Mellanspel inför Oraklets fyra ögon

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Jag håller på att förbereda att spelleda Oraklets fyra ögon och tar gärna emot lite tips och inspel. Det är ett ganska smalt inlägg och jag vänder mig främst till er som spellett hela eller delar av Konfluxsviten eller är insatta i Trakorien på annat sätt. @Lemur kan sluta läsa nu.

Det gäller framförallt ett mellanspel som jag har i gång med mina spelare. Efter Svavelvinters slut har spelarna fått meddela vad deras rollpersoner tar sig för.

- Spionankan Mork di Bora (vilket bara är en föklädnad!) gav sig av till Albarunzia för att ikläda sig rollen som Shamashmunken broder Nug och meditera över de traumatiska upplevelser han fick genomlida i Järntornets krater. Samtidigt får han även ta del av delar av den politiska utvecklingen i Trakorien under 610-613.

- Druid-alven Marol, ursprungligen från Mereld och tjänande Tigwalvan, försvann i striden mot orcherna vid kratern och har vandrat genom världarna. Först hamnade han i Inashtars rike, därefter i dödsrikets sjö där Shagul lät honom passera. Resan fortsatte till de Grå hallarna, där han fick bevittna Manghaldes och Melealinas kamp mot Ebharing, därefter till Gombitakles slemdjungler, där han blev lurad av Kamalkus och slutligen räddad av Tigwalvan till spelvärlden igen.

- Adelsdamen Joanna Trinci di Mireldi har, i sällskap av vargmannen Naako, återvänt som arvinge till sitt furstendöme i Lasemos. Där har adelsmannen Sigisnar av Godlar genomfört en kupp och inlett ett bräckligt styre (som givetvis kommer falla och Sigisnar hamnar till slut i Lom Koranna). Naako drömmer samtidigt om mordet på hans föräldrar och minnena av mördarens namn återkommer. Det är Cymba! Rykten om dennes framfart i Milacke når samtidigt Lasemos.

- Slutligen vill den marjuriske dvärgen Bolder besöka Kopparbergens dvärgar, men där har jag svårt att knyta ihop berättelsen med skeendena i Trakorien. Han har visserligen Sturmendrang med sig och kommer få känna av dess beroendeframkallande effekt, men i övrigt letar jag uppslag att introducera i den här spelarens mellanspel. Jag har funderat lite på att jobba med dvärgarnas hat mot Det heliga kishatet, men vill inte gör dem alltför involverade i det kommande inbördeskriget. Ett annat uppslag är att låta dvärgarna på något sätt ha en koppling till jorddragaren Jagernatha. Skulle det vara rimligt?

Jag tar alltså gärna emot fria associationer och tips kring det ovan, men främst angående Kopparbergens dvärgars möjliga koppling till skeendena i Trakorien inför den femte konfluxen.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag har tyvärr inget att säga om din frågeställning, Guldis, utan vill säga att du verkar ha en verkligt cool kampanj igång. Blir lite sugen på att spela Konfluxsviten, trots att jag vet att jag egentligen bara gillar första delen. Vidare, vad kör ni för system? EDD?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Jag har tyvärr inget att säga om din frågeställning, Guldis, utan vill säga att du verkar ha en verkligt cool kampanj igång. Blir lite sugen på att spela Konfluxsviten, trots att jag vet att jag egentligen bara gillar första delen. Vidare, vad kör ni för system? EDD?
Vi kör i grunden med Svärdets sång-reglerna, med husregler för det som behövs. Jag skrev exempelvis ett kompendium med regler för väder och sjöfart för att passa in i Trakorien. Mellanspelet kör vi för övrigt som chat i Discord, med tärningsbot. Väldigt mysigt! Själva spelandet kommer vi sedan köra i Foundry.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Svärdets sång, okej! Orkar du berätta varför du valde just det? Ingen EDD-fanboi själv, men skulle jag köra Konfluxen skulle jag kanske ändå välja det pga nostalgi. Fast det suger och jag förstår att man kan vilja spela något annat.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Svärdets sång, okej! Orkar du berätta varför du valde just det? Ingen EDD-fanboi själv, men skulle jag köra Konfluxen skulle jag kanske ändå välja det pga nostalgi. Fast det suger och jag förstår att man kan vilja spela något annat.
Det var inte ett så övervägt beslut. Jag är lite frälst av Svärdets sång och det fanns färdig struktur i Roll20 (som vi körde med först). Utfärdsreglerna och väderreglerna från Bittermarken funkade dessutom väldigt bra till Svavelvinter. Eventuellt hade det varit enklare att köra typ Kopparhavets hjältar i de kommande äventyren, men jag testar SS ett tag till. EDD körde jag första gången jag spelledde Svavelvinter för några år sedan, men det lockar inte så mycket.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
där han fick bevittna Manghaldes och Melealinas kamp mot Ebharing
Det är väl en vision av framtiden då,om ni inte spelat O4Ö än?

