Fundering, vad är allt?

Quadrante

Grisbonde
Funderar lite efter jag svarat i den andra tråden.

Jag sitter och försöker komma på vilket spel jag skulle vilja ha allt av och kan inte komma på något, jag vill inte ha allt av någon annans spel … jag vill skapa allt till ett spel.

Vad är ett ”bra allt” till ett spel, vad förväntar sig man. Vilket givetvis beror på typ av spel och spelgenre, men ändå. Borde finnas någon slags förväntan man upplever att man brukar ha. (Så osagt att det är kul att få sina förväntningar utmanande) Vilket ”allt” förväntar du dig se?

Jag har skapat allt till alla spel jag skrivit. Känner inget behov av att skapa mer grejer, då spelen är kompletta. Men vad det innebär är såklart olika för olika spel. För FörEfter innebär det en enkelsidig A3, för Se och göra i Aliatra innebär det 450 sidor A3. Men om det behövs mer material än det jag har skrivit så är jag helt enkelt inte klar med spelet, utan fortsätter skriva.

Kan tänka mig att man gärna förväntar sig: en grundbok (med regler), en modul (världsbok?) och ett äventyr; som minimum. Även om vi vet att alla tre absolut inte är nödvändiga för alla spel.

Kan tänka mig att man gärna förväntar sig: en grundbok (med regler), en modul (världsbok?) och ett äventyr; som minimum. Även om vi vet att alla tre absolut inte är nödvändiga för alla spel.
Den typen av spel kan man väl rimligen aldrig skapa allt till. Det finns alltid en poäng med att skapa ett till äventyr.

Vad jag förväntar mig för att ett (trad)spel i mina ögon ska kännas komplett (något slags "minimalt allt"):
  • En spelvärld
  • Någon form av tydliggörande om vad man ska göra, som rollpersoner, i spelvärlden.
  • Någon form av instruktion för hur man, som spelledare, planerar/förbereder/genomför ovanstående.
  • Okej då, någon form av regelsystem antar jag att även jag liksom förväntar mig. Men motvilligt.
Vad jag tycker att varje bra (trad)spel ska ha för att vara komplett på riktigt:
  • Någon form av utgiven kampanj, gärna i flera delar.
Jag skulle hellre köpa ett spel med kampanj men utan regelsystem, men så ser inte världen ut riktigt.

Det går ju rimligen inte att svara på egentligen. Många klarar sig på en grundbok. Däremot, om spelet förväntas spelas genom scenarion (i bred bemärkelse) då vill jag se konstruktören ge ett ut en handfull. Motsatsen upplever jag som ofärdigt.

Last edited:
Det är väl lite vad grundfrågan handlar om och som slog mig. Skulle kunna skrivit ”när upplever du att det är ofullständigt, hur lite ’allt’ behövs?”

Men, håller med om att det blir svårbesvarat.
Ja. Om man ska vara mer abstrakt så bör ett spel täcka in det som är viktigt utifrån sina premisser. Finns det uppenbara "ämnen" som i någon mening borde täckas men som inte finns i grundboken antar jag att spelet är ofullständigt tills det har gjorts. Men det är svårt att konkretisera, den mest bästa hypotesen vore kanske i stil med att spelet är fullt av (spelbar) magi och det i princip utelämnas från grundboken av något skäl. Då är kanske spelet ofullständigt tills en magiexpansion kommit. Men det känns väldigt teoteriskt, jag kan inte komma några spel som haft det förhållningssättet.

Däremot, om spelet förväntas spelas genom scenarion (i bred bemärkelse) då vill jag se konstruktören ge ett ut en handfull.
Men jag upplever exempelvis Mörk Borg som ofärdigt i och med att det aldrig kommit en renodlad äventyrsmodul/samling. (Ja, jag vet att det finns några äventyr inblandade i Feretory och Heretic, och ja jag vet att målgruppen helst skriver eget, men ur mitt perspektiv.)

Back