Funderingar om Alien RPG

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Det handlar inte om att blunda utan att tolka några få ganska vaga repliker annorlunda.
Vaga? De pratar bokstavligt talat om att jaga insekter _igen_ =D

Private Hudson: Is this gonna be a standup fight, sir, or another bug hunt?
Lieutenant Gorman: All we know is that there's still no contact with the colony and that a xenomorph may be involved.
Private Frost: Excuse me, sir, a-a what?
Lieutenant Gorman: A xenomorph.
Corporal Hicks: It's a bug hunt.

Även om man vill tolka Hudsons prat som att handla om terrorister tycks ju Hicks bekräfta att de det i alla fall inte bara handlar om terrorister. Den här och flera andra kommentarer som fälls av soldaterna antyder också att detta inte ses som någon utmaning.

Men hursomhelst har jag aldrig en endaste liten gång sagt att det är konstigt om folk vill ha Alien utan xenomorpher.
Nej, det var inte specifikt riktad till dig utan en liten nod till de som har skrivit det ;)

En kort kommentar här, även om Bishop kanske pekar på motsatsen, är att det kan vara så att alla androider har inbyggda ”dolda” prompter som kanske kan låsas upp vid vissa tillfällen. Tex ”givet nytt organiskt liv med potential, återbörda det till företaget.”
Jag vill även minnas att det var något i ordergivningen till Moder som tydde på att Nostromo specifikt skickats till platsen. Men minnet där är lite otydligt.

I min värld/uppfattning är inte xenomorphen påträffad förrän teamet från Nostromo stöter på dem.
Nej, det håller jag med om. Xenomorphen (eller just den här xenomrphen, Gormans citat ovan verkar antyda att det är en redan etablerad generisk term) är definitivt ny. Jag kan inte påminna mig något i filmerna som antyder motsatsen (well, förutom AvP-filmerna dårå, men jag är beredd att bortse från dem =D).

Jo precis, men i den scenen pratar de om att de aldrig hittat en varelse trots att de bevakat 300 världar. Sen är det lite ambivalent om de syftar på just en xenomorph eller rymdisar generellt.
Eller så pratar de om att de aldrig hittat ett utomjordiskt _rymdkskepp_ trots alla världar. Men jag hittar inte den exakta scenen eller citatet så jag är osäker på vad specifikt det var Ripley just sa som de svarar på.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Men jag hittar inte den exakta scenen eller citatet så jag är osäker på vad specifikt det var Ripley just sa som de svarar på.
Insurance attorney:
Are there any species like this hostile organism on LV-426?

ECA representative:
No, it's a rock. No indigenous life.

Ripley:
[sarcastically] Did IQs just drop sharply when I was away? Ma'am, I already said it was not indigenous, it was a derelict spacecraft, it was an alien ship, it was not from there. You get it? We homed in on its beacon.

ECA representative:
And found something never recorded once in any of the three hundred surveyed worlds [reads the report] 'A creature that gestates inside living human host', these are your words 'and has concentrated acid for blood'.

Ripley:
That's right [beat] Look... I can see where this is going, but I'm telling you those things exist.

Van Leuwen:
Thank you, officer, that will be all.

Ripley:
Please! You're not listening to me. Kane, the crew member... Kane, who went into that ship, said he saw thousands of eggs there. Thousands.

Van Leuwen:
Thank you, that will be all.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,098
Vaga? De pratar bokstavligt talat om att jaga insekter _igen_ =D

Private Hudson: Is this gonna be a standup fight, sir, or another bug hunt?
Lieutenant Gorman: All we know is that there's still no contact with the colony and that a xenomorph may be involved.
Private Frost: Excuse me, sir, a-a what?
Lieutenant Gorman: A xenomorph.
Corporal Hicks: It's a bug hunt.

