Nekromanti Frågor om Förmågor

PrivateKawaii

Veteran
Joined
10 Dec 2016
Messages
5
Om jag får gissa på lönnstöt, Mästare i lönnstöt gör att du gör 3t4+1t8 i skada i övertag. för att texten i novis är "...1T4 extra skada, utöver den extra skada som övertaget redan ger" vilket gör att om du är i över tag i novis blir det 2t4,

i gesäll står det ". Rollpersonens lönnstöt gör extra skada (+1T4)" vilket inte specifierar något om novis förmågan vilket kan bara betyda att en extra 1t4 läggs till (vilket gör det nu till 3t4 för annars hade dem lagt till "som i novis nivå men.." istället för "extra +1t4")

Sedan mästare nivå "Rollpersonens lönnstöt gör +1T8 extra skada och åderlåter sitt offer som på gesällnivån..."
visar att det refererar till gesäll nivå vilket bara stryker mitt argument gällande gesäll nivån.

och nu är det dags att vänta att någon från järnringen svarar för att bekräfta
 

PrivateKawaii

Veteran
Joined
10 Dec 2016
Messages
5
@Platon, dem har isåfall glömt att tilläga att han har alternativ attack. hans attack borde vara "11 alternativt 9 som ignorerar bepansring" vilken attack han gör bestämmer Rollspels ledaren. och för att klargöra, 9 är den som ignorerar, 11 måste tränga sig igenom som vanligt. och kom ihåg också att robust plus bersärk i gesäll inte är bepansring, dem "ignorerar skada"

vilket gör att om du ex, har en Troll som har robust (låt oss ta novis så 1t4), bersärk i gesäll (1t4) och lätt rustning (1t4) och Serex gör 11 attacken så rullas alla tärningar som vanlig (alltså 3t4) t, dock om han gör 9 så rullas bara Bersärk i gesäll (1t4) och robust (1t4).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om jag får gissa på lönnstöt, Mästare i lönnstöt gör att du gör 3t4+1t8 i skada i övertag. för att texten i novis är "...1T4 extra skada, utöver den extra skada som övertaget redan ger" vilket gör att om du är i över tag i novis blir det 2t4,

i gesäll står det ". Rollpersonens lönnstöt gör extra skada (+1T4)" vilket inte specifierar något om novis förmågan vilket kan bara betyda att en extra 1t4 läggs till (vilket gör det nu till 3t4 för annars hade dem lagt till "som i novis nivå men.." istället för "extra +1t4")

Sedan mästare nivå "Rollpersonens lönnstöt gör +1T8 extra skada och åderlåter sitt offer som på gesällnivån..."
visar att det refererar till gesäll nivå vilket bara stryker mitt argument gällande gesäll nivån.

och nu är det dags att vänta att någon från järnringen svarar för att bekräfta

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Har jag läst fel tidigare eller har förmågan Runtatuering haft att på gesäll nivå att den återhämtar 1t4 tålighet och inte 1 tålighet per runda?

För att vara helt ärlig, den känns lite underväldigande då i jämförelse med regeneration, och med tanke på Erfarenhets kostnaden dit? liksom kan skaffa regeneration för 15 xp (mörkt blod, sedan regeneration) och då för att en 1t4 som inte ger mig korruption för besväret.

jag förstår att syftet med runtatuering är att den är mer för emergency situationer där du är villig att ta risken att ta på dig korruption för att klara situationen, men då blir novis nivån och mästar nivån förstålig, men gesällen? 1 per runda? känns som en rätt dålig back up plan om du frågar mig.

dock med tanke på att krigare är målgruppen förstår jag det, man har inte så ofta viljekraft som en grej, vilket gör att man oftast har en låg korruptions tröskel. då blir gesäll den som funkar, men dem andra goddamn dangerous.

jag tänker så här, att man ska få tre alternativ, där man får en 1t4, en där det är bara 1, och där man inte använder den alls. för som det står i förmågan får man ju välja om den ska sättas igång eller inte, bör man inte få välja om den ska gå full gear, halvtakt eller inte alls?

ge gärna svar om tankar och ideér på detta. vill gärna höra alternativ.

En ide jag hade var att man har full gear (alltså valet av antingen full effekt, mild effekt eller avstängd) då som en risk, alltså att man rullar 1t4 för vad den ska göra (extra skydd, återhämtning av tålighet eller extra skada) plus 1t4 för korruptionen man ska få. så att det finns en chans att man får bara 1 i korruption, samt 4 i effekten (risk and reward) och vice versa.