Kopparbergens dvärgar
Hjälp, jag glömmer Erebs geografi, var ligger det?

Annars är min enda reflektion att jag hade försökt låna från böckernas tidslinje och tryckt ihop skeendena mellan de två äventyren till en kortare period än två år.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Det är väl en vision av framtiden då,om ni inte spelat O4Ö än?



Hjälp, jag glömmer Erebs geografi, var ligger det?

Annars är min enda reflektion att jag hade försökt låna från böckernas tidslinje och tryckt ihop skeendena mellan de två äventyren till en kortare period än två år.
Ja, precis, jag tänker att Marols resa i Multiversum även är en tidsresa i det avseendet, alternativt att de Grå hallarna inte har någon kronologisk tid på det sättet. Medvetet flum hur som helst!

Kopparbergen ligger på sydöstra Palamux. Det som finns skrivet om det är följande:

”Bergen hyser ett dvärgrike, ett svårmodigt, tillbakadraget folk som utan ansträngning motstått alla erövringsförsök. Dvärgarna handlar med människor, men enbart vid en handelsstation byggd i en djup ravin på deras område, tre dagars färd med oxkärra från Soblak. Vägen till ravinen kan lätt övervakas av spejare, och fastän den är välbyggd rymmer den inga härskaror.

Orsaken till dvärgarnas försiktighet är att de kom till Palamux som slavar for att bruka koppar åt det heliga Kishatet. De flydde snart bland de otillgängliga bergen, och har under tvåhundra år byggt upp sitt rike. Till en början rådde öppen fientlighet med människorna, men nu förekommer viss kopparhandel.

Det är känt att inkräktare i bergen avvisas tämligen brutalt, och shamashpräster har bevisligen försvunnit även på senare tid.”

(Från http://strimlad.se/fri_konflux/trakorien/04.palamux.html)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
- Slutligen vill den marjuriske dvärgen Bolder besöka Kopparbergens dvärgar, men där har jag svårt att knyta ihop berättelsen med skeendena i Trakorien. Han har visserligen Strumendrang med sig och kommer få känna av dess beroendeframkallande effekt, men i övrigt letar jag uppslag att introducera i den här spelarens mellanspel. Jag har funderat lite på att jobba med dvärgarnas hat mot Det heliga kishatet, men vill inte gör dem alltför involverade i det kommande inbördeskriget. Ett annat uppslag är att låta dvärgarna på något sätt ha en koppling till jorddragaren Jagernatha. Skulle det vara rimligt?

