Generationskampanj om Arnors fall

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Snygg titel, men om tidsramen är 700 år behöver det kanske vara åtminstone "The Rise and Fall of Caer Arnlith”?

Det har redan postats flera bra förslag, men jag har ytterligare några idéer, som jag återkommer till. En del har direkt anknytning till titeln.
Ja, nu var det mest bara ren och skär spåning tror jag. Ingen titel är satt i sten förens någon kampanj startat.

Ser fram emot att höra dina andra idéer!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Alltså, jag tror det finns flera nivåer på hur mycket man vill formalisera det här runt ätten/huset/borgen.

Det grundläggande är väl att man tillsammans skapar ätten (eller med specifika premisser från SL, men en fördel om det är lite samskapat) med namn, heraldik, viktiga familjemedlemmar (du kan även titta på hur man skapar en klan i Järn). Och förstås hur borgen ser ut. Kanske rita en karta. Bestämma vad som finns inom borgens murar (och givetvis kommer ett eller flera äventyr att utspela sig i borgen. Kanske har man rentav typ förutbestämt att klimax blir den episka striden mot Angmars horder vid borgens fall.... lite beroende på hur räls/metaplotkänslig man är).

Men i det här fallet kan det också vara relevant att ha lite ekonomi/konstruktion med i leken, lite a la Arken i M0. Så borgen börjar som en enkel hallbyggnad, och så har man ett avskalat hushållningsmetaspel där RP kan använda och priotisera olika resurser för att bygga på med murar, torn, kvarn, kasern, anställa soldater, spejare, hantverkare etc. Min egen preferens är att hålla sådant här på väldigt hög abstraktionsnivå, men fördelen med ett långt tidsperspektiv är ju att man kan låta borgen utvecklas rätt mycket mellan rundorna.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Intressanta tankar!

Att centralisera handlingen kring en fästning/borg är något jag tänkt en del på redan såklart. Men Vet inte hur jag skulle gå tillväga för att göra fästet/borgen till en slags huvudkaraktär.
Bra förslag i övrigt också!
Det finns naturligtvis ett antal olika sätt att göra det här på, men hur du än gör tror jag att det behövs en överskådlig och lätthanterlig struktur, som gör att du inte riskerar att drunkna i alltför tidskrävande detaljer. Med hjälp av formulär, listor och kartor går det att ganska snabbt skapa en ram som ändå känns levande och intressant att utforska i en längre kampanj. Jag tror att jag hade utgått ifrån följande steg och formulär:

1. BORGFORMULÄR. Rita en karta och skriv en kort historik över varför och när borgen byggdes. Kanske startar kampanjen med borgens byggande? Eller tar ätten istället över en uråldrig borg som har ett delvis okänt förflutet? Förse borgen med torn, lönndörrar, bibliotek, vapenförråd, bibliotek, matsal, tjänarbostöder, hemliga gångar och flyktvägar. Under kampanjens 700 år lär en del förändras. Kanske förstörs borgen flera gånger för att sedan byggas upp igen? Skapa ett borgformulär för det du tycker är viktigt. Förslagsvis har du bara sju ifyllda formulär, ett för varje sekel. Du kan fylla i alla sju formulär i förväg, men var beredd på att ändra saker under kampanjens gång. En lösning är att göra detta tillsammans med spelarna i någon form av borgråd (alltså en typ av metaspel, om ni gillar det).
(Jag hade satsat på att varje gren av släkten har ett eget torn i borgen. Då kan det också tillkomma något eller några torn under kampanjens gång. Varje torn har förstås ett namn.)

2. ÄTTENS VAPENSKÖLD. Ätten har ett heraldiskt vapen som illustrerar ättens och borgens historia och status. Använd det som ett grafiskt element på olika formulär. Ni kan skapa skölden gemensamt eller så gör du det själv i förväg. Skölden kan vara detaljerad och innehålla ledtrådar. Möjligen förändras den eller byts ut under kampanjens gång. Släktvapnet kan alltså vara ett narrativt verktyg.