(och ursäkta för trippel post i rad, fick precis ett råd att detta är inte så bra att göra från en vän, dock är jag för lat för att ändra det, låt mitt misstag ligga kvar för andra att lära)

Re:edit (jag har nu sonat för mina misstag och gjort det till en long ass post)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
PrivateKawaii;n215762 said:
Om jag får gissa på lönnstöt, Mästare i lönnstöt gör att du gör 3t4+1t8 i skada i övertag. för att texten i novis är "...1T4 extra skada, utöver den extra skada som övertaget redan ger" vilket gör att om du är i över tag i novis blir det 2t4,

i gesäll står det ". Rollpersonens lönnstöt gör extra skada (+1T4)" vilket inte specifierar något om novis förmågan vilket kan bara betyda att en extra 1t4 läggs till (vilket gör det nu till 3t4 för annars hade dem lagt till "som i novis nivå men.." istället för "extra +1t4")

Sedan mästare nivå "Rollpersonens lönnstöt gör +1T8 extra skada och åderlåter sitt offer som på gesällnivån..."
visar att det refererar till gesäll nivå vilket bara stryker mitt argument gällande gesäll nivån.

och nu är det dags att vänta att någon från järnringen svarar för att bekräfta
Denna fråga har dryftats flertalet gånger på forumet redan. Lilja själv svarade på den här: https://www.rollspel.nu/threads/72100/post-934487

I exemplet anges mästarnivån av lönnstöt plus övertag som 1T8+1T4, vilket stämmer med de flesta andra tolkningar att gesällnivån INTE ger en extra T4 utan "endast" åderlåtning.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
PrivateKawaii;n215765 said:
Har jag läst fel tidigare eller har förmågan Runtatuering haft att på gesäll nivå att den återhämtar 1t4 tålighet och inte 1 tålighet per runda?

För att vara helt ärlig, den känns lite underväldigande då i jämförelse med regeneration, och med tanke på Erfarenhets kostnaden dit? liksom kan skaffa regeneration för 15 xp (mörkt blod, sedan regeneration) och då för att en 1t4 som inte ger mig korruption för besväret.

jag förstår att syftet med runtatuering är att den är mer för emergency situationer där du är villig att ta risken att ta på dig korruption för att klara situationen, men då blir novis nivån och mästar nivån förstålig, men gesällen? 1 per runda? känns som en rätt dålig back up plan om du frågar mig.

dock med tanke på att krigare är målgruppen förstår jag det, man har inte så ofta viljekraft som en grej, vilket gör att man oftast har en låg korruptions tröskel. då blir gesäll den som funkar, men dem andra goddamn dangerous.

jag tänker så här, att man ska få tre alternativ, där man får en 1t4, en där det är bara 1, och där man inte använder den alls. för som det står i förmågan får man ju välja om den ska sättas igång eller inte, bör man inte få välja om den ska gå full gear, halvtakt eller inte alls?

ge gärna svar om tankar och ideér på detta. vill gärna höra alternativ.

En ide jag hade var att man har full gear (alltså valet av antingen full effekt, mild effekt eller avstängd) då som en risk, alltså att man rullar 1t4 för vad den ska göra (extra skydd, återhämtning av tålighet eller extra skada) plus 1t4 för korruptionen man ska få. så att det finns en chans att man får bara 1 i korruption, samt 4 i effekten (risk and reward) och vice versa.
Jag förstår inte problemet med runtatueringen, att läketakten är för låg? Man kan välja att hela 1 TÅL per runda om man är skadad, varje TÅL kostar en temporär korruption. Man kan avbryta den när som helst.Jag tycker den är en ypperlig förmåga inte minst för att man har total kontroll över sina korruptionspoäng och inte behöver slå fram något. Mörkt blod+regeneration är kanske effektivare men då räknas du mer eller mindre som styggelsemärkt, är det värt det?
 

PrivateKawaii

Veteran
Joined
10 Dec 2016
Messages
5
@paal, läsa är en bra grej hu? tack för upplysningen :) och hur gör man den där gråa citat liknade du gör? är det verkligen "Citera" i högra hörnet?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
PrivateKawaii;n215786 said:
@paal, läsa är en bra grej hu? tack för upplysningen :) och hur gör man den där gråa citat liknade du gör? är det verkligen "Citera" i högra hörnet?
japp :)
 