Jag tar alltså gärna emot fria associationer och tips kring det ovan, men främst angående Kopparbergens dvärgars möjliga koppling till skeendena i Trakorien inför den femte konfluxen.
Fruktansvärt coolt mellanspel! När det gäller dvärgen så skulle du kunna låta dig inspireras av händelserna i romansviten där Gadagormgald (heter han va?) gömmer sig och sin här i bergen. Jag vill minnas att baraboskerna var inblandade här. Man kan ju också tänka sig att någon av de stridande parterna vill åt dvärgarnas smide. Kanske har någon redan lagt en beställning på 4000 spjutspetsar. Eller, ännu hellre så är det flera armér som vill åt spjutspetsarna och dvärgkungen/drottningen finner det svårt att navigera politiskt mellan dem. Om det bara hade funnits en mer världsvan dvärg bland dem, som förstod sig på svettlänningarnas lynne!!!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Fruktansvärt coolt mellanspel! När det gäller dvärgen så skulle du kunna låta dig inspireras av händelserna i romansviten där Gadagormgald (heter han va?) gömmer sig och sin här i bergen. Jag vill minnas att baraboskerna var inblandade här. Man kan ju också tänka sig att någon av de stridande parterna vill åt dvärgarnas smide. Kanske har någon redan lagt en beställning på 4000 spjutspetsar. Eller, ännu hellre så är det flera armér som vill åt spjutspetsarna och dvärgkungen/drottningen finner det svårt att navigera politiskt mellan dem. Om det bara hade funnits en mer världsvan dvärg bland dem, som förstod sig på svettlänningarnas lynne!!!
Ja, grymt förslag! Det känns orimligt att dvärgarna skulle smida vapen åt Kishatet, men kanske att barboskerna skulle kunna få en roll. De kan ha handlat månsten med dvärgarna sedan tidigare, men nu plötsligt viskande beställt vapen istället. Andra fraktioner tycker jag är svåra att få in. Det känns inte som att Trakoriska riket riktigt anar hotet förrän det är över dem och de är ju dessutom upptagna av krisen på Marjura.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Ja, grymt förslag! Det känns orimligt att dvärgarna skulle smida vapen åt Kishatet, men kanske att barboskerna skulle kunna få en roll. De kan ha handlat månsten med dvärgarna sedan tidigare, men nu plötsligt viskande beställt vapen istället. Andra fraktioner tycker jag är svåra att få in. Det känns inte som att Trakoriska riket riktigt anar hotet förrän det är över dem och de är ju dessutom upptagna av krisen på Marjura.
Har du läst Granströms romaner? De går på djupet i hur kriget uppstod och vilka makter som är inblandade och deras roll i det hela.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Har du läst Granströms romaner? De går på djupet i hur kriget uppstod och vilka makter som är inblandade och deras roll i det hela.
Jag läste de två första för länge sedan, men har inte de politiska intrigerna i minnet. När jag läser småstycken nu, känns det som att Magilre är mer inblandade i böckerna än vad de är i kampanjen.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Jag läste de två första för länge sedan, men har inte de politiska intrigerna i minnet. När jag läser småstycken nu, känns det som att Magilre är mer inblandade i böckerna än vad de är i kampanjen.
Även personer i Tricilve är involverade och det smusslas och fifflas på alla möjliga håll. Ex mellan Trakorien och Ransard. Eller iaf mellan vissa av dem. Med andra ord bör du kunna hantera konflikten lite som du själv vill. Det är inte något angrepp som kommer från ingenstans."]
 
Last edited:

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
Låter som ett roligt mellanspel redan nu! En mer hands-on detalj nedan.

OBS! Spoiler varning dock för den som eventuellt inte vill veta godbitar i Oraklets fyra ögon!

Tanken i O4Ö är ju att man ska använda den gamla Trakorien modulen för att hitta de 4 oraklen. Detta är fullt möjligt för gröna ögat och vita ögat. Det går dock inte för röda och blåa eftersom deras hemvist inte står beskriven i Trakorien modulen (Trakorien modulen hjälper lite vad gäller röda ögat, men inte tillräckligt).

