt, jag går jättegärna med i ditt verklighetsrollspel :gremsmirk:

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Det sticker i mina ögon när man ser på vad de har hittat på med lönerna/priserna OCH om man sedan kopplar detta till deras (och andras) uttalanden om realism så... kommer man in på frågan om inte detta spelar någon roll för realismen?
Jo, vore ett självklart svar men det verkar som en hel del inte tycker det eller förbiser detta.
Det kan tyckas att jag endast är för total-realism men det är jag definitivt inte (ville jag ha det så skulle jag leta drakar i verkligheten), jag vill bara peka på något som är helt knas och som stör spelet i grunden och svara på om jag tror att de fixar till buggarna i kommande versioner (nej tyvärr tror jag inte det).


Jag har inte analyserat priserna, men har läst inlägg av flera personer som tycker att priserna är fel. Så jag bestrider inte riktigheten i din iakttagelse. Jag har dock inte själv haft några besvär av priserna, men du kanske köper massor av saker varje gång du spelar?

Menar du regelmässigt? Då har jag ingen aning, jag använder mig inte av Eons regler så jag vet inte, dock så dycker det upp lite trådar om buggar/fel/luckor och så vidare, här på forumet ibland, det vet du säkert.

Jag menar rent allmänt. Eftersom du påstod att "de inte fixat till andra stora buggar i nya "utgåvor"." så borde du väl ha fler exempel. Jag kan inte komma på något ytterligare, och nä. Jag har inget direkt minne av att inlägg om buggar i Eon, men så har jag inte varit så våldsamt aktiv här på länge.

Angående Neogames "Errata" så fungerar den som hos de flesta (alla?) andra speltillverkare, mer som en felskrivnings-rättelse-lista än som att fixa till rena buggar och felaktigheter i text/system/värld i stort. Man kan hoppas att även detta utvecklas hos alla tillverkare men jag tvivlar återigen...

Jovisst, så är det. Men i Eon II ändrades en del smådetaljer som inte funnits i Erratan. Inte så våldsamt många, men lite om brytvärden t.ex. Samma sak låter det ju på CJS i den här tråden angående Geografica Mundana.

/Emil
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Realistiskt rollspel: Real Life (TM) [OT]

Att använda den värld vi nu lever i skapar väl lite problem då man ska få tillstånd att använder den eller? Jag menar, vem ska man fråga?
Vem vände du dig till? Eller har du inte frågat om lov?
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Gud finns! [OT]

"Reglerna, eller naturlagarna som de kallas, sköter spelledaren enväldigt eftersom det endast är han som har tillgång till dem."

Gud alltså :gremwink:. The Holy Laptop och hela köret.

Det är därför man aldrig lyckas alltså, spelledaren vill att man ska ha en balanserad rollperson... :gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Eon-info i Codex

"Rent så här på tal om drakar och dylikt... Hur går det med den modulen?"

Den skrivs på. Just nu jobbar jag med ursprunget.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Gud finns! [OT]

"Det är därför man aldrig lyckas alltså, spelledaren vill att man ska ha en balanserad rollperson..."

Ja, jag var ju tvungen att sätt stopp för dina sabla koboldfasoner! Det bästa med spelet är, som nu kanske har förstått, att jag är spelledaren. Just nu gestaltar jag bara en SLP. Hah!
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Eon-info i Codex

Så jag som har tänkt göra en Tokonsk druid och inte har bråttom med att skriva ned denna på papper skulle göra klokt i att vänta på drakar så jag vet vad jag är språkrör för?
Jag antar att modulen kommer att ha vissa spår av Tokons gamla tro och hur samt när drakar kan behaga visa sig för de som vill känna av deras närvaro. Eller är jag ute och cyklar när jag tror något sådant?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Realistiskt rollspel: Real Life (TM) [OT]

Jag har inte publicerat något skrivet material där jag nämnt något annat varumärke än "Real Life (TM)", som är mitt varumärke. Allt som nämns vid själva spelandet är spelledarens påhitt från hans syn på verkligheten. Dessutom så är det inte olagligt att säga ett ord som någon "äger" på ett eller annat sätt, och det är ju trots alltde verbala beskrivningar som spelledaren ger som målar upp den verklighet som ni "ser", "hör e.t.c. under själva spelandet. Höjden av spelledande helt enkelt.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Gud finns! [OT]

du är alltså gud.

Hörru, kan jag inte få några extra förbättringsslag på engelska och affärsjuridik :gremwink:. Lovar att offra några lamm åt dig då (= SL-muta).
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Jag har dock inte själv haft några besvär av priserna, men du kanske köper massor av saker varje gång du spelar?"

Det där håller väl ändå inte som argument? Det är ju bara att erkänna att priserna är helskumma, för det är dem. Reglerna är dock de mest realistiska jag (och många andra) har sett.

"Jag har inget direkt minne av att inlägg om buggar i Eon,"...

För att nämna några: Flygande tomte i helrustning, gûrd med negativ vikt, kiriyakvinna som väger 1 kilo, kasta en kniv 16 meter enligt en regel och kasta en gåspenna 250 meter enligt en annan regel och odödlighet genom uppträning av attribut.

Regelsystem i sig förblir dock realistiskt. Buggar finns överallt. Jag anser inte att priser på saker och ting påverkar ett rollspel så pass mycket att man kan säga att det helt plötsligt blir orealistiskt bara på grund av det.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Realistiskt rollspel: Real Life (TM) [OT]

Jahaaa... Jag trodde att du skrivit på detta under en lång tid. Men du har inte skrivit alls och då förstör jag inget alls genom att påpeka upphovsrätter och dylikt.
Så vad tjänar du som "skapare" då? Eller det vet jag nog.
Bruna kuvert med pengar till postbox var det väl?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Gud finns! [OT]

Först och främt:

"Så du är alltså gud."

Gud med stort "G" om jag får be!

Och sedan till mutandet. Hmm... inte lamm... men om du offrar en älg så ska jag nog kunna göra något åt saken.

[Nu drar jag mej ur detta innan jag råkar få en på annat håll aktiv och seriös tråd avstängd. Det är helt enkelt vissa saker vi Gudar/spelledare inte rår oss på. *Suck*]
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Realistiskt rollspel: Real Life (TM) [OT]

"Jag trodde att du skrivit på detta under en lång tid."

12 sekunder skrev jag ju.

"Bruna kuvert med pengar till postbox var det väl?"

Pengar? Här är det älgar som gäller.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Realistiskt rollspel: Real Life (TM) [OT]

12 sekunder i tidernas begynnelse är det väl vi talar om? Jorden skapades ju på inte alltför många dagar? Enligt många så är tid relativt...

Men bruna kuvert! Bruna älgar?
Älgar med pengar väger väl mer än bara älgar?

Nu får jag också sätta punkt... Vad har hänt med oss annars så seriösa Eon-forumiter? Bäst att skärpa sig innan någon moderator får syn på en...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Eon-info i Codex

"Så jag som har tänkt göra en Tokonsk druid och inte har bråttom med att skriva ned denna på papper skulle göra klokt i att vänta på drakar så jag vet vad jag är språkrör för?"

Närå. Det är bara din spelledare som behöver veta vad du är språkrör för. Din druid tror - vad jag skriver om är vad spelledaren vet. :gremwink:
 
Top