Nekromanti Gå ned i vikt? Hur?

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jarl said:
...eller längre tid :gremsmile: Armhävningarna mot vägg (lv1) verkar superenkla, men man gör dem långsamt (5-6s för en enda) och man ska klara 3x50 innan man går vidare. Efter 150 st är man lite mör även om de är lätta :gremsmile:
Låter som om systemet liknar den i "Träna för topfysik" av Martin Cohen. Det är Marinkårens 3-punktsprogram och också ett "träna med kroppen" program i och med att man inte kan räkna med ett gym i närheten.

Har för mig att det är 3x40 innan man går vidare i den. Men "lvl1"-armhävningar är också mot vägg.

Edit: Hm... mer 3x10 när det gällde armhävningar, och man skall börja på den nivå som man klarar av 20 repetitioner inom.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Och på grund av den här tråden gick jag ut i morse och körde en 50-minuters powerwalk i Slottsskogen.

Så tack allihopa!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
gizmo said:
Och jag är sjukt nyfiken om chrull och Jarl nu kan stå på en hand!
Hell no. Tyvärr saknar både min lägenhet och mitt gym lämpliga ytor för att träna handstående. Jag kan typp knappt stå på huvudet...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
krank said:
Och jag gav fan i att gå och köpa en cola zero + kollade upp och plockade hem ett ex av Convict Conditioning och kollade upp hur man började (det programmets extremt strukturerade natur tilltalade mig).
Nu har jag också skaffat boken, och tänker testa.

Det mest sympatiska med metoden i mina ögon -- eftersom jag är inkompetent att bedöma de rent fysiologiska delarna -- är lättheten och billigheten, och hur metoden uttryckligen ställer sig i opposition till hela det gym-industriella komplexet. Jag går på gym eftersom jag saknar färdigheterna att träna hemma på ett effektivt sätt, men i grund och botten delar jag misstanken med många att det hela är en enda stor scam.

På temat billig träning tycker jag att den här artikeln kom med några roliga tips -- med grund i en antikapitalistisk vänster-, snarare än en fängelsefilosofi: http://fredrikedin.wordpress.com/category/folksport/
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Dnalor said:
krank said:
Och jag gav fan i att gå och köpa en cola zero + kollade upp och plockade hem ett ex av Convict Conditioning och kollade upp hur man började (det programmets extremt strukturerade natur tilltalade mig).
Nu har jag också skaffat boken, och tänker testa.

Det mest sympatiska med metoden i mina ögon -- eftersom jag är inkompetent att bedöma de rent fysiologiska delarna -- är lättheten och billigheten, och hur metoden uttryckligen ställer sig i opposition till hela det gym-industriella komplexet. Jag går på gym eftersom jag saknar färdigheterna att träna hemma på ett effektivt sätt, men i grund och botten delar jag misstanken med många att det hela är en enda stor scam.

På temat billig träning tycker jag att den här artikeln kom med några roliga tips -- med grund i en antikapitalistisk vänster-, snarare än en fängelsefilosofi: http://fredrikedin.wordpress.com/category/folksport/
Hade jag haft hus och utrymme för det hade jag byggt mig ett garage-gym, helt klart. Stång, viktplattor, bänk och rack samt en boll och lite mattor är ju egentligen allt som jag behöver...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Dnalor said:
och hur metoden uttryckligen ställer sig i opposition till hela det gym-industriella komplexet.
Jag också, men mest för att jag bävar bara av tanken på att söka upp ett gym och behöva lära mig hur det funkar där. Nya sociala situationer med för mig okända sociala koder kombinerat med att jag vet jack shit om träning, maskiner, scheman etc? Plus en tendens att aldrig komma iväg på saker? Osannolikt att gym är något för mig.
 

Bera

Veteran
Joined
6 Jul 2013
Messages
4
Location
Kalmar
Har själv lyckats gå ner 40kg de senaste tre åren, har visserligen lite kvar och har hamnat på en platå. (dessa kommer i stort sett efter varje 10-tal kg jag gått ner där jag en period pendlar +-2 kg) och har inte riktigt hittat rätt lösning denna gång för att få igång det igen.