För det blå ögat kommer någon SLP ganska tidigt och pekar med hela handen vart RPs ska. Lite tråkigt kan jag tycka. Bättre att låta någon av dina RPs i mellanspelet komma i kontakt med Skuger och den svävande klippan. Likadant med röda ögat. Låt någon av dina RPs komma i kontakt med Björkebeningarna (och kanske även Labne). Om de sedan knäcker vart oraklen är så fine. Annars blir det garanterat kul om de åker till fel ställe (I should know, hände min spelargrupp)! Då lägger du in ett spännande roligt äventyr där som sedan RPs i slutet inser var... Ett blindspår. Naturligtvis får de 0 hjälp av SL att lokalisera oraklen.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Låter som ett roligt mellanspel redan nu! En mer hands-on detalj nedan.

OBS! Spoiler varning dock för den som eventuellt inte vill veta godbitar i Oraklets fyra ögon!

Tanken i O4Ö är ju att man ska använda den gamla Trakorien modulen för att hitta de 4 oraklen. Detta är fullt möjligt för gröna ögat och vita ögat. Det går dock inte för röda och blåa eftersom deras hemvist inte står beskriven i Trakorien modulen (Trakorien modulen hjälper lite vad gäller röda ögat, men inte tillräckligt).

För det blå ögat kommer någon SLP ganska tidigt och pekar med hela handen vart RPs ska. Lite tråkigt kan jag tycka. Bättre att låta någon av dina RPs i mellanspelet komma i kontakt med Skuger och den svävande klippan. Likadant med röda ögat. Låt någon av dina RPs komma i kontakt med Björkebeningarna (och kanske även Labne). Om de sedan knäcker vart oraklen är så fine. Annars blir det garanterat kul om de åker till fel ställe (I should know, hände min spelargrupp)! Då lägger du in ett spännande roligt äventyr där som sedan RPs i slutet inser var... Ett blindspår. Naturligtvis får de 0 hjälp av SL att lokalisera oraklen.
Bra tips! Jag har nog tänkt att Vox Ranzina ger tillräcklig info även om det röda och blå ögat, men intressant att höra att dina spelare hade svårt med dem.

Jag har tänkt lite som du föreslår när jag lät Cymba vara vargmannens föräldrars mördare. När RPna hör rykten om att han är i Skuger kanske det drar dem dit av den anledningen istället för ögat. Annars har jag inga problem med att Manghalde skickar dit dem.

När det gäller röda ögat har jag funderat på att introducera Moliax och göra honom till en bekant att stöta på i Maravelda. Han kan ge hintar om vad som händer vid Hoskas klyfta och dessutom berätta att uppstudsaren Sigisnar av Godnar (som också kommer introduceras i mellanspelet) finns där.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
I min spelgrupp körde vi också ett rejält mellanspel mellan Svavelvinter och Oraklets Fyra Ögon. Det mellanspelet inleddes direkt vid ankomsten från Marjura och där valde jag att omarbeta några gamla DoD och Mutant-äventyr så de passade in i Trakorien. Dels ville jag inte bara klippa bort alla händelser ur spel från den officiella tidslinjen, utan låta rollpersonerna vara en del av den samt planera händelser inför kampanjens fortsättning. Dels ville jag av nostalgiska skäl få spela igenom de gamla äventyren (även om det var i en Trakorisk tappning).

Edsbrytarna i Erebos (Ereb Altor Boxen)
Äventyret utspelade sig i den trakoriska huvudstaden Tricilve istället för Erebos huvudstad Nohstril på ön Dakkilo. Den bankrutte handelsmannen Erbolsus blev istället den trakoriske svavelmagnaten Findigan Mogger vars sista svavellast försvunnit. Handelshuset Hinkare ersattes av Handelshuset Skoffare och säkerhetsmannen Steinar Rödnäbbe blev istället Casimo Hruckert. Erebolsus son Erminkus blev istället rollpersonen (Moggers svärson) Steinar Björkesjö som kidnappades och hölls fången i Skoffares handelshus.

