Folkets BRP

U-Men

Veteran
Joined
1 Jun 2021
Messages
6
Hmmm... låt mig se. Jag har ett eget BRP-hack som jag plockar upp lite då och då.

* 3T6 i alla Grundegenskaper. Inget går om. Är jag på bra humör så får spelarna placera ut sina resultat.
* Inga yrken eller sysselsättningar utan det finns en lista på skills som spelarna får köpa för poäng.
* Färdigheter rullas med 1d100. Slår man samma siffra på båda tärningarna (ex. 55) så är det ett exceptionellt slag. Rullar man under sitt FV så är det ett exceptionellt lyckat och slår man över så är det ett exceptionellt misslyckat. Tror jag snodde det från Noir.
* Traumatröskel. Fungerar typ som i Mutant: UA men man rullar på en tabell för att se vad som händer. Inget trams som snitt på öronsnibben utan det är mer grejer som punkterat öga, kapat finger, artärblödning osv. Seriösa grejer helt enkelt.
* Exceptionellt lyckade slag genererar stuntpoäng. Tiotal-tärningen är antalet poäng du får. För dessa kan du aktivera massa olika Stunts under din runda. Exempelvis öka skadan, extra attack, greppa fienden, välta fienden, knuffa bort, extra förflyttning, avväpning osv.
* Enkelt skadesystem: Lätta vapen gör 1T6 i skada, medeltunga gör 2T6 och Tunga gör 3T6. Smidigt när man som SL snabbt improviserar en massa skurkar med olika vapen.

Annars är det väldigt mycket Drakar och Demoner/Mutant över det hela.
Jag gillar det, enkelt, lättöverskådligt och snabbt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag gillar med BRP att färdighetslistan är så tydlig. Den berättar saker om rollpersonen men också om spelet. Finns det sjutton vapenfärdigheter på formuläret blir det tydligt att det är ett sånt spel, finns det ett gäng olika färdigheter för ockulta kunskaper så blir det tydligt att det är ett sånt spel.
Jag har inga nostalgiska hangups angående BRP, att det måste vara på det ena eller andra sättet. Det kan vara t100, t20, t66 osv. Spelar ingen roll.
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag gillar att alla kan lära sig allt. Inga levels, inga klasser, inga specialförmågor, bara yrken och färdigheter som vem som helst kan lära sig, dessutom i små steg i taget.
Instämmer. Jag hatar när man har en bra karaktär i huvudet, och får svaret "...näe, någon sådan klass finns inte...". Människor är varierade, låt karaktärerna vara
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
One thing BRP did do for me (and DoD is mostly to blame here) is that I feel very strongly that the player should see their chances on the character sheet.
"+4" doesn't tell me anything. 50% tells me everything.
Det här är FATE väldigt bra på - är du Fair (+2) på något, är klarar du i genomsnitt saker med Fair-svårighet.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Mycket av detta kommer från Unknown Armies, vilket väl kanske är en kusin till BRP.
  • Att färdighetsvärden uttrycka som procentchanser är så tydliga.
  • Slå under fv men så högt som möjligt. Gör det lätt att jämföra motsatta slag.
  • Fördel / Nackdel: Läs av slaget "från båda håll" och ta det bättre eller sämre resultatet.
  • Matchande resultat (33, 66, 77 etc) är exceptionellt lyckade eller misslyckade.
  • Vapenskada. Närstrid: Addera tärningarna och lägg till eventuell bonus för vapen. Skjutvapen: Tärningsslagets resultat är skadevärdet (begränsat av vapnets kaliber).
  • Träffområde bestäms av entalstärningen.
  • Traumatröskel för att allvarliga skador.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag föredrar absolut T100 för BRP. T20 är en okej tärning men två tärningar skramlar bra i handen. Procent är dessutom skönt självförklarande. I övrigt tycker jag att BRP med procent passar allra bäst till science fiction. Det är något med det matematiska som gör dem till den perfekta matchningen.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag föredrar också t100, dels som @luddwig säger är det skönt med två tärningar men sen tycker jag inte om t20 längre. Den är liksom för rund och dessutom förknippad med EDDs regeltyngd.

Mitt personliga BRP skulle nog vara för långt ifrån BRP för att ens få vara med i gänget. Det är nog bara tärningarna som skulle vara kvar faktiskt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
En fördel med 1-100 jag inte sett nämnas är: erfarenhet och utveckling.