PrivateKawaii

Veteran
Joined
10 Dec 2016
Messages
5
Paal;n215785 said:
Jag förstår inte problemet med runtatueringen, att läketakten är för låg? Man kan välja att hela 1 TÅL per runda om man är skadad, varje TÅL kostar en temporär korruption. Man kan avbryta den när som helst.Jag tycker den är en ypperlig förmåga inte minst för att man har total kontroll över sina korruptionspoäng och inte behöver slå fram något. Mörkt blod+regeneration är kanske effektivare men då räknas du mer eller mindre som styggelsemärkt, är det värt det?
satt i det perspektivet, det är faktiskt en rätt bra förmåga.
och punket om styggelse märkt, jag är en barbar vandöd med mörktblod som letar en mördare i yndaros, jag tror att tiden för att bry sig om styggelsemärken är förbi.

och nu kommer en annan fråga, hur funkar dödslag med regeneration? för som jag förstår det är att man får ta upp sig själv så fort man får 1 tålighet tillbaka, gör inte regeneration att man då får i all evighet ta sig upp igen eller? känns inte riktigt korrekt.
 

Laha

Veteran
Joined
30 Aug 2016
Messages
17
Har läst någon liknande fråga här tidigare tror jag men, hur skulle ni göra med t.ex. Dominera (ersätta träffsäker) och ett vapen som är snärjande (man kan försöka snärja med träffsäker-kvick).

Såg nu att det är i erratan jag läst, ungefär samma sak addreseras där men då med förmågor. Här är det ett föremål. Ska man tolka det likadant?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Dominera ersätter ditt Träffsäker. Kvittar väl om det är en förmåga eller ett föremål? Jag hade absolut tolkat det likadant.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Ur erratan:

"Vissa förmågor ersätter ett karaktärsdrag med ett annat.
Dessa ersättningar gäller också då i alla förmågor som
baseras på karaktärsdraget i fråga, under förutsättning att
andra begränsningar respekteras.

Exempel: Sjätte sinne låter
en skytt ersätta Träffsäker med Vaksam enbart för attacker
med avståndsvapen, medan förmågan Prickskytt använder
Träffsäker på gesällnivå. En rollperson med både Sjätte sinne
och Prickskytt kan använda Vaksam för alla slag med Träffsäker
där avståndsvapen används."


Ersätt "Sjätte sinne" med Dominera. "Vaksam" med Övertyga. Så skulle jag tolka det i alla fall!
 

Laha

Veteran
Joined
30 Aug 2016
Messages
17
Vi valde att köra på att även vapnens "förmågor" får användas.

Nu sitter vi och funderar på Ledare och hurvida man även får använda övertygande istället för viljestark för att motstå skräck eller mystiska krafter. Men det verkar ju som att tankegången är att förmågorna ersätter karaktärsdragen helt och hållet. Med undantag för korruptionströskel som verksde baseras på vilkestark ändå.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Laha;n217128 said:
Nu sitter vi och funderar på Ledare och hurvida man även får använda övertygande istället för viljestark för att motstå skräck eller mystiska krafter.
Det är väl hela poängen? Ledaren är inte bara där för att dirigera striden och heja på sina kompisar - hon är så inspirerande eller skräckinjagande själv att Ledaren kan motivera gruppen att riskera sina liv och fokusera på striden trots sinnesförvrängande magier och ohyggliga fiender.
 

larslag

Veteran
Joined
8 Sep 2017
Messages
1
Har liten fundering på hur bruten ni tycker att denna kombination är.

Rollperson med Styrka 15 och Kvick 13.
Förmågor: Järnnäve (Gesäll), Stångverkan (Gesäll), Stavkamp (Gesäll)
Beväpnad med Trästav och Bucklare.
Attack 15 T10 + T4 i skada (Missar ger en ny attack)
Försvar 16 (Lyckat försvar ger en gratis motattack)

Som exempel på hur förmågorna stackat och hur en strid utvecklade sig...
14 svartalfer anföll gruppen (3 spelare). Svartalferna har tagit en drog som gör att de slår hårdare (6 i skada) men har -8 i försvar.
3 på varje person. 3 bågskyttar som ägnar första rundan åt att spänna bågar. 2 som stannar vid bågskyttarna.
de 3 som anfaller personen med stavkamp får ett varsitt slag mot sig när närstriden inleds. samtliga frislag träffar och ger bra med skada.
Personen klarar samtliga 3 försvarsslag och får frislag tillbaka igen. 2 av fienderna dör här samt att den tredje fälls omkull av att skadan passerat smärtgränsen.
(De andra rollpersonerna får varierande skada...)
Stavkämpen är näst på tur och springer in i gruppen med bågskyttar. (3 frislag) Vilket dödar 2 av dem. (Bra skadeslag)
Stavkämpens anfall sker mot den sista som då också dör.
(ena kompanjonen besegrar 1 av sina fiender, den andra skadar en fiende)
De 2 fria kämparna inleder strid med stavkämpen. Frislagen träffar. Försvaren lyckas men motanfallet mot ena slår en 20 (som ger ett nytt motanfall vilket också försvaras lyckat (tror vi sa att det inte gav något motanfall då det var försvar mot ett motanfall som skett på grund av ett fumlat anfall). Trästav ger dock ett nytt försök vid missad attack. Vilket också fumlas men med samma utkomst. Det andra motanfallet sänker den fienden. 1 kvar vilken dödas under vanliga attacken från stavkämpen. (Den som lagts ner under första rundan ställde sig upp under runda 2)
(De andra rollpersonerna får varierande skada...)
Samma resultat hos kompanjonerna. Dvs 1 har 3 mot sid den andra har 1 mot sig.

