NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag funderar på om kritiken (eller iaf konstaterandet) att Ereb Altor var ett lapptäcke egentligen var något som störde så många när det släpptes.
Jag tror du har rätt. Det var ju då allt var nytt och coolt och fantastiskt så det var ju så man gjorde en kampanjvärld så att säga.

Lapptäcksteorin, som jag själv klamrar mig fast vid, kom nog senare när Ereb Altor i nostalgiskt skimmer framhölls som "sanna Drakar och Demoner" och att inget kunde vara "äkta DoD" om det inte var satt i Ereb Altor, alltså när Chronopia kom. Så till viss del kan lapptäckes-sanningen springa ur en reaktion på kritiken mot allt som inte var Ereb Altor.

Tror jag, i alla fall.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Vi spelade heller aldrig ut resor mellan äventyren, men det berodde nog främst på att vi sällan använde samma rollpersoner i flera äventyr.

Jag funderat på om det går att hitta en snygg lösning på mellanspel. Det kan vara tabeller eller uppslag som motiverat varför rollpersonerna tagit sig till platsen för det nya äventyret och kanske kan det också innehålla val för rollpersonerna som kan ge dem belöningar i form av EP eller pengar. Jag håller på med en sån grej i Konfluxsviten nu och jag tolkar det som att det ska finnas något liknande i kommande The One Ring (det kanske redan finns i det förra?).
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag funderar på om kritiken (eller iaf konstaterandet) att Ereb Altor var ett lapptäcke egentligen var något som störde så många när det släpptes. Jag minns mest att jag var fascinerad över att alla äventyrsplatser plötsligt fick en samhörighet och ett förhållande till varandra som tidigare saknats (bara kartan gav mig mycket inspiration till egna äventyr). Var det verkligen många som ifrågasatte varför spårvägen i Magilre inte fortsatte genom Klomellien eller varför Trakoriens remuntradyrkan inte hade tempel i Kandra?

Att olika länder hade sin egen "lapp" med religion/kultur/politik/folkslag var något som jag just där och då tyckte mest var intressanta kontraster.
En bra poäng. Samtidigt ska man inte tro att dem ska spela DoD 22 kommer vara 11-åriga 80-talister. Så för mycket lapptäcke kommer säkert störa många, så ska man behålla Ereb bör man jobba på att sy ihop lapparna ordentligt. Men att tro att dem nu medelålders spelarna istället kommer vilja och orka sitta och uppfinna egna världar tror jag också är lite naivt.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag funderar på om kritiken (eller iaf konstaterandet) att Ereb Altor var ett lapptäcke egentligen var något som störde så många när det släpptes.
Som jag minns det upplevde vi att äventyren inte hände i Ereb Altor, eftersom vi dels inte kände att äventyren hängde ihop, och dels att Ereb Altor var till ett annat spel (som att det var något för initierade, typ någons äldre kusin, och att vi saknade den rätta kunskapen för att någonsin kunna vara med).

Så lapptäcket i sig störde inte, däremot att det kändes som att varje äventyr/kampanj började på noll - att man fick hemläxa att läsa på en massa lore som inte verkade ha några beröringspunkter med det vi läst tidigare annat än att årtal var i efter odo.

Jag skulle tro att det här är en anledning till att vi aldrig har återvänt till Ereb Altor.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Det är ju lite intressant att de olika folkslagen har specifika hemländer.

"Skogsalver" blev ju sedemera Landori, "Dvärgarna" antar jag flyttade österut till Grynnerbergen.
 
Top