Gamla datorspel - tips och recensioner

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,332
Location
Kullavik
Lite fler favoritspel dök upp ur minnet:
Archon som var nån slags schackspel med fantasivarelser som slogs mot varandra (tror jag).
Zorro - plattformsspel där man spelar Zorro.
Spy vs Spy

Glömde även ett fantastiskt roligt Sierraspel som höll mig och en kompis vakna en hel natt en gång i tiden och som jag fortfarande spelar då och då med barnen… Jones in the fast lane.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,089
Glömde även ett fantastiskt roligt Sierraspel som höll mig och en kompis vakna en hel natt en gång i tiden och som jag fortfarande spelar då och då med barnen… Jones in the fast lane.
Det var riktigt kul! En blandning mellan en livssimulator och ett brädspel om jag inte minns fel?
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
268
Nethergate: Resurrection från Spiderweb Software. Ett briljant rollspel i äkta Dungeons & Dragons-anda som utspelar sig i en avlägsen dal i Britannien under romerskt styre där uråldriga krafter möter människornas gryende ålder, och du väljer att spela som antingen romare eller kelter i kampen om att lösa dalens mysterier.

Om man har en dator som inte klarar av nya spel och råkar gilla klassiska datorrollspel så har Spiderweb Software mycket att erbjuda.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,332
Location
Kullavik
Jäkligt svårt, vill jag minnas. Pusselspelsaktigt, på ett sätt. "Key hunt", men utan att man förstår vad man ska hitta och i vilken ordning. :)
Det här är faktiskt ett av de (få) spel som jag klarat att spela igenom helt utan hjälp.

Utifrån hur bortskämd man blivit med åren så fick jag nästan en chock när jag fick se spelet på youtube :D
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,332
Location
Kullavik
Det var riktigt kul! En blandning mellan en livssimulator och ett brädspel om jag inte minns fel?
Ja men exakt. Man sökte olika jobb (som krävde olika förkunskaper), läste på universitet, var tvungen att äta mat för att inte tappa tid och köpa sig en massa prylar.

Oklart hur det ser ut licensmässigt, men den här länken har funnits uppe väldigt länge (flera år) så jag tänker att den är ok att posta här. Man kan spela det i webläsaren (med hjälp av Dosbox):
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
Med tanke på att EA fortfarande äger och förvaltar varumärket Syndicate så är det i allra högsta grad piratkopiering att ladda ned det. "Abandonware" är en väldigt grå gråzon.
Att EA äger det innebär väl att det är ett moraliskt ansvar hos alla ATT ladda ner det? Det sades ju att vi dödade de stora mjukvaruföretagen när vi piratade på 80/90-talet, men uppenbarligen kopierade vi inte tillräckligt hårt! Upp till kamp!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,674
Location
Uppsala
Att EA äger det innebär väl att det är ett moraliskt ansvar hos alla ATT ladda ner det? Det sades ju att vi dödade de stora mjukvaruföretagen när vi piratade på 80/90-talet, men uppenbarligen kopierade vi inte tillräckligt hårt! Upp till kamp!
Jag har inga invändningar!

Abandonware bygger ju på idén att lägga upp saker som verkar övergivna och sen hoppas på att slippa någon cease & desist från hungriga amerikanska jurister. Oftast funkar det.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
Lite mer på ämnet:

1830 - Railways and robber barons - Behöver väl dosbox för att kicka igång, men vill man få lite feeling på detta utan att spela med andra så är det ju ett av de absolut bästa brädspelen som gjorts.

Hired Guns - Kommer man ihåg att man spelat Eye of the Beholder och tänkt "fan, tänk om mina polare kunde kontrollera de övriga karaktärerna och vi kunde röra oss helt fritt" så fan, ladda ner detta. Fyra nära vänner, sittandes extremt nära varandra runt en 14" skärm i ett mörktlagt rum, adrenalinet pumpandes och hagelgevären laddade, granater redo och någon smyger fram och öppnar en dörr... nog det bästa multiplayerspelet någonsin öht, förutom DayZ.

Space Hulk - Det gamla, förslagsvis på Amiga eller emulator för Amiga pga bättre ljud. En mix av realtid och taktisk/operationell planering. Helt fantastiskt utfört!

UFO - Ja för så hette det på Amigan ialf, X-com, första, när det var bra. Sen kom massa trams och 3d animationer och elände. Men här var det riktigt jäkla fint!