Även om man vill tolka Hudsons prat som att handla om terrorister tycks ju Hicks bekräfta att de det i alla fall inte bara handlar om terrorister. Den här och flera andra kommentarer som fälls av soldaterna antyder också att detta inte ses som någon utmaning.
Det är väl just vad gäller det där med ”bokstavligt” där våra tolkningar skiljer sig åt. Men är det viktigt för dig att jag blundar för saker i filmen så har jag inga problem med det 🙂 Då är min reaktion på replikerna: ”Här var James Camreon fan sämst!! Jag blundar för det här jävla möget!!” Och i och med att jag tycker att berättelsen därigenom blir så mycket bättre är det självklart en alltigenom bra sak att göra 🙂
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
989
Location
Uppsala
Allt der här om bugghunt, arcturians och fornlämningar från mystiska civilisationer tas välnuppni Alien RPG böckerna vill jag minnas, och de ska ju bara Canon.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
Vaga? De pratar bokstavligt talat om att jaga insekter _igen_ =D

Private Hudson: Is this gonna be a standup fight, sir, or another bug hunt?
Lieutenant Gorman: All we know is that there's still no contact with the colony and that a xenomorph may be involved.
Private Frost: Excuse me, sir, a-a what?
Lieutenant Gorman: A xenomorph.
Corporal Hicks: It's a bug hunt.

Även om man vill tolka Hudsons prat som att handla om terrorister tycks ju Hicks bekräfta att de det i alla fall inte bara handlar om terrorister. Den här och flera andra kommentarer som fälls av soldaterna antyder också att detta inte ses som någon utmaning.
Jag tror/tolkar att de ”löst” detta i Alien RPG genom något som kallas ”the swarm” relativt stora insekter (tror nämns 15 cm) som i princip är insekter såsom gräshoppor som ligger i dvala som blir en plåga för kolonierna. Står bland ”Other extraterrestrials”.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,976
Location
Marjura
Insurance attorney:
Are there any species like this hostile organism on LV-426?

ECA representative:
No, it's a rock. No indigenous life.

Ripley:
[sarcastically] Did IQs just drop sharply when I was away? Ma'am, I already said it was not indigenous, it was a derelict spacecraft, it was an alien ship, it was not from there. You get it? We homed in on its beacon.

ECA representative:
And found something never recorded once in any of the three hundred surveyed worlds [reads the report] 'A creature that gestates inside living human host', these are your words 'and has concentrated acid for blood'.

Ripley:
That's right [beat] Look... I can see where this is going, but I'm telling you those things exist.

Van Leuwen:
Thank you, officer, that will be all.

Ripley:
Please! You're not listening to me. Kane, the crew member... Kane, who went into that ship, said he saw thousands of eggs there. Thousands.

Van Leuwen:
Thank you, that will be all.
Det är så otroligt välskrivet och realistiskt utifrån settingen. Gäller iofs all dialog i de två första filmerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,098
Allt der här om bugghunt, arcturians och fornlämningar från mystiska civilisationer tas välnuppni Alien RPG böckerna vill jag minnas, och de ska ju bara Canon.
Absolut. Det kan ju vara så att lite olika saker diskuteras samtidigt, jag är inte riktigt helt säker på att jag diskuterar samma sak som en del andra 🙂 Det jag pratar om är hur man kan tolka vad som sägs i Alien och Aliens om man ser filmerna bara för sig själva. Vad som sedan räknas som canon och vad som finns med i Fria Ligans Alien RPG är för mig en annan sak. Jag menar alltså inte med det jag skriver att jag har "rätt" och andra har "fel", snarare att jag tycker att man kan tolka vad som sägs i filmerna på två olika sätt. Men även om man nu inte skulle kunna det och att jag blundar för saker som sägs i filmerna har jag inga problem med det heller, @Rymdhamster blundar ju exempelvis för Alien v.s. Predator, vilket självklart det också är helt okej 🙂

Sen bara för att jag föredrar att filmerna ska ha xenomorphs och fossilerade space jockeys som enda rymdisar så menar jag på intet sätt att Fria Ligan borde hålla sig till det. Där ser jag hellre att man öser på med lite annat också, inte minst för att det nog blir lite enahanda att bara ha xenomorphs som fiender 🙂
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Vilka har skrivit det?
Det är väl typ jag som skrivit något åt det hållet. Alltså inte att folk är konstiga som vill ha Alien utan aliens, utan att det finns andra spel som funkar utmärkt för det utan att man behöver ta bort Alien ur Alien.

