Nekromanti Gå ned i vikt? Hur?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Att gå ner i vikt är enkelt. Super-enkelt. Men, det tar tid. Här är Tony's enkla recept.

Beräkna hur mycket kalorier en person med din längd gör av med vid din målvikt (så, om du är 180 cm och vill väga 75 kilo, hur mycket kalorier gör din kropp av med där). Här är en räknare.

Slutligen, ät så många kalorier per dag.

Det gör att du inte tappar en massa muskelmassa (vilket gör att du slutar gå ner i vikt för muskler gör av med mycket mer energi än samma mängd fett) och du är dessutom van med att äta så mycket som du bör och det är enkelt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För mig hjälpte det strålande att flytta till Kina, ett land där ätliga potatischips, gräddfil och feta såser i princip inte existerar. Jag har gått ned tjugo kilo mer eller mindre utan att lyfta ett finger, utöver i lidande över bristen på godtagbara snacks.

Det bör dock sägas att en del människor faktiskt lyckas gå upp i vikt genom att flytta till Kina, detta inkluderar generellt tjejer och alkoholister; de förra börjar plötsligt äta friterat fläsk och oljiga grönsaker istället för sallader och keso, de senare tiodubblar sitt ölintag...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Haha, nu kom jag att tänka på andra(?) säsongen av Expedition Robinson när en tanig tjej gick UPP i vikt av att hänga på en öde ö och svälta. :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
krank said:
Okej, äntligen tog jag tag i skiten och gjorde en första vända. Jag kör såklart "New Blood" och idag är det måndag, så idag gjorde jag 10 stycken Wall Pushers och 10 Knee Tucks.

Jag är oerhört otränad, var min huvudsakliga insikt. Jag tog mig igenom de 10 repsen, men jag kommer nog inte lägga på något nästa måndag utan köra 10 igen då. Och ja, både wall pushers och knee tucks var jobbigare än de verkade =) Dock, eftersom det ännu så länge bara rör sig om tio av vardera så är det liksom inget oöverkomligt. Jag tror att det är hyfsat realistiskt för mig att komma igång med det här.

På fredag kommer mina första pullups och squats...
Bra där!

Jag har haft lite problem med hur man ska tajma sin progression. Boken motsäger sig själv en smula på den punkten, men jag har hur som helst valt att börja från lägsta nivån på alla övningar (lite för otålig för att bara köra två pass i veckan) och försöka göra en nivå i månaden tills jag kommer till min nivå.

Det jag snabbt upptäckt är att jag förmodligen kommer att få ta längre tid på mig med "shoulderstand squats" -- jag kan inte hålla balansen i den positionen! Jag antar att jag är för avlång, helt enkelt. Hög tyngdpunkt.

Stå på huvudet kommer jag nog också få arbeta lite mer noggrannt med, av ungefär samma anledning.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Vad är det för ett program ni pratar om?
Nån länk?

Finns säkert ovanför nånstans men latare människa än mig får man faktiskt leta efter :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
BMOC said:
Vad är det för ett program ni pratar om?
Nån länk?

Finns säkert ovanför nånstans men latare människa än mig får man faktiskt leta efter :gremsmile:
Convict conditioning, en instruktionsbok för att träna med kroppsviktsövningar.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Skitbra tråd med massa bra tips och motivation.
Jag har dock märkt att en del människor (jag) går ner i vikt när de är olyckliga. Jag har rasat i vikt under sommaren, separation, olyckligt kär osv osv. Så om du som jag inte tröstäter när du är ledsen utan slutar äta. Se till att bli olyckligt kär, det är jättebra för figuren! Om än inte för humöret.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fan, den här tråden bara öser på och jag har inte kommit igång med ett skit än utan att rannsaka mig själv gentemot innehållsförteckningar och jox hela tiden. ... »Hörru, det där du sitter och äter nu är fett ohälsosamt, pucko! Ja, jag vet.»
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Cissi said:
Skitbra tråd med massa bra tips och motivation.
Jag har dock märkt att en del människor (jag) går ner i vikt när de är olyckliga. Jag har rasat i vikt under sommaren, separation, olyckligt kär osv osv. Så om du som jag inte tröstäter när du är ledsen utan slutar äta. Se till att bli olyckligt kär, det är jättebra för figuren! Om än inte för humöret.
:gremfrown:

Take care, Cissi! Take care!

... Nå, dessvärre en tröstätare, tror jag. Eller ja, beror på depperioden i sig, men mja ... Tröstätare, dessvärre.

