NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Fast har inte mer eller mindre hela forumet nästan alltid prisat de spel ni är en del av?
Jag upplever tyvärr att det (iaf tidigare) varit tvärtom. Det blir sannolikt ännu tydligare för mig som alltid gillat Fria Ligans produkter (och som fått mig att spela rollspel på ett helt annat sätt än tidigare) och som med selektiv varseblivning reagerar på negativ kritik kring dem.

Vet själv hur lätt det är att kritisera saker man inte gillar, men jobbar aktivt med att försöka kritisera konstruktivt eller att ignorera saker jag inte gillar istället för att kasta in en brandfackla (och istället skriva positivt om det jag gillar). Varför slentrianmässigt dissa saker? Vem mår bra av det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag vet i och för sig inte om det är en bra sak att vi har en allmänt dissig ton mot allt snarare än specifika spel. Men mer jämlikt, antar jag.
Jag är antagligen hemmablind vid det här laget, men jag upplever egentligen inte att vi har en "allmänt dissig ton". För mig skulle det betyda att det liksom fanns en allmänt negativ inställning och att en majoritet eller iaf en betydande andel av svaren i trådar skulle vara negativt inställda.

Det jag ser är möjligen att vi inte är okritiska. Att det vi gör mer handlar om hur saker kan förbättras och att stöta och blöta saker ur olika perspektiv än att bara hylla och hurra.

Naturligtvis finns det också fall av folk som är rent "dissiga" ibland, men jag tycker att det är betydligt vanligare med ganska snäll och hyfsat framåtsyftande kritik.

Det är nog också vad jag personligen föredrar. Jag skulle nog inte vilja hänga på ett forum där allt man ser är okritiska hyllningar och pepp. Det gäller även mina egna spel; jag ser hellre konkret kritik och analys av dem än renodlade hyllningar. Konkret kritik betyder (för mig) att jag blir tagen på allvar och att folk engagerar sig i produkten.


Jag kommer att köpa Blade Runner. Jag tycker att det ser coolt ut, och är nyfiken på tanken kring "case files" och själva strukturen. Jag kommer nog inte att gilla regelsystemet. Jag känner inte att detta är att "dissa" spelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
och det väcker närmast häpnad om någon säger något alls positivt om vad Riotminds har producerat. När spel blir stora nog att vara annat än en angelägenhet för entusiasterna så kommer det oundvikligen finnas folk som har både positiva och negativa åsikter om dem.
Just i fallet Riotminds tror jag också deras attityd gentemot även den mest genomtänkta och konstruktiva/framåtsyftande kritiken varit bidragande till den allmänna attityden mot dem. Där kan vi snacka företag som enbart verkar förvänta sig hyllningskörer och tacksamhet… =)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Blade Runner blir ett givet köp för mig. Gillar så klart settingen men framför allt för att jag är mycket intresserad av vad spelet kommer göra av sina case files. Jag vet vad jag vill se och har ganska stora förhoppningar på att de ska infrias.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Jag förstår att om man har utvecklat en regelmotor vill man gärna använda den, det spar utvecklingstid och resurser.

Men jag har rätt att fundera på om den regelmotorn verkligen är rätt verktyg för att skapa de berättelser jag vill förmedla och hur reglerna harmoniserar med den specifika världen.
Är Blade Runner bra, kommer jag köpa det oavsett regler.

Men jag är överlycklig över att Fria Ligan ska ge ut Drakar och Demoner och att de har en annan motor än MYZ.

Fanns det någon form av kompletteringsregler från MYZ till D100 system så skulle jag köpa större delen av produktkatalogen.
Men då kommer jag från perspektivet att jag vill ha transparens och mer åt det simulationistiska hållet. (och det är högst personligt, finns inget rätt eller fel där, förutom att i D&D kan en RP tåla mer stryk än elefant .. :p , det är alltid fel.. )

C

Rollspel.nu är ett nördforum, nördar är gnälliga, men från min perifera horisont har jag fått för mig att FL hör till de mer respekterade utvecklarna/förläggarna.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
...och det var inte ditt specifika inlägg jag reagerade på, utan den allmännt dissiga tonen, som jag tycker är rätt vanlig här när det gäller Ligans spel.
Det här reagerade jag (också) på.

Skulle säga att Ligans projekt får en oerhörd mängd kärlek här. Nu har jag inga stats utan bara min egen uppfattning och den är att Ligans prylar (allra oftast med all rätta) hyllas relativt unisont. Nästan så jag blev lite förvånad när jag såg en negativ kommentar om 'anything Ligan' ärligen.

