Nekromanti Gå ned i vikt? Hur?

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Ok, da måste jag nog också..
Jag gör dock så sällan nåt att det inte känns att jag tränar upp någonting alls, jag jobbar liksom mer inom en rame där jag redan var från början. Jag gör inget på dagar där jag har annan träning, och sedan finns det kvällar där jag var borta/för trött/för lat, och så lämnar det typ 1-2x per vecka för en eller två convict övningar.

Push: kommit till 3x50 och gått vidare till 1x10 mot tvättmaskinen (köksbänk låter mycket bättre, ska byta), ska öka nästa gång.
Pull: gav upp på dörrkarmsvarianten, fick ingen effekt där, gör nu köksbord och klarar max 1x8. Fingrar bakåt går bättre, men kanske bara för att man inte kommer lika högt då huvudet slår i bordsplattan. Men köksbordet klagar högt och gillar det inte alls.
Squats i shoulder stand: sist gjort 50-40-30. Jätte hårt på höft och ländrygg.
Knee tucks: 40-40-30. Också hårt på höft.
Bridges stage 1: 3x40.

Det värsta när man kommer upp mot progression är att det blir så hemskt tråkigt att göra så många repetitioner. Vilket leder till att jag gör dem fortare. Vilket är dåligt och fusk. Men...
Och krank - jämför dig, bl a därför, inte med andras antal, du vet ju inte hur ordentligt de gör det. I mitt fall säkert inte som jag ska.

Och: när jag är och simmar, gör jag i slutet 1x10 pull ups med händerna uppe på startblocket. Då stannar som högst ben och höft i vattnet, det kan vara max 1/3 av min vikt jag lyfter, kanske mindre, men ändå är det lite tillfredsställande för att det går fint o smidigt. Förutom att det känns lite pinsamt att folk ser en.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Om ni kan hitta någon att träna med så brukar det göra saker roligare. Jag bor i Stockholm och sysslar med BJJ, om ni vill så kan jag gärna träna med er (jag behöver också motivation, och vill gärna testa att träna med nya människor)
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Pull: gav upp på dörrkarmsvarianten, fick ingen effekt där, gör nu köksbord och klarar max 1x8. Fingrar bakåt går bättre, men kanske bara för att man inte kommer lika högt då huvudet slår i bordsplattan.
Och så får ryggen hjälp av biceps. Det är lättare med underhandsgrepp.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Jag kanske ska lägga upp en liten progress report också.

Jag har nu börjat göra:

* diskbänks-armhävningar (gjorde nog 2x25 sist, vilket var hyfsat jobbigt),

* liggande benlyft med benen böjda i 90-gradig vinkel (jag kommer inte ihåg vad alla grejer kallas; hur som helst, det här var riktigt jobbigt, i synnerhet att hålla benen stilla och ovan marken, det är ett slags statisk ansträngning jag inte är så van vid.)

* Horizontal pulls (har bara gjort 1x10 än så länge, men det kommer väl att bli nog så ansträngande när man ska upp i antal. Jag använder inte ett bord utan en chinning-rod som jag köpt på intersport eller motsv. )

* Jackknifes (Här är mitt problem att jag är så stel i benen att jag inte kommer ned hela vägen).

* Straight bridges. (Drygt)

Ikväll ska jag köra crowstand för första gången. Lär bli frustrerande :gremsmile:

Till Krank: Det är ju precis som Korpen säger, själv har jag gymmat rätt mycket tidigare och har väl en viss grundstyrka, så därför rejsar jag igenom de lägsta nivåerna. Men det är ändå påfallande hur jobbigt det är redan nu på nivå 2.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Till Krank: Det är ju precis som Korpen säger, själv har jag gymmat rätt mycket tidigare och har väl en viss grundstyrka, så därför rejsar jag igenom de lägsta nivåerna. Men det är ändå påfallande hur jobbigt det är redan nu på nivå 2.
Sen är jag rätt säker på att du har lättare övningar än t.ex jag själv. Om man skulle hänga på dig en 30kg vikter så skulle jag tro att det skulle bli jobbigare att gå vidare så fort. Så en fördel för oss feta är att vi får effektivare övningar genom att vi tränar med större vikter. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
solvebring said:
Ponera att du är fet och att du vill gå ned i vikt.

