NYHET Fria Ligan och Bonnier Carlsen ger ut bokserie för Drakar och Demoner

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Ja, spontant känns det som ett smart sätt att nå ut, den typen av böcker som författaren verkar skriva och som denna verkar sikta på att vara, är en stor genre, som både läses och köpes mycket.

Sen är det kanske just DoD inte det svenska spel som har de bästa förutsättningarna för vara grunden till litteratur, men varför inte.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Sen är det kanske just DoD inte det svenska spel som har de bästa förutsättningarna för vara grunden till litteratur, men varför inte.
Jag tror tvärtom att varumärket Drakar och Demoner och att det är fantasy är de bästa förutsättningarn för att få till en bokserie som får lite "staying power". Särskilt om det blir en "young adult"-bok. Kanske till och med en vuxnare variant skulle funka, folk älskar ju fantasy.

Annars har väl Mutant och Kult redan fått böcker? Och Göttedämmerung? Och Mutant Chronicles, men det väl typ förra årtusendet.

Hmmmm ... Eon? Skrevs väl romaner till det spelet också?

Så det har försökts förut, men såvitt jag vet är det första gången ett så stort förlag som Bonnier Carlsen som är med på tåget, med allt vad det innebär för distributionen till handeln. En nyckelfaktor för framgång.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Jag tror tvärtom att varumärket Drakar och Demoner och att det är fantasy är de bästa förutsättningarn för att få till en bokserie som får lite "staying power". Särskilt om det blir en "young adult"-bok. Kanske till och med en vuxnare variant skulle funka, folk älskar ju fantasy.

Annars har väl Mutant och Kult redan fått böcker? Och Göttedämmerung? Och Mutant Chronicles, men det väl typ förra årtusendet.

Hmmmm ... Eon? Skrevs väl romaner till det spelet också?

Så det har försökts förut, men såvitt jag vet är det första gången ett så stort förlag som Bonnier Carlsen som är med på tåget, med allt vad det innebär för distributionen till handeln. En nyckelfaktor för framgång.
Jo men visst. Förlaget, varumärket och författarens förmåga väger givetvis mycket tyngre än spelet i sig. Jag menade mest att DoD faktiskt inte har så mycket värld att bygga på om man nu vill få något gratis av att bygga det på ett spel (alla de exempel du nämner har ju mer att ösa ur), men som sagt det är inte det viktigaste.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag menade mest att DoD faktiskt inte har så mycket värld att bygga på om man nu vill få något gratis av att bygga det på ett spel (alla de exempel du nämner har ju mer att ösa ur), men som sagt det är inte det viktigaste.
Ah, ja det har du ju rätt i. Jag hoppas dock att världen sakta kommer att byggas upp av Ligans olika publikationer, och tills dess finns så mycket tradition att ösa ur att det nog kommer att funka. I alla fall i ett "mindre" perspektiv, det blir nog ingen "Sagan om ringen" på ett tag. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Ah, ja det har du ju rätt i. Jag hoppas dock att världen sakta kommer att byggas upp av Ligans olika publikationer, och tills dess finns så mycket tradition att ösa ur att det nog kommer att funka. I alla fall i ett "mindre" perspektiv, det blir nog ingen "Sagan om ringen" på ett tag. :)
Ja, och att skriva böcker kan vara ett bra sätt att bygga värld, se på GW tex.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag tror tvärtom att varumärket Drakar och Demoner och att det är fantasy är de bästa förutsättningarn för att få till en bokserie som får lite "staying power". Särskilt om det blir en "young adult"-bok. Kanske till och med en vuxnare variant skulle funka, folk älskar ju fantasy.

Annars har väl Mutant och Kult redan fått böcker? Och Göttedämmerung? Och Mutant Chronicles, men det väl typ förra årtusendet.

Hmmmm ... Eon? Skrevs väl romaner till det spelet också?

Så det har försökts förut, men såvitt jag vet är det första gången ett så stort förlag som Bonnier Carlsen som är med på tåget, med allt vad det innebär för distributionen till handeln. En nyckelfaktor för framgång.
Neotech är en såpass bekant men ändå unik setting att jag tror det skulle bli bra som roman. Sen är ju jag svag för cyberpunk-litteratur 🙂

Med det sagt, jag tror att en DoD-roman (eller flera) absolut kan ha möjlighet att dra in nya spelare! Och den läckra bilden gjorde mig sugen på att läsa! Jag tror att det vore smart att använda samma setting i böckerna som finns i spelet, kanske Döda Skogen eller den där dimmiga dalen som jag glömt namnet på 🙂
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Kul! Synd bara att blurben inte är korrläst. När man hittar typ 3 fel i de tre första meningarna blir man lite misstänksam. Iaf jag.
Pressreleasen har fixat i den texten. Denna känns mer genomarbetad.

Tamea har aldrig känt sig hemma i rollen som dotter till en rik adelsman, med dyra klänningar och smycken. Hon övar hellre svärdsteknik med sin äldre bror. Men en dag kallas brodern iväg på ett hemligt uppdrag, och kort därefter börjar Tameas tatuering att bränna som eld. Tatueringen som både hon och brodern fick när de föddes. Snart har Tamea lämnat sitt trygga liv bakom sig för att söka svar på var brodern är, och varför tatueringen kallar på henne.

Men utanför ringmuren möter hon en verklighet som kräver långt mer än den disciplinerade och ordnade stridsträning hon fått på borggården. Det finns ingen ridderlig hederskodex hos en hungrig träskorm eller barmhärtighet i de infekterade köttsåren efter en blodtörstig vättes käftar.

För att överleva tvingas hon slå följe med ankan Gizma och alven Verven. Men kan hon verkligen lita på sitt resesällskap? Och hur ska hon kunna hitta sin bror när hon knappt kan ta sig levande till grannbyn?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Vad vet vi om det medföljande äventyret? Det utspelar sig i Dimmornas Dal, det är klart = bra tycker jag. Är det även Uggla som skrivit scenariot? Hon verkar ju ha rollspelat en del och nämner Jih-Pun som favortsetting (!).

EDIT En träskorm nämns i bokblurben och finns även illustrerad av Egerkrans.
 
Last edited:

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Kollade snabbt och det var ett rätt så rimligt pris så ska kolla om det är något som jag kan läsa för min 10åriga dotter.
 
Top