Fyndplan

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Här kommer en till tråd om en gammal regel i ett spel från Äventyrsspel.

I original-Mutant fanns det med ett pappersark som såg ut såhär:



Den skulle användas när en rollperson ville lista ut hur ett högteknologiskt föremål fungerade. En pjäs placerades på startrutan, sedan slog spelaren 1T4 och flyttade pjäsen i riktningen indikerad av siffran. Detta upprepades ett antal gånger. (15 för enkla fynd, 10 för normala och 5 för komplicerade) Om pjäsen nådde mål fattade rollpersonen hur prylen fungerade; om pjäsen åkte av planen fattade rollpersonen ingenting; om pjäsen var kvar på planen, men ej i mål, fick rollpersonen försöka igen en annan dag. Smarta rollpersoner fick räkna bort ett antal fyror och korkade rollpersoner fick räkna bort ett antal ettor.

Som ni ser kommer man oftast inåt med en etta, oftast medurs på en trea, moturs på en tvåa och utåt på en fyra, men inte alltid, och det tycks inte finnas något system för det, utan rutorna är lite olika på ett slumpmässigt sätt.

Det är inte en jättespännande mekanik, men skulle man kunna göra den spännande på något sätt?
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det jag tycker saknas är en kostnad eller risk. Det värsta som händer här är ju att man inte listar ut hur prylen funkar, och kanske inte får försöka igen. Så man får hitta någon annan som kan förklara det.

Något jag tror skulle kunna göra det hela mer spännande är om en del (Eller alla) av rutorna hade någon slags extraeffekt som kan vara båda bra och dålig. Kanske kan pål sänkas, eller man riskerar att ha sönder prylen helt. Den kanske aktiveras (ävenom man ännu inte vet hur man gör om det), med tillhörande konsekvenser (farligt om det är ett vapen, mindre farligt om det är en nattkikare). Kanske kan man offra pål för att få bonusar (vilket mostvarar att man pillar lite hårdare än vad som är rekomenderat).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Det är verkligen en jättedålig mekanism.

Kanske kan man också ha olika grader av förståelse? Du förstår den inte alls, du förstår dess syfte, du kan använda den, du kan reparera den om den går sönder, du kan bygga en ny om du har material till den.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det saknas ju helt valmöjligheter, vilket skulle kunna göra det intressantare. Man kan tänka sig en längre väg som motsvarar att man bara klämmer och vrider på prylen, eller en kortare där man öppnar den och tittar innuti. Ett misslyckande på den kortare vägen skulle innebära att man förstör prylen.

Till exempel.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Det här är bland det sjukaste jag sett. Jag har faktiskt svårt att komma på nåt som inte skulle kunna vara bara ett tärningsslag och vara precis lika bra. Det skulle isåfall vara att man har meningsfulla val inför varje slag.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Det här är bland det sjukaste jag sett. Jag har faktiskt svårt att komma på nåt som inte skulle kunna vara bara ett tärningsslag och vara precis lika bra. Det skulle isåfall vara att man har meningsfulla val inför varje slag.
Mmm... och ändå var det så sjukt rafflande när en hittade något, försökte förstå vad det var och hur det fungerade mitt i bunkern med liler överallt utanför rummet en gömde sig i... Och så visade det sig vara typ en ficklampa. Men utan den tidspressen ja, inte så himla spännande.

Dock, ska nog testa detta på mina barn, kanske i helgen redan, genom att köra Mos Mosel för dem. Får se om dagens tictocskadade kids kan njuta av ddr-sveriges peak av speldesign.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Den var otroligt frustrerande.

Dels för att man inte lyckades och dels för att man inte kunde få nåt grepp.om hur svårt det egentligen är.

Jag kan fortfarande än idag inte avgöra oddsen men tror att man efter 4 slag har ca 30% risk att ha failat medan man bara har 12.5% att ha löst det.
Men jag kan ha räknat fel!? 🙄

//EvilSpook
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Dels för att man inte lyckades och dels för att man inte kunde få nåt grepp.om hur svårt det egentligen är.
Det kanske är det som är poängen med den? Att mörka oddsen? Man ska inte kunna veta hur god sannolikhet man har att fundera ut prylen, för det är ju en okänd pryl.

Eller så var det bara "Det är kul att slå tärning".
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
En gång i tiden gjorde jag husregler om hackig till Mutant 2089 baserat på fyndplanen. Tror planen såg ungefär likadan ut, men att jag hade någon slags tabell om att man om man hade högt FV i Datorkunskap fick slå om x antal gånger mitt i planen om man inte var nöjd med resultatet och x antal gånger om man åkte ut. Det var flera år sedan jag gjorde reglerna så jag skulle säkert upptäcka brister i dem idag, men där och då hade vi kul med dem 🙂
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Kanske det sämsta systemet i något svenskt rollspel någonsin. Det hade varit ett sådant uppköp om det bara gav olika nivåer av information ju längre in man kom.

Exempel: Rutor markeras med olika saker, från ny information till erfarenhet på någon färdighet till att man slår sönder det (eller till och med exploderar, om möjligt). Vissa färdigheter kan ge rätt till re-rolls.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Aldrig sett förut, men det ser... coolt ut! säkert jobbigt att använda praktiskt men jag gillar hur det blir en grej att identifiera saker. Frågan är om man skulle kunna modda något liknande så det inte bara blir slump, utan någon form av förmågor som påverkar?
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Ah. Denna minns jag.

Men jag kan inte minnas att vi någonsin använde den.

Det var väldigt uppdelat i "saker du förstår" = vapen och saker du inte förstod = inte vapen.

Kan ha haft något med åldern på oss när vi spelade.

Men håller med föregående talare. Ingen bra mekanik.

Skulle vara ett slag som resulterar i någon form av effekt där du som spelare har möjlighet till val.

Precis som några sagt.
Försiktigt = ingen risk för skada
Bråttom = risk för skada

Tror dessa val kan vara roligt



Samt kanske nivåer (inte säkert att det är roligt dock)
Steg 1 ungefär. Det verkar vara ett vapen. Känner igen märket från andra vapen
Steg 2 kan använda det men kan inte ladda eller modifiera
Steg 3 kan använda alla funktioner
Steg 4 kan reparera
Steg 5 kan bygga


Men blir det inte en massa bokföring?

Ok Lasse du har steg 2 på hagelbössa som har 3 patroner....eller var det tvärt om. Och ficklampan har du nu nivå fyra? Jag vet inte....tror det är roligare på papper än i spel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Är det någon som känner till detta underverks ursprung. Var det något Äventyrsspel kokade ihop själva eller kopierade de den från någon utländsk förlaga?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Är det någon som känner till detta underverks ursprung. Var det något Äventyrsspel kokade ihop själva eller kopierade de den från någon utländsk förlaga?
Det här är jag också nyfiken på. Den utmärker sig ju, dels genom att den helt avviker från resten av regelsystemet, och dels eftersom den krävde att en separat trycksak producerades.
 
Top