Nekromanti Genusmedveten barnfilm

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hej. Jag letar just nu efter film på svenska som en sju-, åttaåring med familj kan ha trevligt framför. Gärna dubbade disney eller pixar-filmer. Hittills har jag valt ut Brave, Lilo and Stitch och the croods (och denna är jag osäker på). Vill jättegärna se en liten kort recension på någon paragraf som beskriver varför filmen är genus-/barnvänlig, var den failar och var den funkar.

Tack på förhand.
/Becka
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Frozen: Kvinnliga huvudroller, dekonstruktion av den vanliga Disney romansen som genuint ohälsosam och med framhållandet av ett hälsosamt alternativ, gulliga men inte irriterande sidekicks. Det finns våld men det är på den genomsnittliga Disney nivån.

Men det säger jag bara för att du redan valt ut Lilo och Stitch som är det perfekta valet :)

Enchanted, liveaction Disney princess filmen är också ganska bra ur ett genusperspektiv med sin kritik av just Disney princess grejen.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Recca;n89437 said:
Hej. Jag letar just nu efter film på svenska som en sju-, åttaåring med familj kan ha trevligt framför. Gärna dubbade disney eller pixar-filmer. Hittills har jag valt ut Brave, Lilo and Stitch och the croods (och denna är jag osäker på). Vill jättegärna se en liten kort recension på någon paragraf som beskriver varför filmen är genus-/barnvänlig, var den failar och var den funkar.

Tack på förhand.
/Becka
Undvik då dom här: http://mic.com/articles/88167/9-harm...vies-taught-us
Dom här kanske: http://www.litteraturmagazinet.se/m...k/blogg/feministiska-disneyprinsessor-1714980
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Nu kan jag var lite för dåligt insatt i vad som ingår i begreppet genusmedveten, borde inte ganska många av ghilbli filmerna funka bra?

Det går ju att argumentera att brodern i A seies of unfortunate events är väldigt typiskt pojksmart (efter som han läst sig till sin kunskap), men Violet är ju gruppens uppfinnare och det är ju ett klassikt ensamstående man jobb i annan popkultur.

I Coraline så är ju Corlines andra-mamma (på ytan) allting en mamma ska vara och typ fienden, kanske är mer normkritiskt än just genusmedvetet i och för dig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Folk som kallar Askungen anti-feministisk har noll koll på hur cykler av psykiskt och fysiskt våld i nära relationer fungerar och är farligt föraktfulla av vad de ser som svaghet. Så innan någon hinner trasha Askungen tänker jag ta det här tillfället att kalla folk som gör det för pseudo fascister :p
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tack för tipsen. Jag har sett en hel del Miyasaki-filmer och de är ju typ alla väldigt bra, fast en del kanske lite läskiga. Coraline har jag sett och den är nog kanske lite för läskig.

Fortsätt gärna med tips, en del av förslagen ska jag kolla upp. :)
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Hur är det med film som inte är från Disney? Minns att det släpptes en del små obskyra guldklimpar som dubbades och släpptes direkt på VHS. Finns också "storfilmer" från andra bolag som DreamWorks Animation etc.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Kirikou och den elaka häxan.

Med små barn kan man titta på den, med lite större kan man diskutera varför häxan rövade bort alla män, med ännu större barn kan man diskutera varför en man drev in en tagg i häxans rygg så att hon blev elak, och med unga vuxna kan man diskutera våldtäkter.

Bonus är att den funkar bra för den som har svårt att hänga med - till exempel på grund av psykiskt funktionshinder eller bakfylla - eftersom den inte är hetsig som barnfilmer brukar vara och har en speaker-röst, lite som Bamse-filmerna.

Extra bonus är att den inte handlar om vita människor, och att huvudpersonen är naken och rockar det som att det inte fanns några bekymmer.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Givetvis pratar vi om två filmer först och främst, förutom de filmer som nämts här ovan. Dock ej Coraline, ifall någon visat den för mig när jag var åtta hade jag inte sovit på år och dar.

Nummer ett: Kikis expressbud Passar jättebra för de små och det har tydligen gjorts en live-action film som också dubbades och gick på bio för inte så länge sedan. Har dock inte sett den senare, så jag skulle nog se den tecknade alternativet istället.Kiki är en häxa och som alla små häxor ingår det i hennes "ritual" för att växa upp att man reser iväg från sina föräldrar och utforskar världen. Kiki sticker iväg med sin talande svarta katt på sin häxkvast. Hon hittar ett jobb som budflicka och allting verkar bra tills hon halvvägs genom filmen typ börjar förlora sin förmåga att flyga och att förstå sin talande katt. Vunnit pris för, bland annat, best female character, best animated film, best music etc etc.

Nummer två: The cat returns Den här filmen är så jäkla bra. Min brorsdotter dyrkade den här filmen när hon var liten och såg den enbart för nostalgia när hon var sexton. Jag skulle kunna ge en lång förklaring till varför den här filmen är så awesome, men det finns folk som gör det bättre än mig. Det enda som kan bita storyn i rumpan är att det handlar om en tjej men i storyn kommer hon omges av typ 90% manskaraktärer. Hon startar lite ditsy och hjälplös men växer i sin karaktär (som typ alla unga karaktärer gör i ghibli filmer) och den passar super till de lite mindre.

