Hej!
Jag skippade iofs Eon 2, och har precis börjat sätta mig in i Eon 3. Några saker jag har synpunkter på:
<ul type="square"> [*]Bönders startutrustning är fortfarande buggig (de får 1|2|3 C-val två gånger, den ena borde vara B-val).
[*]Jag är inte säker på om jag gillar ändringen av SI eller inte, alltså att man lägger till SI på VINIT i stället för att man får ändrad svårighet om man har högre/lägre SI än fi.
[*]Bra att lite standardmotståndare finns med i regelboken.
[*]Det borde poängteras att Ob3T6 är standardsvårighet under stressiga förhållanden, och att under lugna omständigheter så är svårighetsgraden lägre (alternativt behöver man inte slå). Antingen det, eller så är Mundanas hantverkare rejäla klantpellar, då en "normalgod" yrkesman (12 i sina färdigheter) missar ungefär vartannat slag.
[*]Jag skulle gärna se mer fokus i magireglerna. I stället för att som nu ha en handfull besvärjelser/ritualer per aspekt, skulle jag hellre se att ni helt enkelt valde att fokusera på ett fåtal aspekter, t ex elementaraspekterna, biotropi (helande!) och psykotropi (ungefär som man i DoD 91 endast hade med tre magiskolor i stället för de 17 som fanns med i Magiboxen). Relaterat till detta är att ni inte borde ha med några besvärjelser som rör saker som inte finns med i grundreglerna - om ni bara har stats för en Golem ska ni inte ha med magi för att framkalla/kontrollera demoner, salamandrar, sylfer, helioner, o s v. Detta retade jag mig på redan i Eon 1.
[*]Jag gillar de nya skadereglerna där man inte behöver slå femtielva gånger för varje skada, bara trettielva (i alla fall om man ska slå för att tappa vapen, få men, o s v).
[*]Jag gillar inte riktigt att man automatiskt har 11 i Tur i stället för att slå fram det.
[*]Stort plus att ändra blödningstakt<10 till att vara 1/minut i stället för blödnignstakt/minut.
[*]Bra att ni har flyttat kontakter från bakgrundstabellerna till yrkena. Det hade dock varit ännu bättre om ni samtidigt hade talat om vad man skulle göra med de alternativa huvudtabeller som förekommer i rasböckerna.
[*]Bra att det är markerat vilka bakgrundsslag som ger annorlunda resultat om man är av en annan ras än människa.
[*]Bra att överbelastning ger ett avdrag på förflyttning i stället för att man dividerar den. Att gå från 10 till 9 meter per runda känns mer rimligt än att gå från 10 till 5 meter.
[*]Bra att vapen är mer resistenta mot att gå sönder än sköldar genom att man måste komma upp i 2*BRYT för att påverka.
[/list]
Förresten, när jag ändå har dig på tråden så att säga: jag noterade att det är två rader utan svårighetsökning för Blodförlust på rollformuläret (både det tvåsidiga i regelboken och de fyrsidiga som följde med boxen). Är det ett misstag eller ska det vara så nu för tiden?