NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Fria Ligan kom idag ut med nyheten att Drakar och Demoner intar medeltidsveckan på Visby. Ska bli scenintervju med Johan Egerkrans, gå att spela ett specialskrivet äventyr eller se på när Sweden Rolls spelar.

Står även att releasen blir våren 2023.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Drakar och Demoner intar medeltidsveckan på Visby.
Det är väl helt orimligt att dra några slutsatser om spelets... profil... alltså att det skulle bli mer historiskt/medeltid och mindre (high) fantasy?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det är väl helt orimligt att dra några slutsatser om spelets... profil... alltså att det skulle bli mer historiskt/medeltid och mindre (high) fantasy?
Det vore coolt, hoppas de gör mycket noggrann research så att ankorna i nya DoD påminner mycket om de humanoida ankorna som fanns under medeltiden!

(Skämt å sido, kul att de är där! Hoppas att de lyckas få folk som inte testat rollspel intresserade 🙂)
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
(Skämt å sido, kul att de är där! Hoppas att de lyckas få folk som inte testat rollspel intresserade 🙂)
Ja, jag tänkte det när jag såg utskicket. Det känns som en bra miljö att sälja in spelet i. Mycket nördigt folk, rätt många unga, så klart de flesta med fantasy/medeltidsintresse.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Våren 2023...
😭

Kul att de finns på plats under medeltidsveckan. Bra för hela hobbyn.

Men fortfarande ...2023..., snyft

C
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Ja, jag tänkte det när jag såg utskicket. Det känns som en bra miljö att sälja in spelet i. Mycket nördigt folk, rätt många unga, så klart de flesta med fantasy/medeltidsintresse.
För att inte tala om nostalgiker! Jag har alltid varit fundersam på varför Neogames aldrig satte upp ett bord och sålde Eon. (De håller/höll väl till i Visby.) Man är väl aldrig så inspirerad till att köra fantasyrollspel som när man springer runt på marknaden i medeltidskläder/bland medeltidsklädda.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Kommer det sändas något från medeltidsveckan?
Vore ju intressant om möjligt att ta del av när Sweden rolls spelar, intervjun med Egerkrans och Undhagen och annat intressant som Fria Ligan kan tänka sig att visa upp.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Gissar på nej, det är inte riktigt medeltidsveckans grej. Det är väl om FL själva ordnar något.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Det är väl om FL själva ordnar något.
Var detta jag hoppas på. De har ju ordnat lite Q&A och liknande förr online och Sweden rolls har lite erfarenhet av att spela in avsnitt (iaf ljudet).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
För att inte tala om nostalgiker! Jag har alltid varit fundersam på varför Neogames aldrig satte upp ett bord och sålde Eon. (De håller/höll väl till i Visby.)
Nej, dagens NeoGames håller till i Visby, men gårdagens NeoGames (som höll till i Gbg och var de som skapade Eon) är dagens Helmgast (som håller till i Sthlm, och lite här och där).

Det sagt så är det kanske ändå en bra idé att hänga i Visby med rollspel. Men FL brukar ju vara lite smartare och ha lite mer resurser (iaf numera) än övriga förlag.
 

Cernunnos

Veteran
Joined
18 Apr 2017
Messages
63
Location
STHLM & Andra Världar
Jag tänker nog som någon skrev tidigare i tråden (hittar inte posten igen efter att lyckats ta mig till slutet) att det kan bli en fin utgångspunkt för personer att komma in i rollspelandet. Sedan med både FL och alla andra svenska rollspelsförlag och uppsjö av rollspel på svenska att ta till sig.
Jag tror nog att de kommer göra bra jobb med att bygga vidare på klassiska regelsystemet och modernisera det. Gillar valet av illustratör och samtidigt hade det varit roligt med helt ny person för det. Hoppas inte att det kommer uppstå förvirringar kring FL DoD och Riots.

Jag tycker även det är kul att det ska komma ut nya äventyrsmoduler och inte bara en modernisering av gamla. Det hade nog varit en trist återvändsgränd. Jag hoppas också att det inte blir någon metaplot eller liknade. Om sådant görs hoppas jag att den friläggs så att den kan bortses och låta DoD vara en sandlåda att spela i, både med hemmabyggen, utgivna äventyrsmoduler och tredjeparts.
 
Top