Stavkämpen går in i närstrid med de som är 3 mot 1. 1 av dem dör av de inledande 3 frislagen) 1 till av stavkämpens vanliga attack.

Det kändes som att stavkämpen dominerade striden nästan väl mycket...
Är kombinationen brutet bra eller är det enligt spec?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
larslag;n256544 said:
Har liten fundering på hur bruten ni tycker att denna kombination är.

Rollperson med Styrka 15 och Kvick 13.
Förmågor: Järnnäve (Gesäll), Stångverkan (Gesäll), Stavkamp (Gesäll)
Beväpnad med Trästav och Bucklare.
Attack 15 T10 + T4 i skada (Missar ger en ny attack)
Försvar 16 (Lyckat försvar ger en gratis motattack)

Som exempel på hur förmågorna stackat och hur en strid utvecklade sig...
14 svartalfer anföll gruppen (3 spelare). Svartalferna har tagit en drog som gör att de slår hårdare (6 i skada) men har -8 i försvar.
3 på varje person. 3 bågskyttar som ägnar första rundan åt att spänna bågar. 2 som stannar vid bågskyttarna.
de 3 som anfaller personen med stavkamp får ett varsitt slag mot sig när närstriden inleds. samtliga frislag träffar och ger bra med skada.
Personen klarar samtliga 3 försvarsslag och får frislag tillbaka igen. 2 av fienderna dör här samt att den tredje fälls omkull av att skadan passerat smärtgränsen.
(De andra rollpersonerna får varierande skada...)
Stavkämpen är näst på tur och springer in i gruppen med bågskyttar. (3 frislag) Vilket dödar 2 av dem. (Bra skadeslag)
Stavkämpens anfall sker mot den sista som då också dör.
(ena kompanjonen besegrar 1 av sina fiender, den andra skadar en fiende)
De 2 fria kämparna inleder strid med stavkämpen. Frislagen träffar. Försvaren lyckas men motanfallet mot ena slår en 20 (som ger ett nytt motanfall vilket också försvaras lyckat (tror vi sa att det inte gav något motanfall då det var försvar mot ett motanfall som skett på grund av ett fumlat anfall). Trästav ger dock ett nytt försök vid missad attack. Vilket också fumlas men med samma utkomst. Det andra motanfallet sänker den fienden. 1 kvar vilken dödas under vanliga attacken från stavkämpen. (Den som lagts ner under första rundan ställde sig upp under runda 2)
(De andra rollpersonerna får varierande skada...)
Samma resultat hos kompanjonerna. Dvs 1 har 3 mot sid den andra har 1 mot sig.

Stavkämpen går in i närstrid med de som är 3 mot 1. 1 av dem dör av de inledande 3 frislagen) 1 till av stavkämpens vanliga attack.

Det kändes som att stavkämpen dominerade striden nästan väl mycket...
Är kombinationen brutet bra eller är det enligt spec?
Haha det är nästan exakt samma build som jag senast igår diskuterade med en av mina spelare. Min tanke är denna:

Kvick 15, Stark 14

Lätt flexibel rustning (1D4 rustning), Runstav (1D4 rustning)

Stångverkan II, Stavkamp II, Akrobatik I (Med Järnnäve II som nästa mål)

Det enda du gör på din runda är att du slår kvick för att hoppa ut ur närstrid. Du gör alla dina attacker på motståndarnas runda, och kan i princip förvänta dig 2 frislag för varje karaktär som anfaller dig. Om du blir träffad så har du bättre skadereducering än någon som har tung rustning.

