Funderingar om Alien RPG

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Så om man inte vill ha aliens i soppan, vad är det med den settningen som gör den intressant?
Det är väl det som är intressant med settingen? Vad Fria Ligan tillför eller mejslar ut.

För att köra alien efter alien-uppdrag känns rätt tröttsamt.

Jag tycker det är intressant att Lovecraft tagits upp i tråden, för det finns två motstående fraktioner i Alien-universumet, men också en tredje okänd, vilket bidrar till den kosmiska skräcken som kan uppstå. Det är någonting som "stör" som vi inte kan sätta fingret på. Någonting som har en plan som vi inte kan förstå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Så om man inte vill ha aliens i soppan, vad är det med den settningen som gör den intressant?
Alltså, settingen i sig är ju rätt cool. Rymdskeppen är coola. Vapnen är coola. Teknologin är cool. Du har ondskefulla megabolag som är helt okej med att offra hundratals människor för profit. Humanoida inflitratörsrobotar som plötsligt kan flippa ur och börja mörda folk. Tillräckligt nära "hard scifi" för att kännas rätt realitsikt, men med tillräckligt mycket fantastik (artificiell gravitation, exempelvis) för att göra det roligt (personlig smakbalans). De flesta andra rollspel tycker jag ligger alldeles för långt borta från det jag gillar (fast har inte kollat inte mothership så mycket).

Absolut hade det varit rätt märkligt att göra ett Alien-rollspel helt utan xenomorpher.

Men personligen skulle mitt "perfekta" alienäventyr inte ha en enda xenomorph i sig. Men det som skulle göra det spännande är att det _skulle_ kunna ha en xenomorph i sig.

Det är lite som att för mig personligen så är de bästa bitarna av alla alien-dataspel jag spelat introduktionen. När du går runt och du _vet_ att för eller senare kommer det dyka upp en xenomorph och allt kommer bli jobbigt, men varenda jumpscare visar sig vara något mundant och varenda märkliga skepnad uppe it taket visar sig vara ett märkligt format rör.

Och jag skulle älska både ett dataspel, en film, och ett rollspel som bara var den känslan rätt igenom. Och där alla mystiska dödsfall visade sig vara orsakade av en seriemördare, eller en utflippad synth.

Men det hade kanske varits vårt att FL att släppa en sån kampanj, i alla fall som första eller till och med andra kampanj.

Men så tycker jag ett perfekt star wars äventyr inte ska innehålla några jedis, sith eller ljussablar heller, så jag är ju lite märklig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Det är väl det som är intressant med settingen?
För mig är det intressanta alienserna. För det är det det handlar om för mig. Sen betyder det nog inte att allt måste handla om aliens hela tiden, men det är ju liksom kärnan, existensberättigandet för settingen. Utan alienserna blir det ju "bara" vanlig sci-fi.

Vilket jag älskar också, men då spelar jag hellre ett spel som det inte står "Alien" på med enorma bokstäver. Och så kan jag kasta in aliens i det spelet med mycket större chockeffekt än i Alien-rollspelet.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,064
Inspirerad av diskussion här såg jag just Memory: The Origen of Alien. Den kan varmt rekommenderas! Här ges bakgrunden till första filmen, var idéerna kom ifrån och hur de smältes samman – och hur de berör ett närmast mytiskt (eller arketypiskt, även om just det ordet inte användes i dokumentären) djup i oss. Här finns inga ingenjörer, eller allmänna von Däniken-vibbar, som tyvärr Scott långt senare förde in i back-storyn till universat.

Jag kan även instämma i att ett rollspel baserat på Alien som främsta USP har just – Alien. Det är ett briljant monster! Men som alla monster blir det mindre hemskt ju mer du vill förklara det, en fälla Scott alltså sprungit rätt in i i de senaste två filmerna.

Men sedan handlar filmen (den första alltså) om så mycket mer; klassmotsättningar, könsmotsättningar, mänsklighetens självdestruktivitet i ett skitigt universa m.m. Allt detta bidrar i högsta grad till att ge filmen dess unika känsla – och att fånga den i rollspelet blir då, för mig, väl så intressant som monstret i sig.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Chewbaccas kusin
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,457
Location
Nirvana
Så om man inte vill ha aliens i soppan, vad är det med den settningen som gör den intressant?
För mig är svaret på den frågan enkelt: Weyland-Yutanis hemligheter. Xenomorphs är bara ett av många möjliga exempel. Artificiell intelligens ett annat. Vetenskapliga experiment ett tredje. Samvetslöst utnyttjande av anställda ett fjärde. Oetiska experiment ett femte. Och kanske xenoarkeologi ett sjätte.


