Nekromanti Genusmedveten barnfilm

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Anarchclown;n90040 said:
Ta i så fall bort Maleficent från listan tills vidare. Om du inte är redo att sitta och läsa texten högt som vuxna gjorde i närheten av mig tills jag blev bra nog.
Den känslan är speciell!
Jag älskade det tills jag blev gammal nog för att läsa själv, typ när Sagan om ringen kom på bio och jag såg den på öppningsnatten...
OCH DÄR SITTER EN UNGJÄVEL BAKOM MIG MED SIN PAPPA SOM LÄSER VAD DE SÄGER!
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
422
Location
Linköping, Sverige
Mundo;n90047 said:
Den känslan är speciell!
Jag älskade det tills jag blev gammal nog för att läsa själv, typ när Sagan om ringen kom på bio och jag såg den på öppningsnatten...
OCH DÄR SITTER EN UNGJÄVEL BAKOM MIG MED SIN PAPPA SOM LÄSER VAD DE SÄGER!
Jag skulle nog flytt "JÄVEL" från ungen till pappan. Sedan skulle han få gå ut.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Mundo;n90047 said:
Den känslan är speciell!
Jag älskade det tills jag blev gammal nog för att läsa själv, typ när Sagan om ringen kom på bio och jag såg den på öppningsnatten...
OCH DÄR SITTER EN UNGJÄVEL BAKOM MIG MED SIN PAPPA SOM LÄSER VAD DE SÄGER!
Att läsa undertexter för barn är att handikappa dem. Använd det som ett pris de själva lyckats erövra och ingen gett dem när de lärt sig läsa istället. Det lär dem att man måste jobba för att få saker och att kunskap och färdighet ger en saker.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Ja, mina föräldrar läste ofta både böcker och undertexter för mig, och så är jag ju en illitterat slöhög.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Vimes;n90104 said:
Ja, mina föräldrar läste ofta både böcker och undertexter för mig, och så är jag ju en illitterat slöhög.
Böcker ska man läsa för små barn så att de lär sig tycka om böcker. Undertexter ska man inte läsa för dem, de kommer inte behöva någon hjälp med att gilla tv, det är det medium som är lättast att ta till sig. Bättre att behålla undertexterna som ett pris för barnen och lära dem något viktigt än att skämma bort dem.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Bestämd uppfattning, må jag säga! Helt säkerligen gediget grundad i relevant pedagogisk och psykologisk forskning! En sådan skarpsinnig analys av vad som gynnar barnens - vår framtid - personlighetsutveckling stöter man sannerligen inte på särskilt ofta!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Posten som fanns här är raderad. Vimes är inte värd det.
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Klargör gärna vad du menar med genusmedveten så jag vet hur jag ska hjälpa dig. Såvitt jag kan tolka från de recensioner och poster andra gjort verkar det bara handla om att ha en kvinnlig huvudperson, men det känns inte som att det säger hela sanningen. Gissar att du inte vill titta på Barbiefilmerna (av andra anledningar än att de är CGI-spya).
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Ymir;n89530 said:
Den kvinnliga protagonisten är kort, satt, grovhuggen, smutsig och brutal, beter sig dominant mot sitt manliga love interest,
Ja det är verkligen underbara egenskaper som vi vill att så många kvinnor som möjligt ska ta efter! ;)

Men det är en bra film!

Trassel kanske kvalar? Hon kanske har för långt hår, men hon är iaf inte rädd att göra något åt sin situation.

Sen finns väl några filmer med Dora? Hon är ju smart, kort, satt och har en frisyr som var högsta mode bland män i rustning på medeltiden!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Inkognito;n90154 said:
Ja det är verkligen underbara egenskaper som vi vill att så många kvinnor som möjligt ska ta efter! ;)

Men det är en bra film!

Trassel kanske kvalar? Hon kanske har för långt hår, men hon är iaf inte rädd att göra något åt sin situation.

Sen finns väl några filmer med Dora? Hon är ju smart, kort, satt och har en frisyr som var högsta mode bland män i rustning på medeltiden!
Det handlar inte så mycket om att försöka få ens ungar att vara brutala, som det handlar om att presentera bilder av könen på ett sätt så att de inte alltid är stereotypa. Det handlar om att meddela barnen att de får vara hur de vill och inte behöver anpassa sig till vad en kvinna eller man "ska vara". Personligen är jag så sjukt trött på film där kvinnor framställs på samma jävla sätt hela tiden, även på film där män är på samma sätt hela tiden. Ska kolla in filmerna.