3. GRAVPLATSER. Tiden går och karaktärer dör. Skapa gravplatser för dem någonstans i, kring eller under borgen. Det finns kanske ett omfattande system av katakomber där de döda i ätten har begravts. Gravarna kan i sig rymma ledtrådar (exempelvis inskriptioner eller föremål i gravarna). Det här kan också göras till ett separat formulär eller till en del av borgformuläret. Gravarna blir ett sätt att göra tidens gång synlig i kampanjen, även om de inte finns med i varje scenario.

4. OMLANDSFORMULÄR. Borgen är ett huvudsäte i någon typ av län eller liknande territorium. Vilka platser finns där? Förmodligen jordbruksmark, skogar, kanske en gruva, några byar eller städer och kanske även andra borgar. Från några dessa övriga platser får borgen troligen en del av sina inkomster. I orostider är dessa platser hotade av fiender. Gör sju formulär även för omlandet, ett för varje sekel. Något förändras sannolikt under kampanjens gång. Konflikterna förändrar förutsättningarna. Se punkten för konflikter nedan.

5. HÄRSKARLÄNGDEN. Under 700 år kommer borgen sannolikt att ha åtminstone 15 härskare. Förmodligen ännu fler. Sätt ihop en preliminär härskarlängd med namn och årtal. Beskriv varje härskare ytterst kortfattat. Bestäm dig för om det är en svag eller stark ledare, om han eller hon var fredlig eller krigisk, vilka släktdrag han eller hon hade och hur just den här härskaren dog. Självklart förekommer det någon typ av tronstrider - och förmodligen även mord och personer som fördrivs och blir bittra fiender. Det här är inte hugget i sten och du kan behöva ändra mycket. Men även om du gör det så har du en pol av personer som du kan använda dig av. En del av dem kanske kan vara rollpersoner eller uppdragsgivare. Om vålnader existerar i din spelvärld kan en del av härskarna rentav dyka upp igen efter flera sekler.
(Släktdrag tänker jag mig som ett antal återkommande drag som spelarna kan välja mellan eller avstå från att välja. Det kan vara drag som tapperhet, impulsiv, maktlysten, intrigmakare, skämtsam, rödhårig, lång, smal.)

6. KONFLIKTFORMULÄR. Gör ett formulär för vart och ett av de sju seklen. Lägg in det mest övergripande och de drivande aktörerna. Här kan du också lägga in slag, mord och fredsavtal (fred är ju slutet på en konflikt). Koppla till hela kampanjens tidslinje. Det här blir ett sätt att koppla mikronivån (alltså borgen och personerna i ätten) till makronivån (den mer storskaliga politiska konflikten). Var beredd på att ändra en del under kampanjens gång. Poängen med konflikterna är du kan använda dem för att skapa scenarion. Ett scenario kan då vara en del av en konflikt - eller själva lösningen.

7. PROFETIAN. En profetia om borgens och ättens långsiktiga öde finns nedtecknad. Den är något kryptisk och öppen för tolkningar. En del av de personer som nämns i profetian kan vara (bli) rollpersoner. Kanske finns det olika nedtecknade versioner av profetian, som dyker upp under kampanjens gång. De kan vara motsägelsefulla och någon är kanske en förfalskning som sprids av en fiende. Profetian eller profetiorna blir ett sätt att synliggöra den mer övergripande 700-åriga ramen i kampanjen. Karaktärerna ingår i en större helhet. Det är antagligen en viktig del av det du vill förmedla.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det blir nog enbart "The tale of Caer Arnlith" eller dylikt. Caer är en fästning, eller kanske plockade jag det rätt ur luften. Blev osäker nu.
Caer verkar betyda tio på sindarin, alternativt ö/skepp (oklart om det är quenya eller sindarin), jfr med Cair Andros i Gondor.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
78
Om det är TOR 2e som system skulle ju en annan variant vara att använda en Patron som central samlande kraft, t.ex. Cirdan eller Elrond. Eller nån annan långlivad person med mer omedelbar koppling till arnor. Då skulle man inte behöva fundera så mycket på arvtagare osv.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Om det är TOR 2e som system skulle ju en annan variant vara att använda en Patron som central samlande kraft, t.ex. Cirdan eller Elrond. Eller nån annan långlivad person med mer omedelbar koppling till arnor. Då skulle man inte behöva fundera så mycket på arvtagare osv.
Att ha med någon eller några långlivade personer känns troget settingen och är därför bra i mina ögon. Men nog är väl poängen med en 700-årig tidsram att generationer och karaktärer kommer och går?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jo, absolut! Tänkte bara långlivad Patron som sammanhållande kraft under perioden. Det är ju en slp.
Ja, det blir en bra kontrast. Kampanjen behöver ju ett antal kanoniska inslag, så att man verkligen känner att det är en kampanj i Midgård. Kanske kan Gandalf rentav dyka upp vid något tillfälle?

