Nekromanti Genusmedveten barnfilm

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Cissi;n90303 said:
Sen håller jag med Vimes om Draktränaren, där är det snarare Hicup som slipper vara stereotyp eftersom han bejakar sin mjuka sida och vljer att göra saker på anorlunda sätt. Mycket bra. Både ettan och tvåan.
Cissi/Vimes har fett rätt i det här. Skulle slänga in en rad för den också i min post, men jag var tvungen att dra iväg. Framför allt tvåan är en fantastisk film vilket perspektiv du än vill titta på den. ^^
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
anth;n90242 said:
Jag tycker tvärt om att den lilla sjöjungfrun visar upp en väldigt unken kvinnosyn.
Medhåll.

Att Ursula är onding är dessutom hyfsat problematiskt, just för att tjocka och/eller fula kvinnor sällan får vara goda. Det är bara "snygga" och smala kvinnor som får vara både och; så snart en kvinna är ful blir det Ursula eller Cruella De Ville.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Var det någon som hade nämnt Mulan (1989) ?

Sen har vi ju Shrek, där prinsessan väljer att bli förvandlad till ett tjockt och fult träsktroll för att gifta sig med en som verkligen inte är prins! :)
Vi ser även en kvinnlig drake!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Inkognito;n90345 said:
Vi ser även en kvinnlig drake!
Som gifter sig med en åsna!
Och sen en kung som blir förvandlad till groda men hans drottning älskar honom ändå, en varg som är transvestit och en av styvsystrarna är transperson, och en ung Arthur som inte alls vill bli kung och är liten och klen och Snövit som lever med sju män och Askungen och Törnrosa och de andra prinsessorna som gör uppror och bryter ut ur fängelset osv osv! :D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag sitter och funderar på "Dumma Mej". Rätt kul, med tre tjejer som har rätt framträdande roller. Nu var det rätt länge sedan jag såg den filmen, och har bara sett den en gång så jag kan faktiskt inte riktigt komma ihåg hur de tre tjejerna porträterades genom hela filmen, men efter vad jag kan komma ihåg så var det inte så pjåkigt.

Nån som har den i färskare minne som kan kommentera?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kraetyz;n90255 said:
Also, här kommer ett tips från frugan med hennes åsikter (på engelska):
Road to El Dorado
Despite the fact that the female character is sexually amped up in this movie, she owns her sexuality as opposed to the male protagonists owning it. She even uses her own sexuality to get what she wants. Even though in their society it isn't normal for females to strive for anything more than being a caregiver, she rises above that because that's what she wants. She's strong, indepedent, and even a POC.
Agreed!
Road to Eldorado är dessutom en av de bästa tecknade filmerna någonsin :D Jag underlät mest att nämna den för att den liksom inte överhuvudtaget har några andra kvinnliga karaktärer än Chel, men hon är fuckin' awesome så vad fan;

 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag underlät mest att nämna den för att den liksom inte överhuvudtaget har några andra kvinnliga karaktärer än Chel, men hon är fuckin' awesome så vad fan;
Måste hon visa naveln? ;)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Sinbad från Dreamworks kanske kan funka?

De flesta karaktärerna, inklusive huvudrollen är män, men den kvinnliga "följeslagaren" är självständig och kompetent och om jag kommer ihåg rätt räddar hon Sinbad lika många gånger som han räddar henne. Hur den kvinnliga antagonisten passar in i genusmedvetandetänket misstänker jag beror mycket om vilka teorier man följer. Eris är gudinnan av kaos och är manipulativ, vilket i sig är en kvinnlig-skurkkliché. Men vi talar något som är baserat på grekisk mytologi och Tusen och en natt, och sättet hon agerar på är rätt badass :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Arntsen;n90457 said:
Trodde jag postade detta förut, men, Hoodwinked filmerna.
Ah, det förklarar saken. Du postade det i en helt annan tråd. Filmklubbstråden, för att vara närmare bestämt.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Rymdhamster;n90463 said:
Ah, det förklarar saken. Du postade det i en helt annan tråd. Filmklubbstråden, för att vara närmare bestämt.
Hahahaha, ojdå, internetninjan slår till :p Men till mitt försvar är forumet inte superlätt att navigera med en telefon.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ymir;n90414 said:
Agreed!
Road to Eldorado är dessutom en av de bästa tecknade filmerna någonsin :D Jag underlät mest att nämna den för att den liksom inte överhuvudtaget har några andra kvinnliga karaktärer än Chel, men hon är fuckin' awesome så vad fan;

Eldorado? More like Chel Dorado!
 
Top