... Och att du ska göra det på riktigt och därför seriöst. Lösningar som "uppfinna ett superkost-piller" eller "bli heroinist" kan gärna stanna utanför den här tråden.

Vad/hur skulle du göra då?

Varför?
Enkelt: Göra mindre portioner mat. Har man inte mer mat så äter man inte mer. Ganska snabbt så vänjer magen sig vid mindre portioner, och det känns inte längre futtigt.

Ett annat sätt är att tokfastna framför ett bra spel. Då glömmer man att man är hungrig.

Mitt största problem är att om jag inte längre får dricka kolsyrad läsk så kan jag inte upprätthålla kolsyrebalansen i kroppen, och utan den så ramlar man omkull.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Troberg said:
solvebring said:
Ponera att du är fet och att du vill gå ned i vikt.

... Och att du ska göra det på riktigt och därför seriöst. Lösningar som "uppfinna ett superkost-piller" eller "bli heroinist" kan gärna stanna utanför den här tråden.

Vad/hur skulle du göra då?

Varför?
Enkelt: Göra mindre portioner mat. Har man inte mer mat så äter man inte mer. Ganska snabbt så vänjer magen sig vid mindre portioner, och det känns inte längre futtigt.

Ett annat sätt är att tokfastna framför ett bra spel. Då glömmer man att man är hungrig.

Mitt största problem är att om jag inte längre får dricka kolsyrad läsk så kan jag inte upprätthålla kolsyrebalansen i kroppen, och utan den så ramlar man omkull.
Jag har upptäckt det att jag känner mig mycket tyngre nuförtiden när jag knappt dricker läsk längre. Är det för att jag har en dålig kolysrebalans? Hur fixar jag detta när jag inte gillar kolsyrat vatten?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
!Paxen said:
Troberg said:
solvebring said:
Ponera att du är fet och att du vill gå ned i vikt.

... Och att du ska göra det på riktigt och därför seriöst. Lösningar som "uppfinna ett superkost-piller" eller "bli heroinist" kan gärna stanna utanför den här tråden.

Vad/hur skulle du göra då?

Varför?
Enkelt: Göra mindre portioner mat. Har man inte mer mat så äter man inte mer. Ganska snabbt så vänjer magen sig vid mindre portioner, och det känns inte längre futtigt.

Ett annat sätt är att tokfastna framför ett bra spel. Då glömmer man att man är hungrig.

Mitt största problem är att om jag inte längre får dricka kolsyrad läsk så kan jag inte upprätthålla kolsyrebalansen i kroppen, och utan den så ramlar man omkull.
Jag har upptäckt det att jag känner mig mycket tyngre nuförtiden när jag knappt dricker läsk längre. Är det för att jag har en dålig kolysrebalans? Hur fixar jag detta när jag inte gillar kolsyrat vatten?
Drick öl istället för läsk, du kommer alltid känns dig lätt och rund om fötterna!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Cassius said:
Hur går det för folk?
Viktnedgången är skit. Har rentav gått i fel riktning pga att jag inte fixat att hålla portionerna lagom stora och småätandet av godis borta. Var uppe på 87 i förrgår, men det verkar ha varit tillfälligt. Kring 86 generellt.

Har däremot lyckats hålla CC-schemat ganska okej. Har ökat en hel del sedan jag började; oklart om det är för att jag blivit starkare eller för att jag inte började på mitt max. Men jag kämpar på.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
krank said:
Cassius said:
Hur går det för folk?
Viktnedgången är skit. Har rentav gått i fel riktning pga att jag inte fixat att hålla portionerna lagom stora och småätandet av godis borta. Var uppe på 87 i förrgår, men det verkar ha varit tillfälligt. Kring 86 generellt.

Har däremot lyckats hålla CC-schemat ganska okej. Har ökat en hel del sedan jag började; oklart om det är för att jag blivit starkare eller för att jag inte började på mitt max. Men jag kämpar på.
Om du bygger muskler kommer du inte gå ner i vikt om du inte också ändrar kosten. Bygga muskler = bygga vikt/omvandla fett. Så att du inte går ner när du tränar har logiska anledningar. Om du vill gå ner ska du träna kondition; långpromenader, jogging, aerobics etc eller se till så att du kör din träning utan en massa pauser så att du håller pulsen högt hela tiden. Svettas så mycket som möjligt.

