Nekromanti Game of Thrones säsong 7 SPOILER-diskussion

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
da_bohz;n255714 said:
Sen tror jag inte att böckerna kommer hantera rivandet av muren på samma sätt. Jag hoppas verkligen inte det. The Night's King måste haft en bättre plan än att helt enkelt vänta tills någon är dum nog att ta en drake norr om muren för att sedan konvertera den till en zombiedrake som sprutar nån slags blå eld (ja, det lär ju inte ha varit is eftersom det bara skulle gjort muren starkare). Jag fick känslan av att det snarare var ett coolt sätt att visa det på än att det skulle vara en rimlig och smart lösning.
I böckerna är det rejält telegraferat att Hornet kommer att sänka muren, och att Euron har det just nu.

I serien fanns det ett litet horn som ett påskägg i den första stashen med drakglas som hittades. Jag gissar att de inte riktigt visste vilken väg det ville gå på den tiden, och försökte lämna alla alternativ öppna, men ingen som inte läst böckerna reagerade över huvid taget på den lilla detaljen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Även om the triple-cross of Littlefinger är väldigt tillfredsställande, så undrar jag över händelsesekvensen här. Sansa och Arya har haft flera mycket spända samtal i situationer där de definitivt inte var observerade och inte hade någon anledning att spela för gallerierna.

Så är det meningen att vi skall dra slutsatsen att det var det sista samtalet med Baelish som äntligen fick poletten att trilla ned för Sansa, att hon då omedelbart sprang till Arya för att rensa luften, och att de tillsammans skakade litet vett i Bran och sade "hörru, kan du inte få en vision som är hjälpsam för en gångs skull"? Det är ju väldigt conveeeenient i så fall, och jag förstår fortfarande inte Aryas vändning.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Ok, ändå bra sista avsnitt. Bra drama hela vägen. Visst är sekvensen i Winterfell är aningen ologisk men ändå skönt att se slutet på Littlefinger, han hade tappat sin charm. Muren kunde också fått falla på annat, mer ödesmättad vis men på det stora hela spelar det mindre roll. Tyckte annars att tidslinjen inte störde på samma vis som tidigare, mindre direkta händelsekedjor och mer av naturliga övergångar där man som tittare fick känslan av att tid passerat.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Om de nu är så här kompetenta att skriva bra avsnitt, varför var då de första 6 avsnitten i säsongen så dåliga? Här i avslutningen hade vi bara en snabb förflyttning (Sam, vars kontinuitet ändå känns lite frikopplad från resten), bara en magisk fånighet (raserandet av Muren), och ett gäng förräderier, dialoger som i säsong 3-4, incest (rentav samtidigt som det bekräftas att Danaerys är Jons faster) som på den gamla goda tiden, etc, etc. Klart det borde ha dött fler, och på många sätt kan jag identifiera mig med Littlefinger (det är nog den typen av karaktär jag hade varit i en sådan här historia, tyvärr), men det här avsnittet var så mycket bättre än allt sen Oberyn dog, tror jag, att jag kan förlåta dem det mesta.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Rhodryn;n255734 said:
jag tror att Rhaegars första fru och de barn han hade med henna var också döda när detta hände.
Inget som Lyanna visste något om. Så tja, lite sjukt tycker nog faktiskt det är. "Jag ska döpa mitt barn till samma namn som ditt andra barn som du hade med din exfru."

EDIT: Sen tror jag nog det blir mer sjukt om hon på något magiskt sätt visste om Aegon.

"Exfruns barn som precis blev mördad, det blir ett bra namn!"
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Bolongo;n255737 said:
Jag vet inte om hans tidigare barn är namngivna i seriens kontinuitet. Kanske heter inte "Jon" Aegon i böckerna? Om Martin lever får vi se...
YOU MURDERED ELIA AND HER CHILDREN!

Jodå, de hade namn. Aegon hette pojken som blev mosad i en vägg, Rhaenys hette dottern. Jag tror seriöst INTE att Jon heter Aegon i böckerna, det vore grymt förvirrande med tanke på att det faktiskt finns en Aegon i böckerna, väldigt levande och väldigt aktiv.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Enda anledningen till att jag började kolla på Got var att en av mina vänner berättade om när spindeln har fångat sin gammla torterare i en låda och att det lät som en höjdarscen. Det var den. Sen dess har Tyrion en gång vart i en låda i en helt okej story och nu äntligen ett toll fall av person i låda! Alla scener med lådan var fantastiska. Det gjorde det värt att se den här säsongen. GoT fortsätter o öveigt vara mest 3 av 5 av alla serier någonsin. Att folk kan teleportera gör mig inget, dessutom har de försökt ettablera att det "typ" har gått lika många år som säsonger sen s1 vilket jag köper helt och hållet. Att det är mindre naket gäller ju all annan tv också, got började ju gå när det var peak-naket i tv-tv. Skönt att det bara är ett varv kvar i karusellen.