Det här får bli mitt svar till Kraetyz också, förresten. Genusmedvetenhet är dock större än detta, men eftersom personen i fråga verkar sakna helt koncept kring begreppet kanske detta duger till en början. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Genusmedvetenhet är något helt nytt inom barnfilm så det är inte så konstigt att de storfilmer som nämnts i tråden kommit de senaste åren:
Trassel (2010)
Modig (2012)
Frost (2013)

Jag skulle vilja lägga till ett par filmer:

* Shreck tycker jag driver med de flesta normer som finns, inklusive de könsstereotypa. Problemet är att ordet är "driver" och inte "bryter". Jag är inte säker på att en 8-åring uppfattar den subtila humorn i filmen. Å andra sidan är filmen bra även om man inte uppfattar de mer subtila bitarna.

* Draktränaren / How to train your dragon tycker jag är ett måste om man vill se barnfilm som bryter mot könsstereotyper där den svage är killen Hicke och den starka är tjejen Astrid.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Draktränaren är en mycket sympatisk film över huvud taget.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Jag funderar på Minuscule: Valley of the lost Ants. Den är helt ordfri. Jag försöker komma ihåg om någon annan än myrdrottningarna är könade, och jag tror att nyckelpigan (protagonisten) hittar en annan nyckelpiga som har en rosa rosett, vilket säkert är avsett av skaparna att indikera att huvudpersonen är en pojke, men tittaren behöver förstås inte läsa filmen på det sättet om den inte vill.

http://www.imdb.com/title/tt2368672/
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
anth;n90214 said:
Genusmedvetenhet är något helt nytt inom barnfilm så det är inte så konstigt att de storfilmer som nämnts i tråden kommit de senaste åren:
Trassel (2010)
Modig (2012)
Frost (2013)

Jag skulle vilja lägga till ett par filmer:

* Shreck tycker jag driver mot de flesta normer som finns, inklusive de könsstereotypa. Problemet är att ordet är "driver" och inte "bryter". Jag är inte säker på att en 8-åring uppfattar den subtila humorn i filmen. Å andra sidan är filmen bra även om man inte uppfattar de mer subtila bitarna.

* Draktränaren / How to train your dragon tycker jag är ett måste om man vill se barnfilm som bryter mot könsstereotyper där den svage är killen Hicke och den starka är tjejen Astrid.
+ Lilla Sjöjungfrun (1989)
Den elake är en kraftigt överviktig kvinna, som dessutom är till hälften bläckfisk (trans-sapiens?) och har två hejdukar av hankön!
Ariel är trotsig, nyfiken, impulsiv, och finner sig inte i de regler som satts upp för henne.
Kanske vore mer genuskorrekt om Ariel och häxan bytte kropp dock?

+ Lejonkungen (1994)
Simba är ju rätt så from, fortfarande som fullvuxet lejon. Hans tjej är ju dessutom bättre både på att jaga och att brotta ned honom.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Inkognito;n90232 said:
+ Lilla Sjöjungfrun (1989)
Den elake är en kraftigt överviktig kvinna, som dessutom är till hälften bläckfisk (trans-sapiens?) och har två hejdukar av hankön!
Ariel är trotsig, nyfiken, impulsiv, och finner sig inte i de regler som satts upp för henne.
Kanske vore mer genuskorrekt om Ariel och häxan bytte kropp dock?
Jag tycker tvärt om att den lilla sjöjungfrun visar upp en väldigt unken kvinnosyn.
Ja, hon är trotsig, nyfiken, impulsiv, och finner sig inte i de regler som satts upp för henne.
Men vad händer? Jo, när hon väl förälskar sig anser hon det värt att ändra hela sig själv för att anpassa sig efter sin kärlek. Varför kan inte han anpassa sig efter hennes villkor?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Recca;n90193 said:
Det handlar inte så mycket om att försöka få ens ungar att vara brutala, som det handlar om att presentera bilder av könen på ett sätt så att de inte alltid är stereotypa. Det handlar om att meddela barnen att de får vara hur de vill och inte behöver anpassa sig till vad en kvinna eller man "ska vara". Personligen är jag så sjukt trött på film där kvinnor framställs på samma jävla sätt hela tiden, även på film där män är på samma sätt hela tiden. Ska kolla in filmerna.

Det här får bli mitt svar till Kraetyz också, förresten. Genusmedvetenhet är dock större än detta, men eftersom personen i fråga verkar sakna helt koncept kring begreppet kanske detta duger till en början. :)
Då är jag med på noterna och håller med. Det är roligare när det är lite variation på karaktärerna och att stereotyperna snarare blir det som sticker ut.