Det är roligt få XP varje spelning. Men du vill ju inte bli för bra för snabbt.

Därför är spännvidden 1-100 utmärkt, eftersom du kan få en meningsfull ökning var och varannan spelning utan att du omedelbart blir en gud/superhjälte! :)

Att byta till T20:or funkar då inte, eftersom den minsta möjliga ökningen (+1) motsvarar hela +5%. Det finns ju en anledning till varför Dungeons & Dragons enbart ger dig en erfarenhetsbaserad boost tjugo (eller trettiosex) gånger under hela din karriär...!

För att inte tala om T6-baserade system, där du i princip måste uppfinna "halva steg" (jämför "pips" i WEG's Star Wars).

Då är det enklare, klarare och rakare att redan från början köra procenttärningar.

Dessutom finns det (som sagt flera gånger) få alternativ som är lika tydliga med just exakt hur stor chans din handling har att lyckas som just en siffra uttryckt i procent sålänge du och dina spelare har minimal matematisk och statistisk kompetens! :love::love::love:
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
En preferens jag har som är helt smakbaserad är att jag vill ha %-slag för färdigheter, och grundegenskaper i 3T6-skalan så att säga.

För mig är det en viktig grej med känslan.
This is the way!


(ok, en smaksak, men det är ett lagom stort intervall på grundegenskaper och jag tycker att det fyller en funktion för inlevelsen. Hur är min rollperson)
 
Last edited:

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Minns inte om detta redan diskuterats...

Jag vill påstå att Mutant Undergångens Arvtagare är ett av de klarast lysande exemplen i kategorin "utmärkt BRP-implementation".

Relativt få färdigheter - samt stridsmotor - som är anpassade efter settingen. Och ingen Motståndstabell eller Fyndtabell för den delen... Gedigen lösning på omslag över tid. Hyfsat okomplicerat med andra ord, vilket bara är bra. För BRP, och ärligt talat de flesta rollspel med...

Jag har spelat många andra BRP-spel.

Chaosium själva skulle man kunna tro var bra på BRP, men nope. Kollade in deras Basic Role-Playing produkt (den har några år på nacken nu men är ändå utgiven i "modern tid") - men till min fasa har de kvar sådant krafs som svenska rollspelskonstruktörer lämpat av sedan årtionden...

Med andra ord, man skulle inte kunna tro att Sverige är ledande inom BRP-utveckling, men i och med MUA vill jag påstå att så är fallet. Sedan är det givetvis inte så att alla svenska BRP-implementationer är lika bra. Bara för att ta ett exempel på ett svenskt spel som jag annars gillar väldigt mycket - Western. Senaste upplagan är hopplöst fast i ett slags åttiotals simulationism (miljarder färdigheter men inte en enda som indikerar gubbens sociala kompetens?!), och man spelar Western trots, inte tack vare, reglerna.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Jag gillar att alla kan lära sig allt. Inga levels, inga klasser, inga specialförmågor, bara yrken och färdigheter som vem som helst kan lära sig, dessutom i små steg i taget. (Jag föredrar alltså här DoD2-3 framför DoD4 och senare, med dess yrkesförmågor och särskilda förmågor, och med det sagt även EDD med dess hjälteförmågor.) Inte för att jag ogillar några av dessa saker, men avsaknaden av dem är något jag tycker är BRP:s särart jämfört med många andra system.
Det här är en av de viktigaste punkterna.
Kommer ni ihåg gamla mutant. Tidigare sysselsättning.
Smaka på den, dvs när du har kommit i spel kan vad som helst hända och du kan välja att utvecklas åt vilket håll som helst. Det är en av hörnstenarna i BRP för mig.

(och DoD 4 ska begravas, eldas upp, lösas i ett syrabad :p)

C
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
This is the way!
Jag föredra personligen att argumentera för att mina preferenser är objektivt sakliga hellre än att påstå de representerar en bättre religion än din religion, men smaken är som bekant delad... :p:cool:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Håller helt med om att MUA har flera utmärkta BRP-mekaniker och kanske inte fått det erkännande det borde haft som regelmotor. De välbalanserade färdigheterna är kanske egentligen den viktigaste biten av detta.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Var inte smidighet (rörlighet?) totalt OP i MUA? Det är det senaste BRP jag spelat. Jag minns det som ”Bra för att vara BRP”, ungefär, men att det gällde att alla rollpersoner behövde ha hög smidighet.
Ja, det fanns helt klart balansproblem också.
 
Top