Jag funderade i inlägget ovan på att lägga in rådslag som något regelbundet återkommande. Kanske kan de äga rum någon gång per sekel och påverka handlingen på något sätt? Rådslag kan bli en bra ursäkt för att använda kanoniska personer och ge RP uppdrag. Elrond hade ju rådslag, men sådana borde ju även finnas på andra platser och med andra personer involverade.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Caer verkar betyda tio på sindarin, alternativt ö/skepp (oklart om det är quenya eller sindarin), jfr med Cair Andros i Gondor.
Ja, jag mixade ihop det. Men Cair Andros är en ö, så det är också fel.
Dol är ett ord som skulle kunna användas om borgar, då de uteslutande byggs på kullar och Dol verkar betyda just kulle eller höjd.
The tale of Taras Arnlith verkar vara det mest korrekta, men det är då Sindarin och inte Quenya, men om jag inte minns helt fel använde Dunedain en dialektal version av Sindarin. Och vid en snabbkoll så stämmer det.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Ja, det blir en bra kontrast. Kampanjen behöver ju ett antal kanoniska inslag, så att man verkligen känner att det är en kampanj i Midgård. Kanske kan Gandalf rentav dyka upp vid något tillfälle?

Jag funderade i inlägget ovan på att lägga in rådslag som något regelbundet återkommande. Kanske kan de äga rum någon gång per sekel och påverka handlingen på något sätt? Rådslag kan bli en bra ursäkt för att använda kanoniska personer och ge RP uppdrag. Elrond hade ju rådslag, men sådana borde ju även finnas på andra platser och med andra personer involverade.
Rådslag är en del av mekaniken i TOR 2ed, så det är tanken att man skall ha dem hyfsat ofta, så absolut!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ju mer jag tänker på det ju coolare tycker jag det vore om du använde borgen som knutpunkt i kampanjen. Kanske kopplat till rådslaget? Talas Anrith kanske bara är en kal kulle, men också en mötesplats mellan ättens anfader/moder och den konstanta SLP:n (en alv, förstås, och ev RP-alv kanske är en släkting). Kanske är det avtalat att man möts var tionde år på kullen, och det är därför det byggs en borg där.

Sedan tycker jag inte man behöver för-beskriva borgen. Lämna det till spelarna istället. Börja med att de kan bygga ett hus, vakttorn eller liknande, och i samband med varje rådslag har de en ekonomi- och byggfas där de kan expandera sin borg runt kullen.

Borg- och omvärldsformulär behövs defintivt tänker jag!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Ju mer jag tänker på det ju coolare tycker jag det vore om du använde borgen som knutpunkt i kampanjen. Kanske kopplat till rådslaget? Talas Anrith kanske bara är en kal kulle, men också en mötesplats mellan ättens anfader/moder och den konstanta SLP:n (en alv, förstås, och ev RP-alv kanske är en släkting). Kanske är det avtalat att man möts var tionde år på kullen, och det är därför det byggs en borg där.

Sedan tycker jag inte man behöver för-beskriva borgen. Lämna det till spelarna istället. Börja med att de kan bygga ett hus, vakttorn eller liknande, och i samband med varje rådslag har de en ekonomi- och byggfas där de kan expandera sin borg runt kullen.

Borg- och omvärldsformulär behövs defintivt tänker jag!
Ja, jag gillar också den idén!

samband med varje rådslag har de en ekonomi- och byggfas
Du menar förstås Fellowship Phase? ;)
 
  • Like
Reactions: NSM

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
@Beastslayer, har du redan mycket material till tidslinjen och just det här området? Eller finns det snarare väldigt mycket som är öppet för tolkning? Jag är alltså inte alls detaljinsatt i Midgård-kanon. Har sett filmerna och läst böckerna.

