Ge mig tips: Spelledarfritt rollspel som går snabbt att lära sig

Microscope innehåller båda! Man skapar både övergripande tidsperioder, händelser inom dessa och sedan scener som utspelar sig inom dessa. Innan en scen bestämmer den som är Lens vilken fråga scenen ska besvara, sen tar flera spelare på sig roller och agerar ut scenen tills frågan besvarats. Dessa karaktärer kan sedan användas i andra scener före eller efter den scenen, och då är det mer troligt än inte att rollen går till en annan spelare.
Jo, jag vet. Men spelare brukar ha ett extremt starkt "my guy"-syndrom.

Yes, eller ialf innehar vissa av de uppgifter en SL i säg Drakar och Demoner i normala fall brukar ha. Det som jag gillar med att tänka på det just som ett gäng uppgifter är att man inte blandar ihop att säg Lens i Microscope är samma sak som en SL i Drakar, utan det intressanta är ju just vilka uppgifter har en spelare när denne har den rollen? Vilka har den inte? Nu var det så länge sedan jag läste Microscope så minns inte alls så kan inte ta exempel därifrån. Men just att dessa uppgifter inte sitter ihop utan kan delas ut över bordet lite hur som helst, tematiskt, olika över tid, osv osv.

Oavsett: Shock! Kolla in, svinbra! :)
Har du nån tanke på ett annat begrepp än "SL-fritt" för att beskriva den här typen av spel?

Har du nån tanke på ett annat begrepp än "SL-fritt" för att beskriva den här typen av spel?

Jag tror nog mer på att prata om spelen i sig och hur dessa uppgifter är uppdelade mer än att använda kategorier. SL-fritt är ju bra i att signalera att det inte har en fast SL tex, SL-fullt kanske ofta är mer korrekt egentligen och används väl ibland också, men de säger ju inget om hur uppgifterna fördelats. Jag kallar allt bara rollspel nuförtiden för tycker det finns så många skillnader sinsemellan olika spel så bäst är att närma sig alla med nyfikna frågor om vad skaparen haft för mål, på vilket sätt spelet försöker nå dit, osv. Inte med förutfattade meningar om hur en viss grupp spel ska spelas. Osv.

Back