NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ja, kan du se Eon-, Symbaroum- eller D&D-spelare plötsligt byta ned sig till ett mer generiskt DoD? Det kan inte jag.
"Byta ned sig"? Hehe, jag tror att vi idag kan spela både Eon, Symbaroum, D&D och DoD. Fanatiska fanbois är rätt ovanligt även om det finns en del som menar att Eon gör allt bättre än allt annat ;)

Oavsett anser jag att ett bra och livskraftigt DoD behövs. Och RM har inte riktigt levererat.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
"Byta ned sig"? Hehe, jag tror att vi idag kan spela både Eon, Symbaroum, D&D och DoD. Fanatiska fanbois är rätt ovanligt även om det finns en del som menar att Eon gör allt bättre än allt annat ;)

Oavsett anser jag att ett bra och livskraftigt DoD behövs. Och RM har inte riktigt levererat.
Måns summerade vad jag tänkte skriva. Har vi verkligen fortfarande skyttegravar i rollspelssverige. Dags att komma upp ur dem isf

Det här är inget nollsummespel
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Måns summerade vad jag tänkte skriva. Har vi verkligen fortfarande skyttegravar i rollspelssverige. Dags att komma upp ur dem isf

Det här är inget nollsummespel
Jag utgår från att folk spelar det spel de tycker bäst om, och inte andra snarlika spel som för dem är sämre?

Jag spelar för tillfället tex Eon och D&D. Jag upplever att dessa två spel tillsammans verkligen täcker upp i stort sett hela möjlighetsrymden i trad-fantasygenren, och skulle därför aldrig få för mig att spela ett tredje fantasyrollspel, om det inte var typ extremt nyskapande (eller spelledaren lockade med ostbricka/porr/misärporr).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Hur tusan hinner du det? Till och med när jag var arbetslös hade jag bara plats i mitt liv för typ två fantasyspel.
Det är väl inte svårare än att man varvar lite, tänker jag? Säg att man spelar två gånger i månaden, då har man ju 24 spelmöten per år och hinner således med att spela typ 6–12 olika spel beroende på hur långa scenarier man kör. Man måste inte köra långa kampanjer =)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är väl inte svårare än att man varvar lite, tänker jag? Säg att man spelar två gånger i månaden, då har man ju 24 spelmöten per år och hinner således med att spela typ 6–12 olika spel beroende på hur långa scenarier man kör. Man måste inte köra långa kampanjer =)
Jag utgår givetvis från att alla spelar långa kampanjer.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kul att du hittat en spelstil och två fantasyspel som du gillar, Ola.
Tror du inte andra har gjort det? Jag tror verkligen inte att de flesta rollspelare ute i stugorna sitter och spelar ett brett spektrum av olika rollspel, det är mest något jag tror podcast-folket och de "avantgardistiska dekonstruktivistiska" wrnu-hipstersarna gör.

Jag förstår att det är anekdotiskt, men de flesta rollspelare jag känner som inte gör podcast/hänger på konvent spelar typ bara två-tre olika rollspel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Om vi ska stapla anekdoter: Innan Coronan hade vi en ganska livaktig rollspelsklubb på jobbet. Inte för oss lärare då, utan eleverna.

De spelade mestadels D&D, men varvade – om jag förstod dem rätt – med att testa andra spel, och en del av de andra spelen blev kvar. De spelade alltså ett hyfsat brett spektrum, även om det givetvis inte blev jättelånga kampanjer av allt.

Jag är osäker på om dessa gymnasieelever ska klassas som "podcast-folk" eller "wrnu-hipsters".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om vi ska stapla anekdoter: Innan Coronan hade vi en ganska livaktig rollspelsklubb på jobbet. Inte för oss lärare då, utan eleverna.

De spelade mestadels D&D, men varvade – om jag förstod dem rätt – med att testa andra spel, och en del av de andra spelen blev kvar. De spelade alltså ett hyfsat brett spektrum, även om det givetvis inte blev jättelånga kampanjer av allt.

Jag är osäker på om dessa gymnasieelever ska klassas som "podcast-folk" eller "wrnu-hipsters".
Jag är mycket öppen för att ha fel här!

Sedan -köper- ju folk helt klart många fler spel än de faktiskt spelar, den biten är väl belagd. Men det är just det som är kärnan i problematiken jag upplever - köpta men ospelade spel genererar inte entusiasm för tredjeparts-skapande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Men alltså, det är lätt att få mig att köpa nya DoD. Skippa Egerkrans och övertyga Ackegård att göra comeback, så kommer jag crowdfunda som fan.
Jag tror möjligen att det kan finnas vissa indikationer på att du inte är målgruppen för just det här spelet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
För att tala klarspråk, jag tror att vad Måns, och många med honom, hoppas på, är att DoD kan bli en stor, bred inkörsport för just gymnasieungdomar etc. Lite på samma sätt (men givetvis inte samma skala) som DnD.

EDIT: Klarspråk eller smurfspråk ;)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag känner lite som Ymir utan att ha något att baka upp det med. Jag tycker det är bra att DoD kommer ut på nytt i en ny version, men är det verkligen det som ungdomar i Sverige förknippar rollspel med? Tiderna förändras, men jag kan bara utgå anekdotiskt från när jag gick på gymnasiet och då var det vampier som definierade rollspel bland de som spelade på den skolan jag gick på, inte DoD. Sen fanns så klart kännedom om DoD, men jag upplevde aldrig att det var DoD som var rollspel för oss på den tiden, utan det var mer DnD och Vampier.

Oavsett, jag är nyfiken på vad som kommer hända med DoD, däremot ställer jag mig väldigt frågande till DoDs status och kännedomen om DoD bland ungdomarna om dessa inte har rollspelande föräldrar vill säga.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag utgår från att folk spelar det spel de tycker bäst om, och inte andra snarlika spel som för dem är sämre?
Nja, omväxling förnöjer. Olika spel erbjuder olika stilar, olika spelvärldar och inte minst olika kampanjer. Så nog finns det utrymme för att växla hos många grupper.

Det sagt tror jag att ett framgångsrikt DoD kommer att kannibalisera på de andra svenska fantasyrollspelen, vare sig det är Ligans avsikt eller ej. Det kommer att vara bra för helheten (precis som DnDs framgångar är det) men enskilda spel lär komma i kläm.
 
Top