Funderingar om Alien RPG

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
Annars etablerade ju Aliens definitivt att det finns flera sorters aliens (om inte just flera sorters xenomorpher).

Private Frost : Hey, I sure wouldn't mind getting some more of that Arcturian poontang! Remember that time?
Private Spunkmeyer : Yeah, Frost, but the one that you had was a male!
Private Frost : It doesn't matter when it's Arcturian, baby!

(Även om arcturians i teorin skulle kunna vara nån slags mänsklig cicvilisation som fulländat sex som konstform).

Och soldaterna verkar ju i det närmaste uttråkade av tanken på "another bughunt".
Finns vissa anledningar till varför AlienS skavt rätt rejält...

Dock, tror Alien tjänar på att återgå till temat från första filmen. Hade gärna sett opportunister som söker gamla ruiner från sedan årmiljoner försvunna utomjordiska civilisationer på jakt efter gammal tech eller nya organiska material som kan gynna företag (oavsett militärt, medicinskt, rekreationellt, mm). Det eller bara enkla "space cowboy"-teman. Hade kunnat tänka mig intressanta storys liknande de från Cowboy Bebop/Alien 4 med prisjägare etc som jagar rymdpirater/-banditer som slår till mot kolonier, eller inhyrda muskler för att hålla nämnda borta.

Tror Alien hade (vilket säkert redan finns på tex discorden, forumet, etc) gynnats av "shotgun"-tävlingar a la Delta Green. En blixtsnabb prompt som sätter tankar i rullning och som ger en motivation till att själv bygga ut världen.

Ett exempel: En grupp militärer på en militärbas får i uppdrag att undsätta en avlägsen och relativt ny koloni. Enligt order har kommunikation gått förlorad och kolonin befaras ha råkat ut för ett angrepp (möjligen av pirater enligt deras nödsignal). Vid inträde i atmosfären blinkar några underliga varningslampor, men slocknar sedan igen... När de väl kommer fram visar det sig att kolonin mår bra och de ca 200 pers visst har fungerande kommunikation och allt är väl... Det visar sig dock att skeppets Moder agerar motvilligt, i synnerhet när de upptäcker att deras bepansrade transportbil dumpats vid inträde, likväl som ett antal containrar de inte visste fanns ombord - bla med deras extrautrustning/ammunition, samt förnödenheterna de tagit med. När de upptäcker hur en av containrarna verkar innehållit några gigantiska (nu förstörda) teströr, och folk börjar dö, så måste militärerna besluta om de ska rädda kolonin, besegra vad än hot som de fört med sig, eller rädda sitt eget skinn den enda farkosten på kolonin. Den som har plats för 10 pers, samt innehåller kolonins livssystem...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Nu var det ett tag sedan jag såg filmen, men sägs det inte under förhöret med Ripley i början att man aldrig hittat utomjordiskt liv trots all kolonisering?
Njae, de säger att de aldrig hittat något som det hon beskriver på över 200 (2000?) koloniserade världar. Min tolkning var just xenomorpher; alltså vad som verkade vara intelligenta varelsers om la ägg inuti folk.

Och "arcturians" är ju ett etablerat begrepp sen innan Aliens och syftar till en utomjordisk art. Så jag tycker nog egentligen det vore rätt märkligt att förutsätta att det bara rörde sig om människor =).

Jag var nog faktiskt inte medveten om att detta var en kontrovers inom alien-fandomen =D

Till och med det gamla Alien-rollspelet hade ju nån slags allternativ omnänd alien i sig. Combiners? Harvesters? Nått sånt tror jag.

Nu såg jag nog Aliens innan jag såg Alien, men jag har alltid sett det som uppenbart att det finns utomjordiskt liv. Dock mest på nivån "djur" (om än i insektform).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Och det är ju dessutom väletablerat att Predator-aliens finns i unviersumet också =D

Edit: angående fandomen, jag hade lycjats förtränga allt gnäll om Alien3 :gremtongue:
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,192
"Not another bug hunt" har jag alltid tolkat som att de flera gånger tidigare haft missions för att ta kål på utomjordiska rovdjur / andra farliga djur, typ som människoätande tigrar fast i annan form. Dvs definitivt farliga saker, men inte i närheten av så farliga som xenomorphs.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,097
Njae, de säger att de aldrig hittat något som det hon beskriver på över 200 (2000?) koloniserade världar. Min tolkning var just xenomorpher; alltså vad som verkade vara intelligenta varelsers om la ägg inuti folk.
Jag känner nog bara att de förmodligen hade trott henne om det irrade omkring en massa andra rymdisar i världen. Om det finns enorma skalbaggar och rymdisar som liknar människor och kan byta biologiskt kön då borde väl en xenomorph inte vara så svårt att tänka sig?

Angående predators i Alien-universumet så etablerades det väl fyra år efter Aliens i och med Predator 2?

