DoD Fortfarande en massa felstavningar, vafan?

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Du beskriver ju varför den redaktionella processen kan bli komplicerad. Att det är så vet de flesta som har jobbat redaktionellt. Men lösningen är (eller bör vara) att redaktören leder det redaktionella arbetet. När den rollen inte funkar, så blir det rörigt.
Jag tycker inte att det är så enkelt att allting löses av "att redaktören leder det redaktionella arbetet". Det är en rätt grov förenkling.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag tycker inte att det är så enkelt att allting löses av "att redaktören leder det redaktionella arbetet". Det är en rätt grov förenkling.
Jag säger inte att redaktionellt arbete är enkelt, utan att det blir enklare om rollfördelningen är tydlig. Som jag skrev ovan tror jag att det är bra att komma bort från de förväntningar många tar med sig från skolans ofta flummiga grupparbeten där många eller alla förväntar sig att ha rätt att bestämma. Om folk inte förstår vem som ska göra vad och vid vilket tillfälle så blir det rörigt. Skrivna avtal och tydliga roller underlättar.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag säger inte att redaktionellt arbete är enkelt, utan att det blir enklare om rollfördelningen är tydlig. Som jag skrev ovan tror jag att det är bra att komma bort från de förväntningar många tar med sig från skolans ofta flummiga grupparbeten där många eller alla förväntar sig att ha rätt att bestämma. Om folk inte förstår vem som ska göra vad och vid vilket tillfälle så blir det rörigt. Skrivna avtal och tydliga roller underlättar.
Jag tror att majoriteten av alla spelprojekt helt skulle stanna av om samtliga fick en redaktör som började ställa krav och sätta deadlines :) Det här är närmast ideellt hobbyarbete. Jag jobbar mycket hellre som ett "flummigt grupparbete" än vad nu motsatsen skulle vara. Jag har iofs aldrig varit med om att "alla förväntar sig att ha rätt att bestämma".
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Jag har jobbat med trycksaker i hela mitt liv, för allt från hemmasnickrande rollspelsnördar till multinationella megaföretag och oavsett hur man jobbar, hur många korrläsare och redaktörer man har, och vilka metoder man använder, så kommer det ALLTID finnas korrfel. Det måste man bara acceptera om man ska syssla med detta.
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag har jobbat med trycksaker i hela mitt liv, för allt från hemmasnickrande rollspelsnördar till multinationella megaföretag och oavsett hur man jobbar, hur många korrläsare och redaktörer man har, och vilka metoder man använder, så kommer det ALLTID finnas korrfel. Det måste man bara acceptera om man ska syssla med detta.
Jag tror samtidigt ingen hävdar att inga fel får finnas, snarare var gränsen på mängd fel som är okej.

Jag själv har oerhört högtröskel eftersom jag är dyslektiker och ändå inte ser felen. Man samtidigt förstår jag att andra har lägre tröskel.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag tror att majoriteten av alla spelprojekt helt skulle stanna av om samtliga fick en redaktör som började ställa krav och sätta deadlines :)
Samtidigt handlar detta om Fria Ligan som har just en redaktör som ställer krav och sätter deadlines. Det här är en lite märklig diskussion delvis därför. Jag menar alltså inte att du har fel här, men att diskussionen från början handlar just om projekt som inte fungerar på det sätt du nämner.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Rollspel drabbas väl också av att det är svårt att låsa eller frysa delar? Visst, man kan ju säga att nu är man i en renodlad korrläsningsfas, men så hittar någon en trasig regelgrej, och det är inte ett alternativ att inte fixa den, och så skriver någon icke-korrad text där som en del av fixen. Jag kan tolerera korrfel bra mycket mer än fel i regelredigeringen.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Samtidigt handlar detta om Fria Ligan som har just en redaktör som ställer krav och sätter deadlines. Det här är en lite märklig diskussion delvis därför. Jag menar alltså inte att du har fel här, men att diskussionen från början handlar just om projekt som inte fungerar på det sätt du nämner.
Ja. Jag tycker FL:s spel håller hög kvalitet på alla plan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
men så hittar någon en trasig regelgrej, och det är inte ett alternativ att inte fixa den, och så skriver någon icke-korrad text där som en del av fixen.
Det är konstigt tillvägagångssätt, för regeln borde skrivas i text efter att den speltestats, inte innan. Visst är det så att det inte finns ett idealläge och det kommer att inträffa, men jag känner att folk (du i citatet, bland annat) här pratar om att fixa saker i efterhand är ett standarläge.

Vad jag reagerade på var saker som »Då dessa så gott aldrig "blir klara" och nedlåsta, speciellt inte när spelet aktivt speltestas, feedback bearbetas och texter och regler uppdateras. Så flöde, process och pipeline skiljer sig mycket från skönlitterära eller faktaböcker.«

Det är helt bisarrt att all textutkast som behövs för speltest av reglerna måste korrläsas.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Det är konstigt tillvägagångssätt, för regeln borde skrivas i text efter att den speltestats, inte innan. Visst är det så att det inte finns ett idealläge och det kommer att inträffa, men jag känner att folk (du i citatet, bland annat) här pratar om att fixa saker i efterhand är ett standarläge.
I en perfekt värld, visst, men i vår fallna verklighet kan man hitta regelfel fram till sista sekunden (och ibland, tyvärr, bortom den).

