DoD Fortfarande en massa felstavningar, vafan?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag vet inte, men jag tror ändå Fria Ligan har bättre koll på hur man ror i land kommersiellt framgångsrika rollspelsprojekt än du, @Rickard.
Jag har varit involverade i minst 9 rollspelssläpp och har en utbildning i projekt- och gruppdynamik och användbarhet. Jag vet inte hur Fria Ligan genomför sina projekt i detalj men det måste finnas utrymme för att kritiskt kunna diskutera sådant här.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
När jag jobbade som redaktör och sättare på ett "riktigt" förlag hade vi fyra professionella korrläsare på en bok, som alla körde två-tre vändor korr var. På sista vändan hittade alla fortfarande en massa fel – och bara typ 20% överlappade, resten var unika fel som bara anmärktes av enskilda korrläsare. Men i slutändan var vi ändå tvungna att ge ut boken, för det fanns varken tid eller pengar att göra boken helt felfri.

Det är orimligt att sträva efter perfektion om boken har tresiffrigt antal sidor.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Så jag försökte vara nyanserad och skit men bah, jag tänker tala från hjärtat!

Rättstavning är fundamentalt dumt och man är en dålig människa om man bryr sig om korrfel när folk gjort sitt bästa. Kan du inte förstå orden om en bokstav är fel? Vad är fel på dig!?!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
När jag jobbade som redaktör och sättare på ett "riktigt" förlag hade vi fyra professionella korrläsare på en bok, som alla körde två-tre vändor korr var. På sista vändan hittade alla fortfarande en massa fel – och bara typ 20% överlappade, resten var unika fel som bara anmärktes av enskilda korrläsare hittade. Men i slutändan var vi ändå tvungna att ge ut boken, för det fanns varken tid eller pengar att göra boken helt felfri.
Ja, precis. Det krävs 15 personer för att hitta 95% av alla fel, som Jakob Nielsen brukar visa på i sin statistik.

Det är ett under att det är knappt något stavfel i Äventyrsspels Drakar-produkter.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det är ett under att det är knappt något stavfel i Äventyrsspels Drakar-produkter.
Det är det. Men de snittar också på under 100 sidor. Saken är den att ju mer komplex din text är som helhet (alltså i hur stor utsträckning texten hänvisar till andra delar av den) desto svårare är det att korra. Något som ser ut som ett fel kan exempelvis i själva verket vara helt rätt.

Vi började inte korra på allvar förrän texten var satt, spikad och låst. Men, under korr så upptäcker man saker som innebär att delar ändå måste ändras ("här har det fallit bort ett stycke", "den här texten är inte längre relevant" etc) så den idealbild du målar upp känner jag inte alls igen. Jag har iofs inte varit en del av 9 släpp men säkert 7 :)

Jag har f.ö även arbetat med texter med Sveriges största mediahus och kan säga att de flesta rollspelstexter även på hobbynivå korras bättre! :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Vi började inte korra på allvar förrän texten var satt, spikad och låst. Men, under korr så upptäcker man saker som innebär att delar ändå måste ändras ("här har det fallit bort ett stycke", "den här texten är inte längre relevant" etc) så den idealbild du målar upp känner jag inte alls igen.
Du har givetvis rätt. Även korr är en sak som måste itereras, tyvärr, men min poäng är att det ska inte ske samtidigt som själva speltestet eller utveckling av spelkonceptet.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag har varit involverade i minst 9 rollspelssläpp och har en utbildning i projekt- och gruppdynamik och användbarhet. Jag vet inte hur Fria Ligan genomför sina projekt i detalj men det måste finnas utrymme för att kritiskt kunna diskutera sådant här.
Jag håller med dig. Rent konkret praktiskt handlar det om när i processen korrekturläsare ska gå in och göra sina ändringar eller möjligen ändringsförslag. Redaktören väljer tidpunkt!

Precis som du har jag varit inblandad i en rad olika släpp (betydligt fler utanför rollspelsbranschen än i). Jag har även jobbat en del som korrekturläsare. Ofta uppstår meningsskiljaktigheter när folk inte förstår sina roller i ett projekt. I redaktionellt arbete på en tidning är det redaktören som bestämmer. Den ansvarige utgivaren (som är eller representerar ägaren) har det juridiska ansvaret för det som ges ut. De här rollerna är alltså juridiskt definierade och beskrivna i lagen. Jag antar att förlagsvärlden är uppbyggd enligt samma juridiska ramverk. Rätta mig gärna om jag har fel.

Så vad gäller just korrekturläsning av rollspel - rimligen är det alltid redaktören som har det yttersta ansvaret. Jag tror att många, medvetet eller ej, går in i den här typen av projekt med en inställning som är hämtad från grundskolans grupparbeten där den ofta outtalade inställningen är att alla har lite rätt och därför ska vara med och fatta beslut (jag har även undervisningserfarenhet). På en tidningsredaktion kan det inte fungera så, åtminstone inte om man följer lagens definitioner av de redaktionella rollerna. I praktiken tror jag att det ofta handlar om vad som är praktiskt möjligt; blir det för krångligt att gå i mål så orkar man inte. Dessutom finns det i regel en dead line att förhålla sig till. Det räcker inte att folk bara är schyssta snubbar eller brudar (eller tror att de är det när de egentligen mest är otydliga och/eller inte förstår sina roller).