Menar alltså inte att det är uppåt väggarna fel att tänka att andra rymdisar finns i Alien-filmerna, det finns absolut utrymme för den tolkningen. Men jag tycker också att det finns utrymme för motsatt tolkning och det är den jag föredrar 🙂

Angående Alien 3 så tycker jag att det är en rätt bra film om man ser den som ett enskilt verk och inte så bra som uppföljare till Aliens.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
`Tillhör Predator samma franchise som Alien? Vet det gjorts filmer, men antar det varit lätta cash in för Alien när man inte haft mod (eller idéer) på hur man vill utveckla storyn vidare.

Sökte för övrigt genom Alien Core Rules och då nämns ej "arcturians" förutom såsom en planet... Så även spelet verkar göra någon typ av ställningstagande (om än indirekt). Nu vet jag iofs ej om det finns supplement som tar upp det?

Oklart om det kanske finns andra rollspels i rymden som gör detta, men pga allt fokus på företag och kapitalism som motor till kolonisering av rymden etc kan jag tänka att Alien kan lämpa sig till ett rätt intressant cyniskt/pessimistiskt sci-fi-rollspel. Temat kunde vara (likt en av tankarna kring Fermi paradoxen) att människorna lever i en för universumets entropisk sista pust.

För kanske 9-10 miljarder år sedan myllrade det av liv, nu återstår bara damm. Företagen som strävar vidare och vidare ut i galaxen kan göra så lättare när de finner gammal tech som ger idéer till att snabbare och snabbare sprida sig vidare och vidare ut från mänsklighetens kärna. Men likt galaxen själv resulterar det inte i annat än att tunnas ut - likt för lite smör på för mycket bröd.

De som kan frångå att tänka för mycket på andra än sig själva kan leva som kungar, medan andra kämpar som livegna i trånga och sketna moduler på mörka och fruktlösa planeter.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Jag känner nog bara att de förmodligen hade trott henne om det irrade omkring en massa andra rymdisar i världen.
Nja... det är ju jäkligt stor skillnad mellan lite utomjordisk flora och fauna på planeter och ett jäkla utomjordiskt rymdskepp ;)

Vi skulle nog ha jäkligt svårt att tro på att en gorilla skulle kunna bygga ett rymdskepp här på jorden, även fast vi _vet_ att gorillor finns. Och jag skulle definitivt inte resa till ett annat land (än mindre en annan planet) bara för att nån vimsig 80-årig gammal tant hävdade det =D

Plus, som de sa: de hade haft folk på den planeten i XX (20?) år utan att ha stött på något sånt.

Om det finns enorma skalbaggar och rymdisar som liknar människor och kan byta biologiskt kön då borde väl en xenomorph inte vara så svårt att tänka sig?
Vi vet inte varken att de liknar människor eller att de biologiskt kan byta kön.

Det skulle ju även kunna röra sig om någon slags gigantisk amöbaliknande historia som utsöndrar psykadeliska droger när man stimulerar dess enda kroppsöppning.

Eller något därimellan. Kloakdjur är en grej, liksom ;).

Sen verkar ju "the company" ha nån slags hum om vad de förväntade sig att hitta i just Alien. Eller i alla fall en förhoppning om att de skulle hitta något. Det var ju en av anledningarna till att de skickade med Ash på den lilla trippen.

Jag tycker man får blunda rätt hårt för att tolka det som att utomjordiskt liv var totalt okänt, i vart fall om man accepterar både Alien och Aliens som kanon. Sen kan jag ju förstå om folk föredrar att blunda på grund av personliga preferenser. Men jag kan tycka att om man väljer att blunda borde man kanske inte tycka det är så konstigt med folk som vill ha Alien utan xenomorpher =D
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,097
Jag tycker man får blunda rätt hårt för att tolka det som att utomjordiskt liv var totalt okänt, i vart fall om man accepterar både Alien och Aliens som kanon. Sen kan jag ju förstå om folk föredrar att blunda på grund av personliga preferenser. Men jag kan tycka att om man väljer att blunda borde man kanske inte tycka det är så konstigt med folk som vill ha Alien utan xenomorpher =D
Det handlar inte om att blunda utan att tolka några få ganska vaga repliker annorlunda. Men hursomhelst har jag aldrig en endaste liten gång sagt att det är konstigt om folk vill ha Alien utan xenomorpher. Tvärtom, jag skrev ju att jag hoppades på material om köttbulle-varelserna och delade ett egenskrivet äventyr utan xenomorpher 🙂
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
Baserat på AVP-wiki så nämns Arcturians i Colonial Marineskomplementet, så för er som har det kan man nog få lite info: https://avp.fandom.com/wiki/Arcturian

Stämmer det på sidan verkar de vara lika Engineers. Kanske har då även Arcturians ”planterats” av Engineers en gång i världen?

Ang att ej ha med Aliens ställvis tror jag är lämpligt! Slentrian blir lätt skräckspelens fiende. Gick en tävling 2021 på en Delta Greendiscord som hette ”New/Mundane”.

Klipper in introt här:
Are you tired of the Agents in your Cell recognizing Ghouls by the shapes of their shadows and changing their selector switch from “Safe” to “Full-Auto?” Do they yawn and go, “Oh, Deep Ones again?”