/solvebring som tycker att Cissi ska vara lycklig.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,566
Location
Umeå
Lindeman said:
Fan, den här tråden bara öser på och jag har inte kommit igång med ett skit än utan att rannsaka mig själv gentemot innehållsförteckningar och jox hela tiden. ... »Hörru, det där du sitter och äter nu är fett ohälsosamt, pucko! Ja, jag vet.»
Men du, det kanske är på sin plats att bli lite självmedveten och lista ut varför du äter sånt som du vet är dåligt för dig? När du vill äta eller hålla på att äta, fråga dig själv:
- äter jag för att jag är hungrig?
- äter jag för att jag är nere?
- äter jag för att jag är uttråkad?
- varför äter jag just det här?
- finns det något annat jag borde äta istället?

Skriv ner svaren. Om inte annat kanske det hjälper dig att förstå ditt eget beteende och dig själv :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Björn Wärmedal said:
Lindeman said:
Fan, den här tråden bara öser på och jag har inte kommit igång med ett skit än utan att rannsaka mig själv gentemot innehållsförteckningar och jox hela tiden. ... »Hörru, det där du sitter och äter nu är fett ohälsosamt, pucko! Ja, jag vet.»
Men du, det kanske är på sin plats att bli lite självmedveten och lista ut varför du äter sånt som du vet är dåligt för dig? När du vill äta eller hålla på att äta, fråga dig själv:
- äter jag för att jag är hungrig?
- äter jag för att jag är nere?
- äter jag för att jag är uttråkad?
- varför äter jag just det här?
- finns det något annat jag borde äta istället?

Skriv ner svaren. Om inte annat kanske det hjälper dig att förstå ditt eget beteende och dig själv :gremsmile:
Jävligt bra förslag. Det ska jag nog försöka börja med. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Okej, nu gick det lite sämre, dårå.

Först gjorde jag 2x10 vertical pulls. De kändes enormt enkla, kände inga muskler anstränga sig typ. Därav att jag körde två reps.

Sedan... Shoulderstand squats. Jag är kort och byggd lite som en kombination mellan ett kylskåp och en köttbulle. Jag kan inte stå sådär. Eller, inte på ett golv iaf. Ska investera i någon form av matta vid tillfälle. Problemet är att mina armbågar envisas med att glida ut åt sidan så snart mina ben hamnar någorlunda rakt upp, så jag liksom bara rullar.

Däremot testade jag lite med steg 5, full squats. Jag har ganska bra benstyrka och fixar full squats utan större problem.

Så nu måste jag välja; fortsätta envisas och försöka göra shoulderstand, eller ska jag gå direkt på jackknife?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
krank said:
Okej, nu gick det lite sämre, dårå.

Först gjorde jag 2x10 vertical pulls. De kändes enormt enkla, kände inga muskler anstränga sig typ. Därav att jag körde två reps.

Sedan... Shoulderstand squats. Jag är kort och byggd lite som en kombination mellan ett kylskåp och en köttbulle. Jag kan inte stå sådär. Eller, inte på ett golv iaf. Ska investera i någon form av matta vid tillfälle. Problemet är att mina armbågar envisas med att glida ut åt sidan så snart mina ben hamnar någorlunda rakt upp, så jag liksom bara rullar.

Däremot testade jag lite med steg 5, full squats. Jag har ganska bra benstyrka och fixar full squats utan större problem.

Så nu måste jag välja; fortsätta envisas och försöka göra shoulderstand, eller ska jag gå direkt på jackknife?
Låter som en bra början :gremsmile:

Jag tror faktiskt det kommer att vara lättare för mig med att köra jackknife än shoulderstands. Jag har kört shoulderstand på ett tjockare liggunderlägg, vilket gör att axlarna inte glidit ut åt sidorna. Men kroppen i sig är inte alls lika lodrät som bilderna i boken.

Själv har jag tidigare haft knäproblem. Så jag kommer dock själv att hålla mig till shoulderstands åtminstone de första 4 veckorna.

Som jag förstår det är huvudpoängen med shoulderstands att få igång smörjningen av knäna, så det bör kneetucks också ge. Sedan är sekundäreffekten att stödmuskler får lite träning, om de är svaga.

Så mina tankar är att jag tror det kan vara värt att långsamt bygga upp mot att kunna köra lite shoulderstands. Men om du inte har haft några knäproblem, så tror jag med på att köra 1-3 shoulderstands lite då och då, och gå på kneetucks som själva träningsmomentet (men hålla dig långt inom vad du tycker du borde klara de första två gångerna).
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Ok, då måste jag nu också ge en progress rapport antar jag. Man kan inte säga att jag har börjat på riktigt, besök kom emellan. Men jag har provat på lite iaf.