Loberga Herrgård (Sinkadus 14)
Äventyret är från början till Mutant 2 och utspelade sig istället på den bralgiska slätten söder om Tricilve. Här blev man ombedda att utreda mordet på adelsmannen Albrinth da Privavi (i originalet "Klas Loberg") och senare Kastykeprästen Hellgott (Albert Varpa).

Monster & Män (Drakar och Demoner)
Kampanjmodulens avsnitt om svävande öar gav inspiration till den svävande ön utanför Mereld där elementarakademin Sfärernas centrum huserade i samråd med Kafrilerordern. Befolkningen bestod av akademiker, magiker och präster istället för älvfolk och råttmän. Ön styrdes också av ett sjumannaråd istället för den ”autark” som beskrivs i originalet.

Brännpunkt Hindenburg (Mutant 2)
Äventyret förflyttades till Tricilve (istället för Hindenburg) där Stefan Vang ersattes av Digeta Longa agenten Nin Hallaska. Gatans Barn ersattes av shagulitcellen i staden som senare kidnappade Praanz Da Kaelve (Arnold Bjurensköld). Staden Ume byttes ut mot anslutningshamnen Okruzande där Praanz ovetande skickade rollpersonerna till attentatet vid skeppsdockan (Gustastorget). Medan han utredde attentatet som verkade bero på vapensmugglingen på Marjura så bad han rollpersonerna leta efter avtalshandlingar hos handelshuset Shakello (istället för den kidnappade Bjurensköld i Alsachals Hus). Slutligen blev som sagt Praanz kidnappad av Malek Mangus (Mintel Renvald) som även mördade Digeta Longa-agenten Moska (Jån Erkväll) vilket ledde fram till en slutstrid i shaguliternas trävilla (Gatans Barns högkvarter).

Havets Vargar (Drakar och Demoner)
Vikingaäventyret börjar i Tricilve istället för Kaupang i Vestfold. Rollpersonernas uppdrag blev att frita den fängslade Steinar Björkesjö (andalusiern El Jabato) från Hymbergonds gruvläger istället för att resa till Spanien och hämnas på rövarhövdingen Luis Candelas (kondottiär Cymba da Skugre) som tillfångatog honom. Istället för Torbjörn Starkes drakskepp stötte man på trakoriska pirater och när man sedan vandrar landvägen mot fånglägret (rövarhövdingens fäste) passerade man ett stråtrövarnäste (Orchernas Grottor) som man tvingades fly ifrån. Något senare nådde man gruvlägret där Steinar befriades efter en kamp med en jättespindel (spindlarna Iaurogar i rövarhövdingens fäste).

En blandning av Djupets Fasor och Döda Skogen (Drakar och Demoner)
I en kombination av äventyren fortsatte färden mot Vumbra. Istället för den skövlade dvärgbyn Dracht anlände man till en bergsby skövlad av trakorier. Anden i byn som manade rollpersonerna att samla de döda för att få ta del av deras skatter blev istället en vålnad av byns animist som ville att man skulle samla de döda och därtill blåsa i bergahornet som fanns på dalsänkans botten (istället för i underjorden) för att nå grotthallarna österut. Efter ett besök i Marduks vindtempel (Vindarnas tempel i Döda Skogen) fick man tips om att hornet skulle finnas i sjöhäxans boning (Magikern Vindhands undervattenskomplex).

Maktens Portar (Drakar och Demoner)
Efter att bergets väsen (anden i Dracht från Djupet Fasor) öppnat gruvportarna vandrade sällskapet vidare i jakt på en utgång österut. Samtliga skelett, orcher och resar byttes ut till vättar. Strukturen på kartorna förenklades och Dakoths tjänare Mogdath med sitt svärd Aleth-Kheloch blev en namnlös mörk skepnad med en glödande tvåhandslägga.

