Gamla datorspel - tips och recensioner

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,373
Tänkte att den här tråden kan tillägnas gamla spel för dator, där man kan recensera eller ge tips. "Gammalt" definierar man som man vill, om det så är tio år gammalt eller från 70-talet, men jag tänker att det är nice om man har spelat det nyligen.

Min laptop har länge varit för skruttig för att spela nyare spel på. Men nyligen upptäckte jag spelbutiken gog.com som säljer många gamla spel, ibland remastrade men alltid fixade på något vis så de kan spelas på moderna datorer. Klassiska spel som jag som barn antingen bara läste om eller var för liten för att fatta när det begav sig har plötsligt blivit tillgängliga för mig. Jag känner att jag vill dela med mig av mina intryck av några av dem här.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,036
Stunt car racer är ett gammalt racingspel i 3D som jag aldrig trodde skulle hålla idag, men jävlar vad bra det är! Högt tempo, bra kontroller, hisnande känsla och riktigt beroendeframkallande! Rekommenderar varmt spelet, och då är jag vanligtvis inte särskilt förtjust i bilspel!

 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,373
Första recensionen är negativ!

Prisoner of Ice (1995)
Genre: Peka & klicka-äventyr

Sommaren '95 läste jag i en PC-spels-tidning en liten notis om ett spel som utspelade sig på en ubåt, och i texten stod det något om fasansfulla vidunder som sov på havets botten men som en dag skulle stiga upp och krossa mänskligheten. Detta gjorde enormt intryck på mig och ledde till en mardröm som jag fortfarande minns tydligt. Men jag spelade aldrig spelet, och hörde aldrig något om det senare, fram tills nu. Spelet var Prisoner of Ice av Infogrames, och är baserat på Lovecraftmythoset, licensierat av Chaosium (gissar att detta var innan Lovecraft var public domain?).

Tyvärr lever det inte riktigt upp till min barnhjärnas skräckfantasier.

Plus: det är överlag väldigt bra estetik, med otroligt vackert handmålade och fantasieggande miljöer.

Minus: om bakgrunderna är fantastiskt fint gjorda så är karaktärerna rätt slappa 3D-modeller som enbart har ett fåtal träiga animationer. Detta skulle man kunna ha överseende med i fall inte spelet mitt i ledtrådssökandet och pussellösandet också hade några riktigt stela "actionsekvenser", där man riskerar att dö väldigt snöpligt om man inte hittar rätt lösning direkt. Karaktärerna rör sig i maklig takt över skärmen, oförmögna att springa i flykt från faran, och ger intrycket att action-delen av äventyret inte är supergenomtänkt, milt utryckt.

Pusslen är oftast väldigt lätta, men ibland så långsökta att det blir smärtsamt (vilket iofs ingår i peka & klicka-genren). Storyn är pulpig på ett ointressant och osammanhängande vis, med klyschiga over-the-top nazister som tagna ur valfri Indiana Jones, fast utan finess.

En annan mindre men ändå störig grej är att om man testar att använda ett objekt mot ett annat (en stapelvara i peka & klicka) och det inte funkar så utbrister karaktären saker i stil med "that's stupid!", "you're dumb!", typ. Man bara, okej. Kul.

Trots allt är jag rätt glad att ha köpt och spelat det, för att få tillfredställa den nyfikenhet som hemsökt mig sedan den sommaren, och jag kommer spela klart det.

Namnlös.jpg
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Vilken fantastisk trådstart! Guldstjärna till dig @Gerkub .

Mitt ständiga tips är det första spelet i Civilization-serien: Sid Meier's Civilization från 1991.
Det finns nog inte på GOG, men jag har sett det på andra ställen (host-yarr-host), och det går bra att spela i DOSBox. Jag spelar några partier om året än idag, och nuförtiden är alla datorer tillräckligt snabba för att man inte skall behöva ta en kaffepaus varje gång det blev datorns tur att göra sitt drag som man gjorde på den gamla Amiga 500:an. Ett spännande strategispel där man får följa en folkgrupp från 4000fKr och in i nutid och framtiden. Vetenskap och framsteg, militära och civila framgångar, civilisationens underverk och diplomati. Det här spelet har ALLT.

 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,373
Vilken fantastisk trådstart! Guldstjärna till dig @Gerkub .

Mitt ständiga tips är det första spelet i Civilization-serien: Sid Meier's Civilization från 1991.
Det finns nog inte på GOG, men jag har sett det på andra ställen (host-yarr-host), och det går bra att spela i DOSBox. Jag spelar några partier om året än idag, och nuförtiden är alla datorer tillräckligt snabba för att man inte skall behöva ta en kaffepaus varje gång det blev datorns tur att göra sitt drag som man gjorde på den gamla Amiga 500:an. Ett spännande strategispel där man får följa en folkgrupp från 4000fKr och in i nutid och framtiden. Vetenskap och framsteg, militära och civila framgångar, civilisationens underverk och diplomati. Det här spelet har ALLT.

Det spelet ÄR allt. Spelade på svartvit skärm på laptop. Försökte lära mig själv engelska högt över min nivå för att förstå vad som pågick. Introt är mer eller mindre inetsat i mitt medvetande.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,373
Typing of the Dead, såklart. Men bäst på ett US keyboard. Det går att hitta ett nyare remake men originalen finns som abandonware och är fin som den är.
[/URL]
ska kolla in, men jag misstänker att länkar till sådana sidor är tekniskt sett olagliga och riskerar plockas ner (om jag inte har helt fel?)
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
188
Inte gammalt men har låga systemkrav och SER gammalt ut.

Return of the Obra Dinn.

