Funderingar om Alien RPG

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Fria Ligan för min del. Ska kolla Adventure Game.
Det är egentlgien att det står i FL:s spel som jag tycker är intressant. Jag frågade bara för att mitt mine av Harvesters kom från spelet från 95:e. Vilket kan vara intressant kuriosa, men jag tror inte det räknades som canon ens på sin tid.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Det är egentlgien att det står i FL:s spel som jag tycker är intressant. Jag frågade bara för att mitt mine av Harvesters kom från spelet från 95:e. Vilket kan vara intressant kuriosa, men jag tror inte det räknades som canon ens på sin tid.
Jag hittar lite info om Harvesters i Alien Adventure Game, men det spelet är närmast laserfokuserat på just xenomorpherna, typ citat "xenomorpherna är hjärtat i det här spelet och allt kretsar kring dem" ( :D ) och så är filmcitatet om bug hunt med men jag hittar inget om det.

I Colonial Marines Techincal Manual hittar jag info om att det finns massor med livsformer på planeterna och att de ibland/ofta är "hostile" och att marinen då ska rensa ut. Lite är känt om dessa hot, varför marinen också åläggs att leta reda på livsformerna och lista ut hur de funkar och hur de kan utrotas. Fast själva begreppet "bug hunt" hittar jag inte där (efter en 5 minuters genombläddring).
 

Oscar Silferstjerna

Chewbaccas kusin
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,457
Location
Nirvana
Är det bara jag som tycker att det vore mer intressant med Weyland-Yutani-scenarios som inte alls involverar utomjordiskt liv utan bara mänskliga skurkar eller faran i att vara väldigt långt ut i rymden? Eller scenarion som involverar upptäckten av utomjordiskt liv som inte alls påminner om xenomorphs? Själv är jag mer inne på hur utomjordiskt liv sannolikt skulle kunna se ut på riktigt. Hur kan en första kontakt se ut? Vad händer sen?

I mina ögon finns det massor av nytt som borde kunna vara intressant i Alien-settingen. Jag förstår att det rent kommersiellt kan vara svårt att ge ut den sortens material (många vill känna igen sig), men det finns ju inget som hindrar enskilda spelgrupper från att göra helt egna saker.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,976
Location
Marjura
Är det bara jag som tycker att det vore mer intressant med Weyland-Yutani-scenarios som inte alls involverar utomjordiskt liv utan bara mänskliga skurkar eller faran i att vara väldigt långt ut i rymden? Eller scenarion som involverar upptäckten utomjordiskt liv som inte alls påminner om xenomorphs?

I mina ögon finns det massor av nytt som borde kunna vara intressant i Alien-settingen. Jag förstår att det rent kommersiellt kan vara svårt att ge ut den sortens material (många vill känna igen sig), men det finns ju inget som hindrar enskilda spelgrupper från att göra helt egna saker.
Nejdå. +1.

EDIT en får hoppas på ett ”officiellt” scenariopaket till Alien som gör just det ngn gg i framtiden.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,098
Är det bara jag som tycker att det vore mer intressant med Weyland-Yutani-scenarios som inte alls involverar utomjordiskt liv utan bara mänskliga skurkar eller faran i att vara väldigt långt ut i rymden? Eller scenarion som involverar upptäckten av utomjordiskt liv som inte alls påminner om xenomorphs?
Jag tycker nödvändigtvis inte att det låter mer intressant, men onekligen också intressant 🙂
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
Jag tycker nödvändigtvis inte att det låter mer intressant, men onekligen också intressant 🙂
Måste säga att jag håller med här. För mig är det både och.

Med det sagt! Det var varit en ren fröjd att läsa krönikorna av @Mogger i Twilight 2000 och kan verkligen se liknande äventyr framför mig i Alien!

Enligt det jag testat är Alien med sin Stressmekanik det vassaste jag spelat den senaste tiden. Ligan har verkligen träffat rätt här (även om endast GMat några omgångar hittills).

(OT: Och har redan påstått annorstädes att The One Ring är det ”elegantaste” den senaste tiden i min värld, så Ligan ligger högt bland mina favoritspel atm.)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,481
Location
Maastricht
Precis, det är så jag tolkar det med. Ripley påstår att hon stött på utomjordiskt liv och slipsnissarna tror henne inte då de har koll på 300 världar och trots det aldrig sett några rymdisar. Tror vi tänker lika där 🙂
Tror kostymen svarar "Never have an organism as what you describe been found on over XXX amount of worlds" "A creature with acid for blood etc" Så vad jag minns som ser Aliens typ minst en gång om året att de inte stött på just det Ripley "påstår" att hon har stött på.

Och som sagt, de ljuger ju om i stort sett allt, så varför inte även detta? W-Y dvs.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,481
Location
Maastricht
Gällande "bughunt" så har jag alltid haft känslan av att det är någon referens till "skitjobb" eller att jaga något som inte existerar. Men jag finner inget som styrker detta alls. Men det är alltid så jag uppfattat Hudson´s kommentar.
Men nu i efterhand finns det ju en hel del som pekar på att det betyder något helt annat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,098
Tror kostymen svarar "Never have an organism as what you describe been found on over XXX amount of worlds" "A creature with acid for blood etc" Så vad jag minns som ser Aliens typ minst en gång om året att de inte stött på just det Ripley "påstår" att hon har stött på.