Förut hejade jag på järnbanken men nu vet jag inte riktigt längre, kanske hon i trolleritornet från s2 (eller var det 3?).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Jag gillade det. Sexig, sexig incest. Theon Greyjoy spöade en snubbe genom att vara kastrerad och blev kompis med Aegon igen vilket var fint. Zombie Draken flyger inte via vingarna utan turb-flyger genom himmelen och skjuter blå eld. Muren är nere och zombie horden (med zombie jättar) är i Westeros. Aegon hade sin tv-shop presentation ("Vi kan döda dem med drakglas! Bara för 999.99 kr!). Allt handlar om kukar ändå talet.

Bra avslut på den bästa säsongen.
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Mundo;n255752 said:
Inget som Lyanna visste något om. Så tja, lite sjukt tycker nog faktiskt det är. "Jag ska döpa mitt barn till samma namn som ditt andra barn som du hade med din exfru."

EDIT: Sen tror jag nog det blir mer sjukt om hon på något magiskt sätt visste om Aegon.

"Exfruns barn som precis blev mördad, det blir ett bra namn!"

Mest troligt visste dom om att dom hade dött. Sen är Aegon ett väldigt vanligt släktnamn, tror det finns ca 7 gånger i GOT historien. Det sägs att Rhaegar visste att "en son med namnet Aegon" skulle sitta på järntronen. Så tycker jag inte att det är såååå konstigt från ett släkte som också är för incest för att hålla "rent blod"...

Men just eftersom det är lite konstigt så kommer vi säkert att få en förklaring sen också... ;)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Jag är faktiskt väldigt nöjd med avsaknaden av teleportering i det här avsnittet, när jag tänker efter. De talar till och med explicit om restider!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Däremot saknades inte de behändiga sammanträffanden som präglat säsongen (nu ska vi upp i norden och plocka en zombie; åh, vilken tur, vi mötte inte hela zombierarmén, utan en liten avstickargrupp som var precis så stor att vi kan slåss mot dem; åh, vilken tur, när vi dödat ledaren är det exakt en zombie som fortfarande lever). De två personer i hela Westeros som sitter på varsin pusselbit om Jons ursprung träffas och börjar spontant prata om det.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Så om Daenerys inte flugit norr om muren med sina drakar hade Night King fortfarande vandrat fram och tillbaka och mest krafsat på muren...?

Vilken PLAN

Jag hoppas verkligen GRRM sparat en mindre ärthjärnig lösning till sina bokläsare... (nånting nånting ett horn nånting?)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
CapnZapp;n255775 said:
Så om Daenerys inte flugit norr om muren med sina drakar hade Night King fortfarande vandrat fram och tillbaka och mest krafsat på muren...?
Beror väl på hur muren är tänkt funka... om det är en magisk barriär vars magi ser till att Night King och hans "undersåtar" inte kan ta sig söder om den... eller om muren bara funkar som en helt vanlig mur, blockera vägen för vem som än försöker ta sig förbi den.

Om det är den första, magi som stoppar Night King m.fl, då är väl inskaffandet utav hans odöda drake lite lägligt (men inte någon som igentligen stör mig personligen).

Om det dock är den andra, en mur som funkar som murar har alltid funkat i våran värld sedan murar uppfanns, då ser jag inte igentligen allt för stora problem med att dom ska ta sig förbi muren. För vi har ju redan sätt att de odöda kan klättra på muren, och vi har även sätt att de odöda verkar kunna överleva under vatten. Vilket jag tror är en av anledningarna till just varför Night King och hans arme är där den är nu... för vid havet är ju mer eller mindre det enklaste stället att ta sig förbi muren.

The Night Watch har ju visserligen försvar mot att någon klättrar på muren, men det är ju här som jag hade tagit mig om jag var the Night King, för att jag hade kunnat skicka odöda runt muren genom att de gick på botten av havet, och anfalla försvararna i ryggen, och eventuelt öppna den tunnel som går igenom muren. Och även om det inte hade funkat, så har ju Night King så pass många undersåtar att det bara skulle vare en tidsfråga innan de tagit sig över muren och puttat tillbaka försvararna, och/eller förstöra porten till gången genom muren så att de kunde börja ta sig igenom. Det hade tagit längre tid att göra så här helt klart, men förbi muren är jag säker på att de hade tagit sig tillslut.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Jag bara antog att de stora jäkla kedjorna hörde till en maskin för att slå in porten på den där tunneln.

