Generationskampanj om Arnors fall

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Tvärtom väl, taras borde vara quenya för "tower". På sindarin blir det istället Minas eller Barad. För övrigt betyder tydligen Arnlith "noble ash/sand/dust" på sindarin. Barad/Minas Arnlith blir då The Tower of Noble Ash, rätt coolt.

(Ber om ursäkt för att jag dissikerar dina namnförslag här, det är bara för att jag tycker det är kul med alvspråken och började leta ordböcker på nätet, säg till så slutar jag 🙂.)
Kan du länka till de ordböcker du hittat?
Det är lugnt, jag verkligen ingen expert när det kommer till språken, men vill få det rätt.
The Tower of Noble Ash är hyfsat coolt och då plockade jag bara Arnlith ur luften. Det lät rätt helt enkelt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,024
Den enda kampanj jag kan komma på som utspelas intergenerationellt över så här lång tid är den kommande The Poison Tree till Trail of Cthulhu (som ser hur cool som helst ut).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,024
Det hjälper också litet att få ned generationsskiftena att Dúnedain är såpass långlivade.

Borde kunna vara jättehäftigts att se hur förfallet fortgår tills vad som var ett kungadöme bara blir litet utbygdsjägare i bushen. Rimligtvis vill man ha blivande Arthedain som setting eftersom de är de som håller ut som goda.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,836
Location
Off grid
Det hjälper också litet att få ned generationsskiftena att Dúnedain är såpass långlivade.

Borde kunna vara jättehäftigts att se hur förfallet fortgår tills vad som var ett kungadöme bara blir litet utbygdsjägare i bushen. Rimligtvis vill man ha blivande Arthedain som setting eftersom de är de som håller ut som goda.
Jag gillar det underliggande dilemmat i Rhudaur. Man inser snart att man inte kan överleva om man ska föra de Numenoranska traditionerna vidare, men man drivs vidare av sin stolthet. Så vad gör man?

Härdar ut och står upp mot häxmästaren? Går under jorden och håller låg profil? Eller sväljer stoltheten och flyttar till Arthedain eller Gondor? I det här fallet kommer barnen verkligen få ta konsekvenserna av ditt beslut.

Mycket intressant!
//EvilSpook
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Jag håller med Bestdräparen om att Rhudaur har stor potential. Den enda riktigt episka Tolkien-kampanj jag kört började där år 1408. Men det här upplägget få ut ännu mer av det!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,836
Location
Off grid
-Arnors fall är något som utspelar sig över loppet av ca 700 år, således måste detta bli en generations kampanj då jag vill knyta an åtminstone halva gruppen till en och samma blodslinje. Något som verkligen förankrar dem till landets öde och att de känner en starkare kopplingen till riket(rikena) och således bör bry sig mer. Så minst två spelare får ta på sig manteln som Dunedains av nobel börd.
Tänkte bidra med en sammanställd tidslinje från olika MERP-moduler. Det kanske är nåt du kan ha nytta av?

Tredje åldern
861 Arnor delas i tre delar. Interna stridigheter fortsatte och intensifierades i synnerhet mellan Cardolan och Rhûdaur. Rhûdaur befolkas i allt högre grad av inflyttade dunlänningar, nordmän och andra grupper. Landet blir allt mer korrupt och alla grupperingar strävar misstänksamt efter mer makt och inflytande.

949-950 Rhûdaurs kung Aldarion försöker Ena Arnor på nytt. Det leder till skärmytslingar som blir den första gången Dûnedain krigar mot varandra.

1084-1092 Stora konflikter mellan de tre länderna om kontrollen över Amon Sûl och dess Palantir.

1197-1235 Cardolans kung Calimendil försöker erövra Rhûdaur som kontrolleras allt mer av bergsfolket. Under en belägring av Cameth Brin överaskas Cardolans armé av orcher från Gundabad. Armén lyckas slå sig ut men kungen, hans söner och de flesta adelsmännen på plats dödas.

