Nekromanti Forumspel - oklart parlamentariskt läge!

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Riksdagen har just valts och ingen vet vem som kommer styra landet. Inget block har majoritet och blått, rött, rödgrönt, lila och fan och hans moster ser mest ut att bli en brun sörja. Ni har till söndag (9:e september) på er att rösta fram en regering. Annars blir det nyval!

---

Regler i korthet (fråga talmannen, d.v.s undertecknad, om något är oklart):
1. Innan söndag 20:00 måste ett regeringsalternativ ha fått minst 8 röster. Det alternativ som fått minst 8 röster blir regering.
2. Alternativ presenteras i tråden genom inlägg som inleds med "Herr talman! Jag föreslår [de partier ni föreslår ska sitta i regeringen]."
2.1 Alla alternativ som kan komma i fråga måste ha presenterats i tråden innan fredag klockan 20:00. Förslag framlagda efter det är inte giltiga.
3. Alla har slumpats en roll i form av ett riksdagsparti (mer om det nedan)
3.1 Partierna har olika antal röster. Men ett parti kan bara lägga sina röster (alla sina röster) på ett förslag. Det går inte att ändra sin röst efter att den lagts! En röst inleds med "Herr talman! [ditt partis namn] röstar på [det alternativ du vill stödja]
3.2 Alla partier har hemliga vinstvillkor. Alla partier har två vinstvillkor, ett som är det primära (markerat med 1 i era roller) och ett sekundärt (2 i era roller). Alla spelare som uppnått sitt första vinstvillkor delar på segern, de som bara uppnår sitt andra hamnar på andra plats. Uppnår man inget vinstvillkor har man förlorat.
4. Det är inte tillåtet att kommunicera i PM.

Våra spelare/partier
Jocke: socialdemokraterna (s) - 4 röster
Larsson: Vänsterpartiet (v) - 2 röster
Janke: Miljöpartiet (mp) - 1 röst
Xyas: Moderaterna (m) - 3 röster
Khan: Centerpartiet (c) - 2 röster
Rasmus: Liberalerna (l) - 1 röst
Brynolf: Sverigedemokraterna (sd) - 3 röster
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Tillägg:
1.1 Om två alternativ får 8 röster var blir det nyval och ingen regering utses.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Alltså jag har ingen aning om hur jag ska ta mig an det här. Ett regeringsalternativ måste ha fått 8 röster. Vad händer annars. Det blir nyval, men vad innebär det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Gissar på att det ena laget är jag och det andra laget är Xyaz och att vi ska slåss om de andras gunst. Ev att Brynolf har nått slags konstigt DTF mål och kan hamna på första plats utan att vara med i ett förslag med 8 röster.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Tjofräs! Länge sen jag var här och sniffade.

Jocke;n293231 said:
Gissar på att det ena laget är jag och det andra laget är Xyaz och att vi ska slåss om de andras gunst. Ev att Brynolf har nått slags konstigt DTF mål och kan hamna på första plats utan att vara med i ett förslag med 8 röster.
Menar du att de partier som samarbetar i verkligheten skulle ha någon fördel av att göra det här i spelet? Vad får dig att tro det? Ser väl mer ut som att vi kan föreslå vilka kombinationer som helst.

Men ok, finurligheten ligger väl i de dolda vinstkriterierna, annars hade det ju varit ett ganska underligt spelupplägg.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Xyas;n293225 said:
Alltså jag har ingen aning om hur jag ska ta mig an det här. Ett regeringsalternativ måste ha fått 8 röster. Vad händer annars. Det blir nyval, men vad innebär det.
Gissar på remi.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Fnul fnul... Ok, så här tror jag spelet är upplagt... Vi har alla olika vinstkriterier som avgör vilka vi kan regera ihop med och liknande. Bara några exempel jag dragit fram ur min stjärt kan vara att C vinner om de hamnar i regering utan att SD ingår i den, L vill inte regera med V, S vill säkert ha så få andra partier i regeringen som möjligt... Osv, bara gissar här.

Såå, hur är det meningen att vi ska spela då? Ska vi dreva fram allas hemliga villkor? Men hur drevar man utan en snara och på bara en enda runda? Liksom, om någon ljuger så får vi ju inte veta det förrän det är för sent.

Vete fan. Nu fick jag näsblod också, så jag lämnar er för kvällen med följande testballong:

Herr talman! Jag föreslår:
Sverigedemokraterna
Centerpartiet
Socialdemokraterna


(visst får man happla ur sig flera förslag? Annars skoja bara)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Brynolf;n293241 said:
Tjofräs! Länge sen jag var här och sniffade.

Menar du att de partier som samarbetar i verkligheten skulle ha någon fördel av att göra det här i spelet? Vad får dig att tro det? Ser väl mer ut som att vi kan föreslå vilka kombinationer som helst.