På vilket sätt ligger Lovecrafts ande över Alien-franchisen?
Kosmisk skräck, människans obetydlighet inför något större och starkare. Giger är ju också uppenbart Lovecraft-inspirerad.
 
Last edited:

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Ja, som du var inne på tidigare så skulle det nog vara kommersiellt självmord av Ligan att göra ett Alien-rollspel som inte handlar om just aliens.

Jag tänker att om man inte vill ha aliens så finns det ju många andra sci-fi-spel att välja mellan, Coriolis, Traveller eller varför inte CthulhuTech om man vill åt Lovecraft-grejen (men det ges nog inte ut längre). Death in Space och Mothership också, tänker jag.

Så om man inte vill ha aliens i soppan, vad är det med den settningen som gör den intressant?
Whut? What? Vaaa? CthulhuTech?!? Vad är detta som jag har missat? Bara titeln fick mig att tänka på filmen Underwater med Kristen Stewart. Är rollspelet svårt att få tag på?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,097
I den tecknade serien om Teenage Mutant Ninja Turtles från 1987 stöter sköldpaddorna på en varelse från dimension X som ser ut att vara en köttbulle. Varelsen har dock egenheten att växa sig stor och farlig om man lägger den på en pizza, vilket såklart händer våra hjältar. Dessa varelser är visserligen gröna men det är rätt uppenbart att det är xenomorphs som inspirerat deras utseende. Nu hoppas jag att Fria Ligan släpper en fet modul som fokuserar på att knyta ihop loren om köttbulle-varelserna från Dimension X med Aliens lore!


IMG_4765.jpeg
 

Oscar Silferstjerna

Chewbaccas kusin
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,457
Location
Nirvana
[
I den tecknade serien om Teenage Mutant Ninja Turtles från 1987 stöter sköldpaddorna på en varelse från dimension X som ser ut att vara en köttbulle. Varelsen har dock egenheten att växa sig stor och farlig om man lägger den på en pizza, vilket såklart händer våra hjältar. Dessa varelser är visserligen gröna men det är rätt uppenbart att det är xenomorphs som inspirerat deras utseende. Nu hoppas jag att Fria Ligan släpper en fet modul som fokuserar på att knyta ihop loren om köttbulle-varelserna från Dimension X med Aliens lore!


View attachment 18151
Själv ser jag hellre verktyg och supplement som stödjer just den typ av Lovecraftiansk och dystopisk skräck som är kärnan i Alien-franchisen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,097
[


Själv ser jag hellre verktyg och supplement som stödjer just den typ av Lovecraftiansk och dystopisk skräck som är kärnan i Alien-franchisen.
Det häftiga med min idé är att Fria Ligan i och med pizza-kopplingen hade kunnat ingå samarbete med en pizza-kedja. Man hade kunnat släppa supplementet som en minimodul tryckt på insidan av kedjans pizzakartonger.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Inget gör xenomorph mindre läskiga för mig än att de får en bakgrundshistoria...

Om jag hade ansvaret för ett alien rollspel så skulle jag ha med verktyg för att låta spelledaren bygga egna och modifiera xenomorpherna.
Liksom vi har ju redan sett lite olika varianter varför inte utöka det.
Jag tycker att vetskapen att man kan bli överraskad skulle göra mycket för min skräck i spelet
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,378
Apropå Lovecraft så gillar jag hans kompis Clark Ashton Smiths proto-Alien-berättelse The Vaults of Yoh-Vombis från början av 1930-talet.