Formula One Grand Prix - Microprose vektor-simulator, vill minnas det tog precis så lång tid att köra runt som det tog på riktigt, man kunde dra igång race parallellt med tv:n och köra på i timmar, 80 varv, pitstops, fix med bil innan osv osv. Mitt barnajag var inte så brydd om att något var korrekt och riktigt, så med "riktigt" här får man väl se det utifrån en tolvårings perspektiv, oklart om det faktiskt var så "riktigt".

Napoleonics (amiga) - Spelade det inte mycker, men är något med vektorgrafik utan texturer som skapar perspektiv jag tycker annat inte riktigt klickar med. Att se ut över en dalgång och positionen ens styrkor har osv... mmmm, måste nog ladda ner och spela detta igen snart!

Hunter (amiga) - Väldigt öppen värld, köra massa olika fordon och simma eller springa eller vad som, utföra uppdrag och göra det lite som man själv kände för.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Här om dagen fantiserade jag ihop en ”andlig uppföljare” på ett spel som gjorde starkt intryck på mig, men fallit mellan stolarna. Jag pratar om The Operative: No one Lives Forever från år 2000.
Som cool 60-tals agent med lagom blandning av humor och allvar smyger och skjuter sig Cate Archer igenom Marocko, Alperna och andra spion:iga ställen. Med smarta gadgets och special-ammo måste vår kvinna från UNITY rädda världen efter som den hotas av H.A.R.M.
Det som gör att spelet har en särskild plats hos mig är hur bra det är på både det seriösa i spelmekaniken och det lite charmigare och roligare i storyn. Det är också ett tidigt spel som har effekten att det typ flyger papper om du skjuter på ett skrivbord, men skräp om du träffar papperskorgen.
Tråkigt nog så kom det en halvdan tvåa och sen var det spiken i kistan.
Inget av spelen går att köpa idag, för de är i nån slags limbo.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,674
Location
Uppsala
Det som gör att spelet har en särskild plats hos mig är hur bra det är på både det seriösa i spelmekaniken och det lite charmigare och roligare i storyn. Det är också ett tidigt spel som har effekten att det typ flyger papper om du skjuter på ett skrivbord, men skräp om du träffar papperskorgen.
Och AI av Jeff Orkin, som sedan programmerade AI:n till F.E.A.R men som lämnat spelbranschen bakom sig sedan dess tyvärr.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
Åh, kom på:

Black Crypt på Amigan. Riktigt skarpt men fastnade aldrig fullt ut för det pga att det inte fans några SLPs att plocka upp i partyt.Var en av de sakerna jag gillade skarpt i EoB tex. Men Black Crypt var ett jäkla mästerverk tekniskt. Och väldigt stämningsfullt.

 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,166
Några godbitar från nes/gba:
  • Bionic commando (nes, men remaken från 2008 till PC mm är också bra!)
  • Super Mario Bros 3 (nes. Världens kanske bäst plattformsspel)
  • Advance Wars 1/2 (gba. Väldigt bra turbaserad strategi/taktik)
  • Zelda: minish cap (gba. Mysigt 2d-zelda)
  • WarioWare Inc.: Mega Microgames! (Gba. Vrickade småspel på max 3 sekunder styck. Klassiska scener från NES spel blandas med trams som näspetning.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,347
Påminde mig om att jag har ett reaköpt och aldrig spelat FTL. Mycket bra!

Inte gammalt men med pixelgrafik så att det inte kan vara alltför krävande är också ypperliga Crying Suns, tematisk granne med FTL.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,089
Outlaws är ett FPS med westerntema. Grafiken har en ”tecknad” stil som funkar riktigt bra! Banorna är, som de flesta andra FPS från den tiden, riktigt kluriga på ett bra sätt. Miljöerna är varierande. Och framförallt är western-stämningen på topp!!!

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,026
Location
Ludvika
Strife var ett rätt kul spel också! Även om de idag måste kalla det för "The Original Strife Veterans Edition" för att folk ska veta vad det är =D. Tror det kom ett annat strife vid tillfälle.

Hur som helst, kul shooter kombinerat med rollspel-light. Där det inte alltid är bäst att göra det folk säger åt en att göra =D
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,347
Templar Battleforce (2015) är ett turnbaserat strategispel i samma universum som (likaledes utmärkta) Star Traders. Man spelar krigare i extremt tunga rustningar som slåss mot utomjordingar ombord på rymdskepp eller på planetytan. Det är som Space Hulk, fast betydligt bättre, med väldigt mycket konfiguration av enheter och taktiskt mycket krävande uppdrag. Verkligen bra!
 
Top