KH FoundryVTT

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Är det någon fler som testat FoundryVTT?
Ska testa det imorgon för att spela Kopparhavets Hjältar, har påbörjat kontruktionen av rollformulär osv till det.
Kul! Har inte provat men hör gärna hur det funkar. Dela gärna formulär etc!
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Det funkade helt ok, första gången jag använt det, och ingen av spelarna har använt det tidigare så det ställer ju till det lite tills man vant sig.
Formuläret fungerade ok, behöver fixas till och förbättras innan det är redo att släppas känner jag, det är dock inte bara ett formulär utan ett helt system med en massa andra delar också.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Hur var det att konstruera ett eget formulär?
Går det att få till snyggt osv?
Kan man styra ljud/bakgrundsmusik via Foundry?
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Det kräver kunskap i javascript, css och html så inte så stor skillnad mot att göra andra saker med dom språken, dokumentationen saknar exempel på vissa saker (eller också hittade jag det inte) vilket gjorde att jag fick använda en del trail and error för att få till det. Över lag inga större problem.
Kort svar ja, lite längre svar beror på ens kompetens och vad man anser snyggt.
Tror det, har inte hunnit sätta mig in i det helt ännu men som jag förstått det så har det stöd både för att spela upp bakgrundsljud samt atomsfärsljud (tex rinnande vatten för spelare vars karaktär är nära platsen på kartan man satt ut rinnande vatten ljudet på). Men just denna punkten är jag mer osäker på.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Foundry är "self hosted" vad jag har förstått. Var det omständligt att fixa?
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Nej, har en server jag kör det på, skapade en container för den och startade upp.
Kan inte säga hur lätt det är om man kör det på sin egen dator dock.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Om det är någon som är intreserad så har jag skapat ett system till FoundryVTT för Kopparhavets Hjältar.
Version 0.0.1 är klar och går att testa.
Saker som fungerar i karaktärsformuläret:
  • Hålla reda på hälsa, gard, skuld
  • hålla reda på vilka särdrag som använts
  • Slå för en färdighet, det går inte att sätta öppning eller stäning på den ännu
  • Hålla reda på vilka färdigheter som fått kryss
  • Slå för skuld på besärjelse
  • välja vilken rustning / vapen som bärs
  • slå för anfall med vapen
  • slå för skada för vapnet, tar inte med ev ökad skada över grundskadan än dock
  • Slå för rustning (tar med hjälm i beräkningen om sådan bärs)
  • inititiv beräknas utifrån rusningen som bärs

Saker som fungerar på motståndarfomuläret:
  • sätta initiativ
  • slå för försvar
  • slå för skydd
  • slå föranfall
  • slå för skada på anfall
  • slå för färdighet
Övrigt:
  • Combat Tracker får sin initiativ från karaktären / motståndaren vilket medför att rätt initativ slåss (förutsatt att man gjort rätt när man skapade rustningen då det är den som avgör)
  • Skapa egna fördigheter
  • Skapa egna besvärjelser
  • Skapa egna rusntingar
  • Skapa egna attacker för motståndare
  • Skapa egna förmågor
Detta är första versionen så förhoppningsvis kommer den bli bättre och få fler funktioner längre fram.
Ska även skapa en liten wiki bit för hur man tex skapar en rustning då det krävs vissa saker för att den ska fungera med initiativ tex.
kopparhavet.png
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Urkul! Skall skaffa konto på FoundryVTT så jag kan kolla
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har reggat mig, men jag förstår inte alls hur jag ska hitta till Kopparhavet :) Kan inte se det under befintliga Game Systems?

Tänkte jag skulle försöka få lite koll på det, dels för eget spelande, men även för att stödja det här förträffliga initiativet.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Det är inte med i listan för befintliga system, har inte skickat in den ännu då jag vill testa den lite mer innan jag skickar in till dom och ser om dom godkänner den. En av fördelarna är dock att dom inte behöver godkänna nånting för att vem som helst ska kunna använda det.

Man får gå in under "Game Systems", klicka på "Install System", och sen i "Manifest URL" klistra in länken:
https://pi.rikspolisen.se/foundryvtt/kopparhavet/raw/branch/master/system.json

Instruktioner för det finns på repo sidan tillsammans med Wiki
Repo: https://pi.rikspolisen.se/foundryvtt/kopparhavet
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Rikspolisen.se? Du använder inte jobbets server va? ;)
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Har haft den sen 2004.
Polisen heter rikspolisstyrelsen, inte rikspolisen.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Håller på att arbeta på version 0.0.3 som kommer innehålla möjligheten att högerklicka på en färdighet och välja "Visa tärningsdialog" vilket kommer ta fram en dialog ruta där man kan öppna / stänga slag och när slaget rullas vissas det i "chatten" om det var lyckat, misslyckat, och ifall det var exceptionellt.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Släppte precis version 0.0.3

Dom som testar den får gärna komma med input antingen via repon, svar i den här tråden, eller skicka ett pm.
 
Top