Pushups. Stående mot väggen. Hur kan det vara ansträngend, liksom? Men gör jag 2x25 av dem känner jag faktiskt att armarna börjar bli lite trötta. Jag antar det kommer från att den enkla övningen tillåter att äntligen göra det i rätt hållning. När jag gör vanliga armhävningar, har jag armbågarna ut, pumpar för att utnyttja farten, troligen inte har helt rätt hållning i ryggen, och hjälper med andra muskler som inte ska ha att göra med det. De mot väggen, om jag gör det som man ska, i ultra slow motion, och dessutom med en sekund hålla position i mitten, och aktar på hållning hela tiden - det känns faktiskt. Det är både deprimerande och en positiv överraskning.

Shoulderstand squats. De känns rätt mycket i ryggen. Först, när jag gjorde bara 10 stycken, kändes de enbart i ryggen. Jag trodde de gör ingenting för benen, för jag kan ju iofs vanliga squats. Men när jag ökade till 2x25 visade det sig att det faktiskt känns i låren. Igen lite oväntat.

Knee tucks. Ja, 2x25 känns absolut. Det går att göra, och jag skulle nog kunna öka snart, men 3x40 kan möjligtvis ta ett tag att komma över så att det känns bekväm. Jag har lite svårt att hålla position här, dvs måste luta mig rätt långt bak för att balansera, mer än man ska tror jag. Får se om det med tiden blir lättare att hålla sig upprätt.

Pullups stående mot väggen - känns däremot inte alls. Iofs inte direkt förvånansvärt, men efter erfarenheten med de andra övningarna, och med tanke på att jag egentligen är värst på pull övningar, måste jag misstänka att jag gör dem fel. Det känns osannolikt att en av övningarna skulle vara så pass mycket lättare. Och de andra skulle ju också vara lättare om jag gjorde de med fel teknik. Men eftersom jag inte kommer på vad jag gör fel, dvs inte kommer på ett sätt att göra dem att kännas hårda, måste jag kanske gå direkt till steg 2 här. Det kommer defintivt att kännas.

Facit: Ska fortsätta med steg 1 tills progression standard går bekvämt. Det kan ta ett tag. Pullups ger jag kanske upp på steg 1, fast det kanske betyder att jag missar nåt.

När det blir dags för handstående (inte än), kommer jag nog ha samma problem som krank med squats: Jag tror inte att jag kan göra steg 1, men har inga större problem med steg 2. Crow stand kan jag - bara typ två sekunder, men det är iaf möjligt att inta positionen. Men jag vet inte hur jag ska öht ta mig upp till huvudstående utan att bryta nacken. Full handstående känns mycket säkrare. Jag kommer dit utan större problem, mot en vägg, och det är ju händer och armar som har kontroll. Men att svänger sig uppåt på halsen - det känns livsfarligt.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Ni skriver rapportera så det borde jag också göra!

Sen den här tråden satte igång och jag gick till min första träning på över ett år. Har jag nu kört tre till fyra gånger i veckan. Har gått ner cirka 4 kilo och klarar av ett fullt en och en halvtimmes pass. Dock blev det inte Kravmaga mer än en gång och jag gick över till kickboxning. Jag är i bättre form än länge, träning har gjort att jag sett över mina kostvanor och jag har inte rört godis/chips/läsk sen jag skrev de inlägget.

Idag kom en tränare till mig och frågade om jag var intresserad av att tävla i vår så det går riktigt bra just nu. Jag är taggad som fan och efter varje träning känner jag mig grym. Det är så jävla värt det allihopa. Kampsport är jävligt bra eftersom det är fys, teknik och man tränar i grupp. Man pushar sig själv mycket mer när man tränar med andra. Kickboxning rekommenderar jag eftersom det ofta är väldigt könsblandat på klubbarna vilket tar bort den värsta kräk-macho attityden!

FUCK YEAH!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
gizmo said:
Ok, då måste jag nu också ge en progress rapport antar jag. Man kan inte säga att jag har börjat på riktigt, besök kom emellan. Men jag har provat på lite iaf.
Kul :gremsmile: Ser ut att blivit en en ordentlig provapå-vända.

Pullups stående mot väggen - känns däremot inte alls.
Men eftersom jag inte kommer på vad jag gör fel, dvs inte kommer på ett sätt att göra dem att kännas hårda, måste jag kanske gå direkt till steg 2 här. Det kommer defintivt att kännas.
Stående pullups har helt klart varit enklast för mig också. Men det är nog mycket i att lära sig en korrekt teknik, och att ha marginal innan man börjar göra den "på riktigt".

Pullups ger jag kanske upp på steg 1, fast det kanske betyder att jag missar nåt.
Författaren skriver en hel del om att träna motsatta muskelgrupper för att få balans. Vilket stämmer överens om vad jag hört från bland annat massörer. Så jag tror inte på att ge upp med med pullups. Mitt förslag är att låta det ta den tid det tar, och variera med alternativen om det blir tråkigt.