Jag antar att det skulle gå att lägga in ”cameo appearence” med några av de kanoniska figurerna.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
@Beastslayer, har du redan mycket material till tidslinjen och just det här området? Eller finns det snarare väldigt mycket som är öppet för tolkning? Jag är alltså inte alls detaljinsatt i Midgård-kanon. Har sett filmerna och läst böckerna.

Jag antar att det skulle gå att lägga in ”cameo appearence” med några av de kanoniska figurerna.
Ja, jag har två böcker till MERP om just Arnor, så det känns fullt tillräckligt. Ovanpå det så finns det bra wikis, så det räcker. Karaktärer som Gandalf och Elrond samt diverse andra kan absolut dyka upp för en cameo appearance.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ja, jag har två böcker till MERP om just Arnor, så det känns fullt tillräckligt. Ovanpå det så finns det bra wikis, så det räcker. Karaktärer som Gandalf och Elrond samt diverse andra kan absolut dyka upp för en cameo appearance.
Angmar-boken (verkar finnas flera, den jag har har nummer 2018) skulle kunna vara najs också. Plus Hillmen of the Trollshaws.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Har även Angmarboken! Hillmenboken har jag inte däremot.
Vi hade kul med bägge när det begav sig, dvs typ 1989 (fast jag inser nu att vi hade en annan Angmarmodul än den som står i min bokhylla), men jag vet inte hur bra de är egentligen. Jättesköldpaddan var rätt snöig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Ja, jag mixade ihop det. Men Cair Andros är en ö, så det är också fel.
Dol är ett ord som skulle kunna användas om borgar, då de uteslutande byggs på kullar och Dol verkar betyda just kulle eller höjd.
The tale of Taras Arnlith verkar vara det mest korrekta, men det är då Sindarin och inte Quenya, men om jag inte minns helt fel använde Dunedain en dialektal version av Sindarin. Och vid en snabbkoll så stämmer det.
Tvärtom väl, taras borde vara quenya för "tower". På sindarin blir det istället Minas eller Barad. För övrigt betyder tydligen Arnlith "noble ash/sand/dust" på sindarin. Barad/Minas Arnlith blir då The Tower of Noble Ash, rätt coolt.

(Ber om ursäkt för att jag dissikerar dina namnförslag här, det är bara för att jag tycker det är kul med alvspråken och började leta ordböcker på nätet, säg till så slutar jag 🙂.)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Ja, jag har två böcker till MERP om just Arnor, så det känns fullt tillräckligt.
Bara två? De här bör vara absolut minimum.
Angmar
I.C.E.: MERP 1 (1982 )
I.C.E.: MERP 1 (1989 )
Bree and the Barrow-Downs
I.C.E.: MERP 1 (1984 )
Dark Mage of Rhudaur
I.C.E.: MERP 1 (1989 )
Goblin-Gate and Eagle's Eyrie
I.C.E.: MERP 1 (1985 )
Hillmen of the Trollshaws
I.C.E.: MERP 1 (1984 )
Lost Realm of Cardolan
I.C.E.: MERP 1 (1987 )
Phantom of the Northern Marches
I.C.E.: MERP 1 (1986 )
Rangers of the North: The Kingdom of Arthedain
I.C.E.: MERP 1 (1985 )
Rivendell: The House of Elrond
I.C.E.: MERP 1 (1987 )
Trolls of the Misty Mountains
I.C.E.: MERP 1 (1986 )
Weathertop: Tower of the Wind
I.C.E.: MERP 1 (1987 )

Merp 2nd ed.
Angmar
I.C.E.: MERP 2 (1995 )
Arnor
I.C.E.: MERP 2 (1994 )
Arnor: The Land
I.C.E.: MERP 2 (1997 )
Arnor: The People
I.C.E.: MERP 2 (1996 )

Kringliggande moduler som Dunland, Gundabad, m.fl. Kan också innehålla lite matnyttigt.

Angmar (1989/1995), Trolls och Hillmen är nog mina personliga rekommendationer på temat.

//EvilSpook
 
Top