Ett av de bästa spel jag spelat. "Detektiv" på en skepp som försvunnit med alla döda ..
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,036
Nu när Tolkiens Midgård diskuteras flitigt i en annan tråd måste jag tipsa om strategispelet War in Middle Earth. Jämfört med dagens strategispel är det såklart daterat men jag tycker att det har en hel del intressanta kvaliteter. Man kan följa karaktärer på individnivå, exempelvis naturligtvis brödraskapet, men även kontrollera hela arméer. Det handlar om att positionera trupper rätt samt guida ringbäraren rätt så att ringen kan kastas ner i Domedagsberget. Det intressanta är att man kan guida sällskapet helt enligt den väg som avhandlades i Tolkiens böcker om man vill, men i och med att man har en hel karta över Midgård till sitt förfogande kan man vara kreativ och testa andra vägar. Eller andra ringbärare för delen. Frodo kanske blir dödad av en ringvålnad i Fylke och tvingas överlämna ringen till Merry, Pippin eller Sam. Eller så kanske ödets nyck gör att Theoden får bege sig in i Mordor bärandes på ringen. Spelet öppnar upp för en massa kul ”what if”-scenarier. Man kan dessutom stöta på ett antal välbekanta karaktärer, exempelvis Radagast eller Tom Bombadil.

Jag har ingen aning om ifall spelet skulle få Tolkien att rotera i sin grav, eller om det gör våld på bärande element i berättelsen, eller om det fortfarande får kallad tolkning. Förmodligen allt ovanstående. Tycker dock personligen att det är ett alldeles utmärkt litet spel 🙂

 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Jag spelade precis om Baldur’s Gate (1) och Icewind Dale. Båda som ”enhanced edition”. Blev oerhört imponerand av hur väl de här två 25 år gamla spelen fortfarande håller. Oerhört bra.

I samma andetag vill jag rekommendera Diablo 2: Resurrected, som är den bästa remaster jag någonsin spelat. Blizzard har gått från mitt favoritdataspelsföretag till djävulen själv, men när någon gör något bra ska man uppmärksamma det även om vedebörande är ett as. D2R är OTROLIGT.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Planescape Torment finns i remastered version. Tyckte om det när jag spelade, men kände att jag inte orkade komma igång med spelet igen, eftersom startsträckan är så lång för att historien ska komma igång och bli "unik".

Annars kan jag hjärtligen rekommendera Shadowrun Dragonfall - det andra släppet i en fristående serie. Historien där är fenomenal och det är ett rätt kul "taktiskt" turnbased stridssystem. Kräver antagligen att du faktiskt läser blurbs och inte bara skippar allt. Något för lätt dock.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,162
Lirar en del Railroad Tycoon 1 just nu, gillar det skarpt! Förvånansvärt mkt djup oxå. Minnen av att köra det på en laptop med en färg-crt bredvid, och en numpad som extratillbehör för laptop-tangentbordet hade inte en sån.. och det är ospelbart utan numpad, det är så man lägger räls! Utan numpad, ingen diagonal räls.

Kan rekommendera att leta upp manualen på archive.org och läsa på lite. En del grejer är inte uppenbara, som hur hotell funkar helt annorlunda mot en del andra station improvements som oxå handlar om det som fraktas/åker med tåget. (Hotell ger bättre vinst per resenär, medan goods storage ökar liggtiden för manufactured goods, dvs ser till att det finns mer att hämta* för halveringstiden är längre).

*ish. Spelar såklart mer roll på långa sträckor..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Ett spel jag körde rätt mycket, och är ett kort resource manager-spel, är Rebuild. Jag vet (och har köpt) att alla tre versioner, men den första var ett flashspel. Har bara kört första varianten, men om man gillar den typen av spel är det något jag kan rekommendera:

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Gillar man taktiska spel så har jag spelat dessa två till döds.

FTL är ett resource management rouge-like spel där man låser upp nya raser och därmed nya sätt att spela på. Det har en underbyggande historia där man är ständigt jagad av en större makt. Ruskigt kul med de olika typerna av strategier. Detta är ett spel där det inte är skämmigt att spela på Easy, för det är ruskigt svårt tills dess att man lärt sig spelet och kan avancera till Normal för att få mer motstånd.


Into the Breach har ingen egentlig slump och man får reda på motståndarens nästa drag och måste anpassa sin strategi eller fundera kring om förlusterna som kommer nästa runda är värt de framsteg man kan göra den här rundan. Man spelar i en tidsloop och varje gång man dör (eller ... i få fall... vinner) så startar man om, vis med kunskapen. Låser upp nya robotar med nya spelsätt ju mer man går igenom tidslooparna.


 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,016
Location
Ludvika
Nethack är ett kul och gratis spel. Det kan ta emot lite att komma igång med det tills man vant sig vid grafiken. Men när man väl kommer in i det och börjar lära sig vad lite av symbolerna betyder tycker jag det är förvånansvärt kul.

Klassisk OSR dungeon crawl. Jag rekomenderar att man har wikin lättillgänglig.

Nethack Wiki



Det finns massor av olika grafiska overlays att applicera om man inte gillar asciin.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
84
Location
Boden
Atic-Atac, Sabre Wulf, Underwurlde och Knight Lore var mina goto spel då det begav sig. Spelades på en ZX Spectrum och gjordes av Ultimate Play The Game, senare Rare. <3
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,036
Ett spel som var väldigt populärt bland mina kompisar när vi var tonåringar men som verkar bortglömt idag är Commandos: Behind enemy lines. Det är ett spel som blandar strategi och stealth. Du kontrollerar en grupp militärer som befinner sig bakom fiendens linjer, och dessa ska där utföra olika uppdrag. Då ni är i numerärt underläge gäller det att inte upptäckas och döda fiender i det tysta. De olika soldaterna besitter olika egenskaper som kan vara till hjälp.

 
Top