Men det som fungerat innan har konstigt nog bara varit att ändra små saker i vardagen. Struktur gällande måltider, gå upp och lägga mig hyffsat samma tid och självklart att försöka skippa godis och läsk vid spelsessioner...ack denna fälla. Nu har jag börjat ta cykeln istället för bussen när jag ska någonstans och hoppas att det sätter igång det hela...och har tänkt hoppa på en Crossfit grundkurs. (Nu jäklar gäller det att bygga upp smidighet och muskler än bara förlora fett.)

Motivationsfrågan. Den kommer och går, och det är bara naturlig. Brukar då se över inspirationsbilder och se över varför jag går ner och vilken bild det ger mig. Det fungerar för mig. Och att tänka som barn. Barn leker, de är kreaktiva och vart de än rör sig finns det något roligt. Jag må fylla 26 snart men klätterställningar, trotoarkanter, murar och annat är inget som jag kan låta bli att klättra i eller balansera på om tillfället ges. På praktiken där jag står upp hela dagarna har jag börjat göra Squats för att få lite ombytte i kroppsställning. Gör indianhopp genom lagret om jag måste gå något ärende. Liknande saker. Att inte känna att jag tränar fast jag gör det är något som fungerat perfekt för mig samt att aldrig förbjuda mig något, bara tänka efter före och låta måttlighet styra.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Dnalor said:
Nu har jag också skaffat boken, och tänker testa.
Det blir en forumstrend!
Nu måste jag också.. Var skaffar ni alla denna bok? Kan jag få en länk? (Jag brukar inte köpa pdf böcker, hence den dumma frågan)

Det där med hemmagym är dock inte för mig. Jag behöver gå iväg specifikt för att träna. Ibland tränar jag lite hemma, men det håller sällan längre än två veckor. Är jag hemma finns det ingen anledning att göra det NU, då blir det uppskjutet och sen glömt. Eller jag börjar och tappar lusten och slutar innan jag är klar. Om jag går någonstans för att träna, när jag väl har tagit mig hela vägen dit, kan jag lika gärna köra färdigt, så att hela besöket har lönat sig. Sedan går jag ju pass, de har en början och ett slut, och när jag väl är inne i hallen, löper programmet av sig själv och drar med mig, ingen fara att inte göra det då. Och sedan skulle ju folk se det om jag fuskar för mycket..

Anyway, forums-convict träning låter så roligt att jag kan tänka mig hänga på ett tag, även om det är hemmma, då drar forumet med mig lite. Men det kan bara bli som lite tillägg till min vanliga träning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
gizmo said:
Nu måste jag också.. Var skaffar ni alla denna bok? Kan jag få en länk? (Jag brukar inte köpa pdf böcker, hence den dumma frågan)
Jag har, eh, inte köpt den, utan "köpt" den. På den där "butiken" som har ett piratskepp som logotyp, och som varit i juridiskt blåsväder.

Men den finns tydligen på Amazon om man har en Kindle eller en Kindle-app på sin surfplatta. Eller det kanske finns något sätt att läsa på PC också? Ingen aning.

Hur skulle man lägga upp en Forum-Convict Conditioning-grej? En tråd i veckan i Offtopicforumet där man postar vad man gjort, typ som filmklubben? Fast det riskerar såklart att bli tävlingsinriktat, att man försöker följa någon annans hastighet istället för att hitta sin egen...
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
krank said:
Jag har, eh, inte köpt den, utan "köpt" den.
Ah. Då blir det nog vanlig pappersbok för mig. Så bråttom är det ju inte.

krank said:
Hur skulle man lägga upp en Forum-Convict Conditioning-grej?
Det räcker kanske om vi skryter om det i lådan då och då :gremsmile:

PS Men gör någon en G+ group eller sådant av det, är jag också med :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Åh, ytterligare en grej som slog mig. Min bror håller på med klättring, och enligt hans utsago är det en hobby och träningsform som lockar många lite nördiga personer. Det är något speligt över det hela, banor som man ska klara av, små kluriga problem som måste lösas osv.

Och både min bror och alla hans klätterpolare är smala som pinnar (med underarmar som Karl-Alfred).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Dnalor said:
Åh, ytterligare en grej som slog mig. Min bror håller på med klättring, och enligt hans utsago är det en hobby och träningsform som lockar många lite nördiga personer. Det är något speligt över det hela, banor som man ska klara av, små kluriga problem som måste lösas osv.