Och ja, det är en något tramsig build. Men alla karaktärer i Symbaroum är trasiga. Det finns så många exempel på trasigt bra builds att till slut får man bara acceptera att spelet är gjort för ostiga karaktärer. Och du som GM har exakt samma verktyg - och flera till.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,153
Varför får stavkämpen göra tre frislag när han går in i närstrid? Som jag spelleder så följer frislag samma regler som attacker, dvs en attack per runda om man inte har en förmåga som uttryckligen ger fler attacker. Stångverkan hade jag husreglat/tolkat på samma sätt så att stavkämpen får frislag mot inkommande fiender oavsett initiativordningen, men bara mot en per runda.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,153
LordXaras;n256572 said:
Det enda du gör på din runda är att du slår kvick för att hoppa ut ur närstrid. Du gör alla dina attacker på motståndarnas runda, och kan i princip förvänta dig 2 frislag för varje karaktär som anfaller dig. Om du blir träffad så har du bättre skadereducering än någon som har tung rustning.
Använder man Akrobatik för att undvika frislag när man dyker ur en närstrid, känns det rätt märkligt om man skulle kunna ge sig in i striden direkt igen och dessutom få långt vapen-fördel. Jag hade betraktat den fördelen som förverkad. Då kan stavkämpen fortfarande få till några snygga riposter men kan inte anfalla, varken med långt vapen-fördel eller med ordinarie attack.

Visst går det att hitta kombinationer som gör rollpersonen till en veritabel dödsmaskin, men ofta går det att resonera sig fram till en vettig avvägning som ändå ger valuta för XP:n utan att knäcka systemet.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Rangertheman;n256768 said:
Använder man Akrobatik för att undvika frislag när man dyker ur en närstrid, känns det rätt märkligt om man skulle kunna ge sig in i striden direkt igen och dessutom få långt vapen-fördel. Jag hade betraktat den fördelen som förverkad. Då kan stavkämpen fortfarande få till några snygga riposter men kan inte anfalla, varken med långt vapen-fördel eller med ordinarie attack.
Långa vapen regeln är simpel. Om du har Stångverkan II så får du ett frislag varje gång någon går in i närstrid med dig. Om jag som spelare lämnar närstrid så förväntar jag mig att jag får frislag om någon går in i närstrid med mig igen, eftersom det är en defensiv effekt - och det är vad jag har betalat XP för.

Altså, för att göra det 100% tydligt: i mitt exempel så attackerar karaktären aldrig på sin egen runda. Han lämnar närstrid och tar upp sin gard igen, och är beredd på att fienderna ska komma efter honom, eftersom det är hela hans stridsstil.

Om jag som GM hade en spelare som gjorde en liknande karaktär så finns det en fix som är mycket, mycket lättare än att hitta på ännu fler husregler:

Motståndarna slutar attackera den karaktären och attackerar någon annan.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Tjyvknep

Aktiv: Tjyvknep kommer naturligt till rollpersonen i pressade lägen. Ett sådant tjyvknep gör 1T6 skada och om fienden tar skada får rollpersonen ett frislag mot målet.

_____

Hur tolkar jag det?

1. Är tjyvknepet en automatisk träff? Alltså, behöver inga slag slås för att se hur vida tjyvknepet träffar, utan endast ett skadeslag?
2. Har "i pressade lägen" någon faktiskt innebörd? Är det ett försök till balans för att RP får en automatisk träff, eller är det bara fluff?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
PjåtrimKaj;n259325 said:
Tjyvknep

Aktiv: Tjyvknep kommer naturligt till rollpersonen i pressade lägen. Ett sådant tjyvknep gör 1T6 skada och om fienden tar skada får rollpersonen ett frislag mot målet.

_____

Hur tolkar jag det?

1. Är tjyvknepet en automatisk träff? Alltså, behöver inga slag slås för att se hur vida tjyvknepet träffar, utan endast ett skadeslag?
2. Har "i pressade lägen" någon faktiskt innebörd? Är det ett försök till balans för att RP får en automatisk träff, eller är det bara fluff?

Det har diskuterats på reddit-tråden tidigare, men utan något officiellt utlåtande.

https://www.reddit.com/r/Symbaroum/comments/6tbdz6/cheap_shot_questions/
 

andersTheNinja

Veteran
Joined
19 Sep 2017
Messages
12
Rangertheman;n256702 said:
Varför får stavkämpen göra tre frislag när han går in i närstrid? Som jag spelleder så följer frislag samma regler som attacker, dvs en attack per runda om man inte har en förmåga som uttryckligen ger fler attacker. Stångverkan hade jag husreglat/tolkat på samma sätt så att stavkämpen får frislag mot inkommande fiender oavsett initiativordningen, men bara mot en per runda.
Som det är skrivet så får du ett frislag per faktor och runda, så *olika* förmågor kan ge frislag i samma runda. Sen kan man tycka att det är överdrivet och husregla bort det såklart :)
 
Top