Den handlar om några arkeologer som undersöker några hiskeliga ruiner på mars där de finner uråldriga spår av obegripligt omänskligt liv…

Cleaving closely as a tightened cloth, the thing enfolded Octave's hair and brow and eyes, and he shrieked wildly, with incoherent pleas for help, and tore with frantic fingers at the cowl, but failed to loosen it. Then his cries began to mount in a mad crescendo of agony, as if beneath some instrument of infernal torture; and he danced and capered blindly about the vault, eluding us with strange celerity as we all sprang forward in an effort to reach him and release him from his weird incumbrance. The whole happening was mysterious as a nightmare; but the thing that had fallen on his head was plainly some unclassified form of Martian life, which, contrary to all the known laws of science, had survived in those primordial catacombs. We must rescue him from its clutches if we could.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
274
Alltså, settingen i sig är ju rätt cool. Rymdskeppen är coola. Vapnen är coola. Teknologin är cool. Du har ondskefulla megabolag som är helt okej med att offra hundratals människor för profit. Humanoida inflitratörsrobotar som plötsligt kan flippa ur och börja mörda folk.
Om man pratar om rollspelet och inte filmer så tycker jag inte att xenomorfer alltid behövs, iaf i cinematic play. Som alltid är människan det värsta monstret och några karaktärer med agendor som kolliderar är kanske allt som krävs. Sedan behövs något som triggar igång allt, men där måste det ju finnas massa olika alternativ.
Ja, om man inte vill spela AlienS förstås, då måste de vara med men det är något helt annat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Ja, om man inte vill spela AlienS förstås, då måste de vara med men det är något helt annat.
Borde gå att göra med synth-motståndare på mörkläggningsuppdrag. Eller bara en märklig kult som dyrkar nån slags alien tech/kvarlämningar och har släpat ihop alla andra kolonister till en offerplats.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Om jag hade ansvaret för ett alien rollspel så skulle jag ha med verktyg för att låta spelledaren bygga egna och modifiera xenomorpherna.
Liksom vi har ju redan sett lite olika varianter varför inte utöka det.
*håller för öronen* La la la la la la....nej nej nej nej nej nej nej nej.
Skämt-å-sido, jag önskar verkligen att jag kände så för det finns ju i princip ingen ände på hur mycket häftigt man kan få fram i Alien-universat men jag är nog på tok för konservativ och ovillig till förändring när det gäller saker som jag håller så kärt i hjärtat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Annars etablerade ju Aliens definitivt att det finns flera sorters aliens (om inte just flera sorters xenomorpher).

Private Frost : Hey, I sure wouldn't mind getting some more of that Arcturian poontang! Remember that time?
Private Spunkmeyer : Yeah, Frost, but the one that you had was a male!
Private Frost : It doesn't matter when it's Arcturian, baby!

(Även om arcturians i teorin skulle kunna vara nån slags mänsklig cicvilisation som fulländat sex som konstform).

Och soldaterna verkar ju i det närmaste uttråkade av tanken på "another bughunt".
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Ja den repliken har alltid stört mig. :)
Annars etablerade ju Aliens definitivt att det finns flera sorters aliens (om inte just flera sorters xenomorpher).

Private Frost : Hey, I sure wouldn't mind getting some more of that Arcturian poontang! Remember that time?
Private Spunkmeyer : Yeah, Frost, but the one that you had was a male!
Private Frost : It doesn't matter when it's Arcturian, baby!

(Även om arcturians i teorin skulle kunna vara nån slags mänsklig cicvilisation som fulländat sex som konstform).

Och soldaterna verkar ju i det närmaste uttråkade av tanken på "another bughunt".
Helt klart ett folkslag som kallas Arcturians för de kommer från landet eller rymdstationen Arcturian.
Håller med Magnus angående bughunt-repliken men jag har intalat mig själv att Hudson refererar till själva situationen där soldaterna är inkallade för att leta rätt på ett hot för att med alla medel tillintetgöra det.
Captain Hardass: Your mission; Find the operative in charge of this terrorist group and take him out.
Private Hudson: Ah man! Is this gonna be another bughunt sir?!?
Typ så...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,097
Helt klart ett folkslag som kallas Arcturians för de kommer från landet eller rymdstationen Arcturian.
Håller med Magnus angående bughunt-repliken men jag har intalat mig själv att Hudson refererar till själva situationen där soldaterna är inkallade för att leta rätt på ett hot för att med alla medel tillintetgöra det.
Captain Hardass: Your mission; Find the operative in charge of this terrorist group and take him out.
Private Hudson: Ah man! Is this gonna be another bughunt sir?!?
Typ så...
Håller med, har aldrig tolkat bughunt-repliken som att den skulle syfta på tidigare interaktion med rymdisar. Nu var det ett tag sedan jag såg filmen, men sägs det inte under förhöret med Ripley i början att man aldrig hittat utomjordiskt liv trots all kolonisering?
 
Top