NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Vad kommer vara annorlunda från senaste utgåvan? Kommer fria ligan göra om reglerna helt? Spelade aldrig senaste men vet att den kom ut för några år sedan.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
En sak som både gjorde mig lite nervös och förväntansfull samtidigt.
Strömlinjeformat, Aj aj, kan bli bra men livrädd för fördummande.

Stöd för online? Vågar man hoppas på officiella kompendier till Foundry...:unsure:

C
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Väldigt spännande nyheter. Skall bli roligt att se hur spelet blir!

Vad gäller Kopparhavets hjältar som diskuterats i tråden, så har ju KH hela tiden samexisterat med ett levande DoD, och också ett Ereb Altor. Så på det sättet är det inte en ny situation för KH. Visserligen kan man anta att FLs version blir en annan beast än Riotminds, och buzz kring släpp osv, men ändå :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag har fullt förtroende för att Ligan hanterar sin BRP-version på ett bra sätt. De har ju visat sig vara bra på regler, även om alla M0-versioner inte är fantastiska.

När det gäller utformning i övrigt tror jag att det närmaste existerande spelet det kommer att likna faktiskt är Fantasy! (Eller för den delen DoD2016 även om det bygget inte kom förbi grundboxen.) För egen del tar jag som sagt gärna lite spelvärld, men verkligen bara ramarna. Där tror jag helt säkert att det finns ett utrymme för ett välproducerat och understött spel som inte de andra svenska fantasyrollspelen fyller.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
2022, lagom till 40-årsjubileet av DoD 1.0.

Min förhoppning är att detta bådar gott för svenska rollspel i längden. DoD är av ren kulturell prestige troligen det lokalt starkaste varumärket och det som har bäst förutsättningar för att konkurrera med 5E, särskilt i Ligans händer.

Därtill har Fria Ligan ett antal andra högprofilspel som kan upptäckas av nyblivna rollspelare och eventuellt leda till andra rollspel på marknaden.

I korthet så hoppas jag att ett nytt starkt DoD kan bredda rollspelsmarknaden i Sverige och att detta blir till gagn även för andra företag/spelmakare. Men jag är måhända optimistisk.
Det här tror jag också. Känslan är att Riotminds varit färdiga med DoD ganska länge och att deras satsning istället gått som Trudvang. Upplever att Drakar och Demoner (version 2016) under den tiden fått ett skamfilat rykte med dålig korrektur och bristfälliga regler. Jag hade som fler nämnt varit högst tveksam till en reboot om den gjordes av någon annan än Ligan (på samma sätt som jag aldrig var intresserad av Riotminds DoD2016), men det här spelet kommer jag köpa direkt (förutsatt att man håller sig till tiden innan Chronopia).

Jag är som flera här glatt överraskad och förvånad av den här nyheten då min uppfattning varit att det inte längre funnits någon ambition hos Ligan att släppa spel enbart på svenska. Det finns flera skäl att tro att det här kan bli riktigt bra:
  • Det dåliga rykte som jag upplever att Drakar och Demoner fått i och med version 2016 bör ha kallnat till 2022.
  • Fria Ligan är en kvalitetsstämpel i sig och är både välkända och prisade både nationellt och internationellt
  • Det borde finnas en efterfrågan (eller möjlighet att skapa en efterfrågan) bland yngre och nybörjare, som Ligan hittills inte har haft som målgrupp. Man gjorde ett testskott med Sagan om Morwhayle kort efter att man släppt Svavelvinter, men jag tror aldrig det spelet riktigt tog fart. Skall man upp på "butikshyllorna" så måste nog spelet heta Drakar och Demoner och förvaltas av Fria Ligan.
  • Som också nämnts ovan: Möjligheten med ett skapar-community.
Tycker det här känns otroligt spännande och skall bli intressant att följa utvecklingen.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,181
Location
Lunden, Göteborg
Förhoppningsvis kan Fria Ligan med Drakar och Demoner nå ut dels till nya, yngre målgrupper (som DnD5 och Avatar) men också få tillbaka en del gamla rävar som kände sig besvikna på DoD2016, men som annars är helt oinsatta i dagens rollspelsutbud.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Spännande nyheter, minst sagt.

Sett till de framtida illustrationerna så blir det också intressant att få se vad FL gör med DoD; Nisse-bilderna (och hela den ’stilen’) finns ju i Svärdets sång och bildmaterialet till DoD16 (Egerkrans) återfinns ju delvis i Ruin Masters (tillsammans med Tapias Caldarox-bilder). Blir minst sagt spännande att få se vad FL bestämmer sig för stil till att visualisera DoD för nästa generation.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Förhoppningsvis kan Fria Ligan med Drakar och Demoner nå ut dels till nya, yngre målgrupper (som DnD5 och Avatar) men också få tillbaka en del gamla rävar som kände sig besvikna på DoD2016, men som annars är helt oinsatta i dagens rollspelsutbud.
Drakar och Demoner är nog främst ett spel för medelålders gubbar. Men många av dem är ju pappor och via den vägen kan spelet säkert nå fram till en del barn och ungdomar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Drakar och Demoner är nog främst ett spel för medelålders gubbar. Men många av dem är ju pappor och via den vägen kan spelet säkert nå fram till en del barn och ungdomar.
Jag tycker att det är intressant att trots tidsgapet är det tydligen fortfarande det spel som folk i gemen tänker på när de tänker "rollspel". Jag tyckte att vi fick en solklar demonstration av det ganska nyligen. Det tycker jag är rätt spännande!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
JAAAAAAAAAAA!!!!!

Min kanske största rollspelsdröm går i uppfyllelse!

Hoppas man behåller grunderna för det gamla spelet och Ereb Altor, men städar upp och skriver om allt nytt som ges ut! Hoppas man inte nöjer sig med gamla dungeon crawl klassiker utan även ger ut saker som marsklandet, den femte konfluxen osv på lite sikt.
 
Top