Och som sagt, de ljuger ju om i stort sett allt, så varför inte även detta? W-Y dvs.
Jo precis. Sen kan jag tycka att resonemanget: ”Vi bevakar 300 världar i ett fucking oändligt universum och att vi inte hittat din exakta beskrivning av en rymdis gör att vi helt sågar din berättelse” är lite märkligt. Men det kan ju antingen ha förklaringen att de menar att de inte hittat en rymdis över huvud taget på dessa 300 världar, eller att det skulle vara rimligt att hitta en varelse med den beskrivningen på de 300 världarna. Som sagt, båda förklaringarna känns på sina egna sätt lika rimliga.
 

Oscar Silferstjerna

Chewbaccas kusin
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,457
Location
Nirvana
Vad handlar Alien-franchisen om egentligen? Ett svar torde vara helt okontroversiellt: mänsklighetens möte med farligt utomjordiskt liv.

För karaktärererna i den första filmen (alla utom Ash) kommer detta möte som en fullständig överraskning. Det är det som är grejen: de har ingen aning om vad de har råkat ut för. Har man inte blivit förvarnad eller läst på i förväg delar man som publik också känslan av mötet med det okända och fasansfulla. Det blir hela tiden lite värre än vad man kan tro. Så minns åtminstone jag den första Alien-filmen som jag såg i London när jag var tio.

Många av de som spelar Alien RPG känner rimligen till filmerna. Varelserna, äggen, facehuggers och syrablodet kommer knappast som en överraskning. Spelarna står därför inte alls inför något okänt. Det därför jag helst vill se Alien RPG-scenarion med Weyland Yutani men utan xenomorphs. Jag vill bli överraskad. Stå inför ett möte med det okända. Inte bara möte med ett känt monster som också är ett uttjatat varumärke.


EDIT en får hoppas på ett ”officiellt” scenariopaket till Alien som gör just det ngn gg i framtiden.
Ja, precis så. Det borde finnas ett hyfsat stort intresse för det. Människan är det verkliga monstret.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,481
Location
Maastricht
Spelarna står därför inte alls inför något okänt. Det därför jag helst vill se Alien RPG-scenarion med Weyland Yutani men utan xenomorphs. Jag vill bli överraskad. Stå inför ett möte med det okända. Inte bara möte med ett känt monster som också är ett uttjatat varumärke.
Jag tror dock att du är i en rätt rejäl minoritet. Spelar jag ALIEN så förväntar jag mig att något rörande xenomorfen eller någon av dess andra former kommer att dyka upp på ett eller annat sätt.
Samtidigt kan jag förstå din poäng. Men då tror jag att det kommer röra något annat som filmerna vidrör. Engineers kanske?
Det blir lite som att jag med spänning ska gå och se den kommande Alien - Romulus, och så är det ingaxenmorfer med. Då tror jag majoriteten av alla skulle bli rätt besvikna.

Men om det är vad du vill ha och att du vet med dig att det är vad din grupp vill ha. Skriv ett eget scenario. Förstår att det inte är vad du kanske är ute efter, men jag har enormt svårt att se att det skulle släppas scenarion i framtiden UTAN xenomorfer eller engineers.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
Man kan vilja ha skräck av olika anledningar, men tror kontentan kanske blir att det inte räcker att slänga ett monster mot spelarna.

Det beror på vad man är ute efter. En ”bug hunt” kan vara farligt inomvärldsligt, men för spelarna kan det vara Starship Troopers.
 

Oscar Silferstjerna

Chewbaccas kusin
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,457
Location
Nirvana
Jag tror dock att du är i en rätt rejäl minoritet. Spelar jag ALIEN så förväntar jag mig att något rörande xenomorfen eller någon av dess andra former kommer att dyka upp på ett eller annat sätt.
Samtidigt kan jag förstå din poäng. Men då tror jag att det kommer röra något annat som filmerna vidrör. Engineers kanske?
Det blir lite som att jag med spänning ska gå och se den kommande Alien - Romulus, och så är det ingaxenmorfer med. Då tror jag majoriteten av alla skulle bli rätt besvikna.

Men om det är vad du vill ha och att du vet med dig att det är vad din grupp vill ha. Skriv ett eget scenario. Förstår att det inte är vad du kanske är ute efter, men jag har enormt svårt att se att det skulle släppas scenarion i framtiden UTAN xenomorfer eller engineers.
Ja, det kan säkert vara så att jag tillhör en åsiktsminoritet i det här fallet. Det gör mig inget. Jag gillar delar av Alien-franchisen (stämningen, rymdskeppen, dystopin) men inte monstren i så hög grad som jag tror att många andra gör.

Filmer eller scenarion (kanske lite större svängrum i de senare?) som ingår i Alien-franchisen behöver förstås ha någon koppling till sådant som är bekant. Det är väl redan klart att xenomorphs i någon form finns med i Romulus? Själv tycker jag att robotarna är mer intressanta. Minst en sådan verkar finnas med i Romulus.

Jag lär inte skriva några Alien-scenarios, men kanske något till min egen dystopiska rymdsetting. Det blir garanterat utan xenomorphs men säkert med utomjordiskt liv i någon form. Har flera tankar om hur det kan göras annorlunda än i de flesta (alla?) andra rollspel, men det är nog ett ämne för en annan tråd.
 
Last edited:
Top