När det blir dags för handstående (inte än), kommer jag nog ha samma problem som krank med squats: Jag tror inte att jag kan göra steg 1, men har inga större problem med steg 2. Crow stand kan jag - bara typ två sekunder, men det är iaf möjligt att inta positionen. Men jag vet inte hur jag ska öht ta mig upp till huvudstående utan att bryta nacken. Full handstående känns mycket säkrare. Jag kommer dit utan större problem, mot en vägg, och det är ju händer och armar som har kontroll. Men att svänger sig uppåt på halsen - det känns livsfarligt.
Kanske börja med "tiger stand"? D.v.s. där man har hela underarmen i backen. Då slipper man belastningen mot nacken, men slipper belastningen på armbågarna som man kan få vid en full handstående.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Cassius said:
Ni skriver rapportera så det borde jag också göra!

Sen den här tråden satte igång och jag gick till min första träning på över ett år. Har jag nu kört tre till fyra gånger i veckan. Har gått ner cirka 4 kilo och klarar av ett fullt en och en halvtimmes pass. Dock blev det inte Kravmaga mer än en gång och jag gick över till kickboxning. Jag är i bättre form än länge, träning har gjort att jag sett över mina kostvanor och jag har inte rört godis/chips/läsk sen jag skrev de inlägget.

Idag kom en tränare till mig och frågade om jag var intresserad av att tävla i vår så det går riktigt bra just nu. Jag är taggad som fan och efter varje träning känner jag mig grym. Det är så jävla värt det allihopa. Kampsport är jävligt bra eftersom det är fys, teknik och man tränar i grupp. Man pushar sig själv mycket mer när man tränar med andra. Kickboxning rekommenderar jag eftersom det ofta är väldigt könsblandat på klubbarna vilket tar bort den värsta kräk-macho attityden!

FUCK YEAH!
Coolt :gremsmile:

Lär ta ett tag innan en annan når fram dit.

Rock on :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Måndag.
Säg jättegärna till om det känns som att jag skräpar ner tråden eller något. Kanske ska vi ha en separat "Convict Conditioning-rapporter"-tråd?

Jag har börjat kolla hur andra gör på youtube. Det blev mycket enklare att göra knee tucks om man gjorde som den killen och höll i en stols sidor, än om man gjorde som de visar i boken, där man mer håller i stolen eller bordets främre kant. Nu gick mycket mindre energi till att hålla balansen.

Jag smyghöjde lite, 12x wall pushers, 11x knee tucks.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Då kanske jag skall skriva en rapport också :gremsmile:

Är inne på min tredje vecka. Jag har valt att köra Convict Conditioning måndag, onsdag, fredag. Sedan kör jag förberedelser för vad som kommer att bli konditionsträning på tisdag och torsdag.

Anledningen till att köra alla vardagar är för att jag kör direkt då jag kommit hem, och insåg att om jag sätter mig ner så blir det lätt mañana och svårare att nöta in en vana med att träna.

Även på de övningar som jag kände jag skulle kunna kört mer på, så stannade jag på "intermediate". Sedan delat upp det så att jag skall nå "progression" efter fem pass till. Än så länge har jag lyckats hålla mig till den utvecklingen. Men "vertical pulls" är den enda av de fyra som inte är riktigt ansträngande. Men jag misstänker att om ett par nivåer så kommer vertical pulls vara den svåraste.

Jag har ännu inte löst hur jag skall kunna köra nivå två på pullups. Inte säker på att köksbordet är stabilt nog. Men jag har två veckor på mig att komma på något.

Jag har inte ens börjat med steg ett för löpträningen i "Träna för toppfysik". Hittills har jag promenerat i 10 minuter på ett löpband i långsamt tempo, och överdrivit stegen för barfotalöpning. Inte säker på vad jag skall ta som nästa steg, när jag kört en månad. Antagligen att börja ta lite steg i joggningstempo.

Att jag tydligen ser ut som en korsnings av en flamingo och John Cleeses funny walk på löpbandet kan nog både ses som bra eller dåligt :gremtongue:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Lupus Maximus said:
Även på de övningar som jag kände jag skulle kunna kört mer på, så stannade jag på "intermediate". Sedan delat upp det så att jag skall nå "progression" efter fem pass till. Än så länge har jag lyckats hålla mig till den utvecklingen. Men "vertical pulls" är den enda av de fyra som inte är riktigt ansträngande. Men jag misstänker att om ett par nivåer så kommer vertical pulls vara den svåraste.
Knee tucks var i min erfarenhet den jobbigaste på höga reps. Jag gjorde 3x40 idag och kunde knappt böja benen efteråt.
 
Top