Nekromanti Forumsspel: Gotham City

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rösträkning:

Nightowl (5) krank, Vicotnik, thark, Coffe_Kanon, hellzon
Coffe_Kanon (5) Herr Nils, Anders Åstrand, Nightowl, Marco Behrmann, Björn den gode
Lindenius (3) magoo, Orfeus, Basenanji
Anders Åstrand (2) Arvidos, Lindenius
Herr Nils (1) Johan K
Johan K (1) Andersson
Arvidos (1) Johoohno


(med reservation för fel)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Reservation/Röst:

Så länge du har räknat in min reservation så är det inget fel. Jag kan ändra min röst till Nightowl redan nu om det är att föredra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Re: Reservation/Röst:

Ändrar röst till Lindenius mest för att jag inte vill att det ska bli slump.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Re: Reservation/Röst:

För tydlighetens skull:

Röst: Lindenius
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
STOPP! - Slut på timme 1 -

Där slutar jag räkna röster.

Vi fortsätter när jag är färdig med kontrollräkningar, utskickande av PM och så vidare...

Vi börjar på nytt när jag har skrivit en ny stämningstext.

Om någon lynchats, skriv inte något annat än en generell "blah"-text. Inga ledtrådar, inga avslöjanden.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: STOPP! - Slut på timme 1 -

Medan vi väntar på rising vill jag bara visa batmans framtid, efter han fått ett saftigt järnrör i ryggslutet.

 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Sakupplysning (Rising)

Får man anpassa förmågor till både lynchningen och hjältarnas/nån annans mord. Dvs om person X är siare och anger person Y med Z som reserv och person Y inte blir lynchad utan bara hittas död kommer X då få svar på person Y eller person Z?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Svar: (viktigt, eftersom ett par missförstått)

Får man anpassa förmågor till både lynchningen och hjältarnas/nån annans mord
Man kan bara anpassa sig till saker som händer under dragen ("dagen"), inte till förmågor som används mellan dragen ("natten").

Lynchningarna sker under dragen (på "dagen"). Dessa kan man anpassa sig till.

Hjältarnas utknockning - såväl som alla andra förmågor som aktiveras via PM - sker dock mellan timmarna (på "natten"). Dessa kan man inte anpassa sig till.

Det är alltså fullt möjligt att ett siande misslyckas pga en utknockning eller annan förmåga som används under natten, men den behöver inte kunna misslyckas pga en lynchning. Det är det andrahandsvalet är till för.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Sökes: Ersättare!

flurtis har meddelat mig att han kommer ha svårt att hänga med i spelet framöver då han fått massor med jobb.

Vi tackar flurtis för hans medverkan så här långt, och gratulerar honom för det glada beskedet.

Men det behövs alltså en ersättare. Vem vill ta över den roll som flurtis har haft? Alla (som inte är med i det pågående partiet) är välkomna. Även de som har gått bort (vilka förmodligen är de mest insatta).

Den förste som anmäler sitt intresse får veta både flurtis rollbeskrivning samt alla dennes eventuella förmågeval fram till den här punkten i spelet.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Arvidos ersätter flurtis!

Okej, Arvidos var med från början, och knockades i första draget, men nu kommer han alltså in igen och ersätter flurtis.

Några av er undrar säkert om det är klokt att låta en tidigare spelare få ersätta en annan spelare. Så här resonerade jag:

Argument för:
Arvidos åkte ut i drag ett. Han hann alltså aldrig använda någon eventuell förmåga, och vet därför inget mer än någon av er andra. Jo, han vet vad hans gamla roll hade för rollbeskrivning, men det har han lovat att inte förtälja. Och eftersom det här är en dold setup så betyder det inte så mycket.

En stor fördel med att använda Arvidos är att han redan har viss koll på spelomgången och de inblandade. Därför kan han snabbare komma in i det aktuella läget än någon helt ny jeppe. Skulle jag låta en ny snubbe ersätta flurtis så skulle jag förmodligen skjuta fram lynchningsdatumet för att ge honom en chans att hinna ifatt övriga. Det behöver jag inte nu.

Dessutom kunde han fylla flurtis roll oerhört snabbt. Det är ett stooooort plus.

Argument mot:
Saker som Arvidos sagt i sin förra roll kan påverka er uppfattning om honom i den nuvarande. Men så är det ju alltid. I nästa -spelomgång- så skulle min uppfattning om Herr Nils, exempelvis, vara djupt färgad av hur jag sett honom spela tidigare och av vad jag vet om honom som person, så det här argumentet är inte värt så mycket.

Arvidos skulle ha kunnat spelat en väldigt märklig roll som satt på en massa kunskap redan från start (typ en frimurare). I så fall vore det olämpligt att låta honom komma in i spelet igen. Men någon sådan information hade han inte, så ni kan vara lugna. Och -visst- på sätt och vis ger ju det i sig er alla viss information, men jag bedömer det som fullkomligt oviktig sådan, så även det skiter jag i.

---

I slutänden bestämmer jag eftersom jag är lekledare, och jag har efter noga övervägan gjort bedömningen att det här var bäst för spelet såväl som för allas gemensamma nöje. Vi kan däremot eventuellt diskutera saken efter spelomgången, okej? Då tar jag tacksamt emot kritik och funderingar.

Nå:

Nu vet ni. Flurtis åker ut och Arvidos kommer in. Vi tackar flurtis för hans medverkan och välkomnar (ånyo) Arvidos till spelomgången.
 
Top