Gamla datorspel - tips och recensioner

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Ett fint GOG-spel är Ultima VII: The Black Gate. Fortfarande ett utomordentligt CRPG. Ett av de bästa.
Hallå där, det finns ju till Mac! Jag blir alltid så besviken i sådana här trådar för att så mycket som tipsas om bara finns till PC, så det här var en glad överraskning.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Hallå där, det finns ju till Mac! Jag blir alltid så besviken i sådana här trådar för att så mycket som tipsas om bara finns till PC, så det här var en glad överraskning.
Var beredd på att det skiljer sig markant från moderna CRPGs framförallt på en central punkt: det är byggt som en världssimulation.

Moderna CRPGs: allt som är interaktivt går att plocka upp och stoppa på hög i sin oändliga inventory. På sin höjd blir du lite långsammare av det. Du kan alltid sälja, trasha, eller crafta med allt som sitter löst.

Världssimulation: en ljusstake kan tändas för att ge dig ljus; en hink kan fyllas med vatten för att frakta vatten, kanske för att du vill baka lite bröd.

Kort och gott: om du spelar en världssimulation så som du spelar ett modernt CRPG kommer du fylla din väska med saker som du inte har någon praktisk användning av.

Men liksom, skåda U7:s fantastiska inventory:

1716017725447.png

(Extra roligt att det är en bild på en floppydisk som representerar save/load... Vem har ens sett en sån idag?)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Två andra klassiker jag vill rekommendera är Master of Magic och Star Control II: The Ur-Quan Masters.

Master of Magic är en rätt intressant Civ-like (?) men med fantasytema:

SCII är också helt fantastiskt, och är spelet som bland annat inspirerade Fallout:

SC2 rullar också på Mac @Vitulv!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Två andra klassiker jag vill rekommendera är Master of Magic och Star Control II: The Ur-Quan Masters.

Master of Magic är en rätt intressant Civ-like (?) men med fantasytema:

SCII är också helt fantastiskt, och är spelet som bland annat inspirerade Fallout:

SC2 rullar också på Mac @Vitulv!
Jag älskar Masters of Magic. Det var det första PC-spelet jag någonsin fick. Min mamma köpte en 486:a med färgskärm (inget ljudkort, dock) till sitt hemmakontor och jag och lillebrorsan fick Masters of Magic. Jag var fullständigt uppslukad av det. Oerhört bra.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
84
Location
Boden
Warlords och Heroes of Might And Magic var fina spel som man lirade mot kompisar i hotseat. :)


 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Warlords och Heroes of Might And Magic var fina spel som man lirade mot kompisar i hotseat. :)


Heroes of Might and Magic III är nog min favorit i serien. Brukar köra med vänner några gånger per år, där vi kopplar upp en laptop till teven och kör co-op. Riktigt öl-och-snacks-spel där man utan problem kan sitta en hel dag (och natt) och spela i trevligt samtalstempo.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
357
Location
Södertälje/Uppsala
Den nyligen nerlagda spelutvecklaren Volition är för många yngre synonymt med Saints Row, en serie av alltmer utflippade open world ståhej. Men företagets första alster var en grupp rymdspel under 90-talet. I dom äldsta av dessa, Descent och Descent II utforskar man labyrinter i verkligt tredimensionellt format. Man kan vrida sej hur man vill, flyga upp, ner och åt alla sidor i sin lilla stridsfarkost.
Det bästa av Volitions äldre spel är dock FreeSpace 2 från 1999. Ett av den gamla skolans sista stora rymdstridsspel, där man balanserar jaktskeppets energifördelning mellan sköldar, motorer och vapen samtidigt som man försöker förinta fiendeskeppen med torpeder och strålblixtar. I ena stunden hänger man bakom ett shivansk maraskepp, ger extra kraft till kanonerna medan man försöker hålla fienden i sikte, i nästa stund är man själv den jagade och måste hektiskt stärkarom bakre skärmarna och hitta ett sätt att vända på läget.
Man kan även befalla en egen liten flottilj och låta ens kamrater täcka en eller samordnat bekämpa ett särskilt mål.
FS2 missiler.jpg
En svärm målsökande getingraketer störtar mot Rakshasakryssaren.
Det ovan skrivna gäller dock för rätt många av äldre rymdspel. Vad är det som gör FS2 så speciellt? Tre saker framförallt: örlogsskepp, ett extremt kompetent utförande och fansens fortsatta entusiasm.
För det första samverkar örlogsskepp och mindre farkoster i ett organiskt system. Stora skepp har stora kanoner, aktarej för dom. Men små skepp, som ditt eget, är smidigare och kan slå ut undersystem pårom stora. Det är dock lättare att slå ut stora skepp med stora kanoner, så du måste skydda dina örlogsskepp från fiendens jakt- och bombskepp. Det finns en särskild knapp för att sikta in sej på fiendetorpeder för att skjuta sönderrom innan dom träffar. När det är som bäst är det som slaget ovanför Endor, där jaktskepp jagar varandra som flugor runt dom större skeppen, vars gigantkamper påverkar och påverkas av flugskeppens* svärmande.

