Nekromanti Fråga - Eon III i jämförelse

Om skadeverkan kom från en attack som per definition kan endast vara ett utfall, t.ex en långbåge-pil i bröstkorgen, skulle denna regel fortfarande användas?

Någon form av intensitets regel eller dylikt skulle kunna finnas...

Annars gillar jag regeln, starkt, men det verkar finnas vissa situationer när den skulle vara absurd.
 
Tanken är väll egentligen att ett anfall med hög skadeverkan också ska ge hög skada. Meningen med husregeln är att en bra träff ska ha större chans att träffa något mer dödligt.

Extrem exemplet:
"Wow! 104 skada!" säger spelaren och snabbt slåss träffområde fram. "Bröstkorg....och så extra skada... Nähä tyvärr. Kött. Han får 10 av varje."

Med husregenl så minskar chansen att sådant händer. Ett bra skadeslag representerar mer en bra träff än tidigare och balanserar träffområde/extraskada mot skadeverkan.
Sen så är det ju faktiskt också tvärt om. Behöver verkligen en så pass dödligt skade verkan träffa i hjärtat för att göra ont? Eller gör det ont för att han träffas i hjärtat? Jag tycker att man måste välja antingen eller.

/Hartland - tänker inte anväda regeln, för träff överväger skada, IMHO
 
Re: Fråga - Eon III i jämförelse (lite OT)

Att blanda tempus finns det inga grammatiska regler mot. Det är helt acceptabelt i svenska språket, även om jag själv ogärna gör det. Somliga hanterar det mycket bra, och hos Neogames har jag sällan stört mig på det.

- Ymir, rätt ska vara rätt
 
I mina ögon är det samma sak. Hög skada = bra träff.

Jag vill komma in med en liten annan synvikel. Nämligen bra effekt = bra träff. Då menar jag skillnad mellan Färdighetens värde och slaget. Det skulle jag gärna se vävas in i nästa version av Eon.

/Honken
 
Det var en bra idé, typ kanske ett slag på axtraskadorna per "effektsteg", och man tar du det minsta av dem, eller att om man t.ex. har 15 i yxa och slår 13 så får man nr.2 på extrasakdetabellen... iofs, det kanske var en kosntig idé men den kan ju funka asså

//Kanturi, som tycker att han just kom på en bra husregel
 
Det har varit uppe flera gånger - men faller på att det kräver en massa extra räknande (som slöar ned systemet) och att det blir en del underliga effekter när effekten blir hög.
 
Nej i fallet skytte så kan ju inte hög skadeverkan betyda något annat än en "bra träff".

Jag tycker regeln fungerar bra. Dessutom, får du in en riktigt kraftfull träff i t.ex. bröstkorgen så är ju risken hög att du "trasar sönder" allt som är där.. resultatet "hjärta" kan ju bero på annat än en ren träff i hjärtat, som revben som viker sig.. och så vidare.

Man kan se det så att eftersom de allvarligare resultaten med T10:an, t.ex. hjärtat, är såpass mycket allvarligare än ett brutet revben eller två, så att man inte behöver ta de lättare skadorna i beaktning.


Leif, med lite spontana tankar..
 
Mycket bra kommentarer, och helt rätt tänkt utifrån simuleringsmodellen. Jag önskar att jag själv hade kommit på att skriva så. =)
 
Även fummelrisken, jag tycker att det är på tok för lätt för att fumla, bara så helt upp och ner.

Även med de ändrade fummelreglerna som ingår?

Du menar, två eller fler sexor OCH att det skall vara över färdighetsvärdet eller vilka andra?
 
Vet inte riktigt det jag.

Om man t.ex slår med OB3T6 och slår en 3'a och två sexor så blir slaget OB4T6 + 3 vilket man sällan klarar i alla fall.
Iof bra grej att en skicklig snubbe fummlar mer sällan men jag tycker inte riktigt att det fungerar, iaf inte för mig.
 
Fummel

Sannolikheten för minst två sexor vid Ob3T6 är (om jag räknat rätt) 2/27 = ca 7,5%. Det genomsnittliga värdet av det Ob4T6 + 3 som detta kan tänkas resultera i borde rimligtvis ligga över snittet för 4T6 + 3, som är 17 (inte sant?). Om jag tänker rätt (finns ingen garanti för det) kommer en RP med FV 15 fumla över hälften av gångerna som tärningarna utfaller med två sexor, dvs i uppemot 4% (grovt avrundat) av alla tärningsslag med Ob3T6. Det känns som lite mycket, 1 slag av 25 när något bara är "normalsvårt", och RPn är erkänt kompetent på vad han gör. Fast vad betyder egentligen "normalsvårt"? Ligger problemet snarare i uppfattningen av begreppen än tärningsmekanismen?
 
Fummel

Marco said:
Även med de ändrade fummelreglerna som ingår?
Gastono said:
Du menar, två eller fler sexor OCH att det skall vara över färdighetsvärdet eller vilka andra?
Att det ska va två sexor och över färdighetschansen har ju gällt sen 1996. Det som är skillnad är att det krävs tre inledningssexor för fummeltabellen (istället för negativ effekt på 4 eller mer som det var i ettan och tvåan).

Det som ändrades i Eon III var att man alltid lyckades när man slog under eller lika med färdighetschansen och att man alltid misslyckades om man slog över. Sen kan man ju lyckas perfekt eller misslyckas fumligt. Fummel och perfekt har inte ändrats.
 
Re: Fummel

Va?
3 inledningssexor (ob3t6 = 6, 6, 6) och sedan över FV för att slå på fummeltabell?
Känner inte igen mig.
 
Re: Fummel

Btw ost.

Law of Morphy, allting som kan gå fel kommer att gå fel, statistik fungerar inte för mig.
 
Re: Fummel

Jo, jag är bekant med Murphy jag också. Man fumlar alltid just i de situationer där man verkligen inte behöver det... ibland känns de där fyra procenten som 50. :gremmad:
 
Back
Top