Men ok, finurligheten ligger väl i de dolda vinstkriterierna, annars hade det ju varit ett ganska underligt spelupplägg.
Nej, jag tittade på hur många röster de olika partierna har och hur jag kan vinna. Vilket jag tex inte kan göra med (M).
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag ser ingen större anledning att dela med mig av mina vinstkriterier.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Som bondlurk från slätta' känner jag mig lite typecastad i Centern.

Är det dags att försöka sig en första trevare? Om jag räknar rätt är den minsta majoritetsregeringen som kan gå igenom, i partier räknat, S + C + M. Som sann centerpartist är jag beredd att spela åt båda håll.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Vimes är en lömsk snubbe. Spelet är säkerligen upplagt för att inga kombinationer kommer funka utan att någon ljuger för att nästla sig in i en regering. Så vi kan inte lita på vad folk påstår sig ha för vinstvillkor.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Khan;n293265 said:
Som bondlurk från slätta' känner jag mig lite typecastad i Centern.

Är det dags att försöka sig en första trevare? Om jag räknar rätt är den minsta majoritetsregeringen som kan gå igenom, i partier räknat, S + C + M. Som sann centerpartist är jag beredd att spela åt båda håll.
Varför inte sd i stället för moderaterna? Har du nåt emot oss svärjävenliga?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Brynolf;n293273 said:
Varför inte sd i stället för moderaterna? Har du nåt emot oss svärjävenliga?
Det är väl rimligare att man söker sig till en koalition som har en chans att hålla längre än två minuter? Ditt och mitt partiprogram är inte direkt kompatibla... ;)

Men utanför illusionen - jag tror inte på att SD och S kan ha samma vinskriterier. Däremot är det full rimligt att Vimes har någon sorts GroKo-tanke i stil med Tyskland i bakhuvudet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Khan;n293280 said:
Det är väl rimligare att man söker sig till en koalition som har en chans att hålla längre än två minuter? Ditt och mitt partiprogram är inte direkt kompatibla... ;)

Men utanför illusionen - jag tror inte på att SD och S kan ha samma vinskriterier. Däremot är det full rimligt att Vimes har någon sorts GroKo-tanke i stil med Tyskland i bakhuvudet.
Mina vinstkritetier har inte så mkt med SDs faktiska partiprogram att göra, kan jag ju avslöja. Så jag tror inte vi hittar rätt i spelet genom att efterhärma verkligheten. Det vore ju för obvious.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Brynolf;n293288 said:
Mina vinstkritetier har inte så mkt med SDs faktiska partiprogram att göra, kan jag ju avslöja. Så jag tror inte vi hittar rätt i spelet genom att efterhärma verkligheten. Det vore ju för obvious.
Tja, jag tror ju det finns en poäng i att vi följer verkligheten någorlunda, annars kunde vi ju lika gärna haft partier som hette A, B, C*, D, och så vidare. Jag är sugen på att höra vad de tre tungviktarna S, M och SD har för seriösa förslag innan jag avlägger min egentliga röst. Men spontant tror jag nog mer på att ha en regering med så få partier som möjligt. Då är det S + M + C som är det troligaste i min bok, jag är synnerligen skeptisk till att V ska kunna samarbeta med SD enligt den bakomliggande matematiken, tex, även om S + V + SD rent matematiskt får nio röster.

Såatte - vilka tycker Xyas och Jocke är lämpliga diskusisonspartner?



*Pun intended
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Jag tror inte alla har "vinner om de är i regering utan SD". Spelet kan ju inte bara handla om det. Men nån har det säkert.

Ni som ingick i mitt regeringsförslag, vad säger ni? Är det inte ett fantastiskt sådant så säg?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Varken Larson, Janke eller Rasmus har vart inne och sagt hej ännu. Är ni här så kanske ni kan ropa hej?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Xyas;n293263 said:
Jag ser ingen större anledning att dela med mig av mina vinstkriterier.
Men kan du dela med dig med några tankar om hur du ska göra för att vinna?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag kan inte se hur jag skulle kunna vinna alls, om jag behandlar det här som ett "vanligt" spel. För då är ju i alla fall min instinkt att satsa på att optimera mina egna möjligheter att få en första-plats och minimera alla andras. Det är kanske bara jag som spelar lite för tävlingsinriktat men en delad förstaplats känns sämre än en egen, och en andraplats är detsamma som en sistaplats.

Men det verkar inte som det går att tänka så i det här spelet, i alla fall inte om jag ska resonera kring mina egna vinstkriterier, för jag kan inte riktigt se hur jag överhuvudtaget skulle kunna uppnå mitt första-kriterium.
 
Top