1235-1238 Inbördeskrig i Cardolan. Rhûdaur gör många anfall längs gränsen.

1276 Häxmästaren kommer till makten i Angmar.

1307 Aldor tillträder som Rhûdaurs kung. Han omges av rådgivare som alla, en efter en faller under häxmästarens inflytande. Därefter lämnar många av de rättrogna Dûnedain landet. Fem adelsätter gör motstånd mot kungen och motståndet lever kvar främst i söder (Celebendil) fram till det stora kriget 1409.

1332 Tarastor, den siste av Isildurs ätt i Cardolan dör.

1349 Arthedains kung Argeleb I försökte ena Arnor genom att förklara sig som kung över hela det forna territoriet. Detta utlöser i förlängningen det stora kriget.

1352-1359 Det stora kriget. Rhûdaur under Bergsfolkets ledning tillsammans med Angmar anfaller Arthedain och Cardolan.
1356 Argeleb I faller i strid mot Rhûdaur.
1358 En invasion av öströner stoppas i höga passet i dimmiga bergen (av Vulfredda).
1358 Arthedain och Cardolan vinner tillslut stor seger vid Nothwa Rhaglaw. Men framförallt Arthedain är märkt av kriget och återhämtar sig aldrig.

1409 Den stora invasionen. Amon Sûl faller. Rhûdaur och Cardolan upphör att existera som egna riken och Cardolan ödeläggs.

1410-1635 Småkrigen
Under denna period försöker Angmar att med mindre och medelstora offensiver angripa Arthedain, som konstant ligger i krig längs dess gränser. Rhûdaurs ledare (allierade med Häxmästaren) å sin sida försöker samtidigt med krigslister, finter och svek undergräva Arthedain.

1636-1637 Pandemin drabbar Eriador men Rhûdaur klarar sig ganska bra. Orcherna däremot drabbas hårt då de har dålig handhygien.

1638 De första rapporterna börjar dyka upp om att hemska gastar hemsöker gravkumlen vid Tyrn Gorthad.

1640-1850 Konstanta småstrider, rövartåg, slavhandel mellan olika fraktionerna i Rhûdaur. Oroligheter kring dess gränser.

ca 1665 Häxmästaren tillsätter en marionettledare i formen av dunlänningen Maschbram i Cameth Brin.
Bergsfolket gör uppror mot Häxmästaren och denne tvingas ersätta Maschbram med rebellernas ledare Broggha.
Broggha faller dock direkt under häxmästarens inflytande och ingår fred med Angmar.

1671 Broggha och Häxmästaren planerar att lura ut kung Arvegil i vildmarken och dräpa honom genom en kidnappning av hans trolovade Alquawen.

1700 De sista Dûnedain i Cardolan lämnar landet och beger sig till Arthedain eller Gondor.

ca 1800 Vintrarna blir allt kallare vilket gör livet i högländerna svårt.

1940 Arthedain når slutligen en stabil allians med Gondor. Och ett kungligt bröllop förstärker den när prins Arvedui äktar Firiel.

1944 Kung Ondoher av Gondor och hans två söner dräps. Arvedui gör anspråk på Gondors tron.

1945 Eärnil kröns till Kung över Gondor. Han lovar stötta Arthedain militärt.

1964 Araphant, kungen av Arthedain dör och Arvedui kröns till kung.

1974 Angmar krossar Arthedain och kung Arvedui flyr till Forochel med Palantirerna.

1975 Styrkor från Gondor och alver från Lindon och Vattnadal hämnas och krossar häxmästarens arméer. Arvedui försvinner till havs med palantirerna. Arthedains prinsar söker sig till Vattnadal och startar en lång period som utbygdsjägare. Rhûdaur är nu endast vildmark.

Enjoy!
//EvilSpook
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Tänkte bidra med en sammanställd tidslinje från olika MERP-moduler. Det kanske är nåt du kan ha nytta av?