Om det här har varit problem just när det gäller korret av nya Drakar och Demoner? Ingen aning! Men rimligen behöver rutinerna och rollerna vara lika tydliga i detta projekt som i alla andra liknande redaktionella projekt.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Olika kreativa processer ser med nödvändighet ut på olika sätt, beroende på skala, tidsramar, antalet inblandade personer och så vidare. Allting hänger samman så man vill egentligen göra allt samtidigt. Man vill korra sist så inga ändringar leder till nya fel; man vill korra tidigt så speltestare inte störs av uppenbara fel; man vill speltesta sista versionen; man vill layouta en helt färdig text; man vill korra det som är layoutat; man kan lösa det här genom att iterera oändligt många gånger men den möjligheten faller på deadlines och kostnad. Det är helt enkelt inte så enkelt.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Olika kreativa processer ser med nödvändighet ut på olika sätt, beroende på skala, tidsramar, antalet inblandade personer och så vidare. Allting hänger samman så man vill egentligen göra allt samtidigt. Man vill korra sist så inga ändringar leder till nya fel; man vill korra tidigt så speltestare inte störs av uppenbara fel; man vill speltesta sista versionen; man vill layouta en helt färdig text; man vill korra det som är layoutat; man kan lösa det här genom att iterera oändligt många gånger men den möjligheten faller på deadlines och kostnad. Det är helt enkelt inte så enkelt.
Men nog leder redaktören det redaktionella arbetet? Alldeles oavsett skala, tidsramar och antalet inblandade.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
man vill korra tidigt så speltestare inte störs av uppenbara fel; man vill speltesta sista versionen;
Vad menar du här? Speltest är för att testa mekaniken och görs enklast i omgångar för att testa olika delar i olika omgångar.

Att kolla läsförståelse är redigering; inget man slänger på de externa speltestarna. Man kan få göra förtydliganden men det har ingenting med varken textredigering eller korrekturläsningen att göra.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Vad menar du här? Speltest är för att testa mekaniken och görs enklast i omgångar för att testa olika delar i olika omgångar.

Att kolla läsförståelse är redigering; inget man slänger på de externa speltestarna. Man kan få göra förtydliganden men det har ingenting med varken textredigering eller korrekturläsningen att göra.
Jag menar att om man ändrar saker utifrån speltestning så kan man behöva speltesta även ändringarna. Därför förändras texten i flera omgångar och därför behöver man korra i flera omgångar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Det klart bästa korrfelet i svensk rollspelshistoria måste vara i grundreglerna till Mutant: Undergångens Arvtagare där ett ID-kort råkade bli en ID-lort 😂 Vill minnas att spelskaparna tyckte felet var så roligt att de med flit lät det vara kvar efter nytrycket, vilket såklart var helt rätt sak att göra 😁
C5904926-82F7-4373-AB24-9E4A27CB0E30.jpeg
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag menar att om man ändrar saker utifrån speltestning så kan man behöva speltesta även ändringarna. Därför förändras texten i flera omgångar och därför behöver man korra i flera omgångar.
Helt med på speltesta ändringar, men varför ska du korra under speltest? Är det så viktigt att det inte finns stavfel och vad nu korr innebär i speltest? Till och med texterna behöver inte vara klara för externt speltest. Det handlar om hur man använder och tolkar mekanik och balanserar den, snarare än textförståelsen i sig.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag skrev ju det? Man vill korra först för att inte skicka ut alltför ofärdig text till externt speltest, bland annat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag menar att om man ändrar saker utifrån speltestning så kan man behöva speltesta även ändringarna. Därför förändras texten i flera omgångar och därför behöver man korra i flera omgångar.
Och externa speltestare behöver begriplig text. Inhouse-speltest kräver inte mer än lite stödord.

Dessutom gäller detta typ alla projekt oavsett storlek och budget. Jag har jobbat med produktutveckling i princip hela mitt liv, och varje ny produkt är ett nytt projekt. Jag har aldrig varit varit med om att allt har flutit på smärtfritt från början till slut. Alla projekt har sina varianter av korrläsningar och speltest och även om alla inblandade vet vad som krävs, även om projektledaren har stenkoll, så kommer inget gå som planerat. Jag påstår att flexibilitet är det absolut viktigaste i varje kreativ process.

Ps. Jag har jobbat med en del projektledare som har en klar bild av hur allt ska gå till, men det leder enbart till att de blir frustrerade och försöker hitta syndabockar som får bära skulden till varför den alltför detaljerade projektplanen inte följs.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag förstår inte vad det har att göra med vad jag skrev.
Du beskriver ju varför den redaktionella processen kan bli komplicerad. Att det är så vet de flesta som har jobbat redaktionellt. Men lösningen är (eller bör vara) att redaktören leder det redaktionella arbetet. När den rollen inte funkar, så blir det rörigt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Man vill korra först för att inte skicka ut alltför ofärdig text till externt speltest, bland annat.
Varför det? Vad gör det att texten är ofärdig, för det är ju speltest. Tycker du stavfel har med att speltesta mekanik? Någonstans måste vi prata förbi varandra. Även externa speltest kräver fokus på specifika delar, annars är det nästintill omöjligt att få ut någonting vettigt. Är vad de klagar på ett resultat av A, B, C eller D i hela systemet? Hellre då att man bara har A att skylla på, för det är vad speltestarna har fått tagit del av.

Det finns i regel fyra typer av respons och det är viktigt att kunna följa upp och precisera vad responsen kan bero på.
 
Top