Marsklandet (Drakar och Demoner)
RP fick möjlighet att besöka Ranz innan O4Ö och på uppdrag av ranzinerledaren Peatro Patralba (istället för magikern Serego) fick man i uppdrag att finna en helande ört (istället för den magiska kristallen). Örten skulle finnas i Sumbraträsken på Palamux (istället för Marsklandet). Man besökte först en ö med musteloner (istället för Tigerön) och fick därefter en mardröm orsakad av mareskunk (istället för Vargön). Något senare mötte man Shamasherprästinnan Perrima (istället för överprästinnan Seep-Hath-Ka'aa) och rollpersonen Melobin svor in sig med Shamashprästinnans bindande ord (istället för överprästinnans förbannelse). Följande dag ankom man till mångudinnan Luvenas tempel (istället för krokodil- och vattengudinnan Viandars tempel) där man drogades ner av templets prior Xellimogga (istället för överstepräst Lekop Migorn) men lyckades till sist undkomma med livet i behåll. Efter flykten hamnade snart sällskapet hos träskfolket och deras äldstekvinna Grindeskinn (istället för hos Najaderna Ereli och Eelin). Efter lite byteshandel fick man information om att animisten Sardimon kunde ordna fram sumpulken (istället för att Karkionen kunde ordna med sjöormsbrygd) varpå Melobin bytte till sig denna mot en berättelse. Följande dag anländer man till Handelsstationen där gruppen erbjöd sin läkekunskap innan intrigen med en draksvedd pojke hann presenteras (istället för hövdingens skjutna dotter som förgiftats av en svartalfspil). Rollpersonerna fann även skeckerkvinnan som kidnappats av byborna (istället för alvkvinnan). Efter en kort återträff med templets präster så dök rollpersonernas vän Serego da Moherra och hans medhjälpare upp (istället för drakdräpardvärgarna) på handelsstationen och berättade att de var ute på drakjakt. Färden fortsatte mot Drakön (där draken Kréurm fått ge plats åt Nemisyx), varpå man kom ut på fjärden (där den skjutna svanmön istället blev den skjutne Sardimon). Vidare återvände man till Luvenas Tempel (Viandars Tempel) för att hämnas och återta sina tillhörigheter. Därefter styrde man mot Magiakademin (som istället för vatten-elementaristen Dermatt och hans elever innehöll synvrängerskan Fatika da Balgumel och hennes frambesvärjda elever). En kort visit vid resans mål - Skeckerbosättningen (istället för Alvön) och sist men inte minst Det gamla tornet (som istället för Svartnissarnas torn blev en något makaber avslutning på kampanjdelen med Magiakademin).
En tanke med den här delen var att visa spelarna vilket fruktansvärt ställe Sumbraträsket var, så när de blev ombedda att resa till Manghalde i O4Ö så skulle man från tidigare erfarenheter känna hur motigt det var att göra det återbesöket.

Skuggor över Nohstril (Sinkadus #37)
Den växande konflikten mellan Trakoriska riket och dess grannländer rasade vidare (istället för det feliciska piratkriget). Digeta Longa hade (istället för Oculta Negra) funnit hemliga meddelanden som skickats från Kishatet till Ransard, Magilre, Trinsmyra och Marjura (istället för mellan spionceller och Felicien). Rollpersonerna får uppdrag från Peatro Patralba att föra med sig Ranz-profetian till Shar Kishanti (de officiella delarna) vilket gjorde att den planterades redan innan O4Ö. Digeta Longa sände samtidigt en av RP för att bryta sig in hos handelsmannen Rigaldo da Pigafeta (istället för Da Pigafetta). På vägen från inbrottet fann man en mördad krystalokrat (istället för en framstående magiker). Landets ledare Shar Kishanti (istället för magiäldsten Sinwaldor) bad RP undersöka mordet som tillslut ledde dem till tavernan Verkligheten och en inhyrd mördare från organisationen perukmakarna (istället för Edhal). Man förföljde perukmakaren till ett tempel och lyssnade till en diskussion mellan honom, Da Pigafeta och Da Munzga (istället för mellan Edhal och Marcus Tullius) som ledde vidare till en grav på en kyrkogård (men till skillnad från demonen i originalet) väntade här en sammansvärjning som planerade mordet på Shar Kishanti.