Jag rekommenderar Cross-trainer på gym och långpromenader (eventuellt med stavar). Det är skonsamt mot knäna till skillnad från löpning. Cross-trainern är speciellt bra för knän, jag fick ont i mina förra året när jag joggade så då har jag kört cross-trainer i ett år nu och nu får jag inte ont när jag löper längre. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Recca said:
Om du bygger muskler kommer du inte gå ner i vikt om du inte också ändrar kosten.
Nu var jag jättenära att skriva något i stil med "vatten är blött, smärta gör ont" eller något lika spydigt. Men grejen är ju den att jag vet det här. Jag har bara misslyckats i implementeringen.

Min tanke om lösning är att minska min stress. Min stress ger nämligen många olika kaskadeffekter, både för mitt ätande av godis och för min psoriasis.

Recca said:
Så att du inte går ner när du tränar har logiska anledningar. Om du vill gå ner ska du träna kondition; långpromenader, jogging, aerobics etc eller se till så att du kör din träning utan en massa pauser så att du håller pulsen högt hela tiden. Svettas så mycket som möjligt.
Jag vet.

Jag och gym funkar dåligt pga att jag inte tar mig iväg och dessutom känner alldeles för stor ångest inför att ta mig in i ett nytt socialt sammanhang.

Däremot går jag 2x50 minuter i ganska hög hastighet varje vardag, eftersom jag går till och från jobbet.

CC-träningen är alltså inte det enda jag gör. CC-träningen är en bisak, jag gör den inte i första hand för att minska i vikt.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Just nu är jag inne sjukt mycket på kampsport. Det kanske skulle fungera och passa in med din nördsida. Det är väldigt blandade kroppar som träffas på klubbarna runt om i Sverige. På min finns det flera som är kraaaaftigt överviktiga men man ser redan efter någon månad att de har börjat tappa ordentligt.

Börja med något med mycket fys, typ kickboxning eller boxning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Cassius said:
Just nu är jag inne sjukt mycket på kampsport. Det kanske skulle fungera och passa in med din nördsida. Det är väldigt blandade kroppar som träffas på klubbarna runt om i Sverige. På min finns det flera som är kraaaaftigt överviktiga men man ser redan efter någon månad att de har börjat tappa ordentligt.

Börja med något med mycket fys, typ kickboxning eller boxning.
Alltså, egentligen är jag inte alls på jakt efter nya grejer. Men tack ändå.

Jag har svårt nog att bilda nya goda vanor som inte kräver att jag spenderar tid och ork på att transdportera min blekfeta lekamen till annan ort. Jag tränade Ju-Jutsu en gång i urtiden men slutade pga dels att mina tränare var dumma i huvudet (tvångsgradering varje år oavsett om man egentligen kände sig redo eller ej) och dels pga att jag var tvungen att ta mig till andra sidan stan för att träna.

Men om det funnits en kampsportsklubb på ganska kort gångavstånd och som hade en lagom ickefascistisk inriktning (mer träning, mindre tävling/gradering/bli "elit") så kanske.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Uppdatering:

Jag trivs med att ha en rutin, men fallerar ibland. Ett par gånger har fredagspasset hamnat på lördagen eller t.om. söndagen.

Jag umgås med tankar på att köra dubbla dagar, alltså köra måndagspasset både på måndag och tisdag, och köra fredagspasset antingen torsdag-fredag eller fredag-lördag.

Just nu:
25x2 wall pushers
15x knee tucks
16x2 jackknife squats
16x2 vertical pulls (får ont i fingertopparna iom att jag håller i en dörrkarm än så länge; har planer på att hitta/skaffa annat men just nu får det bli uppdelat i två)


Jag ska upp i 3x50 wall pushers, 3x40 knee tucks, vertical pulls och jackknife squats.