Räcker ju med att någon speltestare skickar en sen rapport och pekar på en obskyr men allvarlig regelbugg, eller bara att någon i designteamet tänker extra hårt om en regel en viss dag och inser att den är trasig.

Jag köper helt beskrivningen av iterativ utveckling där iterationerna inte tar slut förrän man tvingas till det av deadline. Vattenfall funkar inte i IT, och jag gissar att det inte går något vidare i rollspelsutveckling heller.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Mina reflektioner.

1. Alla har olika erfarenheter och krav från verksamheten att förhålla sig till. Det som är lätt för någon behöver inte vara lätt för en annan. Det som verkar konstigt för någon kan vara helt normalt för en annan. Min sanning är inte alla andras sanning.
2. Om det vore lätt att fixa detta skulle det inte vara en återkommande grej i textproduktionsbranschen (inte bara rollspel har korrfel).
3. Det blir lättare om man hittar rätt process och har tydliga roller. Men det är ingen garanti för att det blir rätt ändå.
4. Det är lättare att hitta korrfelen i en redan korrläst produktion. Med andra ord om någon redan gjort ett bra korrjobb så är det lättare att hitta kvarvarande fel, konstigt nog. Eller så här, om någon fixat 99% av alla fel så kan man fokusera på de fel som slinker igenom när man är upptagen med de andra 99 procenten, man rinner liksom lättare igenom texten och fastnar lättare på det som skaver.
5. Men även om punkt 4 gäller så finns det en gräns för hur många gånger man kan korrläsa innan man måste gå i tryck.
6. Många författare i samma bok (som i t.ex. äventyrsboken till nya DoD) är svårare att korra än en författare för allt. Är det här fel eller stil? Skriver vi så här jämt eller skriver vi annorlunda ibland?
7. Det finns ingen silverkula som inte kostar pengar och/eller tid, och alla produktioner har olika budgetar och tidplaner att förhålla sig till.
8. Vi har ännu inte sett fel på "dawizard"-nivå i svenska rollspelsprodukter, så vitt jag vet. Alltid något att glädjas åt! :D
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
4. Det är lättare att hitta korrfelen i en redan korrläst produktion. Med andra ord om någon redan gjort ett bra korrjobb så är det lättare att hitta kvarvarande fel, konstigt nog. Eller så här, om någon fixat 99% av alla fel så kan man fokusera på de fel som slinker igenom när man är upptagen med de andra 99 procenten, man rinner liksom lättare igenom texten och fastnar lättare på det som skaver.
Jag jobbar inom QA, och det här gäller allt. Det är jättesvårt att hitta (alla) små fel så länge stora fel finns, dels för att de stora felen hoppar fram och viftar med armarna, dels för att de stora felen gör en så osäker på hur saker ska vara egentligen, dels för att de helt enkelt kan göra de små felen oåtkomliga. Så det här gäller att hitta regelfel också - om inte stridssystemet är riktigt sammanhängande ännu går det inte att avgöra om det finns balansfel i det. Små fel kanske inte ens är åtkomliga för att de göms bakom stora fel. Så man kapar det värsta, kör igen, hittar nya saker nu efter senaste vändan fixar, rapporterar dem...

(En annan klassiker är att man stirrar sig blind på saker - tredje gången man korrar samma text kommer man inte att hitta ens de fel som finns där. Byt med någon annan i stället!)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
En bra sak med svenskspråkiga rollspel är att de i alla fall inte drabbas av den klassiska amerikanska sjukan "Det här måste vara klart till GenCon!" som förklarar väldigt mycket ofärdiga produkter där (RuneQuest 1 är ett klassiskt exempel på ett spel som ruschats till GenCon).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det är helt bisarrt att allt textutkast som behövs för speltest av reglerna måste korrläsas.
Det beror väl helt och hållet på omständigheterna?

Jag är säker på att Fria Ligan har kört en massa intern speltestning där suttit på kontoret och spelat (i alla fall hoppas jag det, för det låter som en stor del av nöjet med att ha ett rollspelsmakarföretag =D) där de säkert inte hade något korrat. Kanske inte ens reglerna ordentlgit nedskrivna utan just bara stolpar som nämnts innan. Och detta i åtskillga vändor mer med och mer färdig test.

Sen kanske de rent av har tagit in lite externa speltestare via olika kanaler. Antagligen både spelare som fått spela med en av ligan som spelledare, men kanske även helt fristående grupper som fått ett regelpaket (viktigt för att se om någon som läser reglerna för första gången fattar vad tusan det står). Här kanske man vill göra lite grundläggade korr bara för att se till att man inte råkat hacka upp hela stycken i fel följd och sånt.

