Game of thrones - House of the dragon.

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Om de avrättades så måste jag ha blinkat då. De låste in tjänarna, så att inte ryktet om kungens död skulle spridas innan de hade möjlighet att organisera en kröning av den nya kungen.
Så tolkade jag det. Men har hört andra som trodde man antydde att det skulle avrättas.
Antar är det som med dagen efter drycken att man är lite medvetet otydligt och lämnar det öppet för tolkningar beroende på vad man väljer att tro om drottningen.

Ganska snyggt hanterat faktiskt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Det är våldtäktsoffret som avses, tror jag. Jag fattar inte att folk missförstår den scenen. Det är Moon Tea, inte gift.
Ja, hon är ovanligt snäll i den scenen. Jag tror meningen var att vi tittar ska sitta och oroa oss för om Alicent tänker mörda den stackars flickan, men Alicent visar sig vara sympatisk i den scenen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Nu har jag kollat hela första säsongen. Jag hade låga förväntningar, men tycker faktiskt att den är ganska bra.

Ibland är det jäkligt svårt att hänga med i turerna om vem som är vem och ska gifta sig med vem.

En sak jag fortfarande inte fattar är prinsen som ser ut som Elric. Hur blev han av med sitt öga, och varför är han sur på småkillarna för det? Och varför blev de arga på honom när han skålade för deras styrka under middagen med den halvdöda kungen? Det känns liksom som att jag har typ råkat skippa ett avsnitt, men det tror jag inte att jag har.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En sak jag fortfarande inte fattar är prinsen som ser ut som Elric. Hur blev han av med sitt öga, och varför är han sur på småkillarna för det? Och varför blev de arga på honom när han skålade för deras styrka under middagen med den halvdöda kungen? Det känns liksom som att jag har typ råkat skippa ett avsnitt, men det tror jag inte att jag har.
Han förlorade ögat i fighten tidigare när de var yngre (i samma veva som han fick sin drake). Det var ju stort väsen över det. Och när han säger att de är "Strong" är det inte för att de är starka, utan för att de är bastarder med Ser Harwin Strong (så det är subtilt högförräderi).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Han förlorade ögat i fighten tidigare när de var yngre (i samma veva som han fick sin drake). Det var ju stort väsen över det. Och när han säger att de är "Strong" är det inte för att de är starka, utan för att de är bastarder med Ser Harwin Strong (så det är subtilt högförräderi).
Både jag och frugan måste ha slumrat till, för trots att vi typ sträckkollat hela säsongen minns jag inte det där med ögat.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dom kallas i folkmun för the Strong boys vilket som sagt antyder att dom är bastarder och inte laenor velaryons äkta söner utan harwin strongs söner enligt elaka rykten
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Kollade upp nu, och det verkar som att HBO Max hoppade över avsnitten för oss, men markerade det som att vi hade sett det.

Tro fan att allt var förvirrande. Vi fattade inte heller hur prinsessan helt plötsligt hade gift sig med sin farbror.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Nu har jag sett avsnittet. Det rätade ut ganska många frågetecken, minst sagt 😅
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Intressant grepp i trailrarna för säsong två - en för vardera perspektivet, Greens och Blacks.

Men inget kan få Aegon att inte se ut som ett skithuvud, inte ens i hans sidas trailer. :)



Jag tycker att det är ett bra sätt att göra det övertydligt att medan Game of Thrones hade en sida att heja på, är House of the Dragon en tragedi. GoT slutar trots allt lyckligt - man behöver inte ha läst berättelsen för att inse att HotD inte kommer att göra det.
 
Top