Tredje åldern
861 Arnor delas i tre delar. Interna stridigheter fortsatte och intensifierades i synnerhet mellan Cardolan och Rhûdaur. Rhûdaur befolkas i allt högre grad av inflyttade dunlänningar, nordmän och andra grupper. Landet blir allt mer korrupt och alla grupperingar strävar misstänksamt efter mer makt och inflytande.

949-950 Rhûdaurs kung Aldarion försöker Ena Arnor på nytt. Det leder till skärmytslingar som blir den första gången Dûnedain krigar mot varandra.

1084-1092 Stora konflikter mellan de tre länderna om kontrollen över Amon Sûl och dess Palantir.

1197-1235 Cardolans kung Calimendil försöker erövra Rhûdaur som kontrolleras allt mer av bergsfolket. Under en belägring av Cameth Brin överaskas Cardolans armé av orcher från Gundabad. Armén lyckas slå sig ut men kungen, hans söner och de flesta adelsmännen på plats dödas.

1235-1238 Inbördeskrig i Cardolan. Rhûdaur gör många anfall längs gränsen.

1276 Häxmästaren kommer till makten i Angmar.

1307 Aldor tillträder som Rhûdaurs kung. Han omges av rådgivare som alla, en efter en faller under häxmästarens inflytande. Därefter lämnar många av de rättrogna Dûnedain landet. Fem adelsätter gör motstånd mot kungen och motståndet lever kvar främst i söder (Celebendil) fram till det stora kriget 1409.

1332 Tarastor, den siste av Isildurs ätt i Cardolan dör.

1349 Arthedains kung Argeleb I försökte ena Arnor genom att förklara sig som kung över hela det forna territoriet. Detta utlöser i förlängningen det stora kriget.

1352-1359 Det stora kriget. Rhûdaur under Bergsfolkets ledning tillsammans med Angmar anfaller Arthedain och Cardolan.
1356 Argeleb I faller i strid mot Rhûdaur.
1358 En invasion av öströner stoppas i höga passet i dimmiga bergen (av Vulfredda).
1358 Arthedain och Cardolan vinner tillslut stor seger vid Nothwa Rhaglaw. Men framförallt Arthedain är märkt av kriget och återhämtar sig aldrig.

1409 Den stora invasionen. Amon Sûl faller. Rhûdaur och Cardolan upphör att existera som egna riken och Cardolan ödeläggs.

1410-1635 Småkrigen
Under denna period försöker Angmar att med mindre och medelstora offensiver angripa Arthedain, som konstant ligger i krig längs dess gränser. Rhûdaurs ledare (allierade med Häxmästaren) å sin sida försöker samtidigt med krigslister, finter och svek undergräva Arthedain.

1636-1637 Pandemin drabbar Eriador men Rhûdaur klarar sig ganska bra. Orcherna däremot drabbas hårt då de har dålig handhygien.

1638 De första rapporterna börjar dyka upp om att hemska gastar hemsöker gravkumlen vid Tyrn Gorthad.

1640-1850 Konstanta småstrider, rövartåg, slavhandel mellan olika fraktionerna i Rhûdaur. Oroligheter kring dess gränser.

ca 1665 Häxmästaren tillsätter en marionettledare i formen av dunlänningen Maschbram i Cameth Brin.
Bergsfolket gör uppror mot Häxmästaren och denne tvingas ersätta Maschbram med rebellernas ledare Broggha.
Broggha faller dock direkt under häxmästarens inflytande och ingår fred med Angmar.

1671 Broggha och Häxmästaren planerar att lura ut kung Arvegil i vildmarken och dräpa honom genom en kidnappning av hans trolovade Alquawen.

1700 De sista Dûnedain i Cardolan lämnar landet och beger sig till Arthedain eller Gondor.

ca 1800 Vintrarna blir allt kallare vilket gör livet i högländerna svårt.

1940 Arthedain når slutligen en stabil allians med Gondor. Och ett kungligt bröllop förstärker den när prins Arvedui äktar Firiel.

