Fria Ligan och fantasy

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Generellt är det givetvis sant, men Eon är ett praktexempel på hur ett spel kan transformeras och fortsätta ha staying power genom att nya generationer av skribenter tar över med ny passion. Jag skulle säga att det nuvarande Eon-teamet är tredje generationens designers, med några få återstående från andra generationen och en från första, och att för varje generation så har spelet genomgått en ganska radikal utveckling - till det bättre. Gammalt material har renodlats; det bästa från äldre texter har behållits och utvecklats medan det sämre har strukits eller omtolkats, kvalitén har därmed successivt ökat, och spelets unika karaktär har allt tydligare mejslats ut genom årtiondena.

Men för att detta ska vara möjligt behöver du givetvis ett spel som hela tiden fortsätter att entusiasmera nya duktiga författare/designers.
Absolut! Här var det väl främst Svärdets sång jag tänkte på. Det är så starkt kopplat till Erik Granström och Nisse Gullikssons bilder (det finns ju delvis för att göra ett spel från bilderna) att de ”behövs” lite för att linjerna ska bli intressanta. Sedan kan såklart andra ta över ändå, men vissa rollspelsverk drar mer åt auteurhållet att det känns som att spelen skulle ha svårare att klara sig utan den auteuren.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Det här tror jag inte på. DoD-23 är ett bättre regelsystem än Symbaroum, släktena och jobben vore enkla att porta, och man behöver bara några extraregler för t.ex. korruption. DoD-23 och Symbaroum är också rätt lika system, trots allt.
Det är jag böjd att hålla med om, och jag har spelat Symbaroum sen 2016. Men jag tror inte heller det vore superlätt övning, inte om man också vill fånga andan i Symbaroums väldigt öppna system för RP-skapande, magi m.m.

Hur som helst. Personligen tycker jag att Symbaroum hade passat bäst med något betydligt mer narrativt inriktat och mindre crunchigt. Är övertygad om att Ligan hade kunnat bygga det bra. Kanske med inspiration från Svavelvinter? (Och hade jag kommit till den insikten i tid hade jag försökt konstruera det själv, fast det krävdes ju något års spelande så det var ju inte realistiskt.)
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Det här tror jag inte på. DoD-23 är ett bättre regelsystem än Symbaroum, släktena och jobben vore enkla att porta, och man behöver bara några extraregler för t.ex. korruption. DoD-23 och Symbaroum är också rätt lika system, trots allt.
Antar att jag inte riktigt förstår poängen med att banka ner en fyrkantig kloss i ett runt hål... Visst, med tillräckligt mycket våld och vaselin går det att göra. Men jag tycker det vore en bättre lösning att slipa på de delar i Symbaroumreglerna som folk studsar mest på och behålla resten. Även om DoD är tekniskt och mekaniskt överlägset, är det byggt för en annan typ av spel än vad Symbaroum är. I DoD-community:t ser jag lite samma tendenser som bland många DnD-spelare, att man vill använda DnD5e till allt från rymdutforskning till Jane Austen-kostymdrama, istället för att hitta ett system som är skräddarsytt till upplevelsen man vill uppnå.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Hur som helst. Personligen tycker jag att Symbaroum hade passat bäst med något betydligt mer narrativt inriktat och mindre crunchigt. Är övertygad om att Ligan hade kunnat bygga det bra. Kanske med inspiration från Svavelvinter? (Och hade jag kommit till den insikten i tid hade jag försökt konstruera det själv, fast det krävdes ju något års spelande så det var ju inte realistiskt.)
Håller med dig! Jag har testat med en anpassad variant av Fate, och det fungerade bra. Filar på en PbtA-version, men det är sjukt mycket jobb med att skapa relevanta spelböcker för de klasser/arketyper jag tycker representerar Symbaroum.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Även om DoD är tekniskt och mekaniskt överlägset, är det byggt för en annan typ av spel än vad Symbaroum är.
Fast jag tycker att Symbaroum ofta inte är särskilt bra på att vara Symbaroum ens - spelet med sina extrema combon i hjälteförmågorna känns inte sällan som att det bryter mot den mer realistiska och lågmälda världen. Så jag tror att DoD-23 skulle vara aktivt bättre som motor här.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag tror inte heller att det borde vara något problem att porta över Symbaroum till DoD-23. Givetvis bör man modifiera vissa varianter av yrken och förmågor så att de tematiskt passar Symbaroum, men det är ju inget konstigt. Magisystemet hade nog behövt en större översikt, med egna magiskolor med anpassade besvärjelser och ett regelmässigt tillägg för korruptionen, men det borde vara görbart.

Det som fungerar så bra för oss i DoD-23 men som ställer till det i Symbaroum är användingen av förmågor. I Symbaroum är allting alltid aktivt och man är fruktansvärt bra på vissa saker. I DoD-23 balanseras detta av Viljepoängen och även om man ibland är väldigt mäktig, så är det inte så att man konstant kan räkna med sina förmågor. Den ändringen hade varit den viktigaste förändringen jag gjort i ett uppdaterat Symbaroum. Men även hur korruption fungerar och överlag hur onödigt komplicerat begränsningen av grundvärden är hade mått bra av förändringar.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Fast jag tycker att Symbaroum ofta inte är särskilt bra på att vara Symbaroum ens - spelet med sina extrema combon i hjälteförmågorna känns inte sällan som att det bryter mot den mer realistiska och lågmälda världen. Så jag tror att DoD-23 skulle vara aktivt bättre som motor här.
Där håller jag inte alls med, åtminstone inte om man spelar Törnetronen. De senare delarna förutsätter att man har ett antal förmågor på Mästarnivå, och gärna kombinationer som ökar effektiviteten i strid. Det är en feature, inte en bugg.

