NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Heja denna tråd och alla häruti

Jag har skummar igenom tråden och för mig så gör Blade Runner precis vad den ska göra. Få folk att tänka och ställa sig en massa frågor om exakt vad som gör en människa mänsklig.

Texten i inledningen till Blade Runner säger att Tyrell Corporation gjorde stora framsteg i Robotens evolution i början av 2000-talet.

En varelse skapas som är i stort sätt identisk med Människan och som fick namnet Replikanter.

Dessa skapelser var överlägsna när det kom till styrka och smidighet. Dom var även minst lika intelligenta som dom genetiska ingenjörerna som skapade dom.

Replikanterna används "Off-World" som slavar i farliga miljöer för att skapa och kolonisera planeter.

Replikanterna får nog, gör myteri och sen börjar egentligen historien där och vi får alla tänka på vad som är rätt, vad som är fel och vem som är hjälte, skurk eller egentligen vem som är människlig.

Är galet förtjust i Blade Runner så jag ser fram emot att få sätta tänderna i vad Fria Ligan kan skapa. Att skapa rollspel är att skapa nya världar för oss att fly in i och vara någon annan. Detta är dock ett projekt som heter duga.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Står det vad det kommer vara för regelmotor?

(snälla snälla inte MYZ för Blade Runner 🙏 )

Blade Runner är så stort för mig.


C
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är så härligt med den underbart konstruktiva stämningen på detta forum. Stort tack.
Fast har inte mer eller mindre hela forumet nästan alltid prisat de spel ni är en del av? Dessutom så kände jag att Bolongo inte alls sa det han sa med något negativt riktat mot varken spelet Blade Runner eller Fria Ligan utan snarare tvärtom.

Sen tror jag att det är naturligt att alla inte älskar att samma regelsystem(nästan) används till (nästan) alla spel som Fria Ligan är delaktiga i och det borde vara en helt ok åsikt att ha. Jag personligen är inget stort fan av reglerna heller men har trots detta köpt nästan allt ni skapat då det är riktigt välskrivna och roliga spel oavsett… Så var inte för känslig bara för att någon säger något negativt om just en regelmotor, då även den som gav den kritiken uppenbarligen tycks så hypad över att Blade Runner blir spel och trots reglerna vill köpa era böcker för resten av materialet.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Här är en artikel enWorld har om det där de visar upp några bilder från spelet. Ser riktigt snyggt ut, tycker jag.
https://www.enworld.org/threads/check-out-these-bladerunner-rpg-previews.687869/

Kommer jag skaffa det? Kanske, vet ej. Har redan för många spel som inte blir spelade och har fullt i hyllan. Men visst jag älskar första filmen (med voice-over och utan enhörnings drömsekvens), men var inte lika förtjust i uppföljaren. Dock hoppas jag spelet blir en framgång.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det är så härligt med den underbart konstruktiva stämningen på detta forum. Stort tack.
Jag tror inte att @Bolongo menar att spelet kommer att vara en besvikelse utan att de som hoppas på ett spel utan MYZ-motorn kommer att bli besvikna. 🙂

Jag har just nu köpstopp på grund av flytt men när jag är färdigflyttad kommer jag absolut att köpa spelet! Det kommer för övrigt att vara det första FL-spelet jag köper till mig själv (har köpt tidigare och gett bort i present) så det kommer bli riktigt spännande! 😁

Håller som tidigare sagt tummarna för att det görs en inofficiellt (eller officiellt) Blade Runner mini scenario-tävling här på forumet så som det gjordes med Alien, det hade ju varit ett awesome sätt att visa på möjligheter i settingen! 😁
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Och jag tycker det är härligt att du förstår kontext så bra. ;)
Försök att läsa om hela konversationen och fundera på vem som säger vad.
Jodå, jag förstod kontexten, och det var inte ditt specifika inlägg jag reagerade på, utan den allmännt dissiga tonen, som jag tycker är rätt vanlig här när det gäller Ligans spel. Jag har inget emot konstruktiv kritik och man måste förstås inte gilla de designval vi gör, men allmän neggighet är lite jobbig att ta dagarna innan vi sjösätter ett projekt som vi jobbat oerhört med i två år (fyra, om man räknar processen att få licensen). Beklagar den hastiga reaktionen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jodå, jag förstod kontexten, och det var inte ditt specifika inlägg jag reagerade på, utan den allmännt dissiga tonen, som jag tycker är rätt vanlig här när det gäller Ligans spel. Jag har inget emot konstruktiv kritik och man måste förstås inte gilla de designval vi gör, men allmän neggighet är lite jobbig att ta dagarna innan vi sjösätter ett projekt som vi jobbat oerhört med i två år (fyra, om man räknar processen att få licensen). Beklagar den hastiga reaktionen.
Nu skall jag vara den som är den.

Om man som kreatör inte kan ta neggighet och att alla inte stämmer upp i unison lovsång kring allt man skapar så skall man kanske inte släppa sina skapelser i det offentliga rummet.

Det är oerhört tråkigt med neggighet men det är något man aldrig kan komma undan , man får helt enkelt leva med det faktum att alla älskar inte allt man gör och if u cant stand the heat get out of the Kitchen.

Med det sagt så äger jag flera av ligans spel som jag tycket är välproducerade även om spelen har vissa element som inte riktigt passar mig alla gånger .

Skall bli spännande att se vad ni tar er för med blade runner och det kommer troligtvis bli ett framtida köp ifrån min sida.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Givet köp som vanligt då det kommer till FL-spelen! <3

Blade Runner tillsammans med Alien tillhör favoritvärldarna för mig, tillsammans med Sagan om Ringen och Matrix.

Har snart 3 av 4 spel så…Fria Ligan…bring on the red pill! :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Riktigt härliga bilder. De lyckas verkligen se ut som bilder tagna direkt från filmen på alla bra sätt, samtidigt som de inte ser ut som bilder från filmen på alla de dåliga sätten (dvs, inte det lite småbilliga intryck jag får från spel som bara kör med skärmdumpar från filmen/serien).

Jag trodde inte jag behövde ett bladerunner-spel i mitt liv, men jag börjar mer och mer ifrågasätta det beslutet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jodå, jag förstod kontexten, och det var inte ditt specifika inlägg jag reagerade på, utan den allmännt dissiga tonen, som jag tycker är rätt vanlig här när det gäller Ligans spel. Jag har inget emot konstruktiv kritik och man måste förstås inte gilla de designval vi gör, men allmän neggighet är lite jobbig att ta dagarna innan vi sjösätter ett projekt som vi jobbat oerhört med i två år (fyra, om man räknar processen att få licensen). Beklagar den hastiga reaktionen.
Jag tror inte att ni är särskilt utsatta för detta. Det finns folk som behandlar Eon som ett löpande skämt, så snart Western förs på tal så menar även de som gillar det att reglerna egentligen inte är bra, och det väcker närmast häpnad om någon säger något alls positivt om vad Riotminds har producerat. När spel blir stora nog att vara annat än en angelägenhet för entusiasterna så kommer det oundvikligen finnas folk som har både positiva och negativa åsikter om dem.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Blade Runner är för mig ett givet stödköp. Ska bli kul att se om vi får något mer i spelet utöver det som presenterats genom filmerna. Jag hoppas det. Annars har vi redan spelat Blade Runner så många gånger genom olika cyberpunk- och scifispel.
 
Top