Men hej, om lite wildlings kan ta sig in så är det ju inte för svårt. Ge mig en enorm odöd armé som inte känner fruktan eller någonsin saktar ner and I'll impregnate the bitch.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Rhodryn;n255790 said:
Beror väl på hur muren är tänkt funka... om det är en magisk barriär vars magi ser till att Night King och hans "undersåtar" inte kan ta sig söder om den... eller om muren bara funkar som en helt vanlig mur, blockera vägen för vem som än försöker ta sig förbi den.

Om det är den första, magi som stoppar Night King m.fl, då är väl inskaffandet utav hans odöda drake lite lägligt (men inte någon som igentligen stör mig personligen).

Om det dock är den andra, en mur som funkar som murar har alltid funkat i våran värld sedan murar uppfanns, då ser jag inte igentligen allt för stora problem med att dom ska ta sig förbi muren. För vi har ju redan sätt att de odöda kan klättra på muren, och vi har även sätt att de odöda verkar kunna överleva under vatten. Vilket jag tror är en av anledningarna till just varför Night King och hans arme är där den är nu... för vid havet är ju mer eller mindre det enklaste stället att ta sig förbi muren.

The Night Watch har ju visserligen försvar mot att någon klättrar på muren, men det är ju här som jag hade tagit mig om jag var the Night King, för att jag hade kunnat skicka odöda runt muren genom att de gick på botten av havet, och anfalla försvararna i ryggen, och eventuelt öppna den tunnel som går igenom muren. Och även om det inte hade funkat, så har ju Night King så pass många undersåtar att det bara skulle vare en tidsfråga innan de tagit sig över muren och puttat tillbaka försvararna, och/eller förstöra porten till gången genom muren så att de kunde börja ta sig igenom. Det hade tagit längre tid att göra så här helt klart, men förbi muren är jag säker på att de hade tagit sig tillslut.
Jo men.... inget av det du säger motsäger det faktum att folk har undrat i årtionden hur de odöda ska ta sig förbi muren... och så visar det sig att svaret var "jag väntar tills någon idiot vandrar ut så hans fix måste komma och rädda honom. Med drakar. Då är jag redo."
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
CapnZapp;n255803 said:
Jo men.... inget av det du säger motsäger det faktum att folk har undrat i årtionden hur de odöda ska ta sig förbi muren... och så visar det sig att svaret var "jag väntar tills någon idiot vandrar ut så hans fix måste komma och rädda honom. Med drakar. Då är jag redo."
Gamla plan A, tills en smidigare lösning uppenbarade sig?

Men ännu viktigare är ju att vi har sett exempel på att Nattkungen haft odöda jättar med sig. Och vi har ju sett att jättar kan utgöra ett problem för murens funktion tidigare.

Frystorkade mumier tenderer ju också att bli ganska smala, så en tredje lösning är ju att några av de magraste faktiskt börjar klämma sig igenom fällgallren som skyddar genomgångarna.

Det finns ingen brist på sätt att ta sig förbi muren utan en drake. Men om nu någon idiot tanker flyga upp en drake åt en så vore det ju dumt att inte utnyttja den.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
CapnZapp;n255775 said:
Jag hoppas verkligen GRRM sparat en mindre ärthjärnig lösning till sina bokläsare... (nånting nånting ett horn nånting?)
Jag trodde jag nämnt det redan, men OK:
https://awoiaf.westeros.org/index.php/Horn_of_Winter

Som eventuellt är relaterat till:
https://awoiaf.westeros.org/index.php/Dragonbinder

I böckerna berättas också legender om att det finns besvärjelser lagda på Muren så att The Others inte kan passera den, oavsett om de hade kunnat göra det fysiskt. Vi får väl anta att det ligger någon sanning i detta, eftersom det är hittills den enda förklaringen på varför de väntar så länge.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det kan ju vare ett av felen som vissa gör dock... att anta att eftersom vissa saker är på ett visst sätt i böckerna, att de då också borde vara de samma i tv-serien.

Det hade ju varit det utlimata om de var desamma... men allt som oftast så tenderar där ju alltid bli förändringar av något slag... vissa små som inte igentligen förändrar välden på ett signifikativt sätt, andra stora som gör stor skillnad på hur grejer funkar mellan orginal materialet och den nya produkten.


Så för de som har läst böckerna... det är kanske en ide att ta allt som händer, och alla "världs reglerna" som finns i böckerna, med en nya salt, och mest se dem som en generel riktlinje där mycket av det kan eventuelt ha ändrats till tv-serien.

Jag själv har ju undvikit böckerna (tror inte jag ens kände till dem innan tv-serien kom ut... trots att jag nästan helt exlusivt bara läser fantasy böcker), för jag har tänkt läsa dem efter serien är slut... men antagligen inte förrän GRRM är klar med serien, vilket ju kan ta år som det ser ut som... XD
 
Top