Och både min bror och alla hans klätterpolare är smala som pinnar (med underarmar som Karl-Alfred).
Jag rekommenderar faktiskt inte klättring för viktnedgång, de flesta klättrare börjar som pinnar och sen växer de till att få gigantiska ryggar.
Men klättring är ofta svårt för en nybörjare, där man konstant planar ut och helt enkelt inte blir bättre medan du tvingas nöta och nöta på samma nivå i månader utan att verka ta dig någonstans, dessutom är varenda extra kilo bara till din nackdel.

Klättrare är också ofta skadade och folk som börjar klättra och inte slutar upp med typ inflammation på grund av överansträngning inom det första 6 månaderna verkar inte finnas. Och det är knappast bra för motivationen för att tappa kilon.

Kommer man över allt det där så är det en skitkul hobby och bra träning.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
"Och på grund av den här tråden..."

har jag lyckats på jobbet att inte börja snacka på mitt medtagna dagsmat före kl 12 hela veckan.

Fortfarande småätande under eftermiddagarna (där jobbet bara blir längre och längre och tråkigare), och fortfarande dålig på kvällarna fram till typ midnatt.

Men någoting är det iaf.
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Re: "Och på grund av den här tråden..."

Utmärkt :gremsmile:

Jag har nyligen börjat att försöka gå ner i vikt mer aktivt och att äta frukt som mellanmål håller sig utmärkt i några timmar tills större måltider (så att man inte småäter en massa annat) - detta är bara egen erfarenhet, annars blir jag vrålhungrig innan lunch och det är inte alls kul :/
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Nu har alla andra tröttnat på tråden så nu kan jag svara i lugn och ro. :gremsmile: Det här mina förändringar när jag gick ner i vikt en gång i tiden.

solvebring said:
Ponera att du är fet och att du vill gå ned i vikt.
Jag är 182 och väger 68, men en gång i tiden vägde jag 78 (och då kan man tycka att "vad i helvete Feuflux det där är inte övervikt, är det här relevant för tråden", men de där 10 kilona satt enbart på mage och lår, ok?). Jag vägde typ 66 (antagligen mindre) när jag flyttade hemifrån men en diet på typ pasta och pizza som lat student är inte bra.

solvebring said:
Vad/hur skulle du göra då?

Varför?
Jag vet inte om jag tänkte så mycket mer än "nu har jag gått upp 10 kilo och inget av det är muskler som jag behöver, utan bara onödigt fett. Bort med det!". Så här gick jag ner i alla fall:

* Ät varierat. Jag har alltid ogillat dieter ("jag följer HGMJG-dieten", "aha, jag följer MNFLR-dieten", "ni är inte bjudna på middag hos mig förrens ni fan skärper er!") men det är smart att äta andra saker än makaroner och billys panpizza. Så jag började äta typ 3 andra rätter också...

* Läsk är onödigt. Drick kranvatten istället. (Jag kan väl förstå att det är svårt att klippa sånt här om man inte liksom jag hatar sin kropp och tycker att fanskapet kan lida, men det gick lätt att sluta med det helt. Hitta något annat att belöna kroppen med (om du inte tycker att fanskapet kan lida). Sen har jag alltid ätit müsli i drivor så socker får jag ju i mig ändå hur mycket som helst, så jag vet vad jag ska sluta med om jag går upp i vikt igen.)

* Fysiskt aktivitet. Jag började ta nästintill dagliga promenader på 45-60 minuter. Nu var jag ju singel då och hade bara dataspel som konkurrerade om min tid, så det kan ju kanske vara svårt att frigöra en massa tid till nya saker. Just nu känns det väldigt tungt (typ omöjligt) om jag skulle frigöra en timme om dagen till träning, så tack min ämnesomsättning för att jag håller vikten utan nån egentlig träning just nu. Cykla till skola/jobb och så har jag dock alltid gjort.