Även där sker det antagligen i flera vändor, och texten utvecklas allt eftersom.

Men sen kommer vi ditt Fria Ligan är (Eller var) där det är dags att skicka ut reglerna till alla backers. Här är ju inte speltest det enda syftet längre. Det är nog bara en bråkdel av alla backers som faktiskt _speltestar_ spelet. Sen ytterlgiare en bunt som läser igenom det och har åsikter/feedback om vad de inte gillar. Och sen en hel jäkla massa personer som bara kommer kolla igenom PDF:en och inte kommer bidra med något feedback alls.

Fast de där sista kommer ju fortfarande ha åsikter! Deras intryck av DoD-PDF:en kommer påverka deras villighet att hoppa på andra FL-kickstarters. Och även om de inte skickar feedback till Fria Ligan kommer de antaglige prata med sina vänner och sitt spelgäng. Jag kan absolut förstå att Fria Ligan vill ge ett gott intryck här! Alltså finns det plötsligt ett stort behov av att korra allting innan man skickar ut det.

Samtidigt... det är först nu systemet _verkligen_ kommer testas! Hur mycket speltester FL än gjort innan kommer folk ny börja slita och bända i systemet, powergamers kommer powergamea, minmaxers kommer minmaxa, regeladvokater kommer advokata. Det kommer helt plötsligt strömma in massor av mer feedback än vad Ligan kunde få fram under sina egna speltest, och det vore ju väldigt sorgligt om de inte tog det tillfället att implementera potentiella förbättringar.

Så regeltexter skrivs om. En ny PDF är redo att skickas ut. Men FL måste fortfarande tänka på att göra ett gott intryck! Alltså mer korrläsning...

Och även om man tog bort behovet av att göra ett gott intryck från evkationen; inte tusan skulle jag orka fläsa igenom samma feedback om samma trettio stavfel upprepade om och om och om igen från 300 pers. jag skulle nog hellre läggain ännu en korrunda för att försöka dra ner på sån feedback så vi kan fokusera på om det är någon regel som inte funkar.

Så även om jag håller med Rikard om att man inte behöver korra inför ett (Vanligt) speltest, så har jag inga som helst problem att förstå varför ligan pratar om att korra och speltesta i flera rundor.

Möjligen finns det andra sätt att lösa det på. MCDM verkar exempelvis jobba med en form av "öppen speltestning" där skillnaden är att där får folk aktivt gå in och anmäla sig för att ta del av speltestningen (jag vet inte om det finns några begränsningar), och de har personal dedikerad för att bara jobba med den här typen av testning och input-samling.

Det innebär i praktiken att vem som helst kan komma åt och läsa igenom allting, men genom att de aktivt måste anmäla sig så går det att göra lite tydligare att de inte kan förvänta sig perfektion.

Men det bygger ju helt och hållet på vad man har resuser till (både vad gäller personal, kompetens, teknik, och vilja).
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
En bra sak med svenskspråkiga rollspel är att de i alla fall inte drabbas av den klassiska amerikanska sjukan "Det här måste vara klart till GenCon!" som förklarar väldigt mycket ofärdiga produkter där (RuneQuest 1 är ett klassiskt exempel på ett spel som ruschats till GenCon).
För inget svenskt rollspel har ruchats för att bli klart till Gothcon (feltryckningen av rotsystem) eller för den delen julhandeln (DoD Retro).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Kan inte ChatGPT korrläsa? Den kan ju redan översätta hyfsat bra.
Jag tror att det finns en risk att den byter ut alla författares namn till "Magnus Seter".

 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Det verkar som om folk har lite olika breda definitioner av vad ”korrläsning” av rollspel innebär. Vilket nog bidrar till att man pratar förbi varandra.

För mig (som väl får anses någorlunda erfaren på området) är korrläsning mycket, mycket mer än att bara jaga felstavningar, syftningsfel, tempusväxlingar och förflugna skiljetecken.

Grejer jag då och då upptäcker när jag layoutar: hänvisningar till regler som strukits, gamla namn på företeelser ligger kvar, förklaringar som inte stämmer med de reviderade reglerna, konstiga avstavningar av hittepåord, formuleringar som inte konsekvensändrats på alla ställen.

Dvs. saker som uppstår för att texterna revideras. Och som absolut sorterar in under ”korrläsning”.

Sedan ”dawizard” törs ingen jävel göra en global sök och ersätt så vi får bara hoppas att vi hittar alla grejer innan det är dags att gå till tryck. (Fast jag har blivit en jävel på att söka och ändra med RegExp och okulärbesiktigar varje riskabel ändring.)

(Och för att ingen ska tro att jag hänger ut min främsta uppdragsgivare Fria ligan – det här har jag stött på hos ALLA mina uppdragsgivare. Det verkar vara en ofrånkomlig del av att speltesta och revidera regeltexter.)
 
Top