This scenario contest is for you.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
Sen verkar ju "the company" ha nån slags hum om vad de förväntade sig att hitta i just Alien. Eller i alla fall en förhoppning om att de skulle hitta något. Det var ju en av anledningarna till att de skickade med Ash på den lilla trippen.
En kort kommentar här, även om Bishop kanske pekar på motsatsen, är att det kan vara så att alla androider har inbyggda ”dolda” prompter som kanske kan låsas upp vid vissa tillfällen. Tex ”givet nytt organiskt liv med potential, återbörda det till företaget.” Det verkar ju rätt gängse att människor särbehandlar dem, rent utsagt avskyr dem. Möjligen finns det anledningar utöver ”kusliga dalen” etc.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,097
En kort kommentar här, även om Bishop kanske pekar på motsatsen, är att det kan vara så att alla androider har inbyggda ”dolda” prompter som kanske kan låsas upp vid vissa tillfällen. Tex ”givet nytt organiskt liv med potential, återbörda det till företaget.” Det verkar ju rätt gängse att människor särbehandlar dem, rent utsagt avskyr dem. Möjligen finns det anledningar utöver ”kusliga dalen” etc.
Absolut, håller med om att det låter rimligt!

Vidare så är jag inte helt säker på vad det faktum att The Company redan är på jakt efter xenomorphs i första filmen har att göra med eventuella amöbaliknande varelser, rymdinsekter och så vidare. Det går ju såklart att tänka sig ett scenario där The Company tillfångatar en sån där insekt och denne under tortyr berättar om ett annat rymdfolk som hette spacejockeys som en gång i tiden hade en massa läskiga rundögt och så vidare. Jag kan dock tänka mig andra sätt som The Company fått nys om xenomorphs som inte inkluderar andra rymdisar. Exempelvis kan de ha snappat upp delar av nödsignalen/varningen men utan att veta helt vart den är. De kan ha hittat lämningar av spacejockeyns civilisation på andra planeter som hintar om xenomorphs (typ som Prometheus fast bra).

Fast jag är nog lite som @krank i detta. Gällande filmerna så finns för mig bara spacejockeys och xenomorphs (jag räknar bara film 1-3 i min egen head canon) men för den sakens skull har jag inget emot ett ”what if”-expanded universe där det är mer öppet med vad som finns. Jag är exempelvis förtjust i serien Superman v.s. Alien, men det betyder inte att jag föreställer mig DC-hjältarna som canon när jag ser exempelvis första Alien-filmen 😄
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Håller med, har aldrig tolkat bughunt-repliken som att den skulle syfta på tidigare interaktion med rymdisar. Nu var det ett tag sedan jag såg filmen, men sägs det inte under förhöret med Ripley i början att man aldrig hittat utomjordiskt liv trots all kolonisering?
Njae, repliken sägs under briefingen som Ripley håller i för teamet som har skickats iväg för att kolla upp varför man har tappat kontakten med kolonisatörerna på planeten LV-426.

Som en blixt från klar himmel-insikt: Jag har alltid tänkt att den planet som teamet med Ripley landar på och möter xenomorphen för första gången är LV-426! Men LV-426 är ju den planet dit terraforming-kolonister har skickats!:eek::eek:
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,097
Njae, repliken sägs under briefingen som Ripley håller i för teamet som har skickats iväg för att kolla upp varför man har tappat kontakten med kolonisatörerna på....på...vad hette planeten?
Jo precis, men i den scenen pratar de om att de aldrig hittat en varelse trots att de bevakat 300 världar. Sen är det lite ambivalent om de syftar på just en xenomorph eller rymdisar generellt.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Jo precis, men i den scenen pratar de om att de aldrig hittat en varelse trots att de bevakat 300 världar. Sen är det lite ambivalent om de syftar på just en xenomorph eller rymdisar generellt.
Gör dem? Asså, jag måste nog se om filmerna känner jag. Jag tänker att de syftar på att de inte hittat något annat utomjordiskt liv på någon av de 300 världar de har besökt. I min värld/uppfattning är inte xenomorphen påträffad förrän teamet från Nostromo stöter på dem.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,097
Som en blixt från klar himmel-insikt: Jag har alltid tänkt att den planet som teamet med Ripley landar på och möter xenomorphen för första gången är LV-426! Men LV-426 är ju den planet dit terraforming-kolonister har skickats!:eek::eek:
Det är samma planet. Kolonisterna hade inte skickats dit än när gänget i första filmen besöker planeten.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,097
Jag tänker att de syftar på att de inte hittat något annat utomjordiskt liv på någon av de 300 världar de har besökt. I min värld/uppfattning är inte xenomorphen påträffad förrän teamet från Nostromo stöter på dem.
Precis, det är så jag tolkar det med. Ripley påstår att hon stött på utomjordiskt liv och slipsnissarna tror henne inte då de har koll på 300 världar och trots det aldrig sett några rymdisar. Tror vi tänker lika där 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,097
Fast å andra sidan ljuger ju bolaget konstant om allt, så det är mycket möjligt att de ljuger den här gången också.
Absolut, de ljuger ju onekligen om att vara ovetandes om xenomorphen (vilket Ripley egentligen borde fatta vilket får anses vara ett litet plothole) så det går definitivt att tolka fritt rörande hur mycket eller lite de ljuger här.
 
Top