FS2 örlog.png
Man bör dock hålla behörigt avstånd till vissa eldväxlingar
För det andra är kampanjen och dess uppdrag anmärkningsvärt väldesignade. Intrigen är en rymdoperakrigshistoria och är som sådan inget unikt. Men inom ramarna för denna finns variationsrikedom, mysterier och plötsliga vändningar. Man får bland annat arbeta undercover som pilot i fiendearmadan. I stort sett varje uppdrag i huvudkampanjen har nån slags "twist"; Uppdragen utfaller aldrig exakt som väntat.
Berättelsen förmedlas genom en blandning av uppdragsinformation före uppdraget, avrapportering efter uppdraget och som händelser och radiodialog under själva uppdraget.

Slutligen har FS2 ett aktivt community som bl.a. utvecklat en egen modhanterare. Det finns grafiska justeringar. Det finns mods för att spela i Battlestar Galactica och Babylon 5. Det finns nya kampanjer lika långa som originalkampanjen. Blue planet (nej inte den) beskrivs ibland som "det Freespace 3 som aldrig blev av". Och nu när Volition är nerlagt är det väl rätt tryggt att säja att det aldrig lär bli nåt FreeSpace 3. Så spela tvåan istället, den är skitbra.
FS2 Grafik.png
Med bara ett par klick på Knossos kan du ta spelet från att se ut som en SF-rendering från 1993 till att se ut som en SF-rendering från 2009.​

*På tal om inget alls är "ful rymdfluga" en mycket passande beskrivning av Sojuzfarkosterna som används inom det ryska rymdväsendet.

Vad gäller andra gamla spel håller jag just nu på å hackar mej igenom The Elder Scrolls II: Daggerfall. Ett väldigt OSR:igt spel på många sätt, och väldigt underhållande. Men jag har inte spelat tillräckligt för att kunna göra nån djupdykning. Spelet är numera släppt gratis och det finns en Unity-portering som erbjuder en del moderna bekvämligheter som saknas i DOS-versionen.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
The Lost Vikings är ett spel jag ofta återkommer till - ett plattformspusselspel med tre vikingar som besitter vardera specialförmåga som du måste kombinera för att ta dig förbi olika banor.



Börjar vi snacka abandonware så måste jag ta upp Syndicate. Man tar rollen att kontrollera en kvartett cyborg som ska utplåna folk för att få företaget att ta över länder. Jag skulle vilja säga att grafiken fortfarande är snygg, trots att spelet är från 1993. Döp företaget till NUK THEM så får du välja uppdrag fritt (förutom sista uppdraget), istället för att vara tvungen att ta dem i en viss ordning. Jag har också för mig att detsamma gällde om man skrev BULLFROG som företagsnamn och valde Bullfrog-logan.



Happyland Adventures är ett klassiskt välproducerat plattformsspel som för dig tillbaka till retrokänslorna. Jag har som tradition att spela dess X-mas Edition inför varje jul.



...och snackar vi plattformsspel har vi Abuse. Tangentbord + mus. Någon dag borde jag sätta mig och klara det.



---

Alla går att spela i webbläsaren.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Börjar vi snacka abandomware så måste jag ta upp Syndicate.
Med tanke på att EA fortfarande äger och förvaltar varumärket Syndicate så är det i allra högsta grad piratkopiering att ladda ned det. "Abandonware" är en väldigt grå gråzon.

Under en period gick det att få gratis på deras egna distributionstjänst.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
486
Location
Uppsala
Måste slå ett slag för MYST. Spelade 2003 utgåvan med min pappa och älskade det. Tog två dagar att klara men krävde inte några guider eller YouTube videor. Bra design och kul att spela!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,036
Hallå där, det finns ju till Mac! Jag blir alltid så besviken i sådana här trådar för att så mycket som tipsas om bara finns till PC, så det här var en glad överraskning.
Det spel som vi körde mest till Mac i vår ungdom hette Dubbelmoral. En kompis, som var den enda vi kände som ägde en Mac, hade spelet. Jag kan inte påstå att vi tyckte att spelet var storslaget ens då, men vi spelade det ändå i evigheter. Detta berodde dels på att det var det enda spelet kompisen hade, men även gör att man i spelet kunde dricka öl, pissa och sånt så det kändes lite häftigt och förbjudet att spela. Lägger in en rekommendation här ifall någon är nyfiken!

 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
488
Location
Umeå
Det finns ett antal spel jag spelat som är klart inspirerade av Commandos: Desperados-serien, Robin Hood - The legend of Sherwood och Chicago 1930. Minns de flesta som riktigt bra.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,373
Ett fint GOG-spel är Ultima VII: The Black Gate. Fortfarande ett utomordentligt CRPG. Ett av de bästa.
Jag började nyligen med Ultima IV. Har också V, VI, och VII men får se om jag orkar köra dom i ordning eller om jag bara går på VII:an direkt.

Hittills har mycket tid bara gått åt att lära mig hur man spelar, alla textkommandon och så. Men jag gillar det, det känns verkligen som det finns en helt öppen värld att utforska. Man får sitta med anteckningsblocket redo och skriva upp vad folk säger.
1716037228119.jpeg
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,110
1716037819917.jpeg
1716037876305.jpeg
Om nån vet hur jag spelar detta, kanske världens bästa spel, på min Mac, IPad eller IPhone så säg gärna till
 
Top