Jag vet att många lyfter det som Symbaroums största svaghet, att man kan knäcka systemet med min-max och med vissa kombinationer. Men det är trots allt ett aktivt val man gör som spelare/spelgrupp.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Här var det väl främst Svärdets sång jag tänkte på. Det är så starkt kopplat till Erik Granström och Nisse Gullikssons bilder (det finns ju delvis för att göra ett spel från bilderna) att de ”behövs” lite för att linjerna ska bli intressanta. Sedan kan såklart andra ta över ändå, men vissa rollspelsverk drar mer åt auteurhållet att det känns som att spelen skulle ha svårare att klara sig utan den auteuren.
Sant. Fast i de senare kampanjerna (och de två mer fristående scenarioböckerna) är väl inte Nisses bilder med alls längre (mer än "sidvinjetterna"?) och @Magnus Seter skrev Bittermarken (med den äran).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag tycker varken nuvarande Symbaroum eller DoD23 är så bra kandidater till regelsystem för ett nytt Symbaroum. Däremot så är jag helt övertygad om att FL kan göra ett (nytt) bra system till det. Jag är imponerad av deras anpassningar av År noll motorn: Mutant, Coriolis, Svärdets sång, Väsen, Alien, DoD23, osv... jag kanske inte alltid håller med om besluten och det kanske inte är det spel som jag helst hade haft. Men jag har alltid varit imponerad över själva hantverket, det känns gediget, vältestat och genomtänkt vad än jag har kollat på.

Så just de besluten som ledde fram till DoD23 tycker jag inte är så intressanta för Symbaroum, men fortsätt göra eran grej! Ar det monstermodellen från Svärdet sång, skräcksystemet från Alien eller kanske ett nytt magisystem som behövs? Plocka de passande grejerna från tidigare spel och ta fram nya varianter för det som inte passar. Jag kommer att köpa det!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Så just de besluten som ledde fram till DoD23 tycker jag inte är så intressanta för Symbaroum, men fortsätt göra eran grej! Ar det monstermodellen från Svärdet sång, skräcksystemet från Alien eller kanske ett nytt magisystem som behövs? Plocka de passande grejerna från tidigare spel och ta fram nya varianter för det som inte passar. Jag kommer att köpa det!
Det tycker jag låter som en mycket bättre väg, att bygga ett nytt system med utgångspunkt från de verktyg de tagit fram genom åren, och skruva på det för att uppnå den vision som Järnringen hade när de skapade Symbaroum. Att gå via DoD23 känns som en onödig omväg.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Undrar hur realistiska dessa spekulationer är? DoD23 är väl tänkt som en mer vaniljfantasy/instegsprodukt medans övriga linjer (låt vara att de har DoD"rötter") är mer crunchiga/edge/vuxna/culture gaming? Även om det kanske skulle underlätta med ett unirollspel (DoD) för alla Ligans IP:er så tror jag det finns fler nackdelar än fördelar och många belackare.

Tittat en del på Svärdets Sångmodulen Bittermarken och skulle kunna köra den i princip rakt av med DoD23-reglerna med minimum prepp (även om jag skulle föredra en "officiell" version såklart.

Var det någon som använde Äventyrsspels dual-stat SRR/Expert - dvs Expert för att lira SRR när det begav sig?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Håller med dig! Jag har testat med en anpassad variant av Fate, och det fungerade bra. Filar på en PbtA-version, men det är sjukt mycket jobb med att skapa relevanta spelböcker för de klasser/arketyper jag tycker representerar Symbaroum.
Jo kanske. Jag är i mitt huvud också inne på något åt pbta-hållet. Men jag hade struntat i playbooks helt och försökt vrida hela konceptet i en aningen traddigare riktning (eftersom det är vad jag tror ett system som man ska kunna spela Törnetronen med behöver).
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Bara rent teknisk fråga, men hur är DoD23 en anpassning av År Noll motorn?

Jag har inte spelat nya Drakar och Demoner jättemycket, men det framstod snarare som ganska rakt av BRP.
Det är som att brp/gamla dod fick ett barn med ligans vanliga system. t20 med massor av andra funktioner som att pressa som vi är vana med från ligans andra spel. Släng in några saker som inte är unika men är vanliga i DnD som vila och att rulla 2 t20 ibland.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
156
Det är som att brp/gamla dod fick ett barn med ligans vanliga system. t20 med massor av andra funktioner som att pressa som vi är vana med från ligans andra spel. Släng in några saker som inte är unika men är vanliga i DnD som vila och att rulla 2 t20 ibland.
Ja, det var lite därav jag undrade.
Det beror ju på vad man lägget i begreppet "motor", men som det brukar användas är det ju "den grundläggande resolutionsmekaniken som resten av spelsystemen kretsar runt", och om jag inte fått något om bakfoten så är det i YZE "tärningspöl som sammanställs av egenskap+färdighet, slå pöl och räkna antal framgångar", med senare varianter där det man använder är tärningsnivå istället för pöl.

Den grundläggande resolutionsmekaniken i BRP är ju "slå specifik tärning under färdighetsvärde", och det är ju det som används i DoD23.

Pressade slag, advantage/disadvantage, vila etc finns i många regelsystem (inkl BRP-spel sedan iaf 10 år tillbaka).
 
Top