* Sluta med chips (=småätande). Jag köpte morötter i drivor. Blev jag sugen på någonting mellan måltiderna så tog jag en morot. Sen blev jag ju över tid väldigt trött på morötter så då slutade jag ta någonting alls när jag blev sugen på någonting. Det hjälper även att spela dataspel timtal i streck så man inte hinner småäta...
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
弾幕 said:
Kokosnötsolja å andra sidan:
* Innehåller medium-långa satuerade fetter som hjälper mot hjärnåkommor som alzheimers och epilepsi.
...
* Tidiga undersökningar visar att något i kokosnötsoljan faktiskt hjälper till för att bli av med fett just runt magen och dina organ, helt utan ökad träning eller andra koständringar har folk tappat i midjemått av att lägga till kokosnötsoljan till dieten.
Dessa två är tätt sammanbundna faktiskt, medium-långa fetsyror hanteras på ett helt annat sätt i kroppen är långa fetsyror, delvis har de en oerhört hög prioritet i förbränning, vilket gör att det förbränns innan de flesta socker och stärkelse arter, delvis för att de tar lång tid att förbränna* vilket innebär att mycket socker och fetter av övriga typer hinner gå igenom kroppen innan den är klar, sedan kan det inte lagras i vanliga fettceller (nervceller kan det dock lagras i) så det måste omvandlas till vanligt fett i kroppen vilket inte görs 100% effektivt vilket gör att du förbränner energi på att lagra fettet.

*det är egentligen inte förbränningen utan konverteringen till vanliga fetter som tar tid men jag är dålig på att skriva det på ett vettigt sätt, iallafall du kan i viss mån använda kokosolja som snabba kalorier vid träning också.

Kokosfett är inte lika bra, men det är inte dåligt, det är hydrogenerat så de få omättade fettsyror som finns i oljan blir mättade, det innebär mindre omega-3 och -6 men det innebär också mindre risk för transfetter vid riktigt höga temperaturer (275 grader och uppåt) så det passa bättre för småkakor och andra saker där man hellre använder något annat än olja.

/Zorbeltuss
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
!Paxen said:
Arfert said:
Steker allt i olivolja, ibland blandat med smör. Godast och mindre farligt.

Men varnades det inte om kokosfett förr? Kokosolja innehåller väl det? Eller?
Uppvärmd olivolja blir transfett. Inte bra..
Inte största problemet med olivolja i stekning faktiskt, det bildas ångor av aromatiska kolväten och det sätter sig även i maten, sådana som benzen, toluen och fenol, detta i mycket större mängder än behandlade fetter så som margarin och liknande.

/Zorbeltuss
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Tack Zorbeltuss för de lite mer vetenskapliga förklaringarna!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu har jag fått mitt exemplar av Convict Conditioning hemlevererat och kört första passet enligt nivå 1 beginner, då jag tänkte se till att börja riktigt lugnt. Men det blir att köra nivå 1 Intermediate nästa vecka.

Mitt första intryck av boken är bra. Träningsfilosofin stämmer överens med vad jag har hört från vissa kampsportare (som t.ex. klarar att gå från "plankan", dvs raklång med bara händerna i backen, till handstående i en långsam kontrollerad rörelse) och gymnaster (samt massörer som behandlat skador på personer som tränat fel). Vad boken ger, som de inte lyckades förmedla, var träning så att vi vanliga dödliga kan komma upp till vad de trodde var miniminivån.

Lite ovant att använda disciplinen till att hålla sig borta från träning. :gremsmile: Nästa pass är på fredag, och då är det andra övningar. "Armhävningar" och "benlyft" är först på måndag igen.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Lupus Maximus said:
Lite ovant att använda disciplinen till att hålla sig borta från träning. :gremsmile: Nästa pass är på fredag, och då är det andra övningar. "Armhävningar" och "benlyft" är först på måndag igen.
Det första schemat "New Blood" eller vad det heter är väldigt lugnt. Det går att känna efter och antagligen köra lite tuffare. Här är två varianter:

Variant1:
Kör varannan gång Push-ups/Leg raises och varannan gång Pull-ups, Squats, men vila två dagar mellan varje gång.

Tuffare än New Blood, men två dagar mellan varje pass brukar räcka för de allra flesta att återhämta sig. Gör dock så att veckoschemat "rullar" och man tränar på olika dagar hela tiden.

Variant2:
Dag 1: Push-ups, Leg raises
Dag 2: vila
Dag 3: Pull-ups, Squats
Dag 4: vila
Dag 5: Push-ups, Leg raises
Dag 6,7: vila

Nästa vecka kör man istället två av Pull-ups och Squats och så alternerar man på så vis i ett A-B-A, B-A-B mönster. Lite tuffare, så man får känna efter i kroppen hur det känns.
 
Top