1944 Kung Ondoher av Gondor och hans två söner dräps. Arvedui gör anspråk på Gondors tron.

1945 Eärnil kröns till Kung över Gondor. Han lovar stötta Arthedain militärt.

1964 Araphant, kungen av Arthedain dör och Arvedui kröns till kung.

1974 Angmar krossar Arthedain och kung Arvedui flyr till Forochel med Palantirerna.

1975 Styrkor från Gondor och alver från Lindon och Vattnadal hämnas och krossar häxmästarens arméer. Arvedui försvinner till havs med palantirerna. Arthedains prinsar söker sig till Vattnadal och startar en lång period som utbygdsjägare. Rhûdaur är nu endast vildmark.

Enjoy!
//EvilSpook
Man tackar, man tackar! :D
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Ikväll äger första planeringsmötet rum för att förhoppningsvis börja skriva ihop denna megakampanj till något som kanske en dag kan delas med er alla. Vi kan behöva hjälp med layout, bilder med mera, så om någon känner för att bidra på de områdena så är det varmt välkommet. Då detta görs helt på vår egen fritid så har vi ingen budget alls, så om du vill hjälpa till hoppas vi att du kan acceptera att inget annat än ära och berömmelse kan delas ut i slutändan. Det är ren och skär passion som driver detta. Låt oss hoppas vi tar oss i mål!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Ikväll äger första planeringsmötet rum för att förhoppningsvis börja skriva ihop denna megakampanj
Nyfiken på hur du tänker gå till väga, eftersom tanken verkar vara att det ska vara input från gruppen. Ska du spela den och sedan sätta strukturen för något andra kan använda eller vill du skriva den "färdigt" först?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Nyfiken på hur du tänker gå till väga, eftersom tanken verkar vara att det ska vara input från gruppen. Ska du spela den och sedan sätta strukturen för något andra kan använda eller vill du skriva den "färdigt" först?
Med tanke på att jag spelar The Darkening of Mirkwood, och att det kommer ta bra med tid innan vi är klara så började jag tänka i lite andra banor, samt att jag fann en villig samarbetspartner så skriver vi nog något likt just The Darkning of Mirkwood i själva upplägget. Vi får se efter ikväll!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Vore det inte coolt att använda ett släktträd (av huvud-ätten) som struktur för kampanjen? Man börjar med släkten så som den definieras av gruppen i session 0, sedan så utvecklar man den generation för generation. Varje ny RP inom ätten ritas in på släktträdet.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,836
Location
Off grid
Vore det inte coolt att använda ett släktträd (av huvud-ätten) som struktur för kampanjen? Man börjar med släkten så som den definieras av gruppen i session 0, sedan så utvecklar man den generation för generation. Varje ny RP inom ätten ritas in på släktträdet.
Och så ritar man dödskallar , M.I.A. och röda ögon på dem efterhand.
Askoolt.

//EvilSpook
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Och så ritar man dödskallar , M.I.A. och röda ögon på dem efterhand.
Askoolt.

//EvilSpook
Jag tänkte egentligen bara namnen, men du har just bortom allt tvivel bevisat varför det måste vara små porträtt!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Vore det inte coolt att använda ett släktträd (av huvud-ätten) som struktur för kampanjen? Man börjar med släkten så som den definieras av gruppen i session 0, sedan så utvecklar man den generation för generation. Varje ny RP inom ätten ritas in på släktträdet.
Det vore absolut ascoolt!
När jag själv spelleder detta så lär jag absolut insistera på ett släktträd, var så säker!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,024
Så vad blir namnet? Decline and Fall of the Arnorian Kingdom? The Fall of the House of Isildur? Romansen om de Tre Kungarikena? The Matter of Arnor? Le Morte d'Arvedui?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Så vad blir namnet? Decline and Fall of the Arnorian Kingdom? The Fall of the House of Isildur? Romansen om de Tre Kungarikena? The Matter of Arnor? Le Morte d'Arvedui?
The tale of Barad Arnlith eller The tale of Dol Arnlith kanske? Vi får se.
 
Top