Jag snöade in mig på att väldigt många dåliga egenskaper som tidigare varit kulturellt reserverade för män (exempelvis att supa skallen av sig och bete sig som ett svin, slagsmål, m.m.) anammats som något positivt av kvinnor (..och exemplet med alkoholkonsumption har ju gett ödesdigra konsekvenser för kvinnor som de facto biologiskt tål mindre, tar mer skada och råkar värre ut än männen).
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
anth;n90242 said:
Jag tycker tvärt om att den lilla sjöjungfrun visar upp en väldigt unken kvinnosyn.
Ja, hon är trotsig, nyfiken, impulsiv, och finner sig inte i de regler som satts upp för henne.
Men vad händer? Jo, när hon väl förälskar sig anser hon det värt att ändra hela sig själv för att anpassa sig efter sin kärlek. Varför kan inte han anpassa sig efter hennes villkor?
Ja, på den punkten har du absolut rätt.
Men jag minns inte riktigt omständigheterna här. Är det inte så att Ariel jagar prinsen, förvandlar sig och får honom att falla för henne? Kanske inte mer än rätt att hon offrar fenorna då, annars kunde hon låtit honom vara i fred från första början? ;)
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Recca;n90193 said:
Det handlar inte så mycket om att försöka få ens ungar att vara brutala, som det handlar om att presentera bilder av könen på ett sätt så att de inte alltid är stereotypa. Det handlar om att meddela barnen att de får vara hur de vill och inte behöver anpassa sig till vad en kvinna eller man "ska vara". Personligen är jag så sjukt trött på film där kvinnor framställs på samma jävla sätt hela tiden, även på film där män är på samma sätt hela tiden. Ska kolla in filmerna.

Det här får bli mitt svar till Kraetyz också, förresten. Genusmedvetenhet är dock större än detta, men eftersom personen i fråga verkar sakna helt koncept kring begreppet kanske detta duger till en början. :)
Jo, jag vet att det är ett stort ämne och ett jag aldrig satt mig in i (jag brukar bara nöja mig med att behandla folk så väl jag orkar och så slutar det med det). TY för sammanfattningen.

Cloudy with a Chance of Meatballs: Kvinnan i filmen låtsas vara en typisk "ditzy" kvinna, men inser genom filmen att killen hon är kär i tycker mer om henne om hon visar vem hon egentligen är. Så, hon bryter sin typiska gender role under filmens gång, så att säga.

Ratatouille: Den kvinnliga huvudkaraktären/kärleksintresset är en målmedveten kock som trots sitt kön kämpar stenhårt för att bli huvudkock (detta är en mindre plotpoint som återkommer då och då i filmen, IIRC).

Nausicaa of the Valley of the Wind/De flesta Miyazakifilmer: Du borde redan veta att dessa är bra filmer. Bara titta på dem. :)

Also, här kommer ett tips från frugan med hennes åsikter (på engelska):
Road to El Dorado
Despite the fact that the female character is sexually amped up in this movie, she owns her sexuality as opposed to the male protagonists owning it. She even uses her own sexuality to get what she wants. Even though in their society it isn't normal for females to strive for anything more than being a caregiver, she rises above that because that's what she wants. She's strong, indepedent, and even a POC.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Mycket kul tips. Jag skulle vilja peta in den första filmen om Bernad och Bianca där de ska rädda föräldralöse Penny. Skurken är en hiskelig kvinna med en manlig side kick och två alligatorer som vaktkräldjur och lilla Penny visar prov på både stort mod och påhittighet. Bianca är på sitt sätt en ganska typsik kvinnofigur, hon bryr sig om sitt utseende och fnissar och piffar, men är den av de två mössen som faktiskt driver hela historien framåt medan den mjuke Bernard får vara förnuftets röst och försöka hålla dem båda vid god hälsa.

Sen håller jag med Vimes om Draktränaren, där är det snarare Hicup som slipper vara stereotyp eftersom han bejakar sin mjuka sida och vljer att göra saker på anorlunda sätt. Mycket bra. Både ettan och tvåan.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Kraetyz;n90255 said:
J
Road to El Dorado
Despite the fact that the female character is sexually amped up in this movie, she owns her sexuality as opposed to the male protagonists owning it. She even uses her own sexuality to get what she wants. Even though in their society it isn't normal for females to strive for anything more than being a caregiver, she rises above that because that's what she wants. She's strong, indepedent, and even a POC.
Kan tillägga att i orginal-manuset skulle de två manliga huvudkaraktärerna inte vara i en bromance utan en romance. Road to El Dorado är en grymt underskattad film i allmänhet. Jag menar, hur man kan inte älska det här musiknumret?

 
Top