Nekromanti Fråga - Eon III i jämförelse

Joined
5 May 2005
Messages
11
Om skadeverkan kom från en attack som per definition kan endast vara ett utfall, t.ex en långbåge-pil i bröstkorgen, skulle denna regel fortfarande användas?

Någon form av intensitets regel eller dylikt skulle kunna finnas...

Annars gillar jag regeln, starkt, men det verkar finnas vissa situationer när den skulle vara absurd.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Tanken är väll egentligen att ett anfall med hög skadeverkan också ska ge hög skada. Meningen med husregeln är att en bra träff ska ha större chans att träffa något mer dödligt.

Extrem exemplet:
"Wow! 104 skada!" säger spelaren och snabbt slåss träffområde fram. "Bröstkorg....och så extra skada... Nähä tyvärr. Kött. Han får 10 av varje."

Med husregenl så minskar chansen att sådant händer. Ett bra skadeslag representerar mer en bra träff än tidigare och balanserar träffområde/extraskada mot skadeverkan.
Sen så är det ju faktiskt också tvärt om. Behöver verkligen en så pass dödligt skade verkan träffa i hjärtat för att göra ont? Eller gör det ont för att han träffas i hjärtat? Jag tycker att man måste välja antingen eller.

/Hartland - tänker inte anväda regeln, för träff överväger skada, IMHO
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fråga - Eon III i jämförelse (lite OT)

Att blanda tempus finns det inga grammatiska regler mot. Det är helt acceptabelt i svenska språket, även om jag själv ogärna gör det. Somliga hanterar det mycket bra, och hos Neogames har jag sällan stört mig på det.

- Ymir, rätt ska vara rätt
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Hartland - tänker inte anväda regeln, för träff överväger skada, IMHO"

I mina ögon är det samma sak. Hög skada = bra träff.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
I mina ögon är det samma sak. Hög skada = bra träff.

Jag vill komma in med en liten annan synvikel. Nämligen bra effekt = bra träff. Då menar jag skillnad mellan Färdighetens värde och slaget. Det skulle jag gärna se vävas in i nästa version av Eon.

/Honken
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Det var en bra idé, typ kanske ett slag på axtraskadorna per "effektsteg", och man tar du det minsta av dem, eller att om man t.ex. har 15 i yxa och slår 13 så får man nr.2 på extrasakdetabellen... iofs, det kanske var en kosntig idé men den kan ju funka asså

//Kanturi, som tycker att han just kom på en bra husregel
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Det har varit uppe flera gånger - men faller på att det kräver en massa extra räknande (som slöar ned systemet) och att det blir en del underliga effekter när effekten blir hög.
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Nej i fallet skytte så kan ju inte hög skadeverkan betyda något annat än en "bra träff".

Jag tycker regeln fungerar bra. Dessutom, får du in en riktigt kraftfull träff i t.ex. bröstkorgen så är ju risken hög att du "trasar sönder" allt som är där.. resultatet "hjärta" kan ju bero på annat än en ren träff i hjärtat, som revben som viker sig.. och så vidare.

Man kan se det så att eftersom de allvarligare resultaten med T10:an, t.ex. hjärtat, är såpass mycket allvarligare än ett brutet revben eller två, så att man inte behöver ta de lättare skadorna i beaktning.


Leif, med lite spontana tankar..
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Mycket bra kommentarer, och helt rätt tänkt utifrån simuleringsmodellen. Jag önskar att jag själv hade kommit på att skriva så. =)
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Även fummelrisken, jag tycker att det är på tok för lätt för att fumla, bara så helt upp och ner.

Även med de ändrade fummelreglerna som ingår?
Du menar, två eller fler sexor OCH att det skall vara över färdighetsvärdet eller vilka andra?
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Vet inte riktigt det jag.

Om man t.ex slår med OB3T6 och slår en 3'a och två sexor så blir slaget OB4T6 + 3 vilket man sällan klarar i alla fall.
Iof bra grej att en skicklig snubbe fummlar mer sällan men jag tycker inte riktigt att det fungerar, iaf inte för mig.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Fummel

Sannolikheten för minst två sexor vid Ob3T6 är (om jag räknat rätt) 2/27 = ca 7,5%. Det genomsnittliga värdet av det Ob4T6 + 3 som detta kan tänkas resultera i borde rimligtvis ligga över snittet för 4T6 + 3, som är 17 (inte sant?). Om jag tänker rätt (finns ingen garanti för det) kommer en RP med FV 15 fumla över hälften av gångerna som tärningarna utfaller med två sexor, dvs i uppemot 4% (grovt avrundat) av alla tärningsslag med Ob3T6. Det känns som lite mycket, 1 slag av 25 när något bara är "normalsvårt", och RPn är erkänt kompetent på vad han gör. Fast vad betyder egentligen "normalsvårt"? Ligger problemet snarare i uppfattningen av begreppen än tärningsmekanismen?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Fummel

Marco said:
Även med de ändrade fummelreglerna som ingår?
Gastono said:
Du menar, två eller fler sexor OCH att det skall vara över färdighetsvärdet eller vilka andra?
Att det ska va två sexor och över färdighetschansen har ju gällt sen 1996. Det som är skillnad är att det krävs tre inledningssexor för fummeltabellen (istället för negativ effekt på 4 eller mer som det var i ettan och tvåan).

Det som ändrades i Eon III var att man alltid lyckades när man slog under eller lika med färdighetschansen och att man alltid misslyckades om man slog över. Sen kan man ju lyckas perfekt eller misslyckas fumligt. Fummel och perfekt har inte ändrats.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Fummel

Va?
3 inledningssexor (ob3t6 = 6, 6, 6) och sedan över FV för att slå på fummeltabell?
Känner inte igen mig.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Fummel

Btw ost.

Law of Morphy, allting som kan gå fel kommer att gå fel, statistik fungerar inte för mig.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Fummel

Jo, jag är bekant med Murphy jag också. Man fumlar alltid just i de situationer där man verkligen inte behöver det... ibland känns de där fyra procenten som 50. :gremmad:
 
Top