Nekromanti Forumspel - oklart parlamentariskt läge!

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Det kanske är så det är tänkt? Att ingen kan vinna utan att någon/några andra hamnar på sin andranivå? Dvs allt handlar om att förhandla såpass bra att det är du själv som blir vinnare, medan de andra bara inte förlorar.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Hm, men vad har man att förhandla med? Det enda man har att erbjuda är ju att hjälpa andra nå sina vinstmål.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jo men precis så. Kanske måste släppa det där vinnar-tänket, för det känns som att med det går det inte, och istället Ta Ansvar För Sverige.

Så då tycker jag såklart att en klassisk alliansregering är att föredra.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Xyas;n293383 said:
Jo men precis så. Kanske måste släppa det där vinnar-tänket, för det känns som att med det går det inte, och istället Ta Ansvar För Sverige.

Så då tycker jag såklart att en klassisk alliansregering är att föredra.
Jag är inte emot ett återtåg för Alliansen, men då måste vi lyckas få alla andra att lägga ned sina röster, är jag rädd. Alternativt släppa in S, eller SD, för att få ihop matten.
 

Janke

Lagen
Joined
6 Feb 2015
Messages
35
Location
Skåne
Miljöpartiet kan ge stöd åt ett regeringsalternativ som vi själva får vara med i. Gärna någon ganska liberal koalition med socialdemokraterna.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Khan;n293391 said:
Jag är inte emot ett återtåg för Alliansen, men då måste vi lyckas få alla andra att lägga ned sina röster, är jag rädd. Alternativt släppa in S, eller SD, för att få ihop matten.
Fast där har vi ju en annan feature i spelet som gör att det räcker inte med att få flest röster, utan det vinnande resultatet måste få minst 8 röster. Så även om sossarna skulle rösta på sig själva och alla andra skulle lägga ned så vinner de inte ändå.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Nå, att särskilt många lägger ned sina röster kanske inte är så sannolikt. Vi får utgå ifrån att det är vanlig majoritet som gäller, och då funkar inga av de "verkliga" blocken.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Brynolf;n293431 said:
Nå, att särskilt många lägger ned sina röster kanske inte är så sannolikt. Vi får utgå ifrån att det är vanlig majoritet som gäller, och då funkar inga av de "verkliga" blocken.
Precis. Jag vill än en gång lyfta möjligheten med en storkoalition S + M + någon mer. Av egoistiska skäl vill jag ju säga C. Har Cyas och/eller Jocke någon åsikt om den möjligheten? Eller vill vi satsa på en större, liberalkonservativ vinkling av det hela?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag kan som jag sa innan inte vinna med något av mina kriterier tillsammans med (M). Men jag är öppen till en samlad refering med (MP) och några av de andra mindre partierna.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Jocke;n293444 said:
Jag kan som jag sa innan inte vinna med något av mina kriterier tillsammans med (M). Men jag är öppen till en samlad refering med (MP) och några av de andra mindre partierna.
Varför inte V och C och dumpa Mp?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
GRATIS KOLLEKTIVTRAFIK TILL KUBA!!!

Råkade missa spelstarten och ursäktar att jag är sen till förhandlingarna.
Skall läsa mig in på konceptet och vad folk har sagt och sedan komma med lite egna förslag och idéer.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Khan;n293435 said:
Precis. Jag vill än en gång lyfta möjligheten med en storkoalition S + M + någon mer. Av egoistiska skäl vill jag ju säga C. Har Cyas och/eller Jocke någon åsikt om den möjligheten? Eller vill vi satsa på en större, liberalkonservativ vinkling av det hela?
Jag är inte intresserad av något samarbete med S.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Xyas;n293488 said:
Jag är inte intresserad av något samarbete med S.
Uppfattat. Har du något alternativt förslag?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Herr talman, jag har lite frågor angående reglerna.

1. Det står att ett förslag måste få minst 8 röster för att vinna. Men vi har 16 röster, så det är inte omöjligt att vi får två block med 8 röster var. Vad händer då?

2. Vad händer om inga alternativ får 8 röster? Till exempel att vi är så dåliga att komma överens så att vi får ett förslag med 7 röster, ett med 6 röster och ett med 3?

3. Är röstningen öppen eller dold?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Medan vi väntar på talmanens svar kan jag tänka mig en bred och mysig koalition till vänster och mitten.

Herr Talman! Jag föreslår:
Vänsterpartiet
Socialdemokraterna
Miljöpartiet
Centerpartiet
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Hej!

Stressigt jobb, missade spelstart, men nu så är jag här med min blå penis för att vinna regeringsmakten!

Jocke, hur ser ditt parti på en koalition i mitten?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
LJSLarsson;n293509 said:
Medan vi väntar på talmanens svar kan jag tänka mig en bred och mysig koalition till vänster och mitten.

Herr Talman! Jag föreslår:
Vänsterpartiet
Socialdemokraterna
Miljöpartiet
Centerpartiet
Jag är inte intresserad av att samarbeta med V.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Khan;n293549 said:
Jag är inte intresserad av att samarbeta med V.
Hur kommer det sig? Har det med något av dina vinstkriterier att göra, och i så fall det första eller andra? Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att det egentligen bara är det första som är viktigt; man vinner inte "mer" för att man uppfyller sitt andra - det är bara viktigt om man är en loser som vill slåss om andraplatsen. ;-)

Jag tror inte Vimes har gjort ett spel där alla har vinstkriteriet "du vill sitta i regering". Han gör ofta avancerade och kluriga spel, och eftersom det verkar så lätt att ingen regering blev av alls så finns det säkert någon som har det som vinstkriterium: att det inte blir någon regering alls.

Jag är redo att samarbeta långt för att få igång en regering, och vände mig till S, MP & C eftersom det är partier som IRL inte har allt för mycket emot V (såsom M, L och SD har). Men jag säger att jag egentligen inte har något emot att samarbeta med M, L eller SD heller.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
LJSLarsson;n293560 said:
Hur kommer det sig? Har det med något av dina vinstkriterier att göra, och i så fall det första eller andra? Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att det egentligen bara är det första som är viktigt; man vinner inte "mer" för att man uppfyller sitt andra - det är bara viktigt om man är en loser som vill slåss om andraplatsen. ;-)

Jag tror inte Vimes har gjort ett spel där alla har vinstkriteriet "du vill sitta i regering". Han gör ofta avancerade och kluriga spel, och eftersom det verkar så lätt att ingen regering blev av alls så finns det säkert någon som har det som vinstkriterium: att det inte blir någon regering alls.

Jag är redo att samarbeta långt för att få igång en regering, och vände mig till S, MP & C eftersom det är partier som IRL inte har allt för mycket emot V (såsom M, L och SD har). Men jag säger att jag egentligen inte har något emot att samarbeta med M, L eller SD heller.
Självklart har det med mina kriterier att göra. Annars skulle jag röstat ja direkt. :)

När det gäller spelets konstruktion skulle jag inte bli förvånad om det är konstruerat så att vi endast kan vinna om vi släpper vårt första kriterium och satsar på tvåan på en gång. Jag tror att man som bäst kan komma två i det här spelet.
 
Top