The cat returns kan bli svår att få tag på utan nedladdningsalternativ, men Kiki's expressbud finns typ i vilken filmaffär som helst, typ discshop.se etc.
 

ekofest

Veteran
Joined
2 Apr 2012
Messages
42
Location
Örebro
Kirikou är riktigt bra! finns även en novellfilmsamling om kirikou ute på netflix nu.
Totoro är ju också bra, samt även Ponyo, bägge Ghibli. Ja just det och så Spirited away, fast den är mina barn rädd för. Eftersom hennes föräldrar blir förvandlade till grisar och man inte vet vem som är "ond" och "god"
Och så har du ju hela serien Avatar, den sista luftbändaren. Huvudpersonen är kille, men inte "grabbig" två av följeslagarna är starka, modiga tjejer. Jag älskar en av vännerna där .Toph Beifong, en envis, blind jordbändare.
Det finns en fortsättning (lite vuxnare) som heter legenden om Korra. Håller precis på att kolla igenom den med mina tre söner :)
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Maleficent så klart. Aningen våldsam och otäck för åldersgruppen kanske men inget som hindrade andra från att ta med sina barn och se den. Majoriteten av de viktiga rollerna innehas av kvinnor och den är en sagoversion av en hämndrulle med riktiga implikationer. De som gjorde filmen har definitivt inte failat på basic genustänk. Den är tex betydligt bättre än Frozen som trotts två kvinnliga huvudroller fortfarande bara har karlar i viktiga roller i övrigt och som dessutom inte har en alls lika stark story.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
The Croods ska du inte vara osäker på, den har fantastiskt mycket genuspoäng. Den kvinnliga protagonisten är kort, satt, grovhuggen, smutsig och brutal, beter sig dominant mot sitt manliga love interest, är driftig, fysisk, impulsiv...hon utmanar tusen ggr mer genusklyschor än Frozen ens vågar ta i med tång. (Heck, hon är en av de bästa kvinnliga karaktärerna i någon barnfilm någonsin). The Croods är rent allmänt en extremt underskattad film, otroligt välgjord och genomtänkt med en för barnfilmer närmast unik dramatisk struktur som tar sin inspiration från andra stenålders-roadmovies som den helt geniala "Kampen om elden" - sug bara på följande; det finns ingen skurk. Ingen är ond i The Croods, det är en ståry om familjerelationer och man vs environment, fruktansvärt dramatisk och samtidigt otroligt feelgood.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jocke;n89446 said:
Nu kan jag var lite för dåligt insatt i vad som ingår i begreppet genusmedveten, borde inte ganska många av ghilbli filmerna funka bra?
Japaner är extremt bra på djupa karaktärsporträtt, men extremt dåliga (as in, bokstavligen tredje sämst i OECD) på genus. Ofta tenderar detta att ta ut vartannat, men kontrasten kan ibland bli jarring som fan. Undantag förekommer givetvis; enstaka briljanta japanska mangaförfattares verk (Mohiroh Kitoh, Hiroaki Samura) är anmärkningsvärt intressanta ur genussynvinkel, men jag skulle inte räkna Ghibli till dessa. Deras filmer är långt ifrån genuskatastrof, men de är ofta ganska könade och stereotypa, mest att det inte alltid märks för att huvudpersonerna är barn och mänskliga relationer inte får så stort fokus. Men tar vi tex Mononoke-hime (för övrigt den bästa tecknade filmen någonsin), så finns ett tydligt mönster där pojken, Ashitaka, framställs som sansad och kraftfull och beskyddande, medan flickan, San, är impulsiv och vild och självdestruktiv och blir mycket räddare än Ashitaka när hemskheter inträffar. Detta kan absolut ses som motiverat i narrativets kontext (San har mer känslomässig investering i de lokala skeendena), men filmen reproducerar likfullt lite trista stereotyper kring den manliga hjälten och hans kvinnliga love interest, även om den också dekonsturerar somliga av dem (typ att San inte riktigt låter sig tämjas).

Förstå mig dock rätt; Ghibli gör utmärkta och intelligenta barnfilmer som jag definitivt skulle låta mina ungar se. Men jag skulle inte valt Ghibli om genus var högsta prioritet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Massor mys här, ska definitivt kolla the Croods.

Så finns det fler förslag??
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Song of the Sea, som jag nyss recenserat i filmlubben-tråden. Men tyvärr skulle jag tro att den inte kommer få en svensk dubb, trots att Tomm Moores filmer är de bästa tecknade barnfilmerna under hela 2000-talet.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Ymir;n90024 said:
Song of the Sea, som jag nyss recenserat i filmlubben-tråden. Men tyvärr skulle jag tro att den inte kommer få en svensk dubb, trots att Tomm Moores filmer är de bästa tecknade barnfilmerna under hela 2000-talet.
Vi får lösa det här, låt oss göra vår egen dubb :)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ymir;n90024 said:
Song of the Sea, som jag nyss recenserat i filmlubben-tråden. Men tyvärr skulle jag tro att den inte kommer få en svensk dubb, trots att Tomm Moores filmer är de bästa tecknade barnfilmerna under hela 2000-talet.
Ja jag glömde be om svensk dubbning men det är viktigt också för hon är lite för liten för att hinna läsa texten.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ta i så fall bort Maleficent från listan tills vidare. Om du inte är redo att sitta och läsa texten högt som vuxna gjorde i närheten av mig tills jag blev bra nog.
 
Top