I och med att jag nådde 25x2 wall pushers idag så har jag där nått "mitten" nu. De andra är jag längre ifrån med. Knee tucks är verkligen min svaga sida, där ligger också min tjocka mage ivägen när jag ska dra upp knäna. Får jobba vidare helt enkelt.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag tänkte dela med mig av mina tips.

På 6 månader har jag minskat omkretsen med 10cm, dock vet jag inte hur mycket jag gått ner då jag inte väger mig men jag känner mig lättare. Jag har också blivit av med mina sömnproblem jag haft sedan jag var liten, numer klarar jag mig på bara några timmars sömn till skillnad från innan då jag var trött på dagen om jag sov under åtta timmar. Jag har också blivit bisarrt morgonpigg.

Vad jag gjort?

Jo, jag slutade med alla former av socker och andra kolhydrater. Det gjorde en fantastisk skillnad. När man inte har insulinhöjande kolhydrater som energikälla mår kroppen mycket bättre och man slipper bry sig om högt och lågt blodsocker. Kolhydrater blir man snabbt mätt av men man håller sig sällan länge på energin, utan risken är större att man en stund efter kraschar med blodsockernivån och blir trött och sugen på mer socker. Som bonus så slipper man allt sockersug när man vänjt av sig det.
Att använda fett som energikälla har ett par fördelar. Man behöver inte äta lika mycket bukfylla i form av pasta och potatis för att bli mätt. En bit fint kött med en god sås räcker väl, man kan lägga till lite kokta eller smörstekta grönsaker om man vill. En annan fördel är att man i detta läge kan lyssna på kroppen, när man är hungrig så äter man sig mätt, sen säger kroppen till och då kan man äta igen utan att behöva oroa sig.

Dock så handlar det om att äta bra mat också, inte bara substitut. Ersätt inte sockret med sötningsmedel, sötningsmedel kan höja insulinet mer än vanligt socker, så var restrektiv med det. Byt alltså inte Coca Cola emot Coca Cola Zero, först för insulinets skull och sen för att vänja av dig med det söta för att undvika att falla tillbaka på sockersuget. Dock så anser jag själv att det är okay att drick tex CCZ på fester eller liknande, bara man inte dricker det varje dag, men det är väldigt individuellt. Ät istället ekologisk fullfet mat, undvik all mat där man tagit bort det naturliga fettet och ersatt det med något annat.

Det är vad som funkat klockrent för mig. Man slipper gå hungrig, man äter god mat och slipper pulver och annat osmakligt. Det som är problemen är att resturangbesök kan vara krångliga i början innan man lärt sig vilka restaurnger man kan beställa mat på. Man får böka lite och köpa kebabsallad istället för pizza till exempel.

En annan grej som just inte har med kosthållning att göra är skor.

Köp riktiga skor.

Jag har i flera år tyckte det varit jobbigt att gå längre sträckor då jag lätt blev trött och fick ont i knäna. Då testade jag att köpa ett par löparskor med dämpning. Det gjorde en fantastisk skillnad. Nu kan jag gå nästan hur långt som helst, eller springa i Gothcons trappor utan att det berör mig. Så med ett par nya skor så tar det inte längre emot att gå nån kilometer för att handla entrecote och beanaise. Jag har som ett stående mål att gå en mil i månaden, vilket jag ofta misslyckas med.. men det går bra ändå.

Det är mina tips för en hälsosammare livsstil. Fördelarna är att du kommer må bättre, orka mer och sällan vara hungrig och trött. Du får en konstant jämn nivå av blodsocker vilket gör dagarna behagligare. Det du missar är mat som pasta/pommes m.m, samt att du kan inte skryta om hur mycket du betalar för gymkort för att nå resultaten. :gremwink:

Det var min wall of text. Det är ingen "mirakelkur" med magiska resultat, det är en sund livsstil som du mår bra av helt enkelt.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag har fått liknande resultat på LCHF dieten. Mitt problem med den är att man inte riktigt vet vad den på sikt gör med resten av kroppen. Hur tar hjärtat din höga konsumtion av fett och hur kommer lever och njurar tackla det. Jag kör mer på tallriksmodellen i kombination med ordentlig träning. Jag säger inte att det är dumt, det är mer att jag inte känner mig helt säker på effekten av den än.
 
Top