Kan också nämnas att jag efter Svavelvinter valde att byta regelsystem (till en tweakad Trakorisk variant av WFRP2 reglerna) som höll fram till mitten av Havets Vargar då jag började betatesta reglerna till Svavelvinter-rollspelet. Detta gjorde också att vi började spela med Svavelvinter-rollspelets skuggspels-mekanik som också byggde väldigt intressant meta-spel för kampanjen.
Hade jag spelat om mellanspelet idag så hade jag absolut använt Tricilve-modulen och äventyret "Lojalisternas tid" som hade passat perfekt inför O4Ö.
 

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
@Henke Det låter inte som ett mellanspel utan tre hela kampanjer! Hur många spelmöten (år IRL) tog det er att spela igenom hela Konfluxssviten med mellanspel och allt?
När konfluxen är över så är den över. Och det är den bästa kampanjen någonsin (enligt mig och många andra), så man ska ta tid på sig. Inom rimliga gränser iofs...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
@Henke Det låter inte som ett mellanspel utan tre hela kampanjer! Hur många spelmöten (år IRL) tog det er att spela igenom hela Konfluxssviten med mellanspel och allt?
@Henke Det låter inte som ett mellanspel utan tre hela kampanjer! Hur många spelmöten (år IRL) tog det er att spela igenom hela Konfluxssviten med mellanspel och allt?
Haha jo det där blev lite mycket i slutändan.

Eftersom jag bloggade från varje spelmöte så kan jag ganska exakt följa hur lång tid och hur många spelmöten saker har tagit (även om vissa inlägg sträcker sig över flera spelmöten). Vi inledde hela kampanjen 11 april 2008 (då med DoD-äventyret "Novastenen" som en slags prolog (fast det var dolken Demens som man fick leta efter istället för Novastenen).

Det aktuella mellanspelet satte igång 8 juni 2009, då rollpersonerna återvände till Tricilve från de katastrofala händelserna på Marjura. Därefter ser det ut som vi körde 21 spelmöten med de nämnda äventyren ovan och sista inlägget från mellanspelet är gjort 8 juni 2011, alltså med otäck precition, på dagen två år efter att vi började.

Ska tilläggas att O4Ö och Kristalltjuren spelades helt utan mellanspel då jag valde att avsluta med introduktionen i Kristalltjuren där en rollperson (Manghaldes son) tog Melealinas plats i vandringen genom Grå Hallarna. Skälen var dels att det var en snyggare cliffhanger när rollpersonen (som till yrket är lönnmördare) blev slukad av Ghumgakk (och passande nog kunde betala av sin skuld genom de lönnmord sekten brukar åta sig). Dels skapade det en drivkraft hos rollpersonen när Ebharing dödade Manghalde (hans far) och som eventuellt skulle kunna bli passande i slutscenen på Marjura under "Damgambit".

Skall slutligen sägas att vi fortfarande inte spelat klart. Kampanjen har legat på is några år efter att Stegos förljusats (och Kristalltjuren avslutades). Anledningen är nog mest att jag inte riktigt vet hur jag skall sammanställa allt i den avslutande delen. Med ett såpass massivt persongalleri, viktiga föremål, organisationer, agendor etc. så behöver jag komma fram till vilka trådar som skall knytas ihop och vilka som skall lämnas lösa och olösta.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Ditt mellanspel verkar helt fantastiskt @Henke, men en mastodont i förhållande till mina små chatkorrespondenser. Men jag ska se om jag hittar lite sköna krokar i Tricilve!
 
Top