NYHET Fria Ligan och Bonnier Carlsen ger ut bokserie för Drakar och Demoner

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Gillar ju inte heller att "satans" används som ett exempelkraftord för en SLPs gestaltning i Drakkejsaren... men det är ju lätt ordnat och stör inte läsningen på samma sätt om man säger så.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Även recensenten i senaste Fenix (6/2023) stör sig på de moderna och engelska kraftuttryck som förekommer i boken.
(Har för övrigt mycket svårt att föreställa mig att barn 9-12 använder "fucking" som förstärkningsord vardagsvis, men man är väl en stofil).

Hoppas som sagt på bättring i del 2. Undrar om den också utspelar sig i Dimmornas Dal eller om äventyret fortsätter i Ärans Vägmiljö?
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
(Har för övrigt mycket svårt att föreställa mig att barn 9-12 använder "fucking" som förstärkningsord vardagsvis, men man är väl en stofil).
Ska säga att vi i skolans värld är ganska förtvivlade över hur grovt språkbruket blivit även i yngre år, så ja språket har blivit grövre bland barn. Fucking är nog det minst otrevliga jag kan tänka mig att barnen slänger sig med.

Edit: Med det sagt så är det väldigt sällan jag som vuxen får något sådant riktat mot mig. Mer saker en hör från kollegor på mellanstadiet att barnen slänger sig med och även i jobbet som högstadielärare.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Även recensenten i senaste Fenix (6/2023) stör sig på de moderna och engelska kraftuttryck förekommer i boken.
(Har för övrigt mycket svårt att föreställa mig att barn 9-12 använder "fucking" som förstärkningsord vardagsvis, men man är väl en stofil).

Hoppas som sagt på bättring i del 2. Undrar om den också utspelar i Dimmornas Dal eller om äventyret fortsätter i Ärans Vägmiljö?
För mig var det lite immersion-breaking för settingen, men det är väl ett avsiktligt stilistiskt grepp.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag tycker det är kul att man vågar leka med språk och svordomar på ett inom fantasy på svenska nytt sätt! Sen har jag inte läst boken så jag vet inte hur det funkar men principiellt är jag helt för 🙂

(Fick dessutom en väldigt stor lust med att inleda en spelomgång Drakar och Demoner med att säga ”Ni sitter på ett fucking värdshus!” 😁)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Jag tycker det är kul att man vågar leka med språk och svordomar på ett inom fantasy på svenska nytt sätt! Sen har jag inte läst boken så jag vet inte hur det funkar men principiellt är jag helt för 🙂

(Fick dessutom en väldigt stor lust med att inleda en spelomgång Drakar och Demoner med att säga ”Ni sitter på ett fucking värdshus!” 😁)
Drakar och Tourettes
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Jag tycker det är kul att man vågar leka med språk och svordomar på ett inom fantasy på svenska nytt sätt!
Usch kom inte här med nya perspektiv!

Skämt åsido bryr jag mig nog egentligen inte åt ena eller andra hållet o detta fallet. Går det hem hos kidsen så....

Däremot är nog min personliga preferens att språket fantasy gärna får vara lite distanserat från samtida språk, det bidrar till känslan av att uppleva en annan värld. Det behöver inte vara ålderdomligt för det, bara lite annorlunda.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Usch kom inte här med nya perspektiv!

Skämt åsido bryr jag mig nog egentligen inte åt ena eller andra hållet o detta fallet. Går det hem hos kidsen så....

Däremot är nog min personliga preferens att språket fantasy gärna får vara lite distanserat från samtida språk, det bidrar till känslan av att uppleva en annan värld. Det behöver inte vara ålderdomligt för det, bara lite annorlunda.
Ja, alltså svordomar är väl inget problem, men det är väl ingen höjdare om de inte kommer från settingen. Har stört mig på det ibland när jag SLar fantasy. Det är inte lätt att komma ihåg setting-specifika svordomar alla gånger..
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Ska säga att vi i skolans värld är ganska förtvivlade över hur grovt språkbruket blivit även i yngre år, så ja språket har blivit grövre bland barn. Fucking är nog det minst otrevliga jag kan tänka mig att barnen slänger sig med.

Edit: Med det sagt så är det väldigt sällan jag som vuxen får något sådant riktat mot mig. Mer saker en hör från kollegor på mellanstadiet att barnen slänger sig med och även i jobbet som högstadielärare.
Förlåt för OT men måste bara få berätta. Jag tyckte mina elever i högstadiet svor för mycket så vi skaffade en svordomsburk. Där man la i en lapp och skrev namnet på den som svurit. Efter tre veckor ledde jag stort över elevernas bäste representant.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Förlåt för OT men måste bara få berätta. Jag tyckte mina elever i högstadiet svor för mycket så vi skaffade en svordomsburk. Där man la i en lapp och skrev namnet på den som svurit. Efter tre veckor ledde jag stort över elevernas bäste representant.
Det är ju en klok och bra petning i rätt riktning. Fostran ingår ändå i vårt uppdrag, min kommentar var inte menad som att det är bra att språkbruket ser ut på så sätt utan mer som en observation att det är så språket ser ut hos barn och unga. Huruvida det blivit grövre eller ej törs jag inte svara på, kan vara så att det mer handlar om vad vi upplever som grovt gentemot vad som var grovt när vi växte upp. Könsord var ju på tapeten när jag växte upp till exempel.