Kolla på vad folk skriver om Riotminds (typ allt de gjort och gör), Eon historiskt eller (i mindre utsträckning nu för tiden...) D&D (kanske särskilt 4E) så kan vi snacka neggig inställning :)

Cog.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Jag vill verkligen inte blåsa upp detta till ett stort problem. Jag är verkligen inte ute efter någon hyllningskör och många poster om Ligans spel här på wrnu, även de kritiska, är absolut välbalanserade och konstruktiva. Men jag vill nog hävda att det finns en liten grupp flitiga forumiter här som tenderar att slentrianmässigt dissa Ligans spel, eller kanske snarare tar varje chans som ges att gång på gång upprepa hur dåliga spelen är på ett eller annat sätt. Dessa ständigt återkommande dissar av samma sak blir i längden lite tröttsamma.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
[…] utan den allmännt dissiga tonen, som jag tycker är rätt vanlig här när det gäller Ligans spel. Jag har inget emot konstruktiv kritik och man måste förstås inte gilla de designval vi gör, men allmän neggighet är lite jobbig att ta dagarna innan vi sjösätter ett projekt som vi jobbat oerhört med i två år (fyra, om man räknar processen att få licensen). Beklagar den hastiga reaktionen.
Nu har ju jag skrivit en hel del i denna tråd så om mina inlägg ansetts som dissiga eller neggiga ber jag om ursäkt! Jag har försökt vara tydlig i att de farhågor jag luftat (medvetenhet om tematik etc.) handlar om farhågor gentemot ett Blade Runner-spel i största allmänhet men att Ligan säkert har koll och kommer göra ett awesome spel! Men ibland går saker fram rätt dåligt över nätet (mitt fel, inte ert) så då vill jag åter en gång förtydliga att jag tror att detta kommer bli bra och att jag ser fram emot spelet!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Inte för att det behöver sägas igen, men Bladerunner är det spel jag sett fram emot mest av alla spel sedan nyheten om det släpptes…. Och då är cyberpunk ändå en genre som jag generellt sätt har svårt för… :)
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det går att vända och vrida på hur Ligans och andras spel diskuteras på det här forumet. Om det är rättvist eller orättvist är en tolkningsfråga. Men betyder tyckandet här något för försäljningen? För ett engelskspråkigt spel som Bladerunner tror jag att det forumet knappt påverkar försäljningen alls. Det är rimligen varumärket som säljer och kanske även i viss mån MYZ-motorn, som verkar ha en hyfsat stor internationell fanbase. Tjatet om BRP till Mutant är, vad jag vet, inte alls en grej utanför Sverige.

När det gäller mer utpräglat svenska spel som Drakar & Demoner och Mutant Hindenburg kan nog det här forumet påverka försäljningen lite mer, men ändå inte särskilt mycket. Jag tror att varumärket är viktigast där också. Folk köper sådant de känner igen eller möjligen sådant som framstår som nyskapande och/eller särskilt användbart. Vad de mest aktiva forumiterna här skriver och tycker är i det stora hela ganska internt och marginellt.
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Men betyder tyckandet här något för försäljningen? För ett engelskspråkigt spel som Bladerunner tror jag att det forumet knappt påverkar försäljningen alls. Vad de mest aktiva forumiterna här skriver och tycker är i det stora hela ganska internt och marginellt.
Jo, så är det säkert, men vi gör ju faktiskt inte bara rollspel för att sälja, tro det eller ej. :) Visst är wrnu kanske inte en stor tongivande plattform internationellt, men det är ju trots allt vår hemmabas. Det som skrivs här har betydelse för oss, på gott och ont.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Idag går Kickstartern live! Ser fram emot det här.

Är det klockan 18 svensk tid som gäller (09.00 PST enligt artikel jag läste, ev länkad härifrån)?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jo, så är det säkert, men vi gör ju faktiskt inte bara rollspel för att sälja, tro det eller ej. :) Visst är wrnu kanske inte en stor tongivande plattform internationellt, men det är ju trots allt vår hemmabas. Det som skrivs här har betydelse för oss, på gott och ont.
Då kan jag peppa lite med att säga att Mutant År Noll är A/ Bästa versionen av Mutant, B/ En av de allra bästa nybörjarprodukter jag sett för rollspel oavsett genre, C/ Kanske det bästa rollspel som gjorts i landet den här sidan millenieskiftet. Mycket stort fan av år noll-motorn i sin första version. Ur Varselklotet är nästan lika bra i mina ögon.

Jag kommer nog inte hoppa på Blade Runner, eftersom Blade Runner inte är min kopp te. Men jag ser mycket fram emot vad ni kommer hitta på som nästa projekt!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Även jag gillar År Noll-motorn, samt hur Fria Ligan lyckas anpassa den till varje spels unika förutsättningar. T2k-versionen med sina olika stora tärningar beroende på kompetensnivå var en lysande variant jag gärna ser mer av! (EDIT: jag såg just i Kickstartern att även Blade Runner skall använda detta upplägg!)

Självklart backar jag Blade Runner - en av tidernas bästa filmer som ser ut att bli mycket väl överförd till rollspel av vad jag kan se av förhandsinfon!
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Så vi skall peppa om motorn generellt nu?

OK, en sammanfattning för den som inte minns exakt vad jag skrivit genom åren i en massa olika trådar:

Jag tycker År Noll-motorn ofta funkar rätt bra. Framför allt i sin ursprungliga form, i Mutant-spelen, har jag använt den med framgång. Jag är inget fan av Ur Varselklotet, men det beror inte på motorn utan på allt annat i spelet. När vi spelat Alien tyckte jag att allting flöt på utan skavanker. Jag är ingen vän av implementeringen i Svärdets Sång, men det kanske vi inte skall orda mer om här. Coriolis har jag ingen åsikt om eftersom jag aldrig spelat det. Har jag missat något?

Ser jag fram mot Blade Runner? Tja, min fördom är väl att det är en IP som, likt Alien, bara lämpar sig för ett begränsat antal scenarion, så spelandet av det kanske mest blir one-shots eller mini-kampanjer. Men det finns väl en nisch för det också.
 
Top