Men det är ju helt legitimt att vilja använda Alien-settingen till att spela även andra typer av scenarios utöver "alien dödar alla". Jag skulle nog istället spela Death in Space eller kanske Cyberpunk eller Blade Runner, och använda Alien till just "alien dödar alla" med twisten att rollpersonerna kan överleva för att dö en annan dag. Cinematic mode är kul, men inte jämt. Och då kommer ju olika bolagsintriger in där, fast alltid med en koppling till alien-grejen.

Men det är jag, och jag läser med stor behållning alla inlägg som vinklar annorlunda.

EDIT: Jag har ju själv använt andra SF-spel för att spela Alien, så att spela annan SF med Alien måste ju gå lika bra.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,976
Location
Marjura
Jag skulle välja Those Dark Places regler + Pressure (i princip samma regler, men mer setting); det är Alien light, med samma teknologinivå. Gott om rymdskräckscenarion (inspirerade av/twister på
Event Horizon, Outland, Reavers från Firefly osv)
att köra utan xenos, utanför Alien-settingen. Sedan kan man smyga in dessa i Alien-scenarion, dvs det finns även Aliens, men settingen blir inte så ìncestiös och låst med sånt som nämnts i franchisen. Det skulle nog överraska spelarna mer, även om TDP är såklart inspirerat av Alien, Outland m fl filmer, och spelarna kommer såklart misstänka vad som kan finnas därute så snart de börjar spela/läsa regler.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
För mig är det intressanta alienserna. För det är det det handlar om för mig. Sen betyder det nog inte att allt måste handla om aliens hela tiden, men det är ju liksom kärnan, existensberättigandet för settingen. Utan alienserna blir det ju "bara" vanlig sci-fi.
Visst, men att det ska finnas aliens är väl underförstått, men finns det kvar i världen om man tar bort dem? Det var min poäng.

Kampanjen verkar handla mycket om företagen och hur de använder människor som råvara.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Insurance attorney:
Are there any species like this hostile organism on LV-426?

ECA representative:
No, it's a rock. No indigenous life.

Ripley:
[sarcastically] Did IQs just drop sharply when I was away? Ma'am, I already said it was not indigenous, it was a derelict spacecraft, it was an alien ship, it was not from there. You get it? We homed in on its beacon.

ECA representative:
And found something never recorded once in any of the three hundred surveyed worlds [reads the report] 'A creature that gestates inside living human host', these are your words 'and has concentrated acid for blood'.

Ripley:
That's right [beat] Look... I can see where this is going, but I'm telling you those things exist.

Van Leuwen:
Thank you, officer, that will be all.

Ripley:
Please! You're not listening to me. Kane, the crew member... Kane, who went into that ship, said he saw thousands of eggs there. Thousands.

Van Leuwen:
Thank you, that will be all.
Perfekt, tack!

De verkar inte ha några problem alls med utomjordiskt liv där, bara just den varelse Ripley beskriver samt att den skulle befinna sig på just LV426.

Men så är jag ju partisk i min läsning, så klart =D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Jag tror/tolkar att de ”löst” detta i Alien RPG genom något som kallas ”the swarm” relativt stora insekter (tror nämns 15 cm) som i princip är insekter såsom gräshoppor som ligger i dvala som blir en plåga för kolonierna. Står bland ”Other extraterrestrials”.
Berättar de varför det det är marinkåren som hanterar dem?

Låter mer som ett jobb för rymd-Anticimex annars.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Insurance attorney:
Are there any species like this hostile organism on LV-426?

ECA representative:
No, it's a rock. No indigenous life.

Ripley:
[sarcastically] Did IQs just drop sharply when I was away? Ma'am, I already said it was not indigenous, it was a derelict spacecraft, it was an alien ship, it was not from there. You get it? We homed in on its beacon.

ECA representative:
And found something never recorded once in any of the three hundred surveyed worlds [reads the report] 'A creature that gestates inside living human host', these are your words 'and has concentrated acid for blood'.

Ripley:
That's right [beat] Look... I can see where this is going, but I'm telling you those things exist.

Van Leuwen:
Thank you, officer, that will be all.

Ripley:
Please! You're not listening to me. Kane, the crew member... Kane, who went into that ship, said he saw thousands of eggs there. Thousands.

Van Leuwen:
Thank you, that will be all.
När jag läser detta kan jag inte bara se scenen framför mig utan dessutom höra varje stavelse, varje utandning, varje tvekan. Ja, Aliens är den film jag sett flest gånger. Tveklöst.

Och för att hålla sig till ämnet så kan man ju tänka sig att även i en värld där det finns aliens eller "bugs" eller vad det nu kan vara så kan intelligenta monster som lägger ägg i kroppar och har syra istället för blod och dessutom flyger rymdskepp (även om de kanske inte gjorde det) kännas rätt orimligt. Speciellt när det kommer från en fraktskeppsofficer som legat i kryosömn i typ 100 år.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Det är alltid nice att ha en anledning att se om Alien-filmerna 😊
Grejen är ju den att nu när jag är 40+ är det inte alls lika lätt att hålla sig vaken mitt i natten när man ska se om filmerna. Kroppen har ingen respekt alls för mina populärkulturistiska intressen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,098
De verkar inte ha några problem alls med utomjordiskt liv där, bara just den varelse Ripley beskriver samt att den skulle befinna sig på just LV426.
Vill vara tydlig med att jag inte argumenterar mot att det går att tolka dialogen på det sättet. Sen att jag tolkar den annorlunda är ju en annan sak, men det innebär inte att jag anser att någon som tolkar den på annat sätt än jag har ”fel” 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,360
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Asshole-David skapade väl inte xenomorpherna ens om vi ser Prometheus och Covenant som kanon? Redan i Prometheus så finns det ju ett helt jävla rum med väggmålningar av en Alien-Queen. Sen så är ju space jockeyn så gammal att den blivit till en fossil.

Så min tolkning är snarare att David återskapar något som redan finns därute i den oändliga rymden. Ingenjörerna kanske skapade xenomorphen, eller så hittade de exemplar vars DNA de sparade för att använda som biologiska vapen? De kanske dyrkade xenomorphen och vill återskapa dess perfektion men har misslyckats och därför målar väggar fulla med dem.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
Berättar de varför det det är marinkåren som hanterar dem?

Låter mer som ett jobb för rymd-Anticimex annars.
Detta tog jag helt fr minnet, men efter check i boken nämns även följande 3 ”others”:
  • Harvesters: Skitstora myrslogsbjörndjur som lever under marken (dock däggdjur)
  • Lion worm: Jättemask som är mkt territoriell och lever under mark.
  • Tanakan Scorpionids: Jätteskorpioner som döljer sig under mark.
Kan det finnas mer i Colonial Marineskomplementet möjligen?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Detta tog jag helt fr minnet, men efter check i boken nämns även följande 3 ”others”:
  • Harvesters: Skitstora myrslogsbjörndjur som lever under marken (dock däggdjur)
  • Lion worm: Jättemask som är mkt territoriell och lever under mark.
  • Tanakan Scorpionids: Jätteskorpioner som döljer sig under mark.
Ah, tackar! Ja det där låter ju lite mer "marine-värdigt" om de börjar ge sig på kolonister =)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Berättar de varför det det är marinkåren som hanterar dem?

Låter mer som ett jobb för rymd-Anticimex annars.
Det enda som sägs är att "när det kommer varelser som är stora som pudlar och tuggar i sig kolonisatörerna är det såklart marinen som ska fixa det problemet. Ta med massor med ammunition och eldkastare".

Parafraserat, men det är typ det jag hittar i colonial marine-boken.

EDIT: just ja, och det kallas då "bug hunt" och är impopulärt hos soldaterna, som helst tar en "fair fight" med jämnbördiga motståndare, typ andra soldater. Det sägs också att en "bug hunt" kan referera till att man jagar subversiva element som inte är varelser.
 
Last edited:
Top