Nu ska jag sluta vara OT.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Även recensenten i senaste Fenix (6/2023) stör sig på de moderna och engelska kraftuttryck förekommer i boken.
(Har för övrigt mycket svårt att föreställa mig att barn 9-12 använder "fucking" som förstärkningsord vardagsvis, men man är väl en stofil).

Hoppas som sagt på bättring i del 2. Undrar om den också utspelar sig i Dimmornas Dal eller om äventyret fortsätter i Ärans Vägmiljö?
Jag tycker det låter otroligt störigt. Samtidigt uppmuntrar jag alla initiativ som bryter den ”prosa på rollspelssvenska” som brukar prägla sånna här böcker. Så … jag är kluven. :)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Jag tycker det låter otroligt störigt. Samtidigt uppmuntrar jag alla initiativ som bryter den ”prosa på rollspelssvenska” som brukar prägla sånna här böcker. Så … jag är kluven. :)
Absolut så, men titta t ex på framgångsrika böcker som utspelas i historisk tid - "1793", Niemis "Koka björn", Björn Larssons "Long John Silver", Westös "Skymning 41", - har mycket svårt att se att ett mer "modernt" språkbruk med nutida och anakronistiska referenser hade förbättrat läsupplevelsen för dessa böcker.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Absolut så, men titta t ex på framgångsrika böcker som utspelas i historisk tid - "1793", Niemis "Koka björn", Björn Larssons "Long John Silver", Westös "Skymning 41", - har mycket svårt att se att ett mer "modernt" språkbruk med nutida och anakronistiska referenser hade förbättrat läsupplevelsen för dessa böcker.
Har inte läst böckerna du nämner, men jag håller helt med om att det lätt kan bli fel om böcker som ska ge en realistisk historisk känsla har ett modernt språk. Men det finns ju även berättelser i en fiktiv historisk setting som är så over the top att ett modernt språk passar jättebra. Tänker exempelvis på filmen King Arthur - Legend of the Sword (som jag i och för sig nog är ganska ensam om att gilla). Nu vet jag dock inte om Drakar och Demoner-boken har en sån over the top-stil.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Absolut så, men titta t ex på framgångsrika böcker som utspelas i historisk tid - "1793", Niemis "Koka björn", Björn Larssons "Long John Silver", Westös "Skymning 41", - har mycket svårt att se att ett mer "modernt" språkbruk med nutida och anakronistiska referenser hade förbättrat läsupplevelsen för dessa böcker.
Men de är historia väll? Inte fantasy?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Men de är historia väll? Inte fantasy?
Nej och jag tycker det kan finnas anledning inte fastna i att fantasy måste kännas "historiskt". Jag kan helt klart förstå att man väljer den vägen (och har egentligen inga problem med det) men huvudpoängen är väl att det finns ett visst självändamål i att det inte ska kännas samtida, sen vilken väg man går för att uppnå den effekten är mindre viktig.

(För att ta två exempel. Erik Granströms språk i Svavelvinter-böckerna är ju särpräglat och bidrar till fantasy-känslan utan att vara typiskt gammaldags. Jag tycker även att skrofmål från MUA, oavsett vad man tycker om dess studentikosa inslag, uppnår effekten av att vara annorlunda och ge en viss känsla av en annan värld, även om det är postapokalyps och inte fantasy, utan att hänfalla till någon slags ålderdomlig prosa.)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Rent litteraturhistoriskt är väl fantasy i princip en sub-genre till historieromanen. Håller med Bifur om att arkaiserande språk och andra sätt att få särprägel i språkbruket känns som ett om inte nödvändigt så i alla fall vanligt inslag i historieromaner och fantasy.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Just svordomar i fantasy kan vara knepiga tycker jag. Vi har ju mycket ”bibliska” svordomar - exempelvis helvete, jävlar, fan, satan och så vidare - vilket kanske inte passar så bra. Näst vanligast är väl svordomar kring kön - Kuken! Fitta också! och så vidare - och sånt kanske man inte vill ha med i en barnbok. Det går ju att hitta på lite fantasyaktiga svordomar typ Du som till en gris! men det låter kanske inte riktigt kraftfullt nog. Menar inte med detta att ”fucking” nödvändigtvis är